keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Avansurile achitate pentru achizitii intracomunitare de bunuri

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 07 Mai. 2009
Tags: achizitii intracomunitare, codul fiscal, decontul de tva cod 300, decont de tva cod 301

Articol preluat din Revista Romana de TVA nr 4/ aprilie 2009. I Un strop de fiscalitate Codul fiscal defineste avansurile prin art. 1342 lit. b): Avansurile reprezinta plata partiala sau ...

Articol preluat din Revista Romana de TVA nr 4/ aprilie 2009.

I Un „strop“ de fiscalitate
Codul fiscal defineste avansurile prin art. 1342 lit. b): „Avansurile reprezinta plata partiala sau integrala a contravalorii bunurilor si serviciilor, efectuata inainte de data livrarii sau prestarii acestora;“

La data incasarii avansului intervine faptul generator al taxei. Exigibilitatea taxei aferente are loc la data incasarii avansului, dar nu mai tarziu de a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator.

Pentru achizitia intracomunitara de bunuri efectuata de catre un cumparator stabilit in Romania, faptul generator si exigibilitatea taxei corespund cu data faptului generator si exigibilitatea taxei pentru livrarea intracomunitara de bunuri efectuata de furnizorul stabilit in statul membru.

Totusi, in situatia in care factura este emisa de furnizor inainte de cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator, exigibilitatea taxei are loc la data emiterii facturii asa cum se stabileste prin art. 135 alin. (3).

Atentie!
Factura trebuie emisa de furnizorul intracomunitar si pentru avansurile incasate in cadrul unei operatiuni de livrare intracomunitara de bunuri.

1. Emiterea facturilor
Daca sunteti beneficiar al unei achizitii intracomunitare de bunuri, este bine sa cunoasteti faptul ca este obligatorie emiterea unei facturi pentru fiecare avans pe care il achitati inainte de data livrarii bunurilor comandate. Aceasta obligatie rezulta din Directiva nr. 112 din 28 noiembrie 2006 a C.E., fiind reglementata prin sect. 3 art. 220 alin. (4).

Emiterea autofacturii
Emiterea facturii trebuie efectuata de furnizor, dar este permisa si cumparatorului! Daca sunteti cumparator, achitati un avans, dar nu ati primit in timp util o factura din partea furnizorului, emiteti o autofactura pe care o transmiteti acestuia.

Autofactura se emite atat de catre persoanele inregistrate in scopuri de TVA, cat si de catre persoanele neinregistrate in scopuri de TVA, dar obligate la plata taxei.

Retineti!
Daca nici furnizorul nu emite factura, dar nici cumparatorul nu emite autofactura, obligatia de a emite un astfel de document poate fi preluata de catre un tert, pe baza intelegerii intre partile participante la tranzactie. Deci nu conteaza cine emite fizic factura, important este ca acest document sa fie emis pentru inregistrarea si declararea operatiunilor economice efectuate.

2. Continutul facturilor
In situatia in care factura este emisa de furnizor, pe factura trebuie inscrisa data incasarii avansului, fapt reglementat prin art. 226 alin. (7) din Directiva 112. Desi prin lege nu este reglementata o astfel de situatie, pentru autofactura emisa de catre un cumparator stabilit in Romania, recomand inscrierea datei la care s-a efectuat plata avansului. Aceasta data poate fi dovedita cu extrasul de cont bancar drept document justificativ de efectuare a operatiunii.

3. Evidentierea facturilor
Cumparatorul din Romania, inregistrat in scopuri de TVA, evidentiaza in jurnalul pentru cumparari fie factura emisa de furnizor, fie autofactura emisa de el in situatia in care nu a primit factura furnizorului.

Factura sau autofactura poate fi inscrisa in jurnalul pentru cumparari la coloana 11 (baza de impozitare) si coloana 12 (valoarea TVA) din modelul orientativ prezentat prin O.M.E.F. nr. 1.372 din 6 mai 2008 privind organizarea evidentei in scopul taxei pe valoarea adaugata. In situatia in care firma dvs. achita in mod frecvent avansuri furnizorilor intracomunitari, recomandabila ar fi si inserarea a doua coloane noi destinate pentru „avansuri pentru achizitii intracomunitare“.

Pentru a asigura concordanta dintre evidenta contabila, respectiv rulajele conturilor 4426 si 4427 si evidenta fiscala, recomand inregistrarea acestor documente si in jurnalul pentru vanzari prin crearea a doua coloane pentru operatiuni cu cota standard TVA 19%: coloana 19 (baza de impozitare) si coloana 20 (valoarea TVA) in modelul orientativ prezentat prin O.M.E.F. nr. 1.372 din 6 mai 2008.

4. Plata taxei de catre cumparator
Pentru avansurile aferente achizitiilor intracomunitare de bunuri se datoreaza TVA!

In situatia in care cumparatorul bunurilor este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, taxa nu se achita la bugetul de stat, obligatia de plata fiind indeplinita daca se efectueaza inregistrarea contabila 4426 = 4427, evidentiata fiscal in jurnalul pentru cumparari si in jurnalul pentru vanzari.

In situatia in care cumparatorul bunurilor nu este persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, taxa aferenta avansurilor se achita efectiv la bugetul de stat.

5. Cursul valutar
Indiferent de calitatea de platitor sau de neplatitor in scopuri de TVA, cursul de schimb valutar utilizat de cumparator pentru evidentierea si declararea obligatiei de plata aferenta avansului achitat unui furnizor intracomunitar este cursul valutar valabil la data exigibilitatii taxei asa cum este stabilit prin art. 1391 alin. (2) din Codul fiscal.

P entru avansurile aferente achizitiilor intracomunitare, exigibilitatea taxei poate fi data incasarii de catre furnizor a avansului sau data emiterii facturii de catre furnizor pentru avansul incasat.

Recomandari pentru urmatoarele doua intrebari pe care le are orice cumparator din Romania!

 Utilizez cursul valutar din data incasarii de catre furnizor a avansului sau din data platii avansului catre furnizor sau utilizez cursul valutar din data emiterii facturii sau din data emiterii autofacturii?

Deoarece un cumparator din Romania nu va cunoaste la momentul oportun data incasarii de catre furnizor a avansului pe care acesta l-a achitat, pentru a asigura concordanta dintre datele furnizate prin VIES atat de catre furnizorul intracomunitar, cat si de catre cumparatorul din Romania, recomand utilizarea cursului valutar fie din data emiterii facturii de catre furnizor, fie din data emiterii autofacturii de catre cumparatorul din Romania.

 Utilizez cursul valutar comunicat de B.N.R. sau cursul valutar utilizat de banca prin care se efectueaza decontarile?

Deoarece datele din Raportul VIES aferente tranzactiilor efectuate in fiecare trimestru calendaristic sunt furnizate in lei la un curs valutar mediu al monedei euro, calculat pe baza cursului valutar comunicat de B.N.R., recomand utilizarea cursului de schimb comunicat de B.N.R. Doar asa veti evita diferentele prea mari dintre declaratia 390 pe care o depuneti la organul fiscal competent si Raportul VIES pe care il are la indemana organul de inspectie fiscala in momentul in care „va trece pragul“ pentru efectuarea verificarilor!

6. Raportarea operatiunilor
Suma in lei reprezentand baza de impozitare si TVA aferenta avansurilor achitate in valuta se raporteaza fiscal in baza decontului de TVA care difera in functie de calitatea cumparatorului de persoana inregistrata sau neinregistrata in scopuri de TVA:

 formularul cod 300 „Decont de taxa pe valoarea adaugata“, reglementat prin O.M.E.F. nr. 1.746 din 16 decembrie 2008 pentru persoanele impozabile, inregistrare in scopuri de TVA, sumele fiind inscrise la:

– randul 4 corespunzator rulajului creditor al contului 4427 si al sumelor evidentiate in jurnalul pentru vanzari;
– randul 15 corespunzator rulajului debitor al contului 4426 si al sumelor evidentiate in jurnalul pentru cumparari;

 formularul cod 301 „Decont special de taxa pe valoarea adaugata“, reglementat prin O.M.E.F. nr. 1.498 din 31 octombrie 2008 pentru persoanele impozabile, neinregistrare in scopuri de TVA, sumele fiind inscrise la:

– sectiunea 1 in cazul avansurilor achitate pentru achizitiile intracomunitare de bunuri, altele decat mijloacele de transport noi si produsele accizabile;
– sectiunea 3 in cazul avansurilor achitate pentru achizitiile intracomunitare de mijloace de transport noi;
– sectiunea 4 in cazul avansurilor achitate pentru achizitiile intracomunitare de produse accizabile.

In baza operatiunilor declarate prin decontul de TVA cod 300 sau cod 301, plata avansurilor aferente achizitiilor intracomunitare de bunuri se declara trimestrial, la organul fiscal competent, prin formularul „Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile intracomunitare de bunuri“, cod 390, reglementat prin O.M.E.F. nr. 552 din 28 martie 2008, la sectiunea 2 lit. c).

Articol preluat din Revista Romana de TVA nr 4/ aprilie 2009.

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infotva.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016