Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, ne indreptam atentia catre o societate care trebuie sa scoata din evidentele contabile un client care a fost dizolvat cu lichidare (radiere). Se ia certificat constatator de la ONRC - Motiv radiere: Inchidere procedura faliment si radiere debitor. Societatea are si hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila. Soldul creantei neincasate, cont 4118, este in valoare de 1.054.570 lei (inclusiv TVA19%), facturile fiind emise in anul 2009.
In contabilitate e inregistrat provizion deductibil 30% din valoarea totala (inclusiv TVA) in suma de 316.371 lei. Stabilim care este monografia contabila pentru scoaterea din evidenta a clientului si care sunt implicatiile fiscale d.p.v.d. al impozitului pe profit.
De asemenea, daca pentru acelasi client declarat definitiv si irevocabil in stare de faliment, exista mai multe facturi neincasate integral sau partial neincasate, vom vedea daca factura de ajustare se emite pentru fiecare factura emisa initial sau se trece la emiterea unei singure facturi de ajustare, centralizatoare, pentru intregul sold debitor al contului 4118.
In plus, identificam la ce rand din decontul de TVA se inscriu sumele rezultate din ajustarea TVA.
Suma TVA aferenta facturilor emise, dar neincasate se recupereaza prin ajustarea bazei de impozitare a TVA care genereaza, implicit, si ajustarea sumei TVA colectate initial la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor, corespunzator bazei de impozitare astfel ajustate. In acest context, am in vedere prevederile art. 138 lit. d) prin care se reglementeaza in mod expres ca "Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii:
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului.".
Dreptul de ajustare a bazei de impozitare a TVA se naste de la data pronuntarii hotararii judecatoresti ramase definitive si irevocabile.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Cheltuieli deductibile si nedeductibile
Desi prin Codul fiscal nu se regaseste precizarea cu privire la termenul de efectuare a ajustarii bazei de impozitare a TVA, consider ca emiterea facturii de ajustare in baza unei hotarari judecatoresti definitive si irevocabile poate fi efectuata in cadrul termenului de prescriere de 5 ani de la data de 1 a anului urmator celui in care s-a nascut acest drept. In acest sens aduc drept argument art. 91 "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale" din O.G. nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala. Ajustarea TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi, cu semnul minus, pentru fiecare factura in parte, emisa initial. Ajustarea se efectueaza pentru suma neincasata din fiecare factura, fara a se emite o singura factura, centralizatoare, corespunzator soldului debitor al contului 4118. Pe fiecare factura de ajustare se inscrie numarul si data facturii la care se refera.
Ajustarea bazei de impozitare a TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi de corectie, conform prevederilor art. 159 alin. (2) din Codul fiscal " In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce, …..". Astfel, factura trebuie emisa cu toate informatiile reglementate prin art. 155 alin. (19) din Codul fiscal, printre care baza de impozitare si TVA, astfel:
"(19) Factura cuprinde in mod obligatoriu urmatoarele informatii: ....
i) baza de impozitare a bunurilor si serviciilor ori, dupa caz, avansurile facturate, pentru fiecare cota, ….., pretul unitar, exclusiv taxa, ….;
j) indicarea cotei de taxa aplicate si a sumei taxei colectate, exprimate in lei, in functie de cotele taxei;".
Pe factura de ajustare este recomandabil sa inscrieti urmatoarele informatii necesare pentru identificarea operatiunii:
numarul si data facturii initiale neincasate, total sau partial;
mentiunea: "ajustare baza de impozitare TVA";
baza legala a ajustarii efectuate: articol 138, litera d) din Codul fiscal,
numarul si data hotararii judecatoresti definitive si irevocabile, eventual numarul certificatului primit de la O.N.R.C.;
cota TVA aplicata, in vigoare la data emiterii facturii initiale.
Factura de ajustare nu trebuie transmisa clientului deoarece acesta nu mai exista, fiind radiat de la Registrul comertului. In acest sens, aduc drept argument prevederile art. 159 alin. (2) din Codul fiscal "In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).".
De asemenea, avand in vedere faptul ca fiecare client declarat in stare de faliment are codul de TVA anulat, fiind radiat atat din Registrul persoanelor impozabile inregistrate in scopuri de TVA din evidenta A.N.A.F. cat si din evidenta O.N.R.C., facturile emise prin ajustarea bazei de impozitare nu trebuie raportate prin formularul "Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national" cod 394.
Valoarea facturii emise pentru ajustare se evidentiaza cu semnul minus in jurnalul pentru vanzari si se raporteaza prin decontul de TVA cod 300, cu semnul minus, la randul 16 denumit "Regularizari taxa colectata".
Ajustarea bazei de impozitare TVA si a sumei TVA aferente se efectueaza inainte de inregistrarea creantei pe cheltuieli.
Inregistrarile contabile care se efectueaza pentru ajustarea sumei TVA sunt urmatoarele pentru creanta neincasata in suma 1.054.570 lei baza de impozitare si 200.368 lei TVA 19 %:
ajustarea bazei de impozitare a TVA pentru suma de 200.368 lei: in negru
4427 "TVA colectata" = 4118 "Clienti incerti sau in litigiu" sau in rosu 4118 =
4427;
inregistrarea pe cheltuieli de exploatare a creantei neincasate, la valoarea exclusiv TVA de 1.054.570 lei:
654 "Pierderi din creante si debitori diversi" = 4118 "Clienti incerti sau in litigiu"
reluarea la venituri impozabile a cheltuielilor de exploatare inregistrate in contul 6814, deductibile d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil:
491 = 781
"Ajustari pentru deprecierea "Venituri din provizioane si
creantelor - clienti" ajustari pentru depreciere privind
activitatea de exploatare"
Avand in vedere ca exista o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila, cheltuiala cu scoaterea fiecarei creante din evidenta contabila este deductibila d.p.d.v. fiscal la determinarea profitului impozabil, fiind aplicabile prevederile art 21 alin (2) lit n) din Codul fiscal "Sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri si:......
n) pierderile inregistrate la scoaterea din evidenta a creantelor neincasate, in urmatoarele cazuri:
1. procedura de faliment a debitorilor a fost inchisa pe baza hotararii judecatoresti."
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.17 din 5 din 6 voturi
Articole similare
Tratament impozit pe profit si TVA pentru scoatere din evidenta clienti radiati.CLIENT RADIAT. Scoatere din evidenta creantaArticole similare
Societate suspendata la ONRC. Tratament cheltuieli si TVA la momentul reactivariiNoua Lege ONRC: Actul constitutiv necesar pentru infiintarea firmelor poate fi intocmit online, prin completarea unui formular-tipFuziunea prin absorbtie intre doua societati. Care sunt aspectele contabile si fiscale de care tinem cont?Ce procedura urmam in cazul unei lucrari in Romania efectuate de catre o firma straina?Mai putin de 9.000 de firme in insolventa in primele 4 luni din 2014Ultimele articole
Formularul c801 – Ghidul CompletPunct de lucru cu adresa modificata. Cum se actualizeaza aceasta la FinanteDividendele in 2024: Tot ce Trebuie sa StiiCertificatul Constatator: ce Este si cum Se Obtine [Model]Important pentru persoanele care solicita, odata cu inregistrarea la ONRC, si inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
Anunt ANAF iunie: Aspecte cu privire la inregistrarea si anularea, din oficiu a inregistrarii in scopuri de TVAFormulare pentru inregistrarea in scopuri de TVA la depasirea plafonului de 220.000 lei. Ce obligatii avem?Cu ce inlocuieste ANAF eliminarea formularul 088. Nou comunicatDe la 1 octombrie 2017 inregistrarea in scopuri de TVA se va face pe baza evaluarii riscului fiscalFormularul 307. Cine il depune in 2014?Ultimele articole
Finantele propun cresterea subventiei la acciza pentru combustibil de la 13 la 20 de baniDividendele in 2024: Tot ce Trebuie sa StiiSituatii financiare. Microintreprinderile care NU depun la timp bilantul devin platitoare de impozit pe profit?Certificatul Constatator: ce Este si cum Se Obtine [Model]Cum se infiinteaza microintreprinderile in cursului anuluiArticole similare
Procedura de implementare a schemei de ajutor pentru HoReCa. Masura se deruleaza pana la 31 decembrie 2021La 11 martie 2013 depunem noi declaratiiVanzare catre o societate declarata inactiva. Ce aspecte fiscale trebuie respectate?Pe ce se bazeaza succesul firmelor in 2014?Ajustarea TVA marfuri la iesirea din evidenta platitorilor de TVA. Ce procedura urmam?Ultimele articole
Cum se face inregistrarea facturilor simplificate in jurnalul de cumparariD216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024TOT ce trebuie sa stii despre delegare: ce este, pentru cat timp poate fi dispusa si cand inceteazaANAF a efectuat 4.200 actiuni de control fiscal si 1.700 controale antifrauda in iunie 2024Joi, 25 iulie, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscale la ANAFArticole similare
Cosmarul mesterului Manole si al ucenicilor sai cu privire la... lucrarile de constructii-montaj!Avem voie sa emitem facturi in valuta? Raspunsul este Da, insa cu o conditie...Neincasare factura. Care este tratamentul fiscal al TVA-ului neexigibil?Taxarea vehiculelor achizitionate din state comunitarePartener in faliment. Cum procedam in ce priveste creantele?Ultimele articole
Cum se face inregistrarea facturilor simplificate in jurnalul de cumparariD216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024E-Factura. Ce trebuie sa contina un bon fiscal echivalent unei facturi simplificateFinantele introduc obligatoriu, de la 1 ianuarie 2025, facturarea electronica pentru relatia B2CDeclaratia Unica in 2024. Cand se depune declaratia pentru dividendele din 2023?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"