Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Intrebare: O societate achita in luna decembrie 2011 un avans pentru o achizitie intracomunitara de bunuri in valoare de 7.000 euro. Furnizorul extern trimite doar factura proforma pentru intreaga valoare a contractului. Societatea in cauza emite autofactura pentru suma de 7.000 euro cu data de 15.01.2012. Cand se va declara aceasta achizitie in declaratiile 300 si 390? Societatea a depus pana acum decont de TVA trimestrial. Cand trebuie modificata perioada de raportare pentru TVA?
Raspuns:
Intr-adevar, daca o firma realizeaza intr-un an calendaristic o achizitie intracomunitara de bunuri, este obligata sa schimbe perioada fiscala din trimestru calendaristic in luna calendaristica, indiferent de cifra de afaceri realizata.
Schimbarea perioadei fiscale este conditionata de data exigibilitatii taxei.
Exigibilitatea pentru achizitii intracomunitare de bunuri este reglementata prin articolul 135 alineatul 2 si 3 din Codul fiscal. Prin alineatul 2 se face precizarea ca exigibilitatea taxei intervine in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator. Faptul generator reprezinta data livrarii bunurilor de catre furnizorul intracomunitar. Prin alineatul 3 se precizeaza faptul ca exigibilitatea taxei intervine la data emiterii facturii de catre furnizor.
Astfel, trebuie sa depuneti la organul fiscal de care apartineti, declaratia cod 092 denumita "Declaratie de mentiuni privind schimbarea perioadei fiscale pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania (092)", cod MFP: 14.13.01.11/a.i..
Modul de completare si depunere a declaratiei cod 092 este reglementat prin OMFP 1165/2009 privind aprobarea Procedurii de actualizare a vectorului fiscal pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara taxabila in Romania.
Declaratia de mentiuni cod 092 se depune la organul fiscal competent in termen de cel mult 5 zile lucratoare de la sfarsitul lunii in care intervine exigibilitatea achizitiei intracomunitare care genereaza aceasta obligatie. Din declaratia depusa trebuie sa rezulte data exigibilitatii TVA a achizitiei intracomunitare efectuate.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025 - Editie revizuita
Portal Codul fiscal - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari
Din circulara M.F.P. nr. 341061 din 15 mai 2009 rezulta faptulexigibilitatea
TVA pentru achizitiile intracomunitare de bunuri se stabileste in functie de prevederile
art. 135 alin. (2) si (3) din Codul fiscal , intr-unul din urmatoarele momente:
- la data emiterii facturii de catre furnizor;
- in cea de-a 15-a zi a lunii urmatoare celei in care a intervenit faptul generator daca furnizorul nu a emis factura pentru livrarea efectuata;
Prin circulara respectiva, se face precizarea ca in situatia in care persoana impozabila nu dispune de informatiile relevante necesare stabilirii corecte a exigibilitatii TVA pana la data la care ar fi intervenit obligativitatea depunerii declaratiei de mentiuni, obligatia depunerii acestei declaratii de mentiuni cod 092 intervine incepand cu luna in care se constata ca a intervenit exigibilitatea achizitiei intracomunitare.
Declaratia se depune fie la registratura organului fiscal, fie la posta, prin scrisoare recomandata.
In baza datei exigibilitatii TVA declarate prin formularul 092, organul fiscal competent schimba vectorul fiscal din trimestru calendaristic in luna calendaristica incepand cu unul din urmatoarele termene:
- cu data de 1 a primei luni din trimestru, daca exigibilitatea taxei intervine in aceasta prima luna a trimestrului respectiv, situatie aplicabila firmei dvs. daca ati primit factura furnizorului in luna ianuarie 2012;
- cu data de 1 a celei de a treia luni din trimestru, daca exigibilitatea taxei intervine in a doua luna a respectivului trimestru, situatie aplicabila firmei dvs. daca nu a primit factura furnizorului in luna ianuarie 2012, dar a emis autofactura pana la data de 15 februarie 2012;
In concluzie, daca achizitia intracomunitara s-a efectuat in luna ianuarie 2012, societatea incepe sa depuna decont lunar incepand cu luna ianuarie 2012.
Operatiunea de achizitie intracomunitara de bunuri ar fi trebuit raportata si prin declaratia recapitulativa aferenta lunii ianuarie 2012 cu termen de depunere data de 25 februarie 2012.
In concluzie, indiferent de faptul ca realizeaza o cifra de afaceri mai mica de 100.000 euro, o persoana impozabila este obligata sa schimbe perioada fiscala din trimestru calendaristic in luna calendaristica numai daca realizeaza o achizitie intracomunitara de bunuri. Aceasta obligatie nu intervine in situatia in care firma pe care o reprezentati realizeaza o achizitie intracomunitara de servicii.
In acest sens aduc drept argument prevederile articolului 156^1 din Codul fiscal denumit "Perioada fiscala" asa cum a fost modificat prin legea nr.76 din 6 mai 2010 privind aprobarea OUG 109/2009 pentru modificarea si completarea Legii 571/2003 privind Codul fiscal , publicata in M.Of. nr. 307 din 11 mai 2010. Prin alineatul (6^1) si alineatul (6^2) din cadrul articolului 156^1 se face reglementeaza in mod expres perioada fiscala pentru persoanele impozabile care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuri, fapt care rezulta din textul de lege mentionat:
- alineatul (6^1): "Prin exceptie de la prevederile alin. (2) - (6), pentru persoana impozabila care utilizeaza trimestrul calendaristic ca perioada fiscala si care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri taxabila in Romania, perioada fiscala devine luna calendaristica incepand cu …..:";
alineatul (6^2): "Persoana impozabila care potrivit alin. (6^1) este obligata sa isi schimbe perioada fiscala trebuie sa depuna o declaratie de mentiuni la organul fiscal competent, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la finele lunii in care intervine exigibilitatea achizitiei …. Daca in cursul anului urmator nu efectueaza nicio achizitie intracomunitara de bunuri, persoana respectiva va reveni conform alin. (1) la trimestrul calendaristic.
De asemena inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare aveti obligatia de va inregistra in Registrul operatorilor intracomunitari (ROI), potrivit art. 158^2 din Codul fiscal.
" ART. 158^2
Registrul operatorilor intracomunitari
(1) incepand cu data de 1 august 2010, se infiinteaza si se organizeaza in cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala Registrul operatorilor intracomunitari care cuprinde toate persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile care efectueaza operatiuni intracomunitare, respectiv:
e) achizitii intracomunitare de servicii, respectiv cele pentru care se aplica prevederile art. 133 alin. (2), efectuate in beneficiul unor persoane impozabile stabilite in Romania, inclusiv persoane juridice neimpozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 153 sau 153^1, de catre persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate, si pentru care beneficiarul are obligatia platii taxei potrivit art. 150 alin. (2).”
In vederea inregistrarii in Registrul Operatorilor Intracomunitaritrebuie sa depuneti Cererea formular 095.
Daca factura nu este primita pentru plata avansului ,de la furnizorul intracomunitar pana pe data de 15 a lunii urmatoare, respectiv pana pe data de 15.01.2012 persoana impozabila din Romania are obligatia sa emita o autofactura pentru avansul platit sisa declare operatiunea la rd.5,5.1 respectiv 17, 17.1. in decontul de TVAsi in Declaratia recapitulative (390) cu cod A in luna ianuarie 2012.
Din punctul de vedere al exprimarii TVA, aceasta se face in lei utilizand cursul de schimb valabil la data emiterii autofacturii, precizand la pozitia de TVA valoarea in lei a sumei, si nu taxare inversa, potrivit art. 139^1 din Codul fiscal.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Taxare inversa aplicata bunurilor din activitati agricole. Documente si impozit cand facem achizitia de la persoane fiziceCota TVA pentru produse alimentare si bauturi alcoolice incluse in pachete turisticeA aparut noul model al Declaratiei 100 (OPANAF nr. 935/2020)Aflati ce obligatii aveti cu termen la 27 martie pentru a nu plati amenzi!Reduceri financiare. Ce obligatii declarative are societatea?Ultimele articole
Platitor de TVA. Cum sa emiteti facturile DUPA ce ati facut inregistrarea in scop de TVAMasini second-hand. Evaziune TVA de 29 mil. lei descoperita de DGAFFirme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitateDeclaratia 700. PFA-urile pot iesi de la plata TVA daca in anul curent NU mai depasesc plafonul?Spatii comerciale de inchiriat. Ce cota TVA se aplica la vanzarea cladiriiArticole similare
Cum se aplica in concret taxarea inversa pentru cereale si plante tehniceInspectie fiscala la o societate platitoare de impozit pe profit. Distribuire dividendeDocumente si evidente utilizate in scopul TVADocumentar fiscal: Reguli in 2013 pentru efectuarea platilor intre rezidentiModificarea procedurii de emitere a facturii, reglementarea fiscala a facturii electroniceUltimele articole
Cota TVA modificata de la 1 august 2025. EXEMPLU pentru regularizarea AVANSurilorFactura AVANS achizitii intracomunitare. Se declara sau nu aceste operatiuni in D300 si D390Impozit micro. In calculul plafonului pentru trecere la impozit pe profit intra si AVANSurile?e-Factura. Pentru platile facute INAINTE de livrarea bunului, trebuie depusa Notificarea 800?Plafon TVA. Informatii de interes in cazul calcularii plafonului de TVAArticole similare
Baza impozabila a impozitului pe veniturile micROIntreprinderilorFirma neinregistrata in ROI. Cum tratam fiscal achizitia intracomunitara?Stadiul in care se afla pROIectul privind impozitarea bacsisului. Aspecte fiscaleMFP: Noi discutii privind finantarea IMM-urilorReinregistrare TVA in cazul unei societati cu Cod TVA anulat din oficiuUltimele articole
Firme inactive in 2025. Cum poti deduce cheltuielile aferente perioadei de inactivitateFinantare ONG. MONOGRAFIE contabila utila contribuabililor in acest cazActivitate de Uber si Bolt in Romania. Cum si in ce conditii pot deduce cheltuielileGhidul surselor de finantare pentru IMM-uri: Cum alegi solutia potrivita pentru afacerea taDistribuire dividende catre persoane fizice. Ce OBLIGATII fiscale existaArticole similare
Facturare intreprindere individualaImpozitul pe veniturile nerezidentilorA fost facuta corect achizitia de la o societate in faliment?Impozitul pe profitStudiu de caz: Sa identificam corect o livrare intracomunitara de bunuriUltimele articole
Taxare inversa livrare societate in falimentStudiu de caz: Poate fi faxul considerat o modalitate electronica de transmitere a facturilor?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"




InfoTva.ro



