Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Reglementarile care privesc obligatia de a intocmi un raport de evaluare raman si la aceasta ora destul de neclare. Normele publicate recent si care ar fi trebuit sa aduca lamuriri privind impozitul pe cladiri lasa in continuare loc unor interpretari contradictorii.
Sa vedem, asadar, cat va trebui sa plateasca un PFA care detine un apartament in care se afla declarat si sediul social. Trebuie stiut ca aceste persoane vor fi impozitate cu 2% din valoarea constructiei daca nu depun un raport de evaluare.
"Capcana generala a Codului fiscal este impozitarea cu procentul de 2% a constructiilor nereevaluate in ultimii 5 ani, fapt pentru care va sugeram sa va imprieteniti cu un evaluator daca sunteti o persoana fizica ce detine o cladire utilizata in activitati economice”, a declarat pentru Republica.ro consultantul fiscal Adrian Benta.
Un raport de evaluare poate costa cateva sute de lei pentru un spatiu de sub 100 metri patrati.
Intr-o analiza pentru HotNews.ro, Dan Popa mentioneaza ca se depune o declaratie de impunere de catre "persoanele fizice ce au in proprietate la data de 31 decembrie, cladiri nerezidentiale sau cladiri cu destinatie mixta. Se precizeaza suplimentar ca depun declaratii si persoanele fizice ce detin cladiri cu destinatie mixta la adresa carora nu se desfasoara o activitate economica (aceasta situatie este o contradictie fata de prevederile din normele pentru art. 453 din Codul fiscal regasite la pct. 7 din HG nr. 01/2016)".
Potrivit aceleiasi surse, aceste persoane vor insoti declaratiile de unul din urmatoarele documente:
- raport de evaluare din care sa rezulte valoarea cladirii dupa data de 01 ianuarie 2011;
- procesul verbal de receptie in cazul cladirilor finalizate in ultimii 5 ani, din care sa rezulte valoarea cladirii;
![Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor](https://www.rs.ro/dbimg/product/2785-planul-de-contu.png)
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
![Impozitarea veniturilor din chirii 2024](https://www.rs.ro/dbimg/product/3152-impozitarea-ven.jpg)
Impozitarea veniturilor din chirii 2024
![Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita](https://www.rs.ro/dbimg/product/2851-marea-carte-ver.jpg)
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024 varianta tiparita
- actul de dobandire a dreptului de proprietate, in cazul in care aceasta a fost achizitionata in ultimii 5 ani.
Nu vor intocmi raport de evaluare persoanele care detin imobile cu destinatie rezidentiala.
Cum facem raportul de evaluare? Inainte de a chema un evaluator, acestia au nevoie de documente din partea dumneavoastra.
"Se face o inspectie. Dar inainte de a face inspectia trebuie sa ne trimiteti copii dupa mai multe documente - act de proprietate, extras de carte funciara, releveu apartament, plan de amplasament. Se emite initial o factura proforma. Dupa achitarea facturii proforme va fi stabilita data pentru inspectie. Vine un coleg la dumneavoastra sa faca poze, dupa care se face raportul de evaluare”, au precizat pentru Republica.ro reprezentantii unei firme de evaluare imobiliara.
![Ionut Udriste](https://infotva.manager.ro/images/autori//ionut-udristeautor_avatar.jpg)
Editor cu experienta de 5 ani in domeniul contabil si fiscal. Redactor Fiscalitatea.ro si InfoTVA.ro.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.44 din 5 din 8 voturi
Articole similare
Gabriel Biris considera ca impozitul pe cladiri nu incurajeaza investitiile de calitateVanzare imobil catre asociati. Intocmire facturi. Regim TVARevista Europe Finance: Finantarea IMM-urilor este \"prabusita\"Care sunt cele mai importante modificari aduse normelor metodologice de aplicare a Codului fiscal?Ajustarea de TVA si facturare. Solutii pentru vanzarea unei cladiriUltimele articole
Darea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVATVA imobiliare 2023: 3 studii de caz importante pentru contribuabiliFacturarea electronica, obligatorie de la 1 ianuarie 2024 pentru TOATE tranzactiile intre firme Modul de calcul pentru impozitul pe cladiri si terenuri va fi schimbat de la anul, iar anumite termene vor fi prorogateModificare Cod fiscal - calcul impozit pe cladiri pentru persoane juridiceArticole similare
Indemnizatii primite pe perioda starii de urgenta/alerta. Cum se declara in Declaratia Unica (formular 212)PFA si ajustarea dreptului de deducere la anularea codului de TVA. Cum procedam?Cum vom plati impozite pe locuinte cu 2.500% mai mari din 2016. Exemple calculUnde verde la CONTABILITATE fara erori si fara amenziDeductibilitate cheltuieli auto PFA. Limitele deduceriiUltimele articole
E-Factura: Facturile emise in baza bonului fiscal se declara in sistem?PFA infiintat in 2024. Taxe, impozite si declaratiiE-Factura in relatia B2C. Facturile PFA catre persoane fizice trebuie incarcate in sistem?PFA. Impozite si contributii aferente anului 2023Cum se rectifica Declaratia Unica pentru venituri estimate (Cap. II)Articole similare
Codul Fiscal 2010 TITLUL IX - Capitolul XI - Facilitati comuneCodul fiscal 2011 - Titlul IXZoom fiscal: Penalitatea de nedeclarare in anul 2016IMPOZITUL PE CLADIRI si terenuri: 27 de cazuri practice solutionate de expertiConditii de scutire a impozitului si taxelor localeUltimele articole
Cum se face impozitarea masinilor si imobilelor cu valoare mareImpunerea in sistem real prin optiune a veniturilor din cedarea folosintei bunurilorOG 16/2022: Cum se va aplica din 1 ianuarie 2023 cota privind IMPOZITUL PE CLADIRIInchiriere locuinta pentru punct de lucru societate. Impozit pe cladiri. Modificari aduse prin O.G. nr. 16/2022Modul de calcul pentru IMPOZITUL PE CLADIRI si terenuri va fi schimbat de la anul, iar anumite termene vor fi prorogateArticole similare
In ce situatii se datoreaza impozitul pe constructii?Transfer imobil in contul dividendelor. Tratament TVAStudiu de caz: Corectarea erorilor de calcul privind ajustarea TVATVA vanzare imobil. Cum procedam la facturare?Vanzarea in 2016 a unei cladiri modernizate si incasare avans in 2015. Cum procedam pentru regularizarea cotei?Ultimele articole
OG 16/2022: Cum se va aplica din 1 ianuarie 2023 cota privind impozitul pe cladiriInchiriere imobil in regim de scutire. Tratament TVAAjustare negativa TVA pentru vanzare bun imobil in regim de scutire TVAAjustare pozitiva a dreptului de deducere TVA (analiza)Tratament TVA pentru livrare imobil si teren catre o persoana fizica![Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA](https://media.rs.ro/filemanagerraport/Info TVA/FAB cop rap231108160950.png)
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"