Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

In randurile de mai jos, studiul de caz face referire la o societate X care achizitioneaza de la o firma din Germania o serie de materiale, iar in factura emisa (6 pozitii) primele 2 pozitii de materiale sosesc din Germania insotite de documentul de transport CMR, celelalte din tara Romania fiind insotite de aviz.
Urmeaza sa vedem cum se incadreaza din punct de vedere al TVA aceasta factura, precum si ce tip de achizitie se face si unde se incadreaza in jurnalul de achizitie.
Potrivit prevederilor art. 130 indice 1 alin (1) din Codul fiscal,, se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.
Astfel, primele doua pozitii reprezinta achizitii de bunuri intracomunitare.
Intrucat nu ati dat nicio relatie cu privire la materialele primite de pe teritoriul Romaniei, presupun ca aceasta ar putea fi de natura stocurilor la dispozitia clientului.
Va redau prevederile legale privind aceste stocuri, astfel:
Potrivit prevederilor alineatului (2) lit a) ale aceluiasi articol, sunt asimilate unei achizitii intracomunitare cu plata utilizarea in Romania, de catre o persoana impozabila, in scopul desfasurarii activitatii economice proprii, a unor bunuri transportate sau expediate de aceasta sau de alta persoana, in numele acesteia, din statul membru pe teritoriul caruia aceste bunuri au fost produse, extrase, achizitionate, dobandite ori importate de catre aceasta, in scopul desfasurarii activitatii economice proprii, daca transportul sau expedierea acestor bunuri, in cazul in care ar fi fost efectuat din Romania in alt stat membru, ar fi fost tratat ca transfer de bunuri in alt stat membru, in conformitate cu prevederile art. 128 alin. (10) si (11);

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Operatiunea de "stoc la dispozitia clientului"este definita prin alineatul 3 punctul 16 din normele de aplicare ale articolului 134 indice 1 ca operatiune conform careia furnizorul transfera periodic bunuri intr-un depozit propriu sau intr-un depozit al clientului, iar transferul proprietatii bunurilor intervine, conform contractului, la data la care clientul scoate bunurile din depozit. In cazul operatiunii „stocuri la dispozitia clientului", se considera ca transferul proprietatii bunurilor are loc la data la care clientul intra in posesia bunurilor.
Tratamentul fiscal al operatiunii de stoc la dispozitia clientului este reglementata prin O.M.F.P. nr. 2216 / 2006 pentru aprobarea Instructiunilor pentru aplicarea masurilor de simplificare cu privire la transferuri si achizitii intracomunitare asimilate prevazute la art. 128 alin. (10) si art. 130 indice 1 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal
Regula generala prevede ca expedierea bunurilor de pe teritoriul unui stat membru pe teritoriul altui stat membru in sistemul de comercializare „stoc la dispozitia clientului" , reprezinta pentru expeditor un transfer de bunuri ca operatiune asimilata unei achizitii intracomunitare de bunuri pentru care se datoreaza TVA. In astfel de situatii, expeditorul bunurilor trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare de bunuri. In acest context, am in vedere prevederile art. 2 alin. (1) din O.M.F.P. nr. 2216/2006.
Totusi, acest tratament fiscal nu se aplica in situatia in care statul membru al expeditorului aplica masurile de simplificare asa cum este, de exemplu, si Germania. Astfel, in situatia prezentata, pentru operatiunea realizata in Romania, furnizorul din Germania nu trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA in Romania, caz in care sunt aplicabile prevederile art. 3 din O.M.F.P. nr. 2216/2006, prevazute cu scopul eliminarii obligatiei de inregistrare in scopuri de TVA in Romania a furnizorilor care practica aceasta tehnica comerciala. Pentru aplicarea masurilor de simplicare trebuie respectate urmatoarele conditii:
-cumparatorul bunurilor sa fie inregistrat in Romania in scopuri de TVA conform art. 153 sau art. 153 indice 1 din Codul fiscal;
-statul membru de origine sa nu considere mutarea acestor bunuri ca transfer sau sa aplice ori sa accepte un regim de simplificare similar celui aplicat in Romania;
-cumparatorul bunurilor sa fie cunoscut de catre furnizor atunci cand bunurile sunt transportate din alt stat membru in Romania.
Astfel, daca aceste conditii sunt indeplinite pot fi aplicate masurile de simplificare, caz in care:
-se considera ca furnizorul nu a realizat o achizitie intracomunitara asimilata in Romania in momentul sosirii bunurilor ce au fost trimise in cadrul unui contract privind stocuri la dispozitia clientului si un eventual retur al bunurilor respective nu este considerata o operatiune asimilata unei livrari intracomunitare de bunuri;
-vanzarea de bunuri de la furnizor la clientul la dispozitia caruia au fost puse bunurile este considerata:
livrare intracomunitara, din punctul de vedere al furnizorului, pe care acesta trebuie sa o declare ca atare in statul membru din care au fost transportate bunurile, de exemplu Germania;
o achizitie intracomunitara, din punctul de vedere al cumparatorului bunurilor, in cazul stocurilor la dispozitia clientului pe care o raporteaza ca achizitie intracomunitara de bunuri atat prin decontul de TVA cod 300 cat si prin declaratia cod 390;
cumparatorul bunurilor trebuie sa emita autofactura prevazuta la art. 155 indice 1 din Codul fiscal
si sa tina un registru special in care sa raporteze:
-data sosirii, denumirea si cantitatea bunurilor primite;
-data livrarii locale a acestor bunuri in Romania, cu o trimitere la factura sau la alt document emis;
-data transportului de bunuri care nu au fost achizitionate si care se restituie in statul membru de unde au provenit, precum si natura si cantitatea acestor bunuri;
-numele, adresa si datele de identificare ale fiecarui furnizor.
Astfel, in situatia in care bunurilor aprovizionate din Romania li se pot aplica prevederile mai sus mentionate, acestea vor fi asimilate achizitiilor intracomunitare de bunuri cu plata si vor urma aceleasi reguli de inregistrare si declarare ca si achizitiile intracomunitare de bunuri de la primele pozitii din factura. In caz contrar , furnizorul din Germania , inainte de livrarea bunurilor respective, ar fi trebuit sa se inregistreza ca platitor de TVA si sa emita factura cu TVA pentru aceste bunuri, intruct in cazul bunurilor care nu sunt expediate sau transportate locul livrarii se considera locul unde se gasesc bunurile atunci cand sunt puse la dispozitia cumparatorului. In situatia in care aveti si alte informatii , va rugam sa reveniti cu intrebari suplimentare.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
TVA si asocierea in participatiuneComunicat ANAF privind importurile si achizitiile in alt stat UE in 2012Declaratia 318. Descarcati ultima versiuneAchizitie intracomunitara la bunuri pana la 10.000 euro. Cum facturati?Inregistrare ACHIZITII BUNURI in Declaratia 394. Cum completam Cartusul F?Ultimele articole
30 septembrie este termenul limita de depunere a Formularului 318 (Cerere de rambursare a TVA) - Instructiuni pentru completarea luiSubinchiriere cladire. Calcul pro-rata. Cum procedam?Din 1 iunie serviciul Spatiul Privat Virtual este disponibil si pentru persoanele juridiceACHIZITII BUNURI in Romania. Cum declaram in D390 si in decont?Societatea cu cod de TVA anulat. Cum procedam privind deducerea TVA aferenta achizitiilor?Articole similare
Livrare intracomunitara de bunuri. Care va fi regimul TVA?Au fost publicate DOCUMENTEle necesare PFA-urilor si profesionistilor pentru acordarea indemnizatiei de Somaj TehnicGHID de plata pentru intreprinderile care beneficiaza de scheme de ajutor de stat, elaborat in baza Hotararii 807/2014Ce conditii reglementeaza faptul generator pentru livrari de bunuri si prestari de servicii?Violeta Alexandru: Au fost rezolvate toate restantele privind eliberarea Formularului A1Ultimele articole
Diurna administrator. 3 intrebari de interes explicate de specialistDiurna. DOCUMENTE justificative pentru firmele care acorda diurna angajatilorCare este cel mai bun Service laptop Acer si ofera reparatii rapidee-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa DOCUMENTElorTVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneArticole similare
Inchiriere imobil in regim de scutire. Tratament TVASubinchiriere camera si refacturare chirie si utilitati. Cum facturam?Ordinul nr. 501/2015 privind pragurile valorice Intrastat pentru colectarea informatiilor statistice de comert intracomunitar cu BUNURI in anul 2016Transport international de marfuri. Care sunt aspectele fiscale si contabile de avut in vedere?Jocul de-a deductibilitatea: imobilizari achizitionate in leasing financiarUltimele articole
e-Transport. Trebuie generat cod UIT daca BUNURIle transportate NU au risc fiscal?e-TVA. Cum sa procedati daca aveti cod de TVA anulat si ati primit Notificarea de conformareMajorare cota TVA de la 1 august 2025. Trebuie ajustata TVA la stocuri?Ajustare TVA stocuri. Ce impact are majorarea cotei TVA din august 2025Controale ANAF. Greseala frecventa privind TVA in cazul refacturariiArticole similare
Emitere factura in numele furnizorului. Cum se aplica in mod corect masurile de simplificare?Regim impozit pe veniturile nerezidentilor. Cum declaram achizitia de servicii de la firma non-UE in D301?ACHIZITIE intracomunitara de soft. Inregistrare Declaratia 390Inregistrare ACHIZITIE intracomunitara de bunuri, urmata de livrare interna. Cum inregistram?Import de marfuri din ChinaUltimele articole
Achizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAe-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorFoaia de parcurs. Este obligatorie pentru deducerea TVA 100%?Majorare cota TVA de la 1 august 2025. Trebuie ajustata TVA la stocuri?Articole similare
Manual de politici contabile, actualizat conform cerintelor legislative generate de pandemia 2020. Protejeaza-te impotriva amenzilor ANAF!Studiu de caz: Deducerea TVA in cazul cheltuielilor de protocolO modificare vitala, dar tardiva, privind stabilirea modului de justificare a operatiunilor scutite cu drept de deducere a T.V.A. - publicat in noiembrie 2007Deducere taxa de membru. Cum stabilim corect deductibilitatea?Comert cu amanuntul si alte domenii. Ce tendinte economice se remarca pana in aprilie 2014?Ultimele articole
TVA la incasare. Cum sa procedeze firmele care au cod TVA anulat prin optiuneModificare cote TVA. Regim fiscal pentru facturi emise dupa 1 august 2025Bon fiscal. Se mai poate deduce TVA-ul in baza unui bon fiscal in 2025?Firme neplatitoare de TVA, servicii din UE. Ce trebuie sa stie despre codul TVA, D301 si D390 VIESSemnatura electronica: Care sunt FURNIZORIi autorizati pentru semnatura electronica
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"