Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Administratia Judeteana a Finantelor Publice Ialomita aduce la cunostinta contribuabililor ca a fost publicata Ordinul 5521/2024 pentru aprobarea Procedurii de anulare a unor obligatii bugetare (n Monitorul Oficial nr. 944 din 19 septembrie 2024).
Procedura de anulare a obligatii fiscale se aplica obligatiilor bugetare administrate de organul fiscal central (ANAF), inclusiv de catre organele vamale.
Debitorii ce pot beneficia de facilitatile prevazute in prezenta procedura sunt toate categoriile de debitori (persoane fizice si juridice), inclusiv debitorii declarati insolvabili, persoanele carora li s-a stabilit raspunderea solidara Codului de procedura fiscala sau raspunderea potrivit Legii insolventei.
Astfel ca pentru persoanele fizice care desfasoara activitati economice in mod independent sau exercita profesii liberale potrivit legii, organul fiscal verifica indeplinirea conditiilor prevazute la art. II - V si art. XVI din ordonanta de urgenta, distinct, respectiv separat de obligatiile bugetare existente pe codul unic de inregistrare/codul de inregistrare fiscala, fata de cele inregistrate pe codul numeric personal/numarul de identificare fiscala, potrivit legii, sens in care notificarea privind intentia de a beneficia de anularea unor obligatii bugetare si/sau cererea de anulare a unor obligatii bugetare, dupa caz, se depune separat de catre persoana fizica, in functie de codul de identificare fiscala pe care inregistreaza obligatii bugetare de plata.
Organul fiscal acorda urmatoarele facilitati fiscale:
a) amanarea la plata a obligatiilor de plata accesorii ramase nestinse la data emiterii certificatului de atestare fiscala aferente obligatiilor bugetare principale restante la data de 31 august 2024, pana la data solutionarii cererii de anulare a unor obligatii bugetare sau pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, in cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii care notifica organul fiscal conform art. VI alin. (1) din ordonanta de urgenta;
b) anularea obligatiilor de plata accesorii;
c) amanarea unui procent de 50%, respectiv 25%, dupa caz, din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, ramase nestinse la data emiterii certificatului de atestare fiscala, pana la data solutionarii cererii de anulare a unor obligatii bugetare sau pana la data de 25 noiembrie 2024 inclusiv, in cazul nedepunerii acestei cereri, pentru debitorii persoane fizice (pe CNP) care notifica organul fiscal conform art. VI alin. (1) din ordonanta de urgenta si care se incadreaza in prevederile art. XVI din ordonanta de urgenta;
d) anularea unui procent de 50%, respectiv 25%, dupa caz, din obligatiile bugetare principale restante la data de 31 august 2024 inclusiv, pentru debitorii persoane fizice (pe CNP) care se incadreaza in prevederile art. XVI din ordonanta de urgenta.
Procedura de acordare a unor obligatii bugetare
Prezenta procedura se aplica obligatiilor bugetare administrate de organul fiscal central, inclusiv de catre organele vamale.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Prin obligatii bugetare administrate de organul fiscal central se intelege obligatii fiscale principale reprezentand impozite, taxe, contributii sociale, drepturi vamale si alte sume datorate bugetului general consolidat, precum si obligatii accesorii aferente acestora, stabilite prin:
a) declaratii fiscale;
b) decizii de impunere;
c) decizii referitoare la obligatiile fiscale accesorii;
d) orice alte acte prin care se stabilesc impozite, taxe, contributii sociale, drepturi vamale si alte sume datorate bugetului general consolidat.
Prin obligatii bugetare administrate de organul fiscal central se intelege inclusiv obligatiile bugetare individualizate in titluri executorii emise potrivit legii, existente in evidenta organului fiscal central competent in vederea recuperarii.
Anularea unor obligatii bugetare se solicita de catre debitori in baza unei cereri de anulare a unor obligatii bugetare depusa la organul fiscal central competent.
Cererea poate fi depusa dupa indeplinirea conditiilor de acordare a anularii, dar nu mai tarziu de 25 noiembrie 2024 inclusiv.
In cazul titlurilor executorii emise de alte autoritati/institutii publice si transmise organului fiscal in vederea recuperarii, organul fiscal central transmite autoritatilor/institutiilor publice care au competenta, potrivit legii, de a calcula si stabili obligatii bugetare accesorii o copie a cererii de anulare depuse de debitor, in vederea acordarii anularii la plata a unor obligatii bugetare sau respingerii cererii, dupa caz.
Prin exceptie, in cazul obligatiilor fiscale prevazute la art. V din ordonanta de urgenta 107/2024, cererea de anulare a unor obligatii bugetare trebuie depusa dupa stingerea obligatiilor fiscale principale individualizate in decizia de impunere emisa ca urmare a controlului fiscal, dar nu mai tarziu de 90 de zile de la comunicarea deciziei de impunere.
Pentru a beneficia de anularea unor obligatii bugetare, debitorul poate depune fie o singura cerere pentru toate situatiile, fie cate o cerere pentru fiecare dintre acestea.
Debitorul trebuie sa aiba stinse la data depunerii cererii de anulare a unor obligatii bugetare toate obligatiile bugetare principale si accesorii administrate de organul fiscal central cu termene de plata cuprinse intre data de 1 septembrie 2024 si data depunerii cererii de anulare a unor obligatii bugetare.
In termen de cel mult 5 zile lucratoare de la data inregistrarii cererii de anulare a unor obligatii bugetare, organul fiscal central:
a) analizeaza indeplinirea conditiilor de acordare a amnistiei. In cazul titlurilor executorii emise de alte autoritati/institutii publice si transmise organului fiscal in vederea recuperarii, organul fiscal central transmite o notificare acestor autoritati/institutii pentru ca acestea sa emita decizie de anulare a unor obligatii bugetare sau decizie de respingere a cererii de anulare a unor obligatii bugetare, dupa caz;
b) emite si comunica, daca este cazul, decizia referitoare la obligatiile de plata accesorii, in vederea actualizarii obligatiilor de plata accesorii ce pot face obiectul anularii;
c) reface evidenta fiscala in situatia in care au fost stinse obligatiile bugetare ce pot face obiectul anularii;
d) emite decizia de anulare a unor obligatii bugetare sau decizia de respingere a cererii de anulare a unor obligatii bugetare dupa caz.
Sursa: ANAF
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Amnistie fiscala 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetareArticole similare
Pe site-ul ANAF au fost publicate persoane juridice care inregistrau obligatii fiscale restante la 31 martie 2023Montare panouri fotovoltaice. Ce obligatii fiscale trebuie sa indeplineasca prosumatoriiNou in Monitor! Prin Legea 43/2023 vor fi anulate anumite obligatii fiscaleReminder ANAF! Pana pe 2 mai 2023 trebuie depuse la ANAF mai multe declaratii fiscaleANAF: Lista contribuabililor care NU au obligatii fiscale restante se publica TRIMESTRIALUltimele articole
Veniturile obtinute din CHIRII sunt venituri impozabile. Ce obligatii fiscale au persoanele fiziceANAF a publicat lista contribuabililor cu obligatii fiscale RESTANTE la 30 septembrie 2024Luni, 20 februarie 2023, termenul de depunere a declaratiilor pentru aplicarea/incetarea aplicarii sistemului TVA la incasareArticole similare
Amnistia Fiscala 2024: Ce trebuie sa stiiConditii de aplicare a amnistiei fiscale. OUG 69/2020Companiile din domeniul carnii solicita AMNISTIE FISCALAANAF, Comunicat de Presa: Referitor la noutatile legislative aduse prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 92 pe 2009 pentru amanarea la plata a obligatiilor fiscale neachitate la termenAMNISTIE FISCALA 2024: Cererile pot fi depuse pana pe 19 decembrie 2024Ultimele articole
Noua modificare asupra procedurii de aplicare a amnistiei fiscale (Ordinul 6438/2024)AMNISTIE FISCALA 2024. Finantele MODIFCA procedura de anulare a unor obligatii bugetareEsalonare la plata obligatii fiscale. Cum pot firmele sa beneficieze si de amnistia fiscala (OUG 107/2024)AMNISTIE FISCALA, somatii primite de firme de la ANAF. Ce recomanda specialistii in acest cazPosta Romana va trimite Notificarile de informare cu privire la amnistia fiscala introdusa prin OUG 107/2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"