Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Printr-o scrisoare adresata Ministerului Finantelor, Camera Consultantilor Fiscali supune atentiei problematica operatiunilor triunghiulare efectuate de catre persoanele impozabile care au un cod de TVA atribuit conform art. 317 din Codul fiscal.
In contextul preocuparilor Ministerului Finantelor de transpunere a Directivei 2020/285 si a Directivei 2222/542, prevederi care vor fi aplicabile de la 1 ianuarie 2025, intrucat deja se lucreaza la un act normativ de modificare a Codului fiscal, initiatorii transmit mai multe propuneri cu privire la subiectul operatiunilor triunghiulare.
Redam in continuare textul:
''Directiva TVA prevede la art. 141 masuri de simplificare in cazul operatiunilor triunghiulare, pentru a evita inregistrarea in scopuri de TVA in alt stat membru a unui operator economic care face doar operatiunea ce consta in cumpararea de bunuri dintr-un stat membru si revanzarea lor in alt stat membru, fara ca bunurile sa tranziteze statul membru din care acesta comunica codul de TVA, bunurile fiind transportate direct din statul furnizorului in statul beneficiarului livrarii.
In cazul operatiunilor triunghiulare, exista un singur transport intracomunitar, dar doua tranzactii comerciale, livrarea intracomunitara fiind declarata, practic, de doua ori in VIES, o data de primul furnizor, in statul membru de unde incepe transportul, iar a doua oara de catre cumparatorul revanzator, in statul membru din care acesta comunica un cod de TVA, dar cu cod T[ ], desi aceasta a doua livrare este considerata doar o livrare locala in statul membru in care se termina transportul si pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata TVA.
In legislatia nationala regasim prevederi referitoare la operatiunile triunghiulare la art. 268 alin. (8) lit. b) C. fisc., pct. 3 alin. (13) si (14) din norme si la art. 307 alin. (4) C. fisc. Art. 268 alin. (8) lit. b) C. fisc.:
b) achizitia intracomunitara de bunuri, efectuata in cadrul unei operatiuni triunghiulare, pentru care locul este in Romania in conformitate cu prevederile art. 276 alin. (1), atunci cand sunt indeplinite urmatoarele conditii:
1. achizitia de bunuri este efectuata de catre o persoana impozabila, denumita cumparator revanzator, care nu este stabilita in Romania, dar este inregistrata in scopuri de TVA in alt stat membru;
2. achizitia de bunuri este efectuata in scopul unei livrari ulterioare a bunurilor respective in Romania, de catre cumparatorul revanzator prevazut la pct. 1;
3. bunurile astfel achizitionate de catre cumparatorul revanzator prevazut la pct. 1 sunt expediate sau transportate direct in Romania, dintr-un alt stat membru decat cel in care cumparatorul revanzator este inregistrat in scopuri de TVA, catre persoana careia urmeaza sa ii efectueze livrarea ulterioara, denumita beneficiarul livrarii ulterioare;
4. beneficiarul livrarii ulterioare este o alta persoana impozabila sau o persoana juridica neimpozabila, inregistrata in scopuri de TVA in Romania;
5. beneficiarul livrarii ulterioare a fost desemnat in conformitate cu art. 307 alin. (4) ca persoana obligata la plata taxei pentru livrarea efectuata de cumparatorul revanzator prevazut la pct. 1;
Pct. 3 alin. (13) si (14) norme:
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Ce NU vrea ANAF sa stii Piruete LEGALE in aspecte fiscale
Proceduri obligatorii pentru implementarea Standardelor de Control Intern Managerial
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2024
(13) In scopul aplicarii prevederilor art. 268 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, relatia de transport al bunurilor din primul stat membru in Romania trebuie sa existe intre furnizor si cumparatorul revanzator, oricare dintre acestia putand fi responsabil pentru transportul bunurilor, in conformitate cu conditiile Incoterms sau in conformitate cu prevederile contractuale. Daca transportul este realizat de beneficiarul livrarii ulterioare, nu sunt aplicabile masurile de simplificare pentru operatiuni triunghiulare. Obligatiile ce revin beneficiarului livrarii ulterioare, daca Romania este al treilea stat membru:
a) sa plateasca taxa aferenta livrarii efectuate de cumparatorul revanzator care nu este stabilit in Romania, indiferent daca este sau nu inregistrat in scopuri de TVA in Romania, in conformitate cu prevederile art. 307 alin. (4) si art. 326 alin. (1) sau (2) din Codul fiscal, dupa caz;
b) sa inscrie achizitia efectuata in rubricile alocate achizitiilor intracomunitare de bunuri din decontul de taxa prevazut la art. 323 sau art. 324 din Codul fiscal, precum si in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 325 din Codul fiscal.
(14) In cazul operatiunilor triunghiulare efectuate in conditiile art. 268 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal, daca Romania este al doilea stat membru al cumparatorului revanzator si acesta a transmis furnizorului din primul stat membru codul sau de inregistrare in scopuri de TVA acordat conform art. 316 din Codul fiscal, cumparatorul revanzator trebuie sa indeplineasca urmatoarele obligatii:
a) sa emita factura prevazuta la art. 319 din Codul fiscal, in care sa fie inscrise codul sau de inregistrare in scopuri de TVA in Romania si codul de inregistrare in scopuri de TVA din al treilea stat membru al beneficiarului livrarii;
b) sa nu inscrie achizitia intracomunitara de bunuri care ar avea loc in Romania ca urmare a transmiterii codului de inregistrare in scopuri de TVA acordat conform art. 316 din Codul fiscal in declaratia recapitulativa privind achizitiile intracomunitare, prevazuta la art. 325 din Codul fiscal, aceasta fiind neimpozabila. in decontul de taxa aceste achizitii se inscriu la rubrica rezervata achizitiilor neimpozabile;
c) sa inscrie livrarea efectuata catre beneficiarul livrarii din al treilea stat membru in rubrica rezervata livrarilor intracomunitare de bunuri scutite de taxa a decontului de taxa si in declaratia recapitulativa prevazuta la art. 325 din Codul fiscal urmatoarele date:
1. codul de inregistrare in scopuri de TVA, din al treilea stat membru, al beneficiarului livrarii;
2. codul T in rubrica corespunzatoare; 3. valoarea livrarii efectuate.
Art. 276 alin.(5) C.Fisc.:
(5) Prevederile alin. (2) nu se aplica in cazul operatiunilor triunghiulare, atunci cand cumparatorul revanzator inregistrat in scopuri de TVA in Romania in conformitate cu art. 316 face dovada ca a efectuat o achizitie intracomunitara neimpozabila pe teritoriul altui stat membru, in conditii similare celor prevazute la art. 268 alin. (8) lit. b), in vederea efectuarii unei livrari ulterioare in acel alt stat membru. Obligatiile persoanelor implicate in operatiuni triunghiulare sunt prevazute in normele metodologice
Art. 307 alin. (4) C. fisc
(4) Taxa este datorata de persoana impozabila sau persoana juridica neimpozabila, inregistrata in scopuri de TVA conform art. 316 sau 317, care este beneficiarul unei livrari ulterioare efectuate in cadrul unei operatiuni triunghiulare, in urmatoarele conditii:
1. cumparatorul revanzator al bunurilor sa nu fie stabilit in Romania, sa fie inregistrat in scopuri de TVA in alt stat membru si sa fi efectuat o achizitie intracomunitara a acestor bunuri in Romania, care nu este impozabila conform art. 268 alin. (8) lit. b); si
2. bunurile aferente achizitiei intracomunitare, prevazute la pct. 1, sa fi fost transportate de furnizor sau de cumparatorul revanzator ori de alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului revanzator, dintr-un stat membru, altul decat statul in care cumparatorul revanzator este inregistrat in scopuri de TVA, direct catre beneficiarul livrarii; si
3. cumparatorul revanzator sa il desemneze pe beneficiarul livrarii ulterioare ca persoana obligata la plata taxei pentru livrarea respectiva.
Problema surprinsa de noi se refera la situatia in care Romania este statul membru 2, adica cel al cumparatorului-revanzator, numit in continuare B.
B (cumparatorul revanzator) comunica furnizorului A (din statul membru 1, unde incepe transportul intracomunitar al bunurilor) codul de TVA din Romania. O problema legata de legislatia nationala se refera la faptul ca din art. 276 alin. (5) C.fisc. si din normele de aplicare ale art. 268 alin. (8) ar rezulta ca un cumparator revanzator din Romania trebuie sa fie inregistrat numai conform art. 316, pentru a fi aplicabile masurile de simplificare, nu si conform art. 317.
Totusi, o persoana inregistrata conform art. 317 C. fisc. are un cod valabil de TVA in relatia intracomunitara, furnizorul A din SM1 va percepe ca i s-a furnizat un cod valabil de TVA, chiar daca este atribuit in Romania conform art. 317, si va scuti livrarea intracomunitara catre B; B nu are obligatia de a plati TV A pentru achizitia intracomunitara de la A, aceasta fiind neimpozabila; de asemenea, C din SM3 va percepe pe B ca pe o persoana inregistrata cu un cod valabil de TVA si va considera ca este persoana obligata la plata TVA pentru livrarea efectuata de B.
Coroborand toate prevederile din Directiva 2006/112 nu regasim vreo diferentiere in ceea ce priveste operatiunile intracomunitare in functie de felul inregistrarii cumparatorului- revanzator in scopuri de TVA si prin urmare nicio prevedere care ar contraveni unei reglementari nationale ce ar permite ca un cumparator-revanzator sa poata fi inregistrat in scopuri de TVA si conform art. 316, dar si conform art. 317. De altfel nici nu exista o prevedere speciala in Directiva 2006/112 referitoare la o inregistrare similara celei de la art. 317 din Codul fiscal, aceasta fiind doar o masura nationala menita sa diferentieze persoanele inregistrate normal in scopuri de TVA conform art. 316 si cele inregistrate conform art. 317, avand obligatii diferite la nivel national. Formatul codurilor de TVA atribuite conform art. 316 si conform art. 317 sunt similare, in VIES fiind vizualizate de alte state membre doar ca niste coduri valabile de TVA.
Avand in vedere argumentele prezentate mai sus, apreciem ca este necesara o modificare legislativa, la art. 276 alin. (5) din Codul fiscal si la pct. 3 alin. (14) din normele metodologice, pentru a permite si persoanelor inregistrate conform art. 317 sa aplice masuri de simplificare pentru operatiuni triunghiulare atunci cand acestea au calitatea de cumparator-revanzator.
De asemenea, consideram ca trebuie precizat expres in cadrul normelor de la pct. 3 alin. (14) faptul ca pe factura emisa cumparatorul-revanzator trebuie sa mentioneze ca beneficiarul livrarii ulterioare este persoana obligata la plata TVA, avand in vedere importanta acestei mentiuni asa cum rezulta din jurisprudenta CJUE.
In speranta ca analiza si propunerea noastra poate contribui la imbunatatirea cadrului legislativ national, va asiguram de disponibilitatea de a coopera cat mai eficient in acest scop.''
Sursa: CCF
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Procedurile de inregistrare in/radiere din Registrul operatorilor intracomunitari. Explicatii detaliatePersoana obligata la plata taxei pentru operatiunile taxabile din RomaniaDeclaratia 390 VIESFacturare marfa achizitionata si livrata in UECine e obligat la plata taxei pentru operatiunile taxabile din RomaniaUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Operatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileCalendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiCalendar ANAF. Declaratii fiscale cu scadenta in 25 septembrie 2024Luni, 26 august 2024, termenul limita de depunere a unor declaratii fiscaleArticole similare
Societate declarata inactiva si COD TVA anulat. Cum procedam si care sunt consecintele fiscale?Prestari servicii cu numar TVA si cod EU. Ce obligatii apar?Deducerea dupa reinregistrarea in scopuri de TVA. Cum sa evitati consecintele negative ale anularii codului de TVAAnulare COD TVA. Care sunt implicatiile fiscale?Care sunt efectele fiscale si contabile la anularea din oficiu a codului de inregistrare TVA?Ultimele articole
TVA Intracomunitar: ghidul completInregistrarea firmelor ca platitoare de TVA in cazul in care importa marfuriInregistrare in scopuri de TVA 2023. Spete si studii de caz utileFirme cu COD TVA anulat. Care este tratamentul fiscal si contabil al facturilor primite?Cod de TVA anulat. Corectare situatie fiscalaArticole similare
Actualizare registrul operatorilor intracomunitari cu cod CAEN. Ce declaratii depunem?Studiu de caz: Includem TVA pe o factura de transport de marfuri destinata clientului final?Servicii de transport pe teritoriul comunitar. Ce tratament fiscal se aplica pentru beneficiarii stabiliti pe teritoriul comunitar?Taxarea inversa: masuri de simplificare la aplicarea TVA in 2012Split TVA 2018. Nou formular propus de ANAFUltimele articole
Calendar ANAF: Declaratii fiscale scadente in 25 noiembrie 2024Grup fiscal. Cine are obligatia de a raspunde la Notificarea de conformare e-TVAOperatiuni taxabile din Romania. Cine are obligatia de a plati taxa si care sunt exceptiileCalendar ANAF: Pana pe 25 octombrie 2024 contribuabilii trebuie sa depuna 9 declaratiiNotificare de conformare e-TVA. Raspunsul va fi obligatoriu din 1 ianuarie sau 1 august 2025Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"