Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Irina Coma, valabil la 28-Nov-2010 Intrebare: Cum este corect sa inregistrez urmatoarele facturi - in contul 611 sau sa majorez valoarea cladirii (ct. 231) 1. factura - 4317.78 cu TVA - nov 2010- ...
Irina Coma, valabil la 28-Nov-2010
Intrebare: Cum este corect sa inregistrez urmatoarele facturi - in contul 611 sau sa majorez valoarea cladirii (ct. 231)
1. factura - 4317.78 cu TVA - nov 2010- placari gresie - avem un proces verbal in care se mentioneaza ca lucrarile vor fi efectuate cand conditiile atmosferice vor permite acest lucru
2. factura - 5164.04 cu TVA - nov 2010 -lucrari zugraveli si placari gresie - au reparat instalatia sanitara care era prin pardoseala, au inlocuit gresia, au reparat crapaturile si au varuit - interior
3. factura - 14.126.44 cu TVA - oct 2010 - termoizlatie (mentionez ca nu era tencuit spatele casei unde s-a facut izolatia) - 10.255.48 cu TVA, montat jgheaburi si burlane - 3870.99 lei cu TVA
4. factura - 4155.77 lei cu TVA- oct 2010 - varuit exterior si interior
5. factura - 379.7 cu TVA - oct 2010 - cumparat faianta
6. factura - 878.14 - nov 2010 - cumparat gresie
Daca maresc valoarea cladirii (de 824.191 lei) trebuie sa fac proces verbal de receptie si sa declar la Finante noua valoare in termen de 30 de zile de la receptie.
Valoarea amortizata = 56.214.5
Cat va fi amortizarea lunara in acest caz si care sunt inregistrarile contabile?
Mentionez ca am prefera sa le inregistram in ct. 611.
Abonament PortalContabilitate ro - abonament 12 luni
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Pune si tu o intrebare Specialistilor in Fiscalitate
Detalii Click Aici
Raspuns: Punctele 106 si 107 ale OMEF 3055/2009 prevad urmatoarele:
“106. - (1) Cheltuielile ulterioare aferente unei imobilizari corporale trebuie recunoscute, de regula, drept cheltuieli in perioada in care au fost efectuate.
107. - (1) Costul reparatiilor efectuate la imobilizarile corporale, in scopul asigurarii utilizarii continue a acestora, trebuie recunoscut ca o cheltuiala in perioada in care este efectuata.
(2) Sunt recunoscute ca o componenta a activului, sub forma cheltuielilor ulterioare, investitiile efectuate la imobilizarile corporale. Acestea trebuie sa aiba ca efect imbunatatirea parametrilor tehnici initiali ai acestora si sa conduca la obtinerea de beneficii economice viitoare, suplimentare fata de cele estimate initial.
Obtinerea de beneficii se poate realiza fie direct prin cresterea veniturilor, fie indirect prin reducerea cheltuielilor de intretinere si functionare.”
Conform prevederilor pct. III alin. (2) din Catalogul privind clasificarea si duratele normale de functionare a mijloacelor fixe, aprobate prin HG 2139/2004, in cazul cladirilor, investitiile efectuate trebuie sa asigure protectia valorilor umane si materiale si imbunatatirea gradului de confort si ambient sau reabilitarea si modernizarea termica a acestora.
Prin urmare, daca cheltuielile efectuate au rolul de a readuce imobilul la starea initiala, asa cum imobilul era prevazut in proiectul tehnic, fara a fi aduse imbunatatiri care sa conduca la cresterea gradului de confort, reducere costuri de intretinere si functionare, care sa insemne modernizari, atunci astfel de costuri sunt recunoscute drept cheltuieli cu reparatiile.
Exemple de astfel de situatii: repararea instalatiei sanitare, inlocuirea unor componente cu altele care sa asigure aceeasi functionalitate, refacerea instalatiei electrice – dar asa cum era prevazuta initial, inlocuire parchet, gresie – daca aceasta exista si inainte, efectuare de zugraveli, vopsiri, etc.
Pentru astfel de cheltuieli trebuie sa aveti o decizie, hotarare cu efectuarea de lucrari de reparati, nominalizate exact in functie de proiectul tehnic initial, un deviz cu lucrarile de reparatii care urmeaza a fi efectuate, situatii de lucrari semnate si acceptate care sa cuprinda lucrarile stabilite prin devizul initial, in spatele carora vor sta facturi, NIR-uri, bonuri de consum pentru materialele utilizate. Toate lucrarile de reparatii trebuie receptionate.
In cazul in care se modernizeaza imobilul repectiv, cheltuielile fiind de natura de a imbunatati confortul, de a reduce costurile de intretinere si reparatii, se fac lucrari suplimnetare fata de cele care exista in proiectul initial, cheltuielile efectuate sunt considerate investitii si se capitalizeaza in valoarea imobilului, cheltuielile fiind recuperate pe calea amortizarii. Si pentru investitii este nevoie de un hotarare/decizie a conducerii cu lucrarile care urmeaza a fi efectuate, un proiect tehnic, avize, autorizatii, situatii de lucrari, procese verbale de receptie.
Intrucat nu cunaostem starea initiala a imobliului, va revine, in functie de criteriile stipulate mai sus, obligatia de a judeca si a incadra corect cheltuielile efectuate. Fara a da un tratament clar costurilor efectuate, intrucat nu cunosc detalii vis a vis de imobil, pentru cazul concret expus, as merge pe urmatorul rationament:
1. daca lucrarea cu placarea gresiei va inlocui o alta gresie, intrucat aceasta a fost deteriorata, atunci as considera aceasta chetuiala ca o cheltuiala cu reparatia la momentul in care se va efectua. In caz contrar, ar reprezenta amenjare si as majora valoarea imobilului;
2. intrucat este vorba de reparatii si inlocuiri a unor instalatii care nu mai functionau, as inregistra factura pe costuri cu reparatii si nu ca investitie.
3. aici este vorba de cresterea confortului termic, reducerea costurilor cu intretinerea, efectuarea de lucrari de tencuieli, instalarea unor accesorii care nu existau – asadar in acest caz avem de-a face clar cu o lucrare de investitie, care va majora valoarea imobilului;
4. Pentru lucrarile de varuit, as considera ca o cheltuiala si nu ca investitie (cu exceptia celor care sunt efectuate pentru spatele imobilului pentru care nu exista tencuiala, partea aferenta incadrand-o la investitie);
5. La punctele 5 si 6 rationamentul profesional se va face analog ca la punctul 1.
In situatia majorarii valorii imobilului, daca presupunem ca numai suma de la pct 3 constituie investitie, valoarea cladirii se va majora de la 824.191 lei la 835.583 lei, aceasta valoare urmand a se recupera prin intermediul amortizarii pe durata ramasa.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
MODERNIZARE CLADIRE. Ce inregistrari contabile se fac?Penalitati taxe locale refacturate. Intocmim factura cu TVA?Norme actuale privind ajustarea TVA. Impactul asupra profitului impozabilArticole similare
INREGISTRARE FACTURI din anii precedenti. Deconturile de TVAAchizitie intracomunitara de bunuri. INREGISTRARE FACTURI intocmite fara TVA in D390Omitere INREGISTRARE FACTURI fara TVA. Cum se corecteaza situatia fiscala si contabila?SAF-T: Ce coduri de taxa se utilizeaza la inregistrarea facturilor de la furnizoriE-Factura. Speta utila cu privire la data de inregistrare a facturii electroniceUltimele articole
RO e-Factura. Cum se inregistreaza facturile cu TVA in euroCum se face inregistrarea facturilor simplificate in jurnalul de cumparariCum se face inregistrarea facturii primita cu intarziere sau neinregistrata in contabilitate ca urmare a unei eroriVenituri platite nerezidentilor. Cum procedam la inregistrarea facturilor?INREGISTRARE FACTURI in declaratia 390Articole similare
Reevaluare leasing. Ce inregistrari contabile facem?Taxa reziliere contract de leasing. Deducere TVACum gestionam fiscal unele cheltuieli pentru lucrari la un sediu inchiriat?Articole similare
Achizitii intracomunitare. Cum inregistram reducerile comercialeMasuri de simplificare. Cum procedam privind raportarea de livrari prin declaratia informativa 394?Exceptii casa de marcat 2024: Ce activitati sunt excluse!Consignatie versus regim second-handAchizitie intracomunitara servicii. Ce tratament fiscal si TVA se aplica?Ultimele articole
Plafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaFirme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriTVA la incasare in 2025. Cum se face INTRAREA sau IESIREA din sistemArticole similare
Achizitie autovehicul destinat transportului de persoane. Deducerea TVA si inregistrarile contabileInregistrare in scop de TVA. Factura avans si achizitie materii primeSistemul TVA la incasare. Retragerea din evidenta platitorilor TVA. Care sunt efectele fiscale?Cum gestionam facturarea catre o societate in participatiune?Autoturism utilizat exclusiv in scopul desfasurarii activitatii economice. Care e regimul fiscal?Ultimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"