Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Va informam ca Agentia Nationala de Administrare Fiscala a publicat pe pagina oficiala, in categoria Legislatie/ Transparenta decizionala, a fost publicat Proiectul de Ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru aprobarea Procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal, cu privire la taxa pe valoarea adaugata, precum si a modelului si continutului unor formulare.
Prin dispozitiile art. 153 din Legea nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, au fost reglementate situatiile in care persoanele impozabile, care desfasoara activitati economice ce implica operatiuni din sfera taxei pe valoarea adaugata, sunt obligate sa solicite inregistrarea in scopuri de taxa pe valoarea adaugata (TVA).
Potrivit alin. (8) al aceluiasi articol, in cazul in care o persoana este obligata sa se inregistreze, in conformitate cu prevederile art. 153 si nu solicita inregistrarea, organele fiscale competente vor inregistra persoana respectiva din oficiu.
De asemenea, potrivit dispozitiilor art. 153 indice 1 din acelasi act normativ, persoanele care intentioneaza sa efectueze o achizitie intracomunitara in Romania au obligatia sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, inaintea efectuarii achizitiei intracomunitare, in cazul in care valoarea achizitiei intracomunitare respective depaseste plafonul pentru achizitii intracomunitare in anul calendaristic in care are loc achizitia intracomunitara. Daca persoana obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA pentru achizitii nu solicita inregistrarea, organele fiscale competente vor inregistra persoana respectiva din oficiu, astfel cum se prevede la alin. (4) art. 153 indice 1 din Codul Fiscal.
Totodata, potrivit dispozitiilor art. 153 alin. (9) din Codul Fiscal, in vigoare pana la data de 31 decembrie 2011, organele fiscale anuleaza, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA in situatii de declarare in inactivitate fiscala sau de suspendare temporara a activitatii inregistrate la Registrul comertului.
Pentru implementarea acestor prevederi si tinand cont de faptul ca datele din registrul contribuabililor pot fi modificate din oficiu ori de cate ori se constata ca acestea nu corespund starii de fapt reale, in conditiile art. 78 alin. (3) din Codul de Procedura Fiscala, a fost aprobat Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 1.786/2010 pentru aprobarea procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVA, precum si a modelului si continutului unor formulare.

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Prin dispozitiile Ordonantei de Urgenta a Guvernului nr. 125/2011 pentru modificarea si completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul Fiscal, incepand cu data de 1 ianuarie 2012 au fost completate si situatiile in care organele fiscale au obligatia sa anuleze, din oficiu, inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, conform art. 153 alin. (9) din Codul Fiscal, dupa cum urmeaza:
a) daca este declarata inactiva conform prevederilor art. 78 indice 1 din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data declararii ca inactiva;
b) daca a intrat in inactivitate temporara, inscrisa in registrul comertului, potrivit legii, de la data inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului;
c) daca asociatii/administratorii persoanei impozabile sau persoana impozabila insasi au inscrise in cazierul fiscal infractiuni si/sau faptele prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 75/2001 privind organizarea si functionarea cazierului fiscal, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data comunicarii deciziei de anulare de catre organele fiscale competente;
d) daca nu a depus pe parcursul unui semestru calendaristic niciun decont de taxa prevazut la art. 156 indice 2, dar nu este in situatia prevazuta la lit. a) sau b), din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic. Aceste prevederi se aplica numai in cazul persoanelor pentru care perioada fiscala este luna sau trimestrul;
e) daca in deconturile de taxa depuse pentru 6 luni consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor care au perioada fiscala luna calendaristica, si pentru doua perioade fiscale consecutive in cursul unui semestru calendaristic, in cazul persoanelor impozabile care au perioada fiscala trimestrul calendaristic, nu au fost evidentiate achizitii de bunuri/servicii si nici livrari de bunuri/prestari de servicii, realizate in cursul acestor perioade de raportare, din prima zi a celei de-a doua luni urmatoare respectivului semestru calendaristic;
f) daca, potrivit prevederilor prezentului titlu, persoana nu era obligata sa solicite inregistrarea sau nu avea dreptul sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 din Codul Fiscal.
De asemenea, potrivit art. 153 alin. (9 indice 1) lit. a) din Codul Fiscal, organele fiscale competente inregistreaza, din oficiu, in scopuri de TVA persoanele impozabile de la data la care a incetat situatia care a condus la anularea inregistrarii, pentru situatiile prevazute la art. 153 alin. (9) lit. a) si b).
Totodata, prin Hotararea Guvernului nr. 50/2012, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei nr. 78 din 31 ianuarie 2012, au fost aduse modificari normelor metodologice de aplicare a dispozitiilor privind data inregistrarii in scopuri de TVA din Codul Fiscal.
Avand in vedere cele expuse, proiectul de act normativ propune aprobarea actualizarii procedurii de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal, cu privire la taxa pe valoarea adaugata, precum si a modelului si continutului unor formulare.

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Obligatii fiscale aferente inchiderii exercitiului privind TVAProcedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVAANAF permite accesul la dosarul fiscalNoi norme privind modificarea vectorului fiscal din oficiuComunicat ANAF: Sinteza noutatilor propuse prin Proiectul MFP de modificare a formularelor 010 si 070Ultimele articole
D700 ANAF. Ce sanctiuni se aplica daca NU depui D700 la timpPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriDin 2025 se aplica o noua procedura pentru modificarea din oficiu a vectorului fiscal, cu privire la TVAFormularele de inregistrare fiscala vor fi MODIFICATE, in conditiile aparitiei a doua impozite noiFirme care NU se incadreaza in plafonul micro de 250.000 euro. Pana cand trebuie modificat vectorul fiscalArticole similare
TVA de 5 la suta. Vezi propunerea pentru modificarea art.140 din Codul fiscalAplicarea legislatiei privind microintreprinderile incepand cu anul 2010Stornare factura. Cum procedam cu factura de inchiriere si cu garantia?Statul va incasa 6 miliarde de lei din TVA, in 3 ani, daca se aplica plata defalcata a TVAPFA si ajustarea dreptului de deducere la anularea codului de TVA. Cum procedam?Ultimele articole
Majorare TVA 2025. 3 situatii explicate de specialistAchizitie intracomunitara. 4 obligatii care NU le revin firmelor neplatitoare de TVAPlatitor de TVA. Conditii, documente si ajustare TVA pentru trecere la neplatitor de TVAMajorare TVA la locuinte. Conditii pentru masura tranzitorie 2025 - 2026 cu TVA de 9%Panourile fotovoltaice. Reguli, cote TVA si taxa de timbru verdeArticole similare
Deficiente constatate de ANAF la verificarea contului 455 ( sume datorate asociatilor)Ce declaratii depunem la 31 ianuarieContribuabilii sunt obligati sa se inscrie in SPV incepand cu 1 martie 2022Comunicarea cu ANAF se va face exclusiv online din 1 martie 2022. Contribuabilii sunt obligati sa se inroleze in SPVEntitati care trebuie sa depuna declaratia R405Ultimele articole
E-TVA ANAF. MODEL de raspuns in cazul in care exista diferente de TVASAF-T 2025: Cum incadrezi entitatile neplatitoare de TVA in D406Cod UIT ANAF: 3 lucruri esentiale de stiut la achizitii de bunuriTVA la cafea si ceai in HoReCa. Justitia RESPINGE interpretarea ANAFE-TVA si dublarea sumelor in sistem. MODEL de raspuns catre ANAFArticole similare
Obligativitatea utilizarii casei de marcat pentru incasari in numerar. ExceptiiCODUL FISCAL 2008 - Capitolul XIII. Obligatii declarative ale platitorilor de venituri cu retinere la sursa - art. 93Tratamentul fiscal al cadourilor de Craciun acordate salariatilorDeclaratii fiscale cu termen scadent in data de 25 martie 2022Export de bunuri. Care sunt documentele justificative pentru aplicarea regimului de scutireUltimele articole
Majorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicale-TVA: Sanctiunile se aplica din 1 IULIE sau 1 AUGUST 2025, in functie de sistemul TVANeplatitor de TVA. Cote de TVA de 9% sau de 19% pentru achizitii din afara RomanieiD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAFirme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIES
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"