keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Aplicarea masurilor de simplificare in cazul insolventei furnizorilor de bunuri sau a prestatorilor de servicii

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 22 Iul. 2008
Tags: tva, masuri de simplificare, prestatori de servicii

Pe scurt, despre insolventa: Insolventa inseamna insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata de catre un debitor a datoriilor exigibile catre diversi parteneri de afaceri. Practic, ...

Pe scurt, despre insolventa:
Insolventa inseamna insuficienta fondurilor banesti disponibile pentru plata de catre un debitor a datoriilor exigibile catre diversi parteneri de afaceri. Practic, insolventa este „o stare“ a patrimoniului debitorului in care contravaloarea bunurilor existente este mai mica decat suma totala a obligatiilor care ar urma sa fie acoperite cu acele bunuri.

Insolventa este reglementata prin Legea nr. 85 din 5 aprilie 2006, publicata in M.Of. nr. 359 din 21 aprilie 2006 si are drept scop instituirea unei proceduri colective pentru acoperirea pasivului debitorului aflat in insolventa.

Din acest text de lege descoperim faptul ca insolventa este de doua feluri:

■ insolventa vadita: in situatia in care debitorul nu a platit dupa 30 de zile de la scadenta datoria sa fata de unul sau mai multi creditori;

■ insolventa iminenta: in situatia in care se dovedeste ca debitorul nu va fi in masura sa plateasca la scadenta datoriile exigibile angajate, cu fondurile banesti disponibile la data scadentei.

Procedura de insolventa este deschisa de catre creditorul a carui creanta impotriva patrimoniului debitorului este certa, lichida si exigibila de mai mult de 30 de zile. Deschiderea procedurii de insolventa consta in depunerea in instanta, de catre creditor, a unei cereri de inregistrare a creantei sale asupra debitorului in tabelul definitiv de creante sau in tabelul definitiv consolidat de creante.

Pentru a fi introdusa in instanta, valoarea minima a creantei trebuie sa fie de 10.000 lei („valoare-prag“).

Insolventa este aplicabila doar urmatoarelor categorii de debitori:
✓ societati comerciale;
✓ societati cooperative;
✓ organizatii cooperatiste;


✓ societati agricole;
✓ grupurile de interes economic;
✓ orice alte persoane juridice de drept privat care desfasoara si activitati economice.

Detaliat, despre aplicarea masurilor de simplificare:
Asa cum se poate constata, legislatia referitoare la insolventa este aplicabila doar furnizorilor de bunuri si prestatorilor de servicii stabiliti in Romania, acesta fiind inca un motiv in plus sa consideram ca masurile de simplificare sunt aplicabile doar pentru relatiile comerciale derulate intre parteneri persoane impozabile romane.

Ca regula generala, in situatia in care ambii parteneri participanti la tranzactia economica sunt inregistrati in scopuri de TVA, aplicarea masurilor de simplificare nu are un caracter optional, ci un caracter obligatoriu.

Aceasta regula se aplica doar pentru persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA in baza prevederilor art. 153 din Codul fiscal.

Astfel, pentru livrarea de bunuri si prestarea de servicii, furnizorii si prestatorii pentru care creditorii au deschis procedura de insolventa sunt obligati sa emita facturi numai prin aplicarea masurilor de simplificare. Aceasta obligatie rezulta din prevederile art. 160 alin. (2) lit. b) din Codul fiscal si punctul 82 din normele de aplicare ale Codului fiscal.

Masurile de simplificare sunt aplicabile si in situatia in care se incaseaza avansuri de catre furnizorii sau prestatorii pentru care s-a deschis procedura insolventei.

Retineti!
Ca regula generala, masurile de simplificare se aplica numai pentru operatiuni realizate in interiorul tarii, indiferent de faptul ca s-a deschis sau nu procedura de insolventa pentru furnizori sau prestatori.

Atentie!
Bunurile livrate in cadrul comertului cu amanuntul sunt exceptate de la aplicarea acestui regim de taxare. Pentru a fi siguri ca aplicati corect aceste prevederi, nu uitati sa incadrati operatiunile realizate in functie de urmatoarele definitii date prin O.G. nr. 99 din 29 august 2000 privind comercializarea produselor si serviciilor de piata (M.Of. nr. 424 din 1 septembrie 2000), aprobata prin Legea nr. 650/2002:

■ comert cu ridicata/de gros: activitatea desfasurata de comerciantii care cumpara produse in cantitati mari in scopul revanzarii acestora in cantitati mai mici
altor comercianti sau utilizatori profesionali si colectivi;

■ comert cu amanuntul/de detail: activitatea desfasurata de comerciantii care vand produse, de regula, direct consumatorilor pentru uzul personal al acestora.

Important!
Masurile de simplificare reprezinta un regim de taxare care nu schimba natura operatiunilor realizate. Astfel, livrarea de bunuri si prestarea de servicii de catre furnizorii si prestatorii pentru care creditorii au deschis procedura insolventei reprezinta operatiuni taxabile care dau drept de deducere a TVA aferente bunurilor si serviciilor achizitionate pentru realizarea acestora. 

Nu intra la acest regim de taxare livrarea de bunuri si prestarea de servicii din interiorul tarii regementata la articolul 141 alin. (1), (2) si (3) (daca nu s-a optat pentru taxare) care sunt operatiuni scutite fara drept de deducere a TVA

Raspunderea pentru aplicarea masurilor de simplificare

Cum este si firesc, deoarece aplicarea regimului de taxare prin utilizarea masurilor de simplificare are caracter obligatoriu, raspunderea pentru respectarea legislatiei fiscale revine atat furnizorului/ prestatorului, cat si cumparatorului/beneficiarului.

Aplicarea masurilor de simplificare este cunoscuta sub denumirea de „taxare inversa“.

Efectele pozitive ale aplicarii masurilor de simplificare

Pentru operatiunile supuse masurilor de simplificare nu se face plata taxei intre furnizor si beneficiar.
Din acest motiv, aplicarea masurilor de simplificare are un efect pozitiv in special asupra cumparatorilor de bunuri sau a beneficiarilor de servicii care isi economisesc disponibilitatile banesti pe care le-ar fi blocat prin plata taxei catre un alt furnizor sau prestator care aplica un regim normal de taxare.

Obligatiile partenerilor inregistrati in scopuri de TVA

Indiferent de calitatea pe care o aveti in cadrul unei tranzactii comerciale, nu trebuie sa uitati urmatoarele obligatii contabile si fiscale care va revin in baza legislatiei in vigoare:

❶ daca sunteti furnizor de bunuri sau prestator de servicii pentru care creditorii dvs. au deschis procedura de insolventa, aveti obligatii referitoare la: 

*  emiterea facturii:
                    – emiteti factura doar cu valoarea totala (exclusiv TVA) a bunurilor livrate sau a serviciilor prestate;

                    – pe factura emisa nu inscrieti valoarea TVA aferente bunurilor livrate sau a serviciilor prestate, ci doar mentiunea „taxare inversa“.

Desi prin lege se prevede aceasta mentiune, va recomand totusi sa inscrieti mentiunea „masuri de simplificare“. 

*  evidenta contabila: 
                    – inregistrati veniturile facturate prin formula contabila:

■ pentru livrare de bunuri obtinute din productia proprie: 

                    411                     =                     701 
                „Clienti“                         „Venituri din vanzarea 
                                                            produselor finite“

■ pentru livrarea de marfuri cu ridicata:

                    411                     =                     707 
                „Clienti“                      „Venituri din vanzarea 
                                                            marfurilor“

■ pentru livrarea imobilizarilor corporale:

                    461                     =                     7583 
                „Debitori“                                 „Venituri din vanzarea 
                                                            activelor si alte operatii 
                                                                      de capital“

■ pentru prestare de servicii:

                    411                     =                     704 
                    „Clienti“                     „Venituri din lucrari 
                                                     executate si servicii 
                                                            prestate“

                    – nu inregistrati suma TVA aferenta operatiunii de livrare bunuri sau prestare de servicii prin formula contabila

                    4426                     =                     4427;

*  exercitarea dreptului de deducere a TVA:

                    – exercitati integral dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor de bunuri si prestarilor de servicii aferente operatiunilor supuse masurilor de simplificare;

                    – daca realizati atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, luati in calculul pro-rata si contravaloarea livrarilor de bunuri si a prestarilor de servicii pentru care ati aplicat regimul de taxare prin masurile de simplificare. Acest fapt se impune deoarece astfel de operatiuni sunt taxabile;

* evidenta fiscala:

                    – inregistrati factura emisa in jurnalul pentru vanzari. Baza de impozitare a bunurilor livrate si a serviciilor prestate se inscrie fie in coloana 10 din jurnal, fie intr-o
alta coloana, creata in mod expres si denumita „operatiuni supuse masurilor de simplificare“;

                    – inregistrati in jurnalul de cumparari facturile de achizitii bunuri si servicii destinate realizarii acestor operatiuni supuse masurilor de simplificare intr-una din
coloanele numerotate de la 6 la 10. 

Jurnalul pentru vanzari si jurnalul pentru cumparari se intocmeste conform modelului orientativ reglementat prin O.M.E.F. nr. 1.372 din 6 mai 2008, publicat in M.Of. nr. 364 din 13 mai 2008.

* raportarea operatiunii prin decontul de TVA reglementat prin O.M.F.P. nr. 94 din 17 ianuarie 2008:

                    – preluati operatiunea evidentiata in jurnalul de vanzari si o declarati in decontul de TVA la sectiunea „livrari de bunuri/prestari de servicii in interiorul tarii...“, randul 10;

* alte obligatii declarative:
– nu exista.

Retineti!
Facturile emise in acest regim de taxare prin aplicarea masurilor de simplificare nu se raporteaza prin formularul „Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national“, cod 394, reglementat prin O.M.F.P. nr. 702 din 14 mai 2007.

❷ Daca sunteti cumparator de bunuri sau beneficiar al unor prestari de servicii furnizate de parteneri de afaceri pentru care s-a deschis procedura insolventei, aveti obligatii referitoare la:

* factura primita de la furnizor sau prestator: 
                    – daca furnizorul sau prestatorul nu a inscris pe factura emisa mentiunea „taxare inversa“, inscrieti dvs. aceasta mentiune;

                    – calculati suma TVA aferenta operatiunii;

                    – inscrieti taxa calculata pe factura primita de la furnizor sau prestator;

                    – nu achitati furnizorului sau prestatorului suma TVA calculata.

*  evidenta contabila: 
                    – inregistrati cheltuielile de exploatare sau intrarea imobilizarilor corporale prin formulele contabile uzuale, reglementate prin O.M.F.P. nr. 1.752/2005:

■ pentru achizitia de materiale consumabile: 

                    3021                     =                     401 
              „Materiale                                         „Furnizori“
                auxiliare“

■ pentru achizitia de marfuri in vederea comercializarii:
– cu ridicata:

                    371                     =                     401 
               „Marfuri“                                     „Furnizori“

– cu amanuntul:

                    371                     =                     % 
                 „Marfuri“                                        401 
                                                               „Furnizori“ 
                                                                     378 
                                                            „Diferente de pret la 
                                                            marfuri“ 
                                                                     4428 
                                                            „TVA neexigibila“

■ pentru achizitia de imobilizari corporale:

                    213                     =                     404 
                „Instalatii“                                    „Furnizori de 
                                                                    imobilizari“

■ pentru servicii:

                    628                     =                     401
       „Alte cheltuieli cu                                 „Furnizori“
          serviciile
       executate de terti“

                    – inregistrati taxarea operatiunii economice prin formula contabila specifica masurilor de simplificare:                    

                    4426                     =                     4427 
              „TVA deductibila“                      „TVA colectata“

Retineti!
Aceasta inregistrare contabila efectuata de catre cumparator se numeste „autolichidarea taxei pe valoarea adaugata“ deoarece colectarea TVA la nivelul sumei TVA deductibile este asimilata cu plata taxei catre furnizor sau prestator.

* exercitarea dreptului de deducere a TVA: 
                    – exercitati integral dreptul de deducere a TVA aferente achizitiilor de bunuri si prestarilor de servicii aferente operatiunilor supuse masurilor de simplificare.
Exercitarea acestui drept are loc prin formula contabila 4426 = 4427;

                    – daca realizati atat operatiuni care dau drept de deducere, cat si operatiuni care nu dau drept de deducere, in functie de destinatia achizitiilor respective,
exercitati dreptul de deducere a TVA pe baza de pro-rata sau pe baza jurnalelor de cumparari intocmite separat pentru fiecare tip de operatiune;

* evidenta fiscala: 
                    – inregistrati factura primita in jurnalul de cumparari, fie in coloanele 17 si 18 din modelul de jurnal prezentat orientativ in O.M.E.F. nr. 1.372 din 6 mai 2008, publicat in M.Of. nr. 364 din 13 mai 2008, fie intr-o alta coloana, creata in mod expres si denumita „operatiuni supuse masurilor de simplificare“;

                    – desi prin lege nu se impune inregistrarea operatiunii in jurnalul pentru cumparari, va recomandam sa va creati si sa completati o astfel de coloana cu scopul
de a avea asigurata concordanta dintre rulajul creditor al contului 4427 si totalul TVA colectate, evidentiate in jurnalul de vanzari;

* raportarea operatiunii prin decontul de TVA reglementat prin O.M.F.P. nr. 94 din 17 ianuarie 2008: 
                    – preluati operatiunea evidentiata in jurnalul de vanzari si o declarati in decontul de TVA la sectiunea „livrari de bunuri/prestari de servicii in interiorul tarii“, randul 9, denumit „bunuri si servicii achizitionate supuse masurilor de simplificare pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA“ (taxare inversa);

                    – preluati operatiunea evidentiata in jurnalul de cumparari si o declarati in decontul de TVA la sectiunea „achizitii de bunuri/prestari de servicii in interiorul tarii...“, randul 17 „Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%“ sau randul 18 „Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 9%“;

* alte obligatii declarative:
– nu exista.

Retineti!
Astfel de facturi primite nu se raporteaza prin formularul „Declaratie informativa privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national“, cod 394.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "InfoTVA"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016