Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Anularea codului de TVA declanseaza o serie de urmari pe care trebuie sa le gestionam in mod corect pentru a proteja veniturile firmei. In contextul amintit, va prezentam urmatorul studiu de caz: "In luna octombrie 2016 societatii i-a fost anulat codul de TVA din cauza expirarii sediului. Societatea a facut demersurile necesare si s-a reinregistrat in scopuri de TVA in luna martie 2017. Cum se inregistreaza acum achizitiile si vanzarile din perioada in care societatea a avut anulat codul de TVA? In perioada octombrie - februarie 2017 societatea a intocmit, a depus si platit TVA din D311".
Conform prevederilor art. 11 alin. (6) din legea nr. 227 din 8 septembrie 2015 privind Codul fiscal, modificata prin O.U.G. nr. 84 din 16 noiembrie 2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, incepand cu anul 2017, persoana impozabila care se reinregistreaza are drept de deducere pentru suma TVA aferenta achizitiilor efectuate in perioada in care codul de TVA a fost anulat, din oficiu.De asemenea, in ceea ce priveste livrarile/prestarile efectuate in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat, persoana impozabila respectiva trebuie sa emita facturi pentru clientii sai. Modificari intervin si in legatura cu determinarea rezultatului fiscal in cazul persoanei impozabile care platitoare de impozit pe profit "….. Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, contribuabilii emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323.
In situatia in care inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii. In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii."
Modalitatea de efectuare a ajustarilor respective este prevazuta prin normele de aplicare ale Codului fiscal care, la aceasta data, se afla in stadiul de proiect, publicate pe site M.F.P. la transparenta decizionala, la Sectiunea a 21 – a cu denumirea "Reguli speciale pentru aplicarea TVA, punctual 5 indice 1, din care rezulta ca:
"(1) In sensul art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, persoanele impozabile care au avut codul de inregistrare anulat in baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) – e) si h) din Codul fiscal, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, isi pot exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal depus dupa reinregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
Deducerea taxei se efectueaza in limitele si conditiile prevazute la art. 297 - 302 din Codul fiscal, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile.
(2) Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, persoana impozabila trebuie sa emita facturi in care sa inscrie distinct taxa pe valoarea adaugata colectata aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata". In functie de modalitatea in care au actionat pe perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, se disting urmatoarele situatii

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Portal Persoane Fizice - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

Operare SAGA Exemple practice si recomandari
a) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus
declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar nu a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, care sa includa informatiile obligatorii prevazute la art. 319 din Codul fiscal, inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, care a fost colectata in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat. Aceste facturi nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", daca nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile;
b) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, si a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. In situatia in care nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, facturile emise dupa reinregistrare nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata".
c) persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat,respectiv nu a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Facturile de corectie nu se inscriu in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", daca nu exista diferente intre taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, ci in “Declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal". Persoana impozabila datoreaza obligatii fiscale accesorii conform Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care avea obligatia sa plateasca TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, si pana data platii taxei, in baza declaratiei sus mentionate;
d) persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal si nu a emis facturi. In aceasta situatie, facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA nu se inscriu in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", daca nu exista diferente intre taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, ci in "Declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal".
Persoana impozabila datoreaza obligatii fiscale accesorii conform Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care avea obligatia sa plateasca TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, si pana data platii taxei, in baza declaratiei sus mentionate.
(3) In situatiile prevazute la alin. (2), in cazul in care exista diferente intre taxa colectata/care ar fi trebuit colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, in decontul de TVA, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", se inscriu numai aceste diferente.
(4) Prevederile alin. (2) se aplica in cazul in care persoana impozabila se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal incepand cu 1 ianuarie 2017, in situatia in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat in baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) – e) si h) din Codul fiscal, respectiv in baza prevederilor art. 153 alin. (9) lit. a) - e) si h) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in vigoare pana la 1 ianuarie 2016".
Astfel, asa cum se poate constata chiar din textul proiectului de modificare a normelor, pentru a aplica un tratament fiscal corect, veti avea obligatia sa analizati procedura de lucru in perioada in care societatea respectiva a avut codul de TVA anulat.
In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca vor avea posibilitatea sa isi exercite dreptul de deducere si cumparatorii bunurilor sau beneficiarii servciilor de la furnizorii/prestatorii care au avut codul de TVA anulat din oficiu.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Vanzare bunuri prin automate. Ce documente justificative sunt obligatorii?Studiu de caz: Factura de diferenta de curs valutarIncheierea unui contract de asistenta juridica: emiterea facturii proformeAnunt ANAF referitor la justificarea deducerii TVASocietate fara activitate. Regim TVA. BilantUltimele articole
Controale fiscale pe TVA. 10 tipuri de erori pe care le vizeaza inspectoriiFirme care fac autofacturi pentru transporturi efectuate. Monografie contabila necesaraPlatitor de TVA: Ce inseamna, cand si cum devii. Avantaje si dezavantajeRaportare SAF-T: Cum se completeaza in D406 achizitiile prin bon fiscal?Inregistrarea unei societati comerciale in scopuri de TVA cu intarziere. Care sunt consecintele fiscale?Articole similare
TVA la incasare. Tot ce trebuie sa stiiOperatiune triunghiulara. Cum va proceda societatea romana care e cumparator-revanzator?TVA platita in vama. Cand se deduce TVA?Regimul special pentru intreprinderile miciVanzare spatiu comercial – prevederile TVA in acest sensUltimele articole
Neplatitor de TVA. Cand si cum devine platitor de TVA daca depaseste plafonulFoaia de parcurs. Este obligatorie pentru DEDUCEREa TVA 100%?Vanzare auto. Cum se face ajustarea TVA in cazul vanzarii unui autoturism dedus cu 50%Majorare TVA in 2025: Ce se intampla cu scutirile in domeniul medicalPlafon TVA. Cum se calculeaza plafonul daca ai activitati scutite fara drept de DEDUCEREArticole similare
Inregistrarea in scopuri de TVA in 2014. Sunt explicate toate situatiile neclare!Furnizor cu cod TVA anulat din oficiu. Corectarea erorilor contabileSocietate cu TVA anulat si trecere la neplatitor de TVA. ProceduriInregistrare in scopuri de TVA. Cod TVA anulat. Se doreste reinceperea activitatiiNoutati privind registrul de evidenta fiscala si alte modificari de la 1 februarie 2015Ultimele articole
Cod TVA anulat, firma reinregistrata in scopuri de TVA. Ce drepturi si obligatii aparD700 in 2025. Completare D700 pentru REINREGISTRARE in scopuri de TVAAtentie! TVA colectata in perioada in care codul de TVA este ANULAT se declara prin formularul 311Eroare privind anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale exista?Anulare cod TVA. 3 studii de caz importanteArticole similare
Reinregistrarea in scopuri de TVA ca urmare a anularii codului | Depunere deconturi fara sumeAnulare din oficiu platitor de TVA. Ajustarea TVA pentru bunuri in stoc. Ce formulare trebuie depuseD700 in 2025. Completare D700 pentru reinregistrare in scopuri de TVAANULARE COD TVA. Cand poate societatea sa emita facturi fara TVA?ANULARE COD TVA. Formular 300. Ce implicatii fiscale apar?Ultimele articole
TVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneANULARE COD TVA din oficiu. Are implicatii diferite fata de anularea lui din initiativa societatii?Cod de TVA anulat. Corectare situatie fiscalaANULARE COD TVA. 3 studii de caz importanteAnularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"