Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Anularea codului de TVA declanseaza o serie de urmari pe care trebuie sa le gestionam in mod corect pentru a proteja veniturile firmei. In contextul amintit, va prezentam urmatorul studiu de caz: "In luna octombrie 2016 societatii i-a fost anulat codul de TVA din cauza expirarii sediului. Societatea a facut demersurile necesare si s-a reinregistrat in scopuri de TVA in luna martie 2017. Cum se inregistreaza acum achizitiile si vanzarile din perioada in care societatea a avut anulat codul de TVA? In perioada octombrie - februarie 2017 societatea a intocmit, a depus si platit TVA din D311".
Conform prevederilor art. 11 alin. (6) din legea nr. 227 din 8 septembrie 2015 privind Codul fiscal, modificata prin O.U.G. nr. 84 din 16 noiembrie 2016 pentru modificarea si completarea unor acte normative din domeniul financiar-fiscal, incepand cu anul 2017, persoana impozabila care se reinregistreaza are drept de deducere pentru suma TVA aferenta achizitiilor efectuate in perioada in care codul de TVA a fost anulat, din oficiu.De asemenea, in ceea ce priveste livrarile/prestarile efectuate in perioada in care a figurat cu codul de TVA anulat, persoana impozabila respectiva trebuie sa emita facturi pentru clientii sai. Modificari intervin si in legatura cu determinarea rezultatului fiscal in cazul persoanei impozabile care platitoare de impozit pe profit "….. Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12), pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, contribuabilii emit facturi in care inscriu distinct taxa pe valoarea adaugata colectata in perioada respectiva, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323.
In situatia in care inactivitatea si reactivarea, potrivit Codului de procedura fiscala, sunt declarate in acelasi an fiscal, cheltuielile respective vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii. In cazul in care inactivitatea, respectiv reactivarea sunt declarate in ani fiscali diferiti, cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul/anii precedent/precedenti celui in care se inregistreaza sunt luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, prin ajustarea rezultatului fiscal al anului la care se refera acestea si depunerea unei declaratii rectificative in conditiile prevazute de Codul de procedura fiscala, iar cheltuielile respective aferente perioadei de inactivitate din anul reactivarii vor fi luate in calcul la determinarea rezultatului fiscal, potrivit prevederilor titlului II, incepand cu trimestrul reactivarii."
Modalitatea de efectuare a ajustarilor respective este prevazuta prin normele de aplicare ale Codului fiscal care, la aceasta data, se afla in stadiul de proiect, publicate pe site M.F.P. la transparenta decizionala, la Sectiunea a 21 – a cu denumirea "Reguli speciale pentru aplicarea TVA, punctual 5 indice 1, din care rezulta ca:
"(1) In sensul art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, persoanele impozabile care au avut codul de inregistrare anulat in baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) – e) si h) din Codul fiscal, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, isi pot exercita dreptul de deducere pentru achizitiile de bunuri si/sau servicii efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, prin inscrierea taxei in primul decont de taxa prevazut la art. 323 din Codul fiscal depus dupa reinregistrare sau, dupa caz, intr-un decont ulterior.
Deducerea taxei se efectueaza in limitele si conditiile prevazute la art. 297 - 302 din Codul fiscal, chiar daca factura nu cuprinde codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanei impozabile.
(2) Dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal, persoana impozabila trebuie sa emita facturi in care sa inscrie distinct taxa pe valoarea adaugata colectata aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile efectuate in perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, care nu se inregistreaza in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata". In functie de modalitatea in care au actionat pe perioada in care au avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, se disting urmatoarele situatii

Corespondenta detaliata a conturilor

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

Ghidul practic al contabilitatii 2022 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
a) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus
declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar nu a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, care sa includa informatiile obligatorii prevazute la art. 319 din Codul fiscal, inclusiv taxa pe valoarea adaugata aferenta, care a fost colectata in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat. Aceste facturi nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", daca nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile;
b) persoana impozabila a colectat TVA pentru operatiunile taxabile, respectiv a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, si a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. In situatia in care nu exista diferente intre taxa colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, facturile emise dupa reinregistrare nu se includ in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata".
c) persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat,respectiv nu a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal, dar a emis facturi. In aceasta situatie, dupa reinregistrarea in scopuri de TVA, persoana impozabila trebuie sa emita facturi de corectie conform art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal. Facturile de corectie nu se inscriu in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", daca nu exista diferente intre taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, ci in “Declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal". Persoana impozabila datoreaza obligatii fiscale accesorii conform Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care avea obligatia sa plateasca TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, si pana data platii taxei, in baza declaratiei sus mentionate;
d) persoana impozabila nu a colectat TVA pentru livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, respectiv nu a depus declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata care trebuie platita conform art. 11 alin. (6) si (8) din Codul fiscal si nu a emis facturi. In aceasta situatie, facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA nu se inscriu in decontul de taxa depus conform art. 323 din Codul fiscal, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", daca nu exista diferente intre taxa pe care ar fi trebuit sa o colecteze in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, ci in "Declaratia privind taxa pe valoarea adaugata colectata datorata de catre persoanele impozabile al caror cod de inregistrare in scopuri de taxa pe valoarea adaugata a fost anulat conform art.316 alin. (11) lit. a) - e), lit.g) sau lit.h) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal".
Persoana impozabila datoreaza obligatii fiscale accesorii conform Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, de la data la care avea obligatia sa plateasca TVA aferenta livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii taxabile, efectuate in perioada in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat, si pana data platii taxei, in baza declaratiei sus mentionate.
(3) In situatiile prevazute la alin. (2), in cazul in care exista diferente intre taxa colectata/care ar fi trebuit colectata in perioada in care persoana impozabila a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat si taxa inscrisa in facturile emise dupa reinregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, in decontul de TVA, in sectiunea "Taxa pe valoarea adaugata colectata", se inscriu numai aceste diferente.
(4) Prevederile alin. (2) se aplica in cazul in care persoana impozabila se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316 alin. (12) din Codul fiscal incepand cu 1 ianuarie 2017, in situatia in care a avut codul de inregistrare in scopuri de TVA anulat in baza prevederilor art. 316 alin. (11) lit. a) – e) si h) din Codul fiscal, respectiv in baza prevederilor art. 153 alin. (9) lit. a) - e) si h) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, in vigoare pana la 1 ianuarie 2016".
Astfel, asa cum se poate constata chiar din textul proiectului de modificare a normelor, pentru a aplica un tratament fiscal corect, veti avea obligatia sa analizati procedura de lucru in perioada in care societatea respectiva a avut codul de TVA anulat.
In alta ordine de idei, trebuie retinut faptul ca vor avea posibilitatea sa isi exercite dreptul de deducere si cumparatorii bunurilor sau beneficiarii servciilor de la furnizorii/prestatorii care au avut codul de TVA anulat din oficiu.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
VIDEO: Regim special bunuri second handDocumente si evidente utilizate in scopul TVAStudiu de caz: Factura de diferenta de curs valutarTVA si Casa de marcat fiscalaStudiu de caz: Facturare despagubiri pentru recuperare de la transportatoriUltimele articole
Raportare SAF-T: Cum se completeaza in D406 achizitiile prin bon fiscal?Inregistrarea unei societati comerciale in scopuri de TVA cu intarziere. Care sunt consecintele fiscale?Schimbare destinatie cladiri: Tratament fiscal si TVA. Monografie contabilaEmitere facturi de catre un tert agreat. Obligatiile tertuluiAjustare TVA. Factura cu taxare inversaArticole similare
DEDUCERE cheltuieli si TVA bonuri fiscale. Ce limitari se aplica?Precizari importante privind Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasareDEDUCERE cheltuieli cu franciza. Cum procedam in ce priveste facturarea?Retea evazionista de 50 firme specializate. Inspectorii antifrauda au identificat un prejudiciu de peste 7,5 mil. euroDeductibilitate TVA pentru aprovizionare combustibil - echipamente tehnologiceUltimele articole
Monografie contabila PFA. Evidenta de gestiuneMasa calda acordata angajatilor - cheltuieli inregistrate pe bonul fiscal. Poate fi dedus TVA-ul?DEDUCEREa personala 2023: Cum se acorda si cine poate beneficia de facilitateModel de calcul pentru salariile majorate cu 200 de lei netaxabili de la 01 ianuarie 2023Declaratia 112 in 2023: Noul model de formular va contine si modificarile privind acordarea sumei de 200 lei neimpozabili la salariiArticole similare
Comunicat Finante Publice referitor la inregistrarea in scopuri de TVA la cerereCodul fiscal 2014. Cum a modificat HG 77/2014 normele de aplicare?Zoom fiscal: Noul formular 088 utilizat pentru inregistrarea in scopuri de TVAAjustare TVA pentru stocuri de marfaInregistrare in scopuri de TVA. Cod TVA anulat. Se doreste reinceperea activitatiiUltimele articole
Eroare privind anularea codului de inregistrare in scopuri de TVA. Ce consecinte fiscale exista?Anulare cod TVA din oficiu. Procedura si documentele necesare pentru recuperarea codului de TVAFormularul 099 trebuie depus in mod obligatoriu de contribuabilii care solicita REINREGISTRAREa in scopuri de TVASocietate cu TVA anulat si trecere la neplatitor de TVA. ProceduriAnularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVAArticole similare
Criteriile netransparente de anulare din oficiu a codului de TVA. Practici abuzive?Societatea cu cod de TVA anulat. Cum procedam privind deducerea TVA aferenta achizitiilor?ANULARE COD TVA. Furnizor in faliment. Cum procedam?Achizitie de la contribuabil inactiv. Regim TVAAnularea codului de TVA. Deducere TVA dupa data reinregistrarii in scop TVAUltimele articole
Cod de TVA anulat. Corectare situatie fiscalaANULARE COD TVA din oficiu. Procedura si documentele necesare pentru recuperarea codului de TVAAnulare din oficiu platitor de TVA. Ajustarea TVA pentru bunuri in stoc. Ce formulare trebuie depuseTVA. Cum se aplica regimul special?Persoana impozabila cu cod TVA anulat din oficiu. Care sunt obligatiile fiscale?
Atentie contabili!
Modificari importante privind TVA in 2023!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA în 2023. Top 7 Studii de caz de actualitate"