Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In analiza urmatoare, avem o firma care importa tesaturi din spatiul extracomunitar. Firma plateste taxe vamale si TVA la intrarea marfurilor in tara. Exista marfa in stoc cu vechime de 4-5-6 ani. Nu sunt deteriorate, dar nu se mai vand. Vom vedea in ce masura se vand aceste stocuri sub pretul de achizitie.
Ce documente ar trebui intocmite pentru justificare? Care sunt implicatiile fiscale d.p.d.v al impozitului pe profit si al TVA-ului?
Conform art 17 din OG 99/2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata:
"Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute la art. 16 lit. a) - c), e) - i), precum si in cazul produselor aflate in pachete de servicii. Prin vanzare in pierdere, in sensul prezentei ordonante, se intelege orice vanzare la un pret egal sau inferior costului de achizitie, astfel cum acesta este definit in reglementarile legale in vigoare”
Art. 16. pecizat mai sus prevede:
"Prin vanzari cu pret redus, in sensul prezentei ordonante, se intelege:
a) vanzari de lichidare;
b) vanzari de soldare;
c) vanzari efectuate in structuri de vanzare denumite magazin de fabrica sau depozit de fabrica;

Venituri impozabile si neimpozabile la calculul impozitului pe profit

Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari

Operare SAGA Exemple practice si recomandari
d) vanzari promotionale;
e) vanzari ale produselor destinate satisfacerii unor nevoi ocazionale ale consumatorului, dupa ce evenimentul a trecut si este evident ca produsele respective nu mai pot fi vandute in conditii comerciale normale;
f) vanzari ale produselor care intr-o perioada de 3 luni de la aprovizionare nu au fost vandute;
g) vanzari accelerate ale produselor susceptibile de o deteriorare rapida sau a caror conservare nu mai poate fi asigurata pana la limita termenului de valabilitate;
h) vanzarea unui produs la un pret aliniat la cel legal practicat de ceilalti comercianti din aceeasi zona comerciala, pentru acelasi produs, determinat de mediul concurential;
i) vanzarea produselor cu caracteristici identice, ale caror preturi de reaprovizionare s-au diminuat."
Asadar, orice vanzari cu pret redus, sub costul de achizitie, trebuie efectuate in stricta conformitate cu prevederile OG 99/2000, deoarece aceste tipuri de vanzari sunt supuse controlului ANPC.
Vanzarile sub pretul de achizitie nu au nicio implicatie de natura fiscala, daca pretul este justificat, ca urmare a faptului ca produsele respective numai sunt cerute pe piata, cu exceptia situatiei in care vanzarea se realizeaza intre persoane afiliate, caz in care organele fiscale recunosc tranzactiile la valoarea lor de piata prin ajustarea sumei veniturilor, in conformitate cu prevederile art. 11 alin. (2) din Codul fiscal.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Irina Coma, consultant fiscal, expert contabil si auditor

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Practici privind vanzarile cu pret redus. Care vor fi implicatiile fiscale si contabile?Vanzare marfuri sub cost. Regim contabil si fiscal, din punct de vedere al TVA si impozit pe profitPosibilitatile de VANZARE SUB COST a marfurilor. Inchiderea activitatiiVanzarea sub costul de productieTVA datorat pentru reducerea valorii stocului de marfaArticole similare
Scoatere din evidenta produse degradate. Cum deducem TVA-ul aferent cheltuielilor?Anulare inregistrare in scopuri de TVA. Ce ajustari efectuam?Noul Cod fiscal: Exceptii de la livrarea de bunuriCum facem ajustarea TVA pentru o societate cu activitate suspendata?Ajustarea TVA aferente bunurilor imobileUltimele articole
Scoatere din gestiune STOCURI. Implicatii TVA si deductibilitate cheltuieliSAF-T in 2025. Cine trebuie sa depuna D406 pana pe 31 ianuarie 2025Firme care NU au depasit plafonul TVA. Cum pot iesi prin optiune de la TVAIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulPana pe 31 ianuarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii fiscale importante la ANAFArticole similare
Firme care au omis inregistrarea impozitului micro in contabilitate. Cum poate fi corectata aceasta situatie?Primire factura cheltuieli aferenta an anterior. Cand putem depune Declaratia 101?Venituri din despagubiri obtinute in urma exproprierii. Cum determinam profitul impozabil?Procedura de acoperire pierderi din anii precedenti.Tratament sume din Rezultatul reportat120 de intrebari si raspunsuri pentru examenul Consultantilor Fiscali 2013!Ultimele articole
IMPOZITUL PE PROFIT si completarea D101. Cum sa iti gestionezi pierderile fiscaleIMPOZITUL PE PROFIT. Termenul limita de plata in 2025 pentru anul 2024 + un exemplu de calculSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorImpozit pe profit. 4 exemple utile pentru calcularea impozitului si recuperarea pierderilor fiscaleD101 si D101 grup fiscal. Formularele au fost modificate prin Ordinul 206/2025Articole similare
In atentia persoanelor care NU mai detin carnetele de muncaSocietate cu activitate suspendata | Deductibilitate cheltuieli si Declaratia 394Vor fi acordate noi facilitati fiscale persoanelor fiziceDe la 1 MARTIE 2022, Institutiile/autoritatile publice sunt obligate sa se inroleze in Sistemul Informatic PatrimVen, pentru a obtine DOCUMENTE fiscaleDeclaratia 150Ultimele articole
PFA si drepturile de autor. DOCUMENTE necesare dupa inregistrarea ca platitor de TVAFactura pe alt nume in export. Cum obtii scutirea de TVA + DOCUMENTE necesareEsalonare clasica la plata in 2025: ANAF simplifica proceduraLista DOCUMENTElor necesare inrolarii in SPV a persoanelor juridiceSemnatura electronica si olografa: Ce accepta ANAF la bilanturiArticole similare
Cine crede ca Bucurestiul e pregatit pentru zona euroFactura de la furnizor aflat in insolventa. Influenteaza deducerea TVA?Provizioane pentru clienti in faliment. Cum procedam?Cand se poate face ajustarea TVA la valoarea ramasa neamortizata?Declaratii fiscale 2011Ultimele articole
Completarea statutului TVA in D406 pentru firme neplatitoare de TVANeplatitor de TVA. MONOGRAFIE contabila in cazul importului de bunuriPFA si drepturile de autor. Documente necesare dupa inregistrarea ca platitor de TVATVA la incasare in 2025 pentru firme noi: cum se face corect optiunea in D700Majorare TVA in 2025: Unde vor creste preturile si de ce
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"