keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
keyboard_double_arrow_left

Regimul TVA pentru biletele de avion achizitionate prin intermediul unei agentii de turism

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 09 Iul. 2019 Exclusiv
Tags: bilete avion, tva, codul fiscal

O agentie de turism cumpara un bilet intern de la o companie aeriana (RYANAIR DAC care are cod de TVA Ro35692591). Biletul de avion a fost platit catre Ryanair cu card de credit. Pe facura primita de la Ryanair biletul de avion este facturat cu procent de TVA 19%. Pentru ca este platit cu card de credit pe factura apare o pozitie pentru plata cu card cu procent de TVA 0%, fara a specifica articolul din codul fiscal. In cele ce urmeaza vom vedea care este opinia specialistului in ce priveste intrebarile formulate de cititorul nostru.

"Este oare corect ca ei sa factureze taxa de incasare cu card fara TVA? (daca face parte din costurile accesorii biletului intern de ce nu este cu TVA). Agentia de turism care a cumpart acest bilet de avion intern cand il vinde clientului cu un comision cum trebuie sa facureze aceasta taxa cu TVA sau fara TVA?"
 

Raspunsul specialistului
 

Pentru tratamentul TVA, nu are importanta modalitatea de plata pentru achizitia biletului de avion, ci unde se efectueaza transportul de calatori.
 
Potrivit art. 278 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, locul de prestare a serviciilor in cazul serviciilor de transport de calatori este locul unde se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse.
 
La pct. 17 din Normele metodologice, date in aplicare, se prevede ca:
 
“17. (1) Conform art. 278 alin. (4) lit. b) din Codul fiscal, locul prestarii pentru serviciile ce constau in transportul de calatori este locul in care se efectueaza transportul, in functie de distantele parcurse.
 
(2) Transporturile nationale de calatori sunt transporturi care au locul prestarii in Romania, avand punctul de plecare si punctul de sosire pe teritoriul Romaniei.
 
(3) Transporturile internationale de calatori sunt transporturile care au fie punctul de plecare, fie punctul de sosire in afara tarii, fie ambele puncte sunt situate in afara tarii. Locul prestarii serviciilor de transport international de calatori este considerat a fi in Romania pentru partea din parcursul efectuat in interiorul tarii, denumita traseu national.
 
(4) Pentru transportul international de calatori, partea din parcursul efectuat in Romania este parcursul efectuat intre locul de plecare si locul de sosire a transportului de calatori, determinata dupa cum urmeaza:
 
a) pentru transportul care are punctul de plecare in Romania, locul de plecare este considerat a fi primul punct de imbarcare a pasagerilor, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
 
b) pentru transportul care are punctul de plecare in afara Romaniei si punctul de sosire in Romania, locul de plecare este punctul de trecere a frontierei din strainatate spre Romania, iar locul de sosire este ultimul punct de debarcare a pasagerilor care au fost imbarcati in afara Romaniei;
 
c) pentru transportul care tranziteaza Romania, fara a avea nici punctul de plecare, nici punctul de sosire in Romania, locul de plecare este considerat a fi locul de trecere a frontierei dinspre strainatate in Romania, iar locul de sosire este considerat a fi punctul de trecere a frontierei dinspre Romania in strainatate;
 
d) in cazurile prevazute la lit. a) - c), pentru pasagerii care s-au imbarcat si debarcat in interiorul tarii, calatorind cu un mijloc de transport in trafic international, partea de transport dintre locul de imbarcare si locul de debarcare pentru acesti pasageri se considera a fi transport national.
 
(5) Facturile sau alte documente specifice pentru transportul international de calatori se emit pentru parcursul integral, fara a fi necesara separarea contravalorii traseului national si a celui international. Orice scutire de taxa pentru servicii de transport, prevazuta de art. 294 din Codul fiscal, se acorda pentru parcursul efectuat in interiorul tarii, in timp ce distanta parcursa in afara tarii se considera ca nu are locul prestarii in Romania si nu se datoreaza taxa.”
 
Prin prisma faptului ca agentia de turism nu presteaza servicii de transport aerian si a faptului ca aceste bilete de avion sunt achizitionate in contul unei alte persoane, nu se va considera venit intreaga valoare a biletului de avion comision, in conturi din clasa 7 fiind evidentiat numai comisionul agentiei.
 
Potrivit pct. 432 din OMFP 1802/2014, sumele colectate de o entitate in numele unor terte parti, inclusiv in cazul contractelor de agent, comision sau mandat comercial incheiate potrivit legii, nu reprezinta venit din activitatea curenta, chiar daca din punctul de vedere al taxei pe valoarea adaugata, persoanele care actioneaza in nume propriu sunt considerate cumparatori revanzatori. 
 
In aceasta situatie, veniturile din activitatea curenta sunt reprezentate de comisioanele cuvenite.
 
Deci, din punct de vedere contabil, veti recunoaste la venituri (in clasa 7 de conturi) numai comisionul (marja de profit). Astfel, numai marja de profit intra in baza impozabila a impozitului pe veniturile microintreprinderilor. Inregistrarile contabile sunt:
 
 
Achizitia biletelor de avion:
 
461 = 401 cost de achizitie bilet de avion
 
 
Vanzarea biletelor de avion si a pachetelor turistice:
 
4111/461 = % total sume de incasat de la client
 
461 cost de achizitie bilet de avion
 
704 comision agentie de turism (baza TVA)
 
4427 TVA
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz" 
Rentrop ∧ Straton

Club Contabilitate

La fiecare 10 minute, o întrebare își găsește răspunsul AICI.


Ultimele stiri

Cele mai citite stiri

din categoria "Studii de caz"
[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie, contabili
Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz
Modificari importante privind TVA!
Descarca GRATUIT
Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform cu Regulamentului UE 679/2016