Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Facem referire, in randurile urmatoare, la o firma care se dizolva din propria initiativa. Administratorul are credit asociat in valoare de 160.000 lei. In schimbul acestei sume primeste o cladire cu terenul aferent si doua obiecte de inventar. La notar s-a intocmit un contract de dare in plata pentru aceasta valoare. Vom stabili daca trebuie intocmita factura si daca se va colecta TVA pentru obiectele de inventar (pentru cladire nu se colecteaza TVA deoarece a fost construita in anul 1976 si formeaza un singur corp funciar cu terenul si au un singur numar cadastral, iar valoarea terenului este mai mica decat valoarea constructie).
Pentru bunurile distribuite asociatilor cu ocazia lichidarii trebuie emisa factura deoarece operatiunea este asimilata unei livrari de bunuri. Valoarea facturata trebuie stabilita la valoarea de piata a bunurilor astfel distribuite.
D.p.d.v. al TVA, distribuirea unui bun din activele unei firme catre un asociat reprezinta livrare de bunuri efectuata cu plata si se colecteaza TVA numai daca pentru achizitia bunului respectiv s-a exercitat dreptul de deducere. Acest aspect este reglementat in mod expres prin articolul 128 alin. 5 din Codul fiscal "Orice distribuire de bunuri din activele unei persoane impozabile catre asociatii sau actionarii sai, inclusiv o distribuire de bunuri legata de lichidarea sau de dizolvarea fara lichidare a persoanei impozabile, cu exceptia transferului prevazut la alin. (7), constituie livrare de bunuri efectuata cu plata, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial. "
In situatia in care cladirea respectiva, dupa data de 1 ianuarie 2007, a suportat lucrari de modernizare/transformare cu o valoare mai mare de 50%, la aplicarea regimului de scutire fara drept de deducere trebuie sa aveti in vedere si obligatia ajustarii sumei TVA deduse, obligatie reglementata prin art. 149 din Codul fiscal.
Deci, pentru distribuirea fiecarui bun mobil sau imobil, societatea trebuie sa emita o factura la valoarea de piata a bunului, document care se inregistreaza in evidenta contabila. De exemplu, in cazul constructiei, se efectueaza urmatoarele inregistrari contabile:
461 = 7583
"Debitori diversi "Alte venituri din
sau /asociatul care activitatea de exploatare "
preia constructia "
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Scoaterea din gestiune bunului imobil:
- valoarea amortizata a constructiei:
281 = 212
"Amortizarea " "Constructii "
- valoarea neamortizata a constructiei:
6583 = 212
"Cheltuieli privind "Constructii "
activele cedate si lte operatii de capital "
Inchiderea conturilor de cheltuieli si venituri
121 = 6583
"Contul de profit si pierdere " "Cheltuieli privind
activele cedate si alte operatii de capital "
7583 = 121
"Venituri din vanzarea activelor "Contul de profit si pierdere "
si alte operatii de capital "
Venitul rezultat din preluarea bunului imobil (cont 7583) este venit impozabil, iar cheltuiala aferenta scoaterii din gestiune a acestuia (cont 6583) este cheltuiala deductibila. In cazul obiectelor de inventar, trebuie colectata TVA, daca la achizitia acestora, s-a exercitat dreptul de deducere. In acest context, am in vedere prevederile art. 137 "Baza de impozitare pentru livrari de bunuri si prestari de servicii efectuate in interiorul tarii " , alin. (1) lit. c) " (1) Baza de impozitare a taxei pe valoarea adaugata este constituita din: ….c) pentru operatiunile prevazute la art. 128 alin. (4) si (5), ……, pretul de cumparare al bunurilor respective sau al unor bunuri similare ori, in absenta unor astfel de preturi de cumparare, pretul de cost, stabilit la data livrarii. In cazul in care bunurile reprezinta active corporale fixe, baza de impozitare se stabileste conform procedurii stabilite prin norme; ".
Valoarea bunului/bunurilor astfel distribuit/distribuite nu reprezinta pentru asociat/asociati un venit de natura dividendelor. In acest context, am in vedere prevederile pct. 12 lit. c) al art. 7 din Codul fiscal "Definitii ale termenilor comuni"
" 12. dividend - o distribuire in bani sau in natura, efectuata de o persoana juridica unui participant la persoana juridica, drept consecinta a detinerii unor titluri de participare la acea persoana juridica, exceptand urmatoarele:….. c) o distribuire in bani sau in natura, efectuata in legatura cu lichidarea unei persoane juridice;……
In acest caz, venitul realizat de persoana fizica este impozabil conform prevederilor art. 27 "Reorganizari, lichidari si alte transferuri de active si titluri de participare", alin. (2) din legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, fiind supus impozitarii cu o cota de 16%, impozitul fiind final. Obligatia calcularii, retinerii si virarii impozitului revine persoanei juridice conform prevederilor art. 67 "Retinerea impozitului din veniturile din investitii" alin. (3) lit. d) . Astfel, impozitul calculat si retinut la sursa asupra unei baze de impozitare egale cu valoarea de piata a bunului imobil, stabilita la data distribuirii, se vireaza pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Situatii financiare anuale: Care este termenul pentru depunere in 2023Reguli TVA in 2013 | Taxare inversa in cazul masurilor de simplificareLichidari de stocuri, vanzare sub pretul de achizitie. Implicatii fiscaleAjustare TVA client lichidat pe Legea 31/1990. Cum procedam?Cum se face incadrarea la microintreprinderi pentru anul 2023Ultimele articole
Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Situatii financiare nedepuse la timp. De cand trece microintreprinderea la impozit pe profitMicrointreprindere 2024. Veniturile din drepturi de proprietate intelectuala intra in plafonul de 500.000 euro?Radiere SRL, PFA, II, IF. Procedura complexa, explicata pas cu pasDeclaratia 100 in 2024: pentru ce se depune, termene, mod de completareArticole similare
Nu uitati sa depuneti la timp Formularul 204Se infiinteaza o baza de date comuna pentru asiguratori pentru a combate fraudele in zona CASCORomania, pe locul doi in Europa la evaziune fiscalaDistribuire rezerve din reevaluare. Cum procedam?Norme codul fiscal 2008 Titlul II Capitolul IIUltimele articole
Bilant interimar sem. III 2024. Se poate intocmi bilant interimar in luna decembrie?Microintreprindere in 2025. Ce conditii trebuie sa indeplineasca firmele la 31 decembrie 2024Clarificari ANAF pentru aplicarea impozitului pe veniturile micro, in urma modificarilor aduse prin HG 1393/2024Situatii financiare nedepuse la timp. De cand trece microintreprinderea la impozit pe profitSAF-T in 2025. Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune D406 din ianuarie 2025?Articole similare
Cheltuieli cu chiria si TVA pentru un spatiu inchiriat. Cum procedam?Achizitie autoturism prin leasing financiar. Cum facem monografia pentru leasing?Ajustarea TVA pentru lipsurile in gestiune neimputabile | Inregistrarea TVACum se scad din evidenta creantele neincasateDomeniile in care contabilitatea de gestiune este obligatorieUltimele articole
Cum trebuie declarat impozitul pe profit pentru trim. III 2024. Speta importantaLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVARegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorArticole similare
Planul de conturi pentru institutiile publice a fost modificat (Ordinul 27/2021)Anularea dreptului de deducere pentru bunuri imobile. Cum procedam in ce priveste TVA-ul?Solutii vechi la crize (provocate de) noi!Impozitul pe constructii in 2014. Care sunt reglementarile in vigoare?Livrarea de constructii noi si de parti de constructii noi. Ce cota de TVA se aplica dupa modernizari?Ultimele articole
D216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024Darea in plata. Ce inseamna si studii de caz practice cu privire la sfera de aplicare a TVACesiune parti sociale. Aspecte contabile si fiscaleTVA imobiliare 2023: 3 studii de caz importante pentru contribuabiliImobilizarile corporale. Ce documente se utilizeaza pentru evidenta lorAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"