Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, ne indreptam atentia catre o societate care trebuie sa scoata din evidentele contabile un client care a fost dizolvat cu lichidare (radiere). Se ia certificat constatator de la ONRC - Motiv radiere: Inchidere procedura faliment si radiere debitor. Societatea are si hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila. Soldul creantei neincasate, cont 4118, este in valoare de 1.054.570 lei (inclusiv TVA19%), facturile fiind emise in anul 2009.
In contabilitate e inregistrat provizion deductibil 30% din valoarea totala (inclusiv TVA) in suma de 316.371 lei. Stabilim care este monografia contabila pentru scoaterea din evidenta a clientului si care sunt implicatiile fiscale d.p.v.d. al impozitului pe profit.
De asemenea, daca pentru acelasi client declarat definitiv si irevocabil in stare de faliment, exista mai multe facturi neincasate integral sau partial neincasate, vom vedea daca factura de ajustare se emite pentru fiecare factura emisa initial sau se trece la emiterea unei singure facturi de ajustare, centralizatoare, pentru intregul sold debitor al contului 4118.
In plus, identificam la ce rand din decontul de TVA se inscriu sumele rezultate din ajustarea TVA.
Suma TVA aferenta facturilor emise, dar neincasate se recupereaza prin ajustarea bazei de impozitare a TVA care genereaza, implicit, si ajustarea sumei TVA colectate initial la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor, corespunzator bazei de impozitare astfel ajustate. In acest context, am in vedere prevederile art. 138 lit. d) prin care se reglementeaza in mod expres ca "Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.".
Dreptul de ajustare a bazei de impozitare a TVA se naste de la data pronuntarii hotararii judecatoresti ramase definitive si irevocabile.
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Desi prin Codul fiscal nu se regaseste precizarea cu privire la termenul de efectuare a ajustarii bazei de impozitare a TVA, consider ca emiterea facturii de ajustare in baza unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile poate fi efectuata in cadrul termenului de prescriere de 5 ani de la data de 1 a anului urmator celui in care s-a nascut acest drept. In acest sens aduc drept argument art. 91 "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale" din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala. Ajustarea TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi, cu semnul minus, pentru fiecare factura in parte, emisa initial. Ajustarea se efectueaza pentru suma neincasata din fiecare factura, fara a se emite o singura factura, centralizatoare, corespunzator soldului debitor al contului 4118. Pe fiecare factura de ajustare se inscrie numarul si data facturii la care se refera.
Ajustarea bazei de impozitare a TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi de corectie, conform prevederilor art. 159 alin. (2) din Codul fiscal " In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce, …..". Astfel, factura trebuie emisa cu toate informatiile reglementate prin art. 155 alin. (19) din Codul fiscal, printre care baza de impozitare si TVA, astfel:
"(19) Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii: ....
i) baza de impozitare a bunurilor si serviciilor ori, dupa caz, avansurile facturate, pentru fiecare cota, ….., pretul unitar, exclusiv taxa, ….;
j) indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, exprimate in lei, in functie de cotele taxei;".
Pe factura de ajustare este recomandabil sa inscrieti urmatoarele informatii necesare pentru identificarea operatiunii:
numarul si data facturii initiale neincasate, total sau partial;
mentiunea: "ajustare baza de impozitare TVA";
baza legala a ajustarii efectuate: articol 138, litera d) din Codul fiscal,
numarul si data hotararii judecatoresti definitive si irevocabile, eventual numarul certificatului primit de la O.N.R.C.;
cota TVA aplicata, in vigoare la data emiterii facturii initiale.
Factura de ajustare nu trebuie transmisa clientului deoarece acesta nu mai exista, fiind radiat de la Registrul comertului. In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 159 alin. (2) din Codul fiscal "In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).".
De asemenea, avand in vedere faptul ca fiecare client declarat in stare de faliment are codul de TVA anulat, fiind radiat atat din Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA din evidenta A.N.A.F. cat si din evidenta O.N.R.C., facturile emise prin ajustarea bazei de impozitare nu trebuie raportate prin formularul "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national" cod 394.
Valoarea facturii emise pentru ajustare se evidentiaza cu semnul minus in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300, cu semnul minus, la randul 16 denumit "Regularizari taxa colectata".
Ajustarea bazei de impozitare TVA si a sumei TVA aferente se efectueaza inainte de inregistrarea creantei pe cheltuieli.
Inregistrarile contabile care se efectueaza pentru ajustarea sumei TVA sunt urmatoarele pentru creanta neincasata in suma 1.054.570 lei baza de impozitare si 200.368 lei TVA 19 %:
ajustarea bazei de impozitare a TVA pentru suma de 200.368 lei: in negru
4427 "TVA colectata" = 4118 "Clienti incerti sau in litigiu" sau in rosu 4118 =
4427;
inregistrarea pe cheltuieli de exploatare a creantei neincasate, la valoarea exclusiv TVA de 1.054.570 lei:
654 "Pierderi din creante si debitori diversi" = 4118 "Clienti incerti sau in litigiu"
reluarea la venituri impozabile a cheltuielilor de exploatare inregistrate in contul 6814, deductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil:
491 = 781
"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din provizioane si
creantelor - clienti" ajustari pentru depreciere privind
activitatea de exploatare"
Avand in vedere ca exista o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, cheltuiala cu scoaterea fiecarei creante din evidenta contabila este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil, fiind aplicabile prevederile art 21 alin (2) lit n) din Codul fiscal "Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si:......
n) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in urmatoarele cazuri:
1. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti."
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
CLIENT RADIAT. Scoatere din evidenta creantaTratament impozit pe profit si TVA pentru scoatere din evidenta clienti radiati.Articole similare
Declaratia privind beneficiarul real. De la ce data se calculeaza termenul de 15 zile si cand se considera depasit?OUG 195/2020. Cum se procedeaza atunci cand avizul pentru schimbarea destinatiei imobilelor colective cu regim de locuinta nu este necesarInregistare fiscala in cazul unui punct de lucru cu mai mult de 5 salariati. Formularul 060Deschidere punct de lucru. Procedura de urmat pentru infiintarea unui sediu secundarDeclaratia 120. Descarcati ultima versiune!Ultimele articole
Radiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasONRC scoate la concurs 182 de posturi. Ce conditii trebuie sa indeplineasca candidatiiDepunere declaratii online. Cum se poate achizitiona semnatura electronicaNumarul inmatricularilor la ONRC a scazut in primele 6 luni din 2024Formularul c801 – Ghidul CompletArticole similare
Comunicat Finante: Reamintirea unor aspecte legate de aplicarea impozitului pe veniturile microintreprinderilor/profitNoutati privind prevederile aplicate de catre persoanele juridice care se dizolva cu lichidare sau fara lichidareHG 679/2015 privind modificarea Normelor de aplicare a OUG nr. 6/2011 pentru stimularea infiintarii si dezvoltarii microintreprinderilor de catre intreprinzatorii debutanti in afaceriNoutati legislatie Fiscala 17-21 noiembrie 2008 - Monitorul OficialPe ordinea de zi a Guvernului se afla proiectul de OUG pentru depunerea declaratiei privind beneficiarul real pana la 1 octombrieUltimele articole
Microintreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?Firme care NU mai sunt microintreprinderi in 2024. Cand pot reveni la acest regim fiscal?Proiect: PFA-urile, II-urile, IF-urile ar putea deveni SRL-uri. Ce documente sunt necesareCase de marcat electronice dotate cu POS. ONG-urile au aceasta obligatie?Depunere declaratii online. Cum se poate achizitiona semnatura electronicaArticole similare
Stabilirea venitului anual din activitati agricole | Noile prevederi 2013Codul Fiscal 2010 TITLUL IX - Capitolul IV - Impozitul pe mijloacele de transportAjustare TVA in cazul falimentului clientilor. Cum calculam termenul de prescriptie si care sunt implicatiile fiscale?Depunerea declaratiei de inactivitate. In ce conditii se poate depune?Ce declaratii depunem la ANAF pana la 25 august?Ultimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Venituri din alte surse. Ce OBLIGATII declarative si de plata avetiProiect: Noi ajustari privind Procedura de modificare, din oficiu, a vectorului fiscal cu privire la TVABolos: Bonificatia de 3% acordata celor bun-platnici ar putea fi permanentaVeniturile obtinute din CHIRII sunt venituri impozabile. Ce OBLIGATII fiscale au persoanele fiziceArticole similare
Studiu de caz: Compensarea la inventarierea stocurilor si BAZA DE IMPOZITARE TVASocietate neinregistrata in scop de TVA. Achizitie intracomunitara de bunuriProvizioane – cu sau fara TVA?Plata factura in euro. Aplicam taxarea inversa?Rolul facturii de decontare. In ce situatii o intocmim?Ultimele articole
Microintreprindere in 2024. Cum poate iesi prin optiune de la plata TVAE-TVA: Firme care inregistreaza diferente justificate intre D300 si decontul precompletat. Cum trebuie sa procedezeCum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiPrime acordate anagajatilor de Craciun. Sunt deductibile aceste cheltuieli?Taxe PFA 2024: Ghid Complet | Impozite, Contributii si Optimizare FiscalaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"