Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In cazul urmator, o companie din Spania, inregistrata in scopuri de TVA atat la intern, cat si intracomunitar, furnizeaza catre un ONG din Romania cursuri de perfectionareformare profesionala. ONG-ul are cod de TVA intracomunitar fara a fi platitor de TVA la intern, cod pe care il furnizeaza prestatorului spaniol. ONG-ul este obligat la plata TVA de 24% catre Bugetul Statului? Daca da, care ar fi baza legala?
Da, ONG-ul este obligate la plata taxei pe valoarea adaugata (24%), care se efectueaza in conformitate cu prevederile art. 157 din Codul fiscal.
Alin. (1) al acestui articol stabileste ca, orice persoana trebuie sa achite taxa de plata organelor fiscale pana la data la care are obligatia depunerii unuia dintre deconturile sau declaratiile prevazute la art. 156^2 si 156^3, respectiv Decontul de TVA – formular 300 si Decontul special de TVA – formular 301.
Asadar, pentru achzitia de servicii intracomunitare, ONG-ul va avea urmatoarele obligatii fiscale:
1)sa taxeze serviciul primit in Romania la o baza de impozitare formata din aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre de la prestatorul intracomunitar asupra sumei in valuta inscrisa de catre prestator in factura emisa;
2)sa achite efectiv bugetului de stat suma TVA rezultata din aplicarea cotei de TVA de 24% asupra bazei de impozitare calculate conform punctului 1, pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE;
3)sa evidentieze factura primita in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna taxarii serviciului. Acest document de evidenta fiscala trebuie intocmit de catre beneficiarul din Romania chiar daca nu este inregistrat in regim normal in scopuri de TVA;
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
4)sa raporteze fiscal operatiunea prin formularul cod 390 VIES denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu cu simbolul S care reprezinta"achizitii intracomunitare de servicii", prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei in baza art. 150 alin. (2), de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate. Pentru achizitii de servicii intracomunitare, exigibilitatea de taxa intervine la data emiterii facturii de catre furnizorul din UE. Raportarea prin formularul cod 390 VIES se va face pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE;
5)sa raporteze serviciul achizitionat prin decontul de TVA cod 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata". Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru cumparari, pana pe data de 25 a lunii urmatoare emiterii facturii de catre furnizorului din UE. Tot pana la acest termen se va face si plata TVA la bugetul de stat.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Dana Hristu, consultant fiscal si expert contabil si auditor financiar
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Studiu de caz: Regimul de TVA aplicat refacturarii unor servicii turisticeObligatii fiscale. Declaratii cu termen la 25 ianuarie 2013Achizitii si livrari intracomunitare de bunuri. Iata la ce trebuie sa fii atent!Pentru transport trebuie intocmita declaratia 390?Noile informatii de pe factura dupa schimbarea Declaratiei 394Ultimele articole
Amanare la PLATA TVA-ului in vama: Conditii si tratament fiscal- contabilAchizitie intracomunitara, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Achizitie mijloace fixe din UE. Cand platiti TVA si cand nu, in functie de plafonul de 10.000 euroPlafon TVA de 395.000 lei depasit in 2025. De cand devin PFA-urile platitoare de TVANeplatitor de TVA: Drepturi si obligatii dupa iesirea optionala de la PLATA TVA in 2026Articole similare
Decont 301 special de TVA actualizat. Cine are obligatia sa depuna formularul?Studiu de caz: Declaratii achizitii intracomunitare sau import in cazul unui neplatitor de TVATransport persoane prin Bolt. Exemplu de monografie contabilaAchizitii intracomunitare de bunuri. In ce conditii se limiteaza dreptul de deducere?Achizitie intracomunitare prin licitatie externa. Situatii in care este necesara inscrierea in scopuri de TVA in regim specialUltimele articole
Studiu de caz: DECONTUL 301 in cazul unui PFA neplatitor de TVAArticole similare
Firme care modifica perioada de amortizare. Care sunt implicatiile contabile si fiscale in acest caz?Seminarul National de Fiscalitate si Contabilitate. Profita de oferta: Consultanta personalizata GRATUITAMin. Muncii: Intregul demers de realizare a noii legi a salarizarii a fost si ramane unul transparent, deschisATENTIE! Ministrul Muncii anunta controale la firmele care solicita somaj tehnic!Reducerea CAS ar trebui facuta dupa consultarea mediului de afaceriUltimele articole
Deducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataTaxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAFactura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAArticole similare
Atentie! Formularul 301 se depune pana la 25 iuniePerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriDECONT TVA. Cum declaram corect o achizitie?Persoana impozabila TVA: Infiintarea si functionarea grupului fiscal unicCum facem ajustarea TVA pentru obiecte de inventar aflate in stoc?Ultimele articole
DECONT TVA 2026 (Formularul 300): studii de caz si situatii practice de completare dupa modificarile OPANAF 174/2026e-TVA. De cand trebuie sa raspundeti la Notificarea de conformare + un EXEMPLU concretE-TVA. Cum sa corelezi exigibilitatea TVA cu datele din Decontul precompletat e-TVAE-Factura: Ce amenzi se aplica pentru facturile care NU sunt trimise in 5 zile de la emitere in sistemDECONT TVA completat si transmis eronat. Cum se poate corecta procedura?
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



