Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Daca o societate a trecut in anul 2017 de la impozit pe profit la impozit pe venit, iar din 2022 a revenit la plata impozitului pe profit, e nevoie de achizitia unui nou registru fiscal sau poate fi folosit cel completat pana in 2017? Multumesc.
Utilizare registru fiscal – raspunsul specialistului:
Da, poate fi utilizat pana la epuizare, dar, avand in vedere, pe de o parte perioada de arhivare a registrelor, iar pe de alta parte posibilitatea de tinere in format electronic, nu ar mai fi justificata utilizarea aceluiasi registru, provenit din perioade anterioare anului 2017.
Din art. 371 din Normele generale de intocmire si utilizare a documentelor financiar-contabile din 05.11.2015 (parte integranta din Ordinul miistrului finantelor nr. 2634/2015), rezulta ca registrele de contabilitate obligatorii si documentele justificative care stau la baza inregistrarilor in contabilitatea financiara se pastreaza in arhiva timp de 5 ani calculati de la data de 1 iulie a anului urmator celui incheierii exercitiului financiar in care au fost intocmite.
Legislatia aplicabila (Ordinul 870/2005, Codul fiscal, Legea contabilitatii nr. 82/1991, Ordinul 2634/2015) nu face referire la neutilizarea registrului provenit din perioade anterioare celei curente, ci doar mentiuni cu privire la obligativitatea completarii in ordine cronologica si In corespondenta cu declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat.Prin urmare, este alegerea dumneavoastra (conform policitii contabile) daca utilizati sau nu acelasi registru provenit din perioade anterioare anului 2017, intrucat dumneavoastra decideti modul in care va organizati si pastrati documentele contabile.
Cu toate acestea, avand in vedere ca registrele de contabilitate pot fi pastrate in format electronic si ca acestea sunt mai usor de administrat si de accesat in comparatie cu registrele fizice, este posibil sa fie mai convenabil sa folositi documente electronice in locul celor vechi pe suport hartie.
Redau mai jos extrase din legislatie privind modul de completare (din care insa nu rezulta interdictia de a reutiliza un registru din perioade precedente):
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
In aplicarea prevederilor art. 19 alin. (7) din Codul fiscal, pentru calculul rezultatului fiscal sunteti obligati sa intocmiti un registru de evidenta fiscala (in forma scrisa sau electronica) cu respectarea dispozitiilor Legii contabilitatii nr. 82/1991.
In registrul de evidenta fiscala trebuie inscrise veniturile si cheltuielile inregistrate conform reglementarilor contabile aplicabile, potrivit art. 19 alin. (1) din Codul fiscal, veniturile neimpozabile potrivit art. 23 din Codul fiscal, deducerile fiscale, elementele similare veniturilor, elementele similare cheltuielilor, cheltuielile nedeductibile, potrivit art. 25 din Codul fiscal, precum si orice informatie cuprinsa in declaratia fiscala, obtinuta in urma unor prelucrari ale datelor furnizate de inregistrarile contabile. Evidentierea veniturilor si a cheltuielilor aferente se efectueaza pe natura economica, prin totalizarea acestora pe trimestru si/sau an fiscal, dupa caz.
Din prevederile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 870/2005 privind Registrul de evidenta fiscala, rezulta ca informatiile din acest registru, vor fi inregistrate in ordine cronologica si vor corespunde cu operatiunile fiscale si cu datele privind impozitul pe profit din declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat, si se completeaza astfel incat sa permita in orice moment identificarea si controlul operatiunilor efectuate pentru determinarea impozitului pe profit cuprins in declaratia privind obligatiile de plata la bugetul general consolidat.
Conform art. 9 din acest ordin, inregistrarile in Registrul de evidenta fiscala se vor face pentru fiecare perioada pentru care contribuabilul are obligatia de a declara impozitul pe profit.
Acest lucru inseamna ca veti completa Registrul de evidenta fiscala, doar in perioada in care sunteti platitor de impozit pe profit.
In perioada in care sunteti platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor si nu aveti obligatia de a completa Registrul de evidenta fiscala, nu veti face inregistrari in acest registru.
Atunci cand reveniti la sistemul de impozitare pe profit (in anul 2022) daca decideti sa utilizati in continuare vechiul registru, veti relua completarea Registrului de evidenta fiscala incepand de la perioada respectiva, in ordine cronologica, pana la epuizarea celor 100 de file disponibile.
Este important sa mentineti evidenta corecta si ordonata a cheltuielilor deductibile/nedeductibile in Registrul de evidenta fiscala, in conformitate cu cerintele legale si buna practica fiscala.
In concluzie,
-daca decideti sa utilizati in continuare vechiul registru, veti relua completarea Registrului de evidenta fiscala incepand de la perioada respectiva, in ordine cronologica, pana la epuizarea celor 100 de file disponibile;
-daca decideti sa arhivati vechiul registru, avand in vedere ca nu mai indepliniti conditiile de platitor de impozit pe veniturile microintreprinderilor incepand cu anul 2022:
- veti achizitiona un alt Registru de evidenta fiscala in termen de 30 de zile de la data la care ati devenit platitori de impozit pe profit, sau
- veti tine Registrul de evidenta fiscala in forma electronica, cu respectarea modelului si continutului prevazute in anexa nr. 1 la Ordinul 870/2005.
Raspuns oferit in luna iunie 2023 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Legislatia cu privire la TVA impune organizarea evidentei fiscale doar pentru capitalul imobilizat in active corporale.Articole similare
Asociat in firme platitoare de impozit micro si pe profit. Se va ajusta vectorul fiscal in acest caz?Fime care platesc impozit pe venit. Daca raman la acelasi impozit, mai trebuie depusa D700 in 2024?Ce pasi trebuie sa urmeze firmele care au datorat impozit gresit la ANAF, incepand cu 1 ianuarie 2023Firmele care raman si in 2023 la plata impozitului micro mai au obligatia de a depune D700 pana pe 31 martie?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"