Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Anularea codului de TVA declanseaza o serie de urmari pe care trebuie sa le gestionam in mod corect pentru a proteja veniturile firmei. In contextul amintit, va prezentam urmatorul studiu de caz: "In luna octombrie 2016 societatii i-a fost anulat codul de TVA din cauza expirarii sediului. Societatea a facut demersurile necesare si s-a reinregistrat in scopuri de TVA in luna martie 2017. Cum se inregistreaza acum achizitiile si vanzarile din perioada in care societatea a avut anulat codul de TVA? In perioada octombrie - februarie 2017 societatea a intocmit, a depus si platit TVA din D311".
Conform prevederilor art. 11 alin. (6) din legea nr. 227 din 8 septembrie 2015 privind Codul fiscal, modificata prin O.U.G. nr. 84 din 16 noiembrie 2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, incepand cu anul 2017, persoana impozabila care se reinregistreaza are drept de deducere pentru suma TVA aferenta achizitiilor efectuate in perioada in care codul de TVA a fost anulat, din oficiu.De asemenea, in ceea ce priveste livrarile/prestarile efectuate in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat, persoana impozabila respectiva trebuie sa emita facturi pentru clientii sai. Modificari intervin si in legatura cu determinarea rezultatului fiscal in cazul persoanei impozabile care platitoare de impozit pe profit "….. Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, contribuabilii emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323.
In situatia in care inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii. In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii."
Modalitatea de efectuare a ajustarilor respective este prevazuta prin normele de aplicare ale Codului fiscal care, la aceasta data, se afla in stadiul de proiect, publicate pe site M.F.P. la transparenta decizionala, la Sectiunea a 21 – a cu denumirea "Reguli speciale pentru aplicarea TVA, punctual 5 indice 1, din care rezulta ca:
"(1) In sensul art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, persoanele impozabile care au avut codul de inregistrare anulat in baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) – e) si h) din Codul fiscal, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, isi pot exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal depus dupa reinregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
Deducerea taxei se efectueaza in limitele si conditiile prevazute la art. 297 - 302 din Codul fiscal, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile.
(2) Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, persoana impozabila trebuie sa emita facturi in care sa inscrie distinct taxa pe valoarea adaugata colectata aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata". In functie de modalitatea in care au actionat pe perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, se disting urmatoarele situatii
![Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita](https://www.rs.ro/dbimg/product/2851-marea-carte-ver.jpg)
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
![Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic](https://www.rs.ro/dbimg/product/2781-bugete-cash-flo.png)
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
![Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024](https://www.rs.ro/dbimg/product/3203-ghidul-practic-.jpg)
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
a) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus
declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar nu a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, care sa includa informatiile obligatorii prevazute la art. 319 din Codul fiscal, inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, care a fost colectata in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat. Aceste facturi nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", daca nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile;
b) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, si a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. In situatia in care nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, facturile emise dupa reinregistrare nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata".
c) persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat,respectiv nu a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Facturile de corectie nu se inscriu in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", daca nu exista diferente intre taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, ci in “Declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal". Persoana impozabila datoreaza obligatii fiscale accesorii conform Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care avea obligatia sa plateasca TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, si pana data platii taxei, in baza declaratiei sus mentionate;
d) persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal si nu a emis facturi. In aceasta situatie, facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA nu se inscriu in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", daca nu exista diferente intre taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, ci in "Declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal".
Persoana impozabila datoreaza obligatii fiscale accesorii conform Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care avea obligatia sa plateasca TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, si pana data platii taxei, in baza declaratiei sus mentionate.
(3) In situatiile prevazute la alin. (2), in cazul in care exista diferente intre taxa colectata/care ar fi trebuit colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, in decontul de TVA, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", se inscriu numai aceste diferente.
(4) Prevederile alin. (2) se aplica in cazul in care persoana impozabila se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal incepand cu 1 ianuarie 2017, in situatia in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat in baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) – e) si h) din Codul fiscal, respectiv in baza prevederilor art. 153 alin. (9) lit. a) - e) si h) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in vigoare pana la 1 ianuarie 2016".
Astfel, asa cum se poate constata chiar din textul proiectului de modificare a normelor, pentru a aplica un tratament fiscal corect, veti avea obligatia sa analizati procedura de lucru in perioada in care societatea respectiva a avut codul de TVA anulat.
In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca vor avea posibilitatea sa isi exercite dreptul de deducere si cumparatorii bunurilor sau beneficiarii servciilor de la furnizorii/prestatorii care au avut codul de TVA anulat din oficiu.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
![Redactia Infotva](https://infotva.manager.ro/images/autori//redactia-infotvaautor_avatar.png)
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Dauna totala pe parcursul transportului. Cum facturam si cum deducem cheltuiala cu marfa deteriorata?TVA si Casa de marcat fiscalaCum tratam bonurile emise de casele de marcat?Reglementari noi si vechi cu iz de TVA privind aparatele de marcat electronice fiscaleExigibilitate TVA pentru operatiuni supuse masurilor de simplificare. Cum procedam?Ultimele articole
Firme care fac autofacturi pentru transporturi efectuate. Monografie contabila necesaraRaportare SAF-T: Cum se completeaza in D406 achizitiile prin bon fiscal?Inregistrarea unei societati comerciale in scopuri de TVA cu intarziere. Care sunt consecintele fiscale?Schimbare destinatie cladiri: Tratament fiscal si TVA. Monografie contabilaEmitere facturi de catre un tert agreat. Obligatiile tertuluiArticole similare
Deductibilitate TVA: bonuri combustibil aferente livrarilor de bunuri catre clientii societatiiONG. Cursuri de formare profesionala. Cum emitem factura?Ce norme actuale exista pentru rambursarea TVA catre persoane neinregistrate in scopuri de TVA?ANAF: Corectarea documentelor urmare a unei inspectii fiscaleAgentie de turism. Cum tinem evidenta fiscala a operatiunilor realizate?Ultimele articole
E-Factura: Ce inregistrari contabile sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Decont TVA 2024: Ghid Complet | Completare, Depunere, TermeneRegimul special de scutire pentru intreprinderile miciObligatii privind transmiterea facturilor exclusiv prin sistemul RO e-FacturaInformare ANAF: Agricultorii pot beneficia de o compensatie in cota forfetara, in anumite conditiiArticole similare
Anulare inregistrare in scopuri de TVA de catre organul fiscalIn ce situatii se anuleaza inregistrarea in scopuri de TVANoi prevederi prind REINREGISTRAREa in scopuri de TVAFurnizor in insolventa. Deducerea TVA si a cheltuieliiREINREGISTRAREa in scopuri de TVA. Exercitarea dreptului de deducere. Cum procedam?Ultimele articole
Atentie! TVA colectata in perioada in care codul de TVA este ANULAT se declara prin formularul 311Eroare privind anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale exista?Anulare cod TVA. 3 studii de caz importanteFormularul 099 trebuie depus in mod obligatoriu de contribuabilii care solicita REINREGISTRAREa in scopuri de TVASocietate cu TVA anulat si trecere la neplatitor de TVA. ProceduriArticole similare
Reinregistrarea in scopuri de TVA ca urmare a anularii codului | Depunere deconturi fara sumeANULARE COD TVA. Care sunt implicatiile fiscale?ANULARE COD TVA. 3 studii de caz importanteANULARE COD TVA. Furnizor in faliment. Cum procedam?Criteriile netransparente de anulare din oficiu a codului de TVA. Practici abuzive?Ultimele articole
Cod de TVA anulat. Corectare situatie fiscalaAnularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVAAnulare din oficiu platitor de TVA. Ajustarea TVA pentru bunuri in stoc. Ce formulare trebuie depuseTVA. Cum se aplica regimul special?Persoana impozabila cu cod TVA anulat din oficiu. Care sunt obligatiile fiscale?![Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB cop rap231108160950.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"