Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In randurile de mai jos, studiul de caz face referire la o societate X care achizitioneaza de la o firma din Germania o serie de materiale, iar in factura emisa (6 pozitii) primele 2 pozitii de materiale sosesc din Germania insotite de documentul de transport CMR, celelalte din tara Romania fiind insotite de aviz.
Urmeaza sa vedem cum se incadreaza din punct de vedere al TVA aceasta factura, precum si ce tip de achizitie se face si unde se incadreaza in jurnalul de achizitie.
Potrivit prevederilor art. 130 indice 1 alin (1) din Codul fiscal,, se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.
Astfel, primele doua pozitii reprezinta achizitii de bunuri intracomunitare.
Intrucat nu ati dat nicio relatie cu privire la materialele primite de pe teritoriul Romaniei, presupun ca aceasta ar putea fi de natura stocurilor la dispozitia clientului.
Va redau prevederile legale privind aceste stocuri, astfel:
Potrivit prevederilor alineatului (2) lit a) ale aceluiasi articol, sunt asimilate unei achizitii intracomunitare cu plata utilizarea in Romania, de catre o persoana impozabila, in scopul desfasurarii activitatii economice proprii, a unor bunuri transportate sau expediate de aceasta sau de alta persoana, in numele acesteia, din statul membru pe teritoriul caruia aceste bunuri au fost produse, extrase, achizitionate, dobandite ori importate de catre aceasta, in scopul desfasurarii activitatii economice proprii, daca transportul sau expedierea acestor bunuri, in cazul in care ar fi fost efectuat din Romania in alt stat membru, ar fi fost tratat ca transfer de bunuri in alt stat membru, in conformitate cu prevederile art. 128 alin. (10) si (11);

Analiza financiara comparativa intreprinderea romaneasca in comparatie cu modelul nordamerican

Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor

Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Operatiunea de "stoc la dispozitia clientului"este definita prin alineatul 3 punctul 16 din normele de aplicare ale articolului 134 indice 1 ca operatiune conform careia furnizorul transfera periodic bunuri intr-un depozit propriu sau intr-un depozit al clientului, iar transferul proprietatii bunurilor intervine, conform contractului, la data la care clientul scoate bunurile din depozit. In cazul operatiunii „stocuri la dispozitia clientului", se considera ca transferul proprietatii bunurilor are loc la data la care clientul intra in posesia bunurilor.
Tratamentul fiscal al operatiunii de stoc la dispozitia clientului este reglementata prin O.M.F.P. nr. 2216 / 2006 pentru aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea masurilor de simplificare cu privire la transferuri si achizitii intracomunitare asimilate prevazute la art. 128 alin. (10) si art. 130 indice 1 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
Regula generala prevede ca expedierea bunurilor de pe teritoriul unui stat membru pe teritoriul altui stat membru in sistemul de comercializare „stoc la dispozitia clientului" , reprezinta pentru expeditor un transfer de bunuri ca operatiune asimilata unei achizitii intracomunitare de bunuri pentru care se datoreaza TVA. In astfel de situatii, expeditorul bunurilor trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare de bunuri. In acest context, am in vedere prevederile art. 2 alin. (1) din O.M.F.P. nr. 2216/2006.
Totusi, acest tratament fiscal nu se aplica in situatia in care statul membru al expeditorului aplica masurile de simplificare asa cum este, de exemplu, si Germania. Astfel, in situatia prezentata, pentru operatiunea realizata in Romania, furnizorul din Germania nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, caz in care sunt aplicabile prevederile art. 3 din O.M.F.P. nr. 2216/2006, prevazute cu scopul eliminarii obligatiei de inregistrare in scopuri de TVA in Romania a furnizorilor care practica aceasta tehnica comerciala. Pentru aplicarea masurilor de simplicare trebuie respectate urmatoarele conditii:
-cumparatorul bunurilor sa fie inregistrat in Romania in scopuri de TVA conform art. 153 sau art. 153 indice 1 din Codul fiscal;
-statul membru de origine sa nu considere mutarea acestor bunuri ca transfer sau sa aplice ori sa accepte un regim de simplificare similar celui aplicat in Romania;
-cumparatorul bunurilor sa fie cunoscut de catre furnizor atunci cand bunurile sunt transportate din alt stat membru in Romania.
Astfel, daca aceste conditii sunt indeplinite pot fi aplicate masurile de simplificare, caz in care:
-se considera ca furnizorul nu a realizat o achizitie intracomunitara asimilata in Romania in momentul sosirii bunurilor ce au fost trimise in cadrul unui contract privind stocuri la dispozitia clientului si un eventual retur al bunurilor respective nu este considerata o operatiune asimilata unei livrari intracomunitare de bunuri;
-vanzarea de bunuri de la furnizor la clientul la dispozitia caruia au fost puse bunurile este considerata:
livrare intracomunitara, din punctul de vedere al furnizorului, pe care acesta trebuie sa o declare ca atare in statul membru din care au fost transportate bunurile, de exemplu Germania;
o achizitie intracomunitara, din punctul de vedere al cumparatorului bunurilor, in cazul stocurilor la dispozitia clientului pe care o raporteaza ca achizitie intracomunitara de bunuri atat prin decontul de TVA cod 300 cat si prin declaratia cod 390;
cumparatorul bunurilor trebuie sa emita autofactura prevazuta la art. 155 indice 1 din Codul fiscal
si sa tina un registru special in care sa raporteze:
-data sosirii, denumirea si cantitatea bunurilor primite;
-data livrarii locale a acestor bunuri in Romania, cu o trimitere la factura sau la alt document emis;
-data transportului de bunuri care nu au fost achizitionate si care se restituie in statul membru de unde au provenit, precum si natura si cantitatea acestor bunuri;
-numele, adresa si datele de identificare ale fiecarui furnizor.
Astfel, in situatia in care bunurilor aprovizionate din Romania li se pot aplica prevederile mai sus mentionate, acestea vor fi asimilate achizitiilor intracomunitare de bunuri cu plata si vor urma aceleasi reguli de inregistrare si declarare ca si achizitiile intracomunitare de bunuri de la primele pozitii din factura. In caz contrar , furnizorul din Germania , inainte de livrarea bunurilor respective, ar fi trebuit sa se inregistreza ca platitor de TVA si sa emita factura cu TVA pentru aceste bunuri, intruct in cazul bunurilor care nu sunt expediate sau transportate locul livrarii se considera locul unde se gasesc bunurile atunci cand sunt puse la dispozitia cumparatorului. In situatia in care aveti si alte informatii , va rugam sa reveniti cu intrebari suplimentare.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Recuperare TVA platita in UE. Cum procedam?Studiu de caz: Decontul 301 in cazul unui PFA neplatitor de TVASpecialistul raspunde: ACHIZITII BUNURI si servicii. Cum vom completa Cartusul D din Declaratia 394?Declaratia 318. Descarcati ultima versiuneAplicarea masurilor de simplificare in cazul insolventei furnizorilor de bunuri sau a prestatorilor de serviciiUltimele articole
30 septembrie este termenul limita de depunere a Formularului 318 (Cerere de rambursare a TVA) - Instructiuni pentru completarea luiSubinchiriere cladire. Calcul pro-rata. Cum procedam?Din 1 iunie serviciul Spatiul Privat Virtual este disponibil si pentru persoanele juridiceACHIZITII BUNURI in Romania. Cum declaram in D390 si in decont?Societatea cu cod de TVA anulat. Cum procedam privind deducerea TVA aferenta achizitiilor?Articole similare
Norma ASF nr. 12/2015 privind capitalul social al administratorului de fonduri de pensii facultativeDOCUMENTEle justificative rectificative pentru recuperarea sumelor aferente concediilor medicale trebuie depuse pana la 31 decembrie 2021Microintreprindere. Taxa platita la OSIM in numele clientilor. Care e regimul TVA la refacturarea taxei?Ministerul Muncii simplifica telemunca! CIM se va putea incheia si prin semnatura electronicaCartea Verde a Fiscalitatii 2016 contine si Calendarul obligatiilor fiscale!Ultimele articole
Firma in Romania. 2 optiuni prin care va puteti inregistra in scop de TVA + completarea D700Diurna administrator. 3 intrebari de interes explicate de specialistDiurna. DOCUMENTE justificative pentru firmele care acorda diurna angajatilorCare este cel mai bun Service laptop Acer si ofera reparatii rapidee-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa DOCUMENTElorArticole similare
Ajustarea corecta a bazei de impozitare TVA in caz de falimentServicii de preparare si livrare hrana: Contracte cu institutii publice (spitale, scoli). Cota TVACe modifica noul guvern in privinta TVACod TVA anulat pentru beneficiar. Implicatii fiscale la furnizorCare este regimul TVA la proiectele finanantate din POS Mediu?Ultimele articole
Firme cu TVA intracomunitar. Cum sa procedati daca ati depasit plafonul de 10.000 euroe-Transport. Trebuie generat cod UIT daca BUNURIle transportate NU au risc fiscal?e-TVA. Cum sa procedati daca aveti cod de TVA anulat si ati primit Notificarea de conformareMajorare cota TVA de la 1 august 2025. Trebuie ajustata TVA la stocuri?Ajustare TVA stocuri. Ce impact are majorarea cotei TVA din august 2025Articole similare
VIDEO: Procedura de retur aplicabila achizitiilor intracomunitareFactura de ACHIZITIE care acopera 100% contravaloarea bunurilor. Cum se inregistreaza in contabilitateLocuinta de serviciu. Ajustare TVATransport pentru import de bunuri. Cum stabilim corect valoarea in vama?Drumul scurt de la documentul «debit-note» la preturile de transferUltimele articole
Bonuri de masa. Pot fi acordate si in weekend? Daca da, in ce conditii?Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAe-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorFoaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?Articole similare
Studiu de caz: Aprovizionarea de combustibili pentru nave pe teritoriul comunitarCota TVA pentru livrare flori. Situatii diverseCum a fost modificat Codul Fiscal prin Legea 34/202326 de companii risca sa fie amendate de Consiliul ConcurenteiModificari aduse Sistemului national RO e-Transport de OUG 132/2022. Tabel comparativ ANAFUltimele articole
Coduri CPV pe facturi. Cum sa procedati la plata si completarea facturilor in e-FacturaTVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneModificare cote TVA. Regim fiscal pentru facturi emise dupa 1 august 2025Bon fiscal. Se mai poate deduce TVA-ul in baza unui bon fiscal in 2025?Firme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIES
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"