Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Reglementari noi si vechi cu iz de TVA privind aparatele de marcat electronice fiscale

de Infotva.ro la 26 Feb. 2009
Tags: tva, cod fiscal, casa de marcat

Nu trebuie sa uitam prevederile art. 1 alin. (1) din O.U.G. nr. 28 din 25 martie 1999: „Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct ...

Nu trebuie sa uitam prevederile art. 1 alin. (1) din O.U.G. nr. 28 din 25 martie 1999: „Operatorii economici care efectueaza livrari de bunuri cu amanuntul, precum si prestari de servicii direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale“.

In categoria aparatelor de marcat electronice fiscale se cuprind casele de marcat si diverse sisteme care includ dispozitive cu functii de case de marcat.

Comertul cu amanuntul este definit prin O.G. nr. 99 din 29 august 2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata (republicata in M.Of. nr. 603 din 31 august 2007), aprobata prin Legea nr. 650/2002.

Din acest act normativ aflam ca prin „comert cu amanuntul sau comert de detail“ se intelege activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora. Consumatorul este definit ca orice persoana fizica sau grup de persoane fizice constituite in asociatii, care cumpara, dobandeste, utilizeaza ori consuma produse sau servicii in afara activitatii profesionale.

Prin art. 155 „Facturarea“ din Codul fiscal, la alin. (7) lit. b) se face precizarea ca nu este obligatorie emiterea de facturi pentru livrarile de bunuri prin magazinele de comert cu amanuntul si prestarile de servicii catre populatie, operatiuni care sunt „consemnate in documente prin care nu se nominalizeaza cumparatorul“.

Aceste documente sunt bonurile fiscale. Astfel de bonuri se emit si pentru cumparatori persoane juridice care efectueaza mici achizitii din magazinele de vanzare cu amanuntul. Pentru cumparatorii persoane juridice, aceste documente reprezinta documente justificative doar pentru completarea registrului de casa si pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA aferente aprovizionarii cu combustibil auto.

Destinatia acestor bonuri fiscale este reglementata prin art. 1 alin. (2) din O.M.F.P. nr. 1.714 din 14 noiembrie 2005 privind aplicarea prevederilor Hotararii Guvernului nr. 831/1997, publicat in M.Of. nr. 1.042 din 23 noiembrie 2005, modificat ulterior prin O.M.F.P. nr. 293 din 22 februarie 2006, publicat in M.Of. nr. 194 din 1 martie 2006.

Totusi, la solicitarea cumparatorului persoana fizica sau juridica, vanzatorul trebuie sa emita si factura.

Reglementari noi!
Prin Legea nr. 264 din 7 noiembrie 2008, publicata in M.Of. nr. 767 din 14 noiembrie 2008 s-au adus trei modificari ale O.U.G nr. 28/1999 privind obligatia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale.

Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii

Achizitii de servicii din afara Romaniei
Achizitii de servicii din afara Romaniei

Vezi detalii

Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!
Operare SAGA. Exemple practice si recomandari!

Vezi detalii

O prima modificare consta in conditionarea producatorilor agricoli individuali de a detine o autorizatie pentru a fi exceptati de la obligatia utilizarii casei de marcat asa cum se prevede la art. 2 lit. a).

Astfel, pana la data de 17 noiembrie 2008, dovedirea autorizarii calitatii de producator agricol nu era obligatorie. Cum este si firesc, autorizarea unui producator agricol se face doar pentru produsele agricole autohtone, nu si pentru cele provenite din import sau din state comunitare.

A doua modificare consta in abrogarea in totalitate a lit. e) din cadrul alin. (6) din art. 4. Astfel, pana la data de 17 noiembrie 2008, utilizatorii caselor de marcat au fost obligati:

➔ sa inregistreze intr-un registru special banii personali detinuti atat de angajati, cat si de administratorul punctului de lucru, utilizator al casei de marcat;

➔ sa introduca, la inceputul fiecarei zile, in aparatele de marcat electronice fiscale soldul initial de numerar constand in monede sau bancnote divizionare necesare pentru a da rest clientului.

Aceasta obligatie a fost introdusa in legislatia fiscala prin Ordonanta Guvernului nr. 47 din 28 august 2007 privind reglementarea unor masuri financiar-fiscale, publicata in M.Of. nr. 603 din 31 august 2007.

A treia modificare se refera la introducerea in mod expres a activitatii de transport in regim de taxi in categoria utilizatorilor exceptati de la obligatia pastrarii si arhivarii rolei-jurnal, a raportului fiscal de inchidere zilnica si a registrului special. Acest registru special trebuie organizat si completat de catre toti utilizatorii caselor de marcat care se confrunta cu defectarea aparatelor.

In cazul unei defectiuni, utilizatorii trebuie sa completeze in acest registru toate operatiunile, concomitent cu emiterea de facturi doar la solicitarea clientului.

Reglementari vechi!
Prin Normele de aplicare a O.U.G. nr. 28/ 1999, aprobate prin H.G. nr. 479/2003, republicata in M.Of. nr. 348 din 25 aprilie 2005, la articolul 4, se face precizarea ca nu este obligatorie utilizarea casei de marcat de catre firmele care nu desfasoara permanent activitati de vanzare cu amanuntul:

„In sensul ordonantei de urgenta, prin livrari de bunuri cu amanuntul si prestari de servicii direct catre populatie se intelege acele activitati desfasurate cu caracter permanent. Nu intra in aceasta categorie eventualele livrari de bunuri si prestari de servicii direct catre persoane fizice efectuate intamplator de catre agentii economici, altii decat comerciantii cu amanuntul.“

Deci, aceasta este prevederea legala in baza careia nu poate fi considerata contraventie si nu trebuie sanctionata o firma cu obiect de activitate de productie in situatia in care aceasta vinde ocazional unor persoane fizice fie produsele sale, fie activele imobilizate sau activele circulante din patrimoniu.

Asa cum se poate constata din definitia comertului cu amanuntul/de detail, apare expresia „de regula“, fapt ce va ajuta sa reactionati fata de tendinta reprezentantilor Garzii Financiare de a va sanctiona prin aplicarea de amenzi contraventionale. Expresia „de regula“, preluata din O.G. nr. 99/2000, poate fi echivalata cu expresia „eventualele
livrari de bunuri“ sau cu textul „agentii economici, altii decat comerciantii cu amanuntul“ din prevederile H.G. nr. 479/2003.

Sa pasim cu dreptul in noul an fiscal!
Fiindca incepem un nou an fiscal, sa ne reamintim ce pasi avem de urmat!

1. Primul pas: sa cunoastem exceptiile!
Exceptiile de la obligativitatea utilizarii aparatelor electronice de marcat fiscale sunt reglementate in functie de natura activitatilor desfasurate de firmele care efectueaza atat livrari de bunuri cu amanuntul, cat si prestari de servicii direct catre populatie.

Aceste activitati sunt:
1) comertul ocazional cu produse agricole autohtone efectuat de catre producatorii agricoli individuali detinatori de autorizatie in piete, targuri, oboare sau in alte locuri publice autorizate;

2) livrarile de bunuri efectuate prin automatele comerciale;

3) schimbul valutar efectuat prin automatele de schimb valutar;

4) serviciile de parcari auto a caror contravaloare se incaseaza prin automate;

5) operatiunile de schimb valutar efectuate prin punctele de schimb valutar din incinta institutiilor de credit si care apartin acestora;

Retineti:
Aici nu se incadreaza activitatea de schimb valutar cu numerar si substitute de numerar pentru persoane fizice efectuate de punctele de schimb valutar care nu apartin institutiilor bancare.

6) activitatile de jocuri de noroc desfasurate cu mijloace tehnice de joc ce functioneaza pe baza acceptatoarelor de bancnote sau monede;

7) serviciile de alimentatie publica efectuate in mijloace de transport public de calatori;

8) vanzarea de ziare si reviste prin distribuitori specializati;

9) transportul public de calatori (inclusiv metroul) pe baza de bilete sau abonamente tiparite;

10) activitatile pentru care incasarile se realizeaza pe baza de bonuri cu valoare fixa tiparite, respectiv bilete de acces la spectacole, muzee, expozitii, targuri si oboare, gradini zoologice si gradini botanice, biblioteci, locuri de parcare pentru autovehicule, bilete de participare la jocuri de noroc si altele similare;

11) activitatile de asigurari si ale caselor de pensii;

12) activitatile de intermedieri financiare, inclusiv activitatile auxiliare acestora;

13) activitatile desfasurate ca profesii libere;

14) vanzarea obiectelor de cult si serviciile religioase prestate de institutiile de cult;

15) comertul cu amanuntul prin comis-voiajori si prin corespondenta;

Retineti:
Aici nu se incadreaza livrarile de bunuri la domiciliu efectuate de magazine si firme de alimentatie publica, pe baza de comanda.

16) serviciile de instalatii, reparatii si intretinere a bunurilor, efectuate la domiciliul clientului;

17) vanzarea pachetelor de servicii turistice sau de componente ale acestora de catre agentiile de turism;

18) furnizarea energiei electrice si termice, a gazelor naturale, a apei, a serviciilor de telefonie, inclusiv de telefonie mobila, de posta si curier, de salubritate, de televiziune, inclusiv prin cablu, de Internet;

19) efectuarea lucrarilor de constructii, reparatii, amenajari si intretinere de locuinte;

20) serviciile medicale cu plata prestate la domiciliul sau la locul de munca al clientului.

2. Al doilea pas: sa retinem documentele emise si imprimate de aparatele de marcat electronice fiscale.

Aceste documente sunt: bonurile fiscale, rolelejurnal, rapoartele fiscale de inchidere zilnica si rapoartele fiscale periodice.

Pentru a dobandi calitatea de document justificativ, aceste dovezi care atesta realizarea unor operatiuni cu caracter economic, trebuie sa cuprinda informatii obligatorii, enumerate in mod expres prin O.U.G. nr. 28/1998 la articolul 4, astfel:

➔ bonul fiscal:
– denumirea si codul fiscal ale operatorului economic emitent;
– adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal;
– logotipul si seria fiscala ale aparatului;
– numarul de ordine, data si ora emiterii;
– denumirea fiecarui bun livrat sau serviciu prestat;
– pretul sau tariful unitar; cantitatea;
– valoarea pe fiecare operatiune, inclusiv TVA, cu indicarea cotei de taxa;
– valoarea totala a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adaugata;
– valoarea totala a TVA pe cote de taxa, cu indicarea nivelului de cota;
– valoarea totala a operatiunilor scutite de TVA;
– valoarea altor taxe care nu se cuprind in baza de impozitare a TVA.

➔ rola-jurnal:
– toate datele din bonurile fiscale.

➔ raportul fiscal de inchidere zilnica:
– denumirea si codul fiscal ale operatorului economic emitent;
– adresa de la locul de instalare a aparatului de marcat electronic fiscal;
– logotipul si seria fiscala ale aparatului;
– numarul de ordine numerotat progresiv;
– data si ora emiterii;
– numarul bonurilor emise in fiecare zi;
– valoarea totala a operatiunilor efectuate si totalul TVA, sistematizate pe nivelul cotei aplicate, pe natura operatiunilor realizate (taxabile si scutite);
– valoarea totala a taxelor care nu se cuprind in baza de impozitare a TVA.

Astfel de acte dobandesc calitatea de documente justificative cu triplu rol: financiar, contabil si fiscal deoarece se utilizeaza pentru:

✓ intocmirea situatiilor cu caracter financiar:
✓ efectuarea inregistrarilor contabile;
✓ intocmirea evidentei fiscale: jurnal pentru vanzari, jurnal pentru cumparari.

Atentie!
Registrul special si raportul fiscal de inchidere zilnica sunt documentele in baza carora organele de inspectie fiscala verifica stabilirea impozitelor si taxelor datorate bugetului general consolidat, in special impozitul pe profit, impozitul pe venit si taxa pe valoarea adaugata.

3. Al treilea pas: sa avem in vedere perioada de arhivare a documentelor emise si imprimate de aparatele de marcat electronice fiscale!

Perioada de arhivare este diferita pentru fiecare document in parte, in functie de importanta acestuia pentru stabilirea starii de fapt fiscale a utilizatorului, astfel:

➔ rola-jurnal: 2 ani;
➔ raportul fiscal de inchidere zilnica: 5 ani;
➔ registrul special: 10 ani.

Retineti!
Aceste perioade se iau in calcul de la data incheierii exercitiului financiar in cursul caruia au fost editate documentele respective.

Evitarea sanctiunilor de natura amenzilor contraventionale

Respectand cei trei pasi, evitam amenzi substantiale cuprinse intre urmatoarele limite:

8.000 – 40.000 lei pentru:
– neindeplinirea obligatiei privind dotarea si utilizarea aparatelor de marcat electronice fiscale avizate;
– neemiterea bonului fiscal pentru toate bunurile livrate sau serviciile prestate;
– emiterea de bonuri cu o valoare inferioara celei reale;
– nereintroducerea datelor inscrise pe rola-jurnal privind tranzactiile efectuate de la ultima inchidere zilnica pana in momentul stergerii memoriei operative;
– nerespectarea obligatiei de a pastra si a arhiva rola-jurnal, raportul fiscal de inchidere zilnica si registrul special.

2.000 – 4.000 lei pentru:
– emiterea bonului fiscal continand date eronate sau incomplete;

Nu uitati!
Cu exceptia taximetristilor, registrul special trebuie prezentat pentru vizare odata cu depunerea declaratiei de instalare a aparatului de marcat la organul fiscal in a carui raza teritoriala a fost instalat acesta.

Registrul special trebuie sa aiba paginile numerotate, sa fie sigilat si sa fie stampilat
de catre organul fiscal la care utilizatorul este inregistrat ca platitor de impozite si taxe.
Sub semnatura si stampila utilizatorului, inainte de inregistrarea tranzactiilor, in registrul special se noteaza data si ora intreruperii curentului electric, iar in final, data si ora la care aparatul incepe sa functioneze.

Articol preluat din Revista Romana de TVA nr. 1/ ianuarie 2009.

 

Drepturile de proprietate intelectuala asupra continutului acestui articol apartin Editurii Rentrop & Straton. Articolul poate fi preluat in limita a 500 de caractere, cu conditia sa fie insotit de textul: "Sursa: Portalul infotva.ro" si link catre www.infotva.ro . In caz contrar, vom actiona conform legilor privind protectia drepturilor de proprietate intelectuala.

Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Reglementari noi si vechi cu iz de TVA privind aparatele de marcat electronice fiscale ":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
Club Contabilitate

VIDEO

X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016