Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Pentru a putea analiza un anumit segment din cadrul achizitiilor intracomunitare de bunuri, ne oprim cu analiza noastra asupra unei firme cu activitate de comert care a achizitionat din UE o ambarcatiune transport apa (yacht) pe societate cu taxare inversa.
Vom stabili cum trebuie tratata achizitia din punct de vedere al TVA-ului si daca se face taxare inversa sau se colecteaza TVA-ul in tara.
Se mentioneaza ca firma nu isi modifica domeniul de activitate (nu obtine venituri din aceasta achizitie).
Achizitia intracomunitara efectuata este impozabila in Romania, cumparatorul fiind obligat la plata TVA conform prevederilor art. 151 "Persoana obligata la plata taxei pentru achizitii intracomunitare" alin. (1) din Codul fiscal " Persoana care efectueaza o achizitie intracomunitara de bunuri care este taxabila, conform prezentului titlu, este obligata la plata taxei.". Obligatia se considera indeplinita in situatia in care cumparatorul inregistrat in scopuri de TVA in Romania aplica regimul de taxare inversa prin formula contabila 4426 = 4427. Suma TVA datorata se determina prin aplicarea cotei standard TVA de 24% asupra bazei de baza de impozitare al carui echivalent in lei se determina prin utilizarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre furnizorul intracomunitar. Achizitia intracomunitara de bunuri se evidentiaza in jurnalele de TVA si se raporteaza d.p.d.v. fiscal prin:
- decontul de TVA cod 300 la urmatoarele randuri:
corespunzator rulajului creditor al contului 4427, la randul 5 "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa)", cu report la randul 5.1 "Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea intracomunitara";
corespunzator rulajului debitor al contului 4426 la randul 18 "Achizitii intracomunitare de bunuri pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), din care: ", cu report la randul 18.1 "Achizitii intracomunitare pentru care cumparatorul este obligat la plata TVA (taxare inversa), iar furnizorul este inregistrat in scopuri de TVA in statul membru din care a avut loc livrarea"
- declaratia recapitulativa cod 390 VIES cu simbolul A.
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Booking & Airbnb Solutii fiscal-contabile pentru companii
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In situatia in care ambarcatiunea nu este destinata realizarii de operatiuni taxabile, neimpozabile si scutite cu drept de deducere, suma TVA deductibila din rulajul debitor al contului 4426 se limiteaza la deducere deoarece nu indeplineste conditia de la art. 145 alin. (2) din Codul fiscal
"Orice persoana impozabila are dreptul sa deduca taxa aferenta achizitiilor, daca acestea sunt destinate utilizarii in folosul urmatoarelor operatiuni:
a) operatiuni taxabile;
b) operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania;
c) operatiuni scutite de taxa, conform art. 143, 144 si 144^1; ……"
Limitarea dreptului de deducere se raporteaza prin decontul de TVA cod 300, in sensul ca, suma respectiva, inclusa la randul 27 "TOTAL TAXA DEDUCTIBILA (suma de la rd. 18 pana la rd. 25, cu exceptia celor de la rd. 18.1, 20.1) nu se mai preia la randul randul 28 denumit "SUB-TOTAL TAXA DEDUSA CONFORM ART. 145 SI ART. 145^1 SAU ART. 147 SI ART. 145^1". Din punct de vedere contabil, suma TVA limitata la deducere reintregeste costul de achizitie al mijlocului fix prin formula contabila 2133 "Mijloace de transport" = 4426 "TVA deductibila".
In acest context, trebuie retinut faptul ca valoarea amortizarii acestui mijloc fix nu este deductibila la determinarea profitului impozabil deoarece nu indeplineste conditia de la art. 21 alin. (1) din Codul fiscal "Pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate in scopul realizarii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative in vigoare."
In situatia in care cumparatorul din Romania nu este inregistrat in scopuri de TVA in regim normal, dar se inregistreaza in scopuri de TVA doar pentru efectuarea unei A.I.C. suma TVA datorata se achita efectiv bugetului de stat prin aplicarea cotei standard de TVA asupra bazei de impozitare al carui echivalent in lei se determina similar situatiei anterioare. In acest caz, valoarea operatiunii se raporteaza, de asemenea, prin declaratia cod 390 VIES cu simbolul A.
Diferenta intre un platitor de TVA si un neplatitor de TVA consta doar in raportarea operatiunii prin decontul special de TVA cod 301 care se efectueaza la sectiunea 1 destinata achizitiilor intracomunitare de bunuri.
Din punct de vedere contabil, suma TVA datorata bugetului de stat, raportata prin decontul 301 reintregeste costul de achizitie al mijlocului fix prin formula contabila 2133 "Mijloace de transport" = 446 "Alte impozite, taxe si varsaminte asimilate ". Similar situatiei prezentate anterior, valoarea amortizarii acestui mijloc fix nu este deductibila la determinarea profitului impozabil.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Dosar fiscal: Transferul de bunuri intre state membre fara a exista un transfer de drept de proprietatePersoana obligata la plata TVA pentru achizitiile intracomunitareAvans platit pentru un serviciu intracomunitar | Ce obligatii declarative apar?In atentia platitorilor de TVA lunar: Declaratia 092 se depune pana la 7 noiembrieCampanie de promovare online in cazul unei societati neplatitoare de TVA. Tratament fiscalUltimele articole
TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corectACHIZITII INTRACOMUNITARE de bunuri receptionate dupa prelucrare in alt stat membru UE: care este tratamentul TVA aplicabil in RomaniaAcciza intra in baza de calcul a TVA: de ce o eroare la accize inseamna, aproape mereu, si o eroare de TVAObligatii la depasirea plafonului de 10.000 de euro pentru ACHIZITII INTRACOMUNITARE. Ce trebuie NEAPARAT sa stiiAchizitie intracomunitara, cod special de TVA: platesti TVA in Romania, cu D301 si D390Articole similare
Noul Cod fiscal prelungeste pana la 31 decembrie limita de deducere TVA pentru achizitia de vehiculeInregistrarea valorii reziduale dintr-un contract de leasingDecizia UE nr. 232 - Derogarea de la LIMITAREA DREPTULUI DE DEDUCERE TVAAnulare inregistrare in scopuri de TVA. Ce ajustari efectuam?Caz practic privind leasingul operationalUltimele articole
Despagubiri pentru pierderi pe parcursul transportului. Tratament fiscal TVA si inregistrari contabileAutoturisme pe firma. Cum se parcurge foaia de parcurs si care sunt informatiile obligatorii fiscalColectare TVA in cazul despagubirilor incasateVechea legislatie VS Noua legislatie privind LIMITAREA DREPTULUI DE DEDUCERE a TVA pentru vehiculeSituatii cand TVA deductibila nu poate fi dedusaArticole similare
Prejudiciu de 30 milioane de lei identificat de inspectorii antifraudaRambursarile de taxa catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 153Masuri de simplificare. Cum procedam privind raportarea de livrari prin declaratia informativa 394?Finantele modifica mecanismul de transfer al sumelor aferente granturilor din cadrul Programului IMM InvestVechea legislatie VS Noua legislatie privind limitarea dreptului de deducere a TVA pentru vehiculeUltimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataArticole similare
Cheltuieli de constituire ale societatii. Deducere TVAFondul comercial. Ce este, cum se recunoaste in contabilitate si exemplu practicInregistrarea in scopuri de TVA a contribuabililor inactivi si a celor cu activitate suspendataProvizion si ajustare TVA. Cum procedam?Documente necesare in cadrul procedurii dizolvarii voluntareUltimele articole
Vanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Cartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaActe necesare pentru acord de functionare: ghid complet pentru SRL si PFATVA-ul iti poate distruge afacerea. Iata cum te aperi legal de inspectorii fiscaliInregistrare punct de lucru la ANAF in 2026. TOATE documentele de care aveti nevoieArticole similare
Codul fiscal 2011 - Titlul VIE-Factura: Procesul de implementare va fi realizat in doua etape in 2024OUG 132/2022 pentru modificarea E-Transport: Noi persoane obligate sa foloseasca sistemul, valabilitate cod UIT si procedura in caz de nefunctionalitateRambursarea taxei catre persoane impozabile neinregistrate in scopuri de TVA in RomaniaCe modificari a adus Legea nr. 112/2016 privind aprobarea OUG nr. 41/2015?Ultimele articole
Achizitii intracomunitare. Data inregistrarii facturii in contabilitate, pentru corelatie D390 cu e-TransportLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAAviz de insotire a marfii: cand se foloseste, ce informatii contine si cat timp se pastreazaRO e-Transport: Cum se declara in sistem utilajele inchiriateRegimul special de scutire pentru intreprinderile mici
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



