Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In randurile de mai jos, stabilim, in cazul lichidatorilor judiciari organizati sub forma de profesie liberala, modalitatea corecta de emitere a facturilor (pentru verificarea plafonului de TVA) lunar pentru fiecare dosar in care au fost numiti de catre instanta in aceasta calitate pentru onorariul lunar si la sfarsitul procedurii valorificarea bunurilor pentru onorariul de succes. Vom vedea si cum se procedeaza cu facturile emise pentru onorariul lunar care nu mai poate fi incasat din cauza falimentului clientului. Totodata, stabilim daca se storneaza facturile.
Vom vedea la ce data se considera corecta din punct de vedere fiscal stornarea la fiecare termen din dosar cand exista sentinta in acest sens. Avand in vedere faptul ca procedurile dureaza in instanta ani de zile, exista un risc semnificativ ca lichidatorul sa depaseasca plafonul de TVA din cauza unor servicii pe care nu le va incasa niciodata, dar se vor storna abia peste 3-4 ani. Vom vedea si daca este corect sa devina platitor de TVA din acest motiv sau daca acestia au un regim special de facturare avand in vedere faptul ca incasarea este incerta, iar ei recupereaza de la UNPIR sume pentru onorariile pe care nu le mai pot incasa.
Lichidatorul judiciar este o persoana impozabila care trebuie sa emita factura fie la data incasarii unui avans, fie la data prestarii serviciului ca fapt generator. Aceasta obligatie este reglementata in mod expres prin art. 319 "Facturarea", alin. (6) lit. a) si lit. b) din Legea nr. 227/2015
privind Codul fiscal aplicabil din 2016 "Persoana impozabila trebuie sa emita o factura catre fiecare beneficiar, in urmatoarele situatii:
a) pentru livrarile de bunuri sau prestarile de servicii efectuate;
b) pentru fiecare vanzare la distanta pe care a efectuat-o, in conditiile prevazute la art. 275 alin. (2) si (3);
c) pentru livrarile intracomunitare de bunuri efectuate in conditiile prevazute la art. 294 alin. (2) lit. a) – c);
d) pentru orice avans incasat in legatura cu una dintre operatiunile mentionate la lit. a) si b). "
Astfel, factura de prestari servicii nu se emite la data numirii de catre instanta, ci la data prestarii efective a serviciului, pe masura desfasurarii procedurii de valorificare a bunurilor . De asemenea, factura pentru onorariul de succes se emite la sfarsitul misiunii lichidatorului judiciar, la data confirmarii printr-o hotarare judecatoreasca, definitiva si irevocabila a pronuntarii falimentului unui beneficiar sau a emiterii unui plan de reorganizare, in functie de motivul pentru care lichidatorul a fost numit de catre instanta.
Pentru facturile emise care nu mai pot fi incasate datorita pronuntarii falimentului clientului printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila poate fi efectuata ajustarea bazei de impozitare a TVA, prin emiterea unei facturi, cu semnul minus, prin care se anuleaza factura emisa initial. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 287 "Ajustarea bazei de impozitare a TVA" lit. d) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal aplicabil din 2016
Examen Consultant Fiscal 2026
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2026
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
"Baza de impozitare se reduce in urmatoarele situatii: ......
d) in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa ca urmare a falimentului beneficiarului sau ca urmare a punerii in aplicare a unui plan de reorganizare admis si confirmat printr-o sentinta judecatoreasca, prin care creanta creditorului este modificata sau eliminata. Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare, iar, in cazul falimentului beneficiarului, incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de legislatia insolventei, hotarare ramasa definitiva/definitiva si irevocabila, dupa caz. In cazul in care ulterior pronuntarii hotararii judecatoresti de confirmare a planului de reorganizare sunt incasate sume aferente creantelor modificate sau eliminate prin planul de reorganizare, se anuleaza ajustarea efectuata, corespunzator sumelor respective prin decontul perioadei fiscale in care acestea sunt incasate; "
Ajustarea este permisa incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti de inchidere a procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei, hotarare ramasa definitiva si irevocabila, in cadrul termenului de prescriere.
Ajustarea bazei de impozitare TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi, cu semnul minus, prin aplicarea aceluiasi regim de taxare si a aceleiasi cote de TVA aplicate initial, la data livrarii bunurilor sau la data prestarii serviciilor.
Ajustarea bazei de impozitare a TVA se efectueaza prin emiterea unei facturi de corectie, conform prevederilor art. 330 alin. (2) din Codul fiscal aplicabil din 1 ianuarie 2016 "In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce, ….. ". Astfel, factura trebuie emisa cu toate informatiile reglementate prin art. 319 alin. (20) din Codul fiscal
.
Deci, obligativitatea emiterii unei facturi pentru ajustarea bazei de impozitare a TVA rezulta din prevederile articolului 330 ,,Corectarea documentelor,, alineatul 2 din Codul fiscal prin care se face precizarea " (2) In situatiile prevazute la art. 287 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi, cu valorile inscrise cu semnul minus sau, dupa caz, o mentiune din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus sau fara mentiunea din care sa rezulte ca valorile respective sunt negative, daca baza de impozitare se majoreaza, care se transmit si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 287 lit. d).. ". In situatia in care clientul este deja radiat, furnizorul/prestatorul nu mai transmite copia facturii de ajustare.
In concluzie, chiar daca exista riscul ca un lichidator judiciar sa nu mai incaseze factura emisa pe numele sau, este corect sa devina platitor de TVA dupa depasirea cifrei de afaceri de 220.000 lei intr-un an calendaristic deoarece nu exista exceptii d.p.d.v. al TVA pentru exercitarea acestei profesie. Pentru sumele neincasate datorita falimentului beneficiarului, legiuitor permite anularea facturilor emise pe numele acestuia.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Cota de TVA aplicata in caz de falimentAnulare cod de inregistrare in scopuri de TVA. Factura de executare silitaInsolventa - lichidare. Cum procedam cu depunerea bilantului si intocmirea declaratiilor?Procedura de faliment. Stoc de marfa. Care vor fi inregistrarile contabile?Societate in insolventa. Cum procedam cu TVA-ul si declaratia 300?Articole similare
TVA la incasare 2023: Cum se face intrarea sau iesirea in/din sistem?Sistemul fiscal sustine in continuare investitiile straine directeCum foloseste un PFA casa de marcat si ce obligatii legislative ii revin?Ce particularitati prezinta inregistrarea TVA la o achizitie si la o livrare intracomunitara?Facturare avans. Se pot emite fara sa se incaseze avansul la momentul emiterii?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
ANAF are o noua identitate vizuala in 2014. Pretul a fost de 1,5 milioane euroTranzactii intre societati afiliate. Cum procedam la ajustarea TVA pentru vanzarea liniei de productie?Achizitii intracomunitare de bunuri second-hand. Regim TVAAnca Vlad: Scrisoare deschisa catre premier - referitoare la unele abuzuri ale ANAFAvansuri la contractele de leasing. Tratament contabil si fiscalUltimele articole
Vanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataArticole similare
Servicii pentru client din Italia. Locul prestariiCNIPMMR solicita modificarea Codului fiscalBaza de calcul fond cultural la impresarul artistic. Cum gestionam?Revista Europe Finance: Finantarea IMM-urilor este \"prabusita\"Decontare cheltuieli pentru un tert. Cum facem deducerea?Ultimele articole
ONG in 2025. Ce trebuie sa stiti despre D101, bilant anual, D406 + o MONOGRAFIE contabilaAchizitie autoturism din stat membru, regim fiscal TVA in RomaniaContract de colaborare cu o organizatie nonprofit. Aspecte contabile si fiscaleFiecare gospodarie va avea un plafon neimpozabil. Venitul pe gospodarie va fi de 10%Tratamentul privind TVA al cheltuielilor accesorii recuperate de la client. Care e monografia contabila?Articole similare
Bonurile fiscale sunt cheltuieli deductibile?Control ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleDepunere situatii financiare. Firmele care nu desfasoara activitate economica mai depun bilantul?TVA aferenta investitiilor efectuate din instrumente structurale. Cum gestionam fiscal?Certificarea declaratiilor de catre consultantul fiscalUltimele articole
Impozit pe venituri din alte surse. Cota aplicabila + conditii de incadrarePlatitor de TVA. Cum sa emiteti facturile DUPA ce ati facut inregistrarea in scop de TVAPRESTARI SERVICII. Obligatii TVA pentru servicii online catre pers. fizice si juridice din UE si non UENeplatitor de TVA. Cand si cum devine platitor de TVA daca depaseste plafonulLeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVA
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



