Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In randurile de mai jos, stabilim care sunt noile reglementari de crestere a taxei locale in 2016, in conformitate cu noul Cod fiscal, in cazul in care firma inregistrata in locuinta personala desfasoara servicii.
Vom vedea astfel daca exista diferenta in functie de activitatea desfasurata (comert/servicii), precum si care sunt regulile de care vom tine cont in cazul in care este inregistrata in locuinta administratorului firma cu activitate suspendata la ONRC.
Ce presupune ca s-au inregistrat in 2015 cheltuieli de utilitati pe societate? Facturile au fost emise pe numele proprietarului persoana fizica dar in cazul in care aceste cheltuieli nu au fost inregistrate deloc?
Conform prevederilor Titlului IX din Legea nr. 227/2015 incepand cu anul 2016 impozitele se calculeaza in functie de destinatia constructiei respective, care poate fi de locuit sau pentru desfasurarea activitatii societatii.
Pentru cladirile nerezidentiale, destinate exclusiv activitatii, in speta realizarii de servicii de reparare a calculatoarelor, cod CAEN 9511, impozitul pe cladire se stabileste prin aplicarea unei cote cuprinse intre 0,2% - 1,3% asupra valorii impozabile a imobilului.
Legea nu distinge asupra felului activitatii, in sensul ca poate fi orice "activitatea care consta in furnizarea de bunuri, servicii si lucrari pe o piata".
Cota de impozit difera in functie de destinatia cladirii si de proprietarul acesteia, persoana fizica sau juridica.
Baza de calcul a impozitului pe cladirile persoanelor juridice este valoarea impozabila a cladirilor aflate in proprietatea acestora la 31 decembrie a anului anterior celui pentru care se datoreaza impozitul.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
Valoarea impozabila, reglementata de prevederile art. 460, alin. (5) din Codul fiscal, poate fi ultima valoare la care s-a calculat impozitul pe cladiri, inregistrata in evidentele organului fiscal, valoarea rezultata dintr-un raport de evaluare intocmit de un evaluator autorizat, valoarea finala a lucrarilor de constructii, in cazul cladirilor noi, construite in cursul anului fiscal anterior, valoarea cladirilor care rezulta din actul prin care s-a transferat dreptul de proprietate etc.
Pentru orice spatiu unde exista domiciliul fiscal al unei persoane este necesar sa existe un contract de inchiriere, comodat sau alt tip de contract pentru cedarea folosintei bunurilor, in care sa fie stipulata exact suprafata folosita (cu indicarea camerei, incaperii, sau partii din spatiul respectiv) folosita pentru domiciliul fiscal. Precizarea este necesara in orice situatie.
Avand in vedere ca in aplicarea prevederilor Legii nr. 227/2015 nu au fost emise norme, din textul actului normativ putem distinge urmatoarele situatii:
- la adresa respectiva exista un domiciliu fiscal (sediu social) si din contractul prin care se da drept de folosinta unei firme rezulta sau nu suprafata ce urmeaza sa o foloseasca, dar acesta nu desfasoara activitate economica. In acest caz impozitul datorat este cel calculat pentru o cladire rezidentiala. Aici se poate incadra si situatia in care firma are activitatea suspendata, stare care poate fi dovedita cu documentele de la oficiul registrului comertului.
- la adresa respectiva exista un domiciliu fiscal la care se desfasoara activitate economica, dar din documentele intocmite intre proprietar si cel care primeste dreptul de folosinta nu rezulta clar ce suprafete se afecteaza domiciliului fiscal unde se desfasoara activitatea, iar prin contractul incheiat intre parti se stabileste ca persoana care desfasoara activitate economica plateste si inregistreaza cheltuielile cu utilitatile. Impozitul pentru intreaga cladire se va stabili ca pentru cladirile nerezidentiale.
- daca in spatiul respectiv se desfasoara si activitate se va datora impozit pe cladiri nerezidentiale, asupra valorii care rezulta din actele incheiate intre firma si proprietar, pentru partea de cladire folosita pentru activitate economica, iar pentru restul cladirii impozitul se va calcula dupa regulile aplicabile cladirilor rezidentiale, iar impozitul total va fi dat de suma celor doua.
Consideram ca in modul de stabilire a impozitului nu are relevanta cine achita cotele de cheltuieli de intretinere.
Dupa publicarea normelor metodologice vom putea sa va punem la dispozitie informatii mai detaliate.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Ionescu - Expert contabil si auditor
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Impozitul pe constructii speciale. In ce situatii se plateste pentru unitatile de turism?Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate, 26-28 septembrie 2014, Poiana BrasovConferinta Nationala Modificari de ultima ora in Codul Fiscal si Legea Contabilitatii in 2015Cod atribuire mijloace fixe si stabilire impozit amenajare teren. Cum procedam?Impozit pe cladire detinuta de o societate comerciala. Cum se stabilesc obligatiile de plata?Ultimele articole
Declararea semestriala a impozitului specific se face prin Formularul 100!Se modifica Formularul 100Sediu in locuinta persoana fizica. Ce impozit pe cladire se va plati in 2016?Impozit constructii speciale. Amenajari cladiri inchiriate. Cum procedam?Taxa pe stalp si eroare in balanta. Cum procedam?Articole similare
Zoom fiscal: Declararea contribuabililor inactivi si implicatiile fiscaleCod TVA anulat pentru beneficiar. Implicatii fiscale la furnizorImpozitul pe profit si formularul 101. Cine are obligatia sa depuna aceasta declaratie?Zoom fiscal: Ce trebuie sa stim despre drepturile de proprietate intelectuala in 2016Reminder ANAF! Luni, 11 aprilie 2022, este termenul limita pentru depunerea a patru declaratii fiscaleUltimele articole
Distrugere punct de lucru in totalitate. Cheltuielile sunt deductibile?Vineri, 27 decembrie 2024, termenul limita de depunere a declaratiei 390 VIESFurnizori care NU transmit factura. Cum trebuie emisa autofactura de catre firmeAchizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro. Unde se achita TVA-ul?Facturi fiscale in contextul e-TVA. Cum trebuie emiseArticole similare
Impozitul pe cladiri: Ghid MFP. Ce declaratii depunem?Tipuri de impozite pentru cetateni si institutii, modificate prin noul Cod fiscalInchiriere locuinta pentru punct de lucru societate. Impozit pe cladiri. Modificari aduse prin O.G. nr. 16/2022Impozitarea majorata a cladirilor isi arata primele efecte: 50.000 rapoarte de evaluare intocmite de la 1 ianuarieOUG 69/2020: Facilitati fiscale pentru contribuabili. Bonificatii. Prorogare termeneUltimele articole
Evaluare cladiri: Cand trebuie redepuse rapoartele de evaluare, la 3 sau la 5 ani?Impozit cladiri cand nu se pot identifica suprafetele folosite in scopuri diferiteCine depune raportul de evaluare si cum va proceda un PFA?Impozite si taxe locale pentru anul fiscal 2016. Dispozitii tranzitoriiStudiu de caz: Apartament utilizat pentru sediu si cladire cu destinatie mixta. Noul impozit pe cladiriAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"