Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Un nou proiect publicat recent de MFP aduce mai multe modificari prin care se doreste imbunatatirea relatiei contribuabililor cu organele fiscale, prin introducerea posibilitatii comunicarii in format electronic, precum si masuri de sprijin pentru agricultorii care au inregistrat pierderi din cauza unor calamitati provocate de conditiile meteorologice nefavorabile.
Astfel, in scopul dezvoltarii unui sistem de comunicare electronica intre contribuabili si organele fiscale, proiectul de act normativ introduce posibilitatea emiterii si comunicarii actelor administrative fiscale si a altor acte procedurale (notificari, instiintari, certificate de atestare fiscala, etc.) si in forma electronica. Rolul acestei masuri este de a crea posibilitatea comunicarii in timp real a declaratiilor, a cererilor si a altor documente pe care contribuabilii le depun la organele fiscale, precum si asigurarea unei procesari mai rapide a acestora, comparativ cu cele depuse in format pe hartie.
De asemenea, proiectul de act normativ prevede transmiterea, in format electronic, de catre ANAF, la solicitarea altor autoritati publice, a documentelor privind situatia fiscala a contribuabililor. Astfel, nu va mai fi necesara deplasarea contribuabilului pentru preluarea si depunerea documentelor solicitate de autoritatile publice. De exemplu, in anul 2013, administratiile fiscale au eliberat contribuabililor aproximativ 5,5 milioane de adeverinte de venit tiparite. Aceasta masura are ca efect reducerea costurilor de administrare fiscala si asigurarea celeritatii in solutionarea cererilor contribuabililor.
Pentru persoanele fizice, se creeaza baza legala in vederea dezvoltarii procedurilor de utilizare a altor instrumente de identificare decat certificatul digital calificat, respectiv, cele de tip utilizator parola, telefon mobil, digipass sau alte dispozitive stabilite ulterior la nivel de ordin al ministrului. Aceste mijloace de comunicare electronica vor putea fi folosite si de catre administratia locala in relatia cu contribuabilul.
"Simplificarea procedurilor administrative si imbunatatirea relatiei contribuabililor cu Fiscul sunt masuri necesare pentru sprijinirea mediului de afaceri prin diminuarea costurilor de conformare la plata”, considera ministrul Finantelor Publice, Ioana-Maria Petrescu.
Un alt capitol al proiectului de act normativ vizeaza sprijinirea agricultorilor si a asociatiilor agricole care au inregistrat pagube, in cursul anului 2013, din cauza fenomenelor meteorologice nefavorabile sau extreme.
Astfel, se diminueaza, proportional cu gradul de calamitate al productiei agricole, impozitul pe venitul din activitati agricole datorat pentru anul fiscal 2013 de contribuabilii care au desfasurat activitati agricole individual sau in asociere, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Achizitii de servicii din afara Romaniei Regim fiscal-contabil
a) impozitul a fost stabilit pe baza de norme de venit;
b) pentru productia agricola nu au fost incheiate polite de asigurare;
c) productia a fost calamitata in proportie de peste 30%. Gradul de calamitate se dovedeste cu documentul emis de autoritatea competenta, in conditiile legii.
Un alt punct al proiectului de act normativ se refera la flexibilizarea conditiilor de acordare si mentinere a esalonarilor la plata a obligatiilor bugetare. Proiectul prevede extinderea ariei creantelor care pot fi esalonate la plata, incluzand in aceasta categorie:
- Creantele stabilite de alte organe si transmise spre recuperare ANAF
- Diferentele de obligatii fiscale stabilite prin declaratii rectificative.
Aceasta masura reprezinta o relaxare a conditiilor de acordare si mentinere a esalonarii la plata. Scopul acestei masuri este, pe de o parte, cresterea gradului de recuperare a obligatiilor fiscale detinute de catre contribuabil, iar pe de alta parte, sprijina mentinerea activitatii contribuabililor viabili din punct de vedere economic.
De asemenea, vor fi reglementare situatiile in care contribuabilul solicita inlocuirea sau redimensionarea garantiei, iar soldul sumelor ramase din esalonare este inferior plafonului reglementat de ordonanta (de pana la 5.000 lei in cazul persoanelor fizice si, respectiv, 20.000 lei in cazul persoanelor juridice). Astfel, se propune ca in aceste situatii, organul fiscal sa procedeze la eliberarea garantiilor, intrucat contribuabilii aflati in situatii similare care solicita esalonarea sumelor al caror cuantum este sub plafon, nu trebuie sa depuna garantii.
Prin eliberarea garantiilor de catre organul fiscal, acestea pot fi utilizate de catre contribuabili pentru dezvoltarea activitatii.
Totodata, proiectul de act normativ reglementeaza o exceptie in privinta obligatiei de desemnare a unui imputernicit de catre contribuabilii care au obligatii declarative si nu au un domiciliu fiscal in Romania. Masura adoptata are ca efect reducerea costurilor administrative pentru investitorii transfrontalieri, care au o pondere importanta pe piata de capital .
Proiectul de Ordonanta de Urgenta propune ca platile efectuate in contul de venituri al bugetului local in perioada 2009-2012, pentru impozitul pe onorariul avocatilor si notarilor publici, sa stinga obligatiile fiscale inregistrate in evidentele ANAF, datorate de catre acesti contribuabili pentru venitul din activitatea independenta respectiva.
Ministerul Finantelor Publice se va consulta cu reprezentantii mediului de afaceri si cu cei ai structurilor asociative asupra proiectului de Ordonanta de Urgenta pentru modificarea unor acte normative si reglementarea unor masuri fiscale.
Sursa: MFP
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Anunt nou: ANAF implementeaza poprirea electronicaS-a votat limitarea comisioanelor interbancare la operatiunile cu carduri​Economia la nivel european are nevoie de industrie pentru a prosperaCompetitivitatea industriala: Necesitatea ca UE si statele membre sa ia masuri fermeSchimbari in mediul financiar. Noile taxe si impozite pana in 2016Ultimele articole
TVA deductibil. Avantaje, conditii si exempleTransferul activitatilor de inmatriculare auto ar putea trece in competenta RAR, incepand cu data de 1 ianuarie 2022Alegerea codului CAEN pentru servicii de informare economice, fiscale si juridice prestate clientilorMFP propune un nou mecanism pentru automatizarea infiintarii si ridicarii popririlorOptam pentru o aplicatie de resurse umane sau pentru un software de personal?Articole similare
Termen-limita 10 decembrie. Pentru ce declaratii se aplica?TABEL COMPARATIV privind Modificarile aduse Codului de Procedura Fiscala, prin Legea 30/2019De la 1 octombrie 2017 inregistrarea in scopuri de TVA se va face pe baza evaluarii riscului fiscalD394 in 2023. Facturile cu TVA 0 se trec in declaratie?Atentie! Declaratia 390 a fost actualizataUltimele articole
ANAF a publicat lista contribuabililor bun-platnici pentru trim. IV 2024Ordinul 114/2025 a modificat Procedura de restituire a TVA aferenta anumitor achizitii de bunuri si servicii efectuate de entitati nonprofitSAF-T in 2025. Cine trebuie sa depuna D406 pana pe 31 ianuarie 2025Intrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriArticole similare
Noi modificari privind numarul de evidenta a platii. PROIECT MFPASF, prin MF, propune plafonarea pretului politelor de asigurare obligatorie pana la 30 septembrie 2024 PROIECT MFP. Partea 1. Formularul 010PROIECT MFP: Modificari privind radierea din Registrul operatorilor intracomunitariMinisterul Finantelor: Proiect pentru dezvoltarea unui sistem electronic de management al documentelor in cadrul ANAFUltimele articole
PROIECT MFP: Procedura de restituire a TVA aferente achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofitPROIECT MFP privind normele metodologice de calcul a taxei pe activePROIECT MFP pentru modificarea OG privind cazierul fiscalCNIPMMR nu sustine masura platii defalcate a TVAPROIECT MFP: Mecanismul platilor defalcate de TVA poate intra in vigoare de la 1 septembrieArticole similare
Noutati legislatie fiscala 28 septembrie - 2 octombrie 2009 - Monitorul OficialSAF-T, obligatoriu de la 1 ianuarie 2025 pentru contribuabilii mici. Ce perioada de gratie se aplicaSe aplica amenzi pentru inregistrarea facturii in E-Factura cu o data ANTERIOARA primirii prin SPV?Nu uita de lista declaratiilor cu transmitere electronicaInregistrare in scopuri de TVA 2023. Spete si studii de caz utileUltimele articole
Situatii financiare interimare. In cazul unor erori pot fi rectificate?Raportari contabile semestriale depuse eronat. Se poate corecta situatia?Modificare capital social neefectuata in contabilitate. Ce sanctiuni se aplica in acest caz?Erori constatate la depunerea situatiilor financiare anuale. Cum se corecteaza acestea?Obligatia inregistrarii pentru declaratia Intrastat. Care sunt etapele I.N.S.?Articole similare
Suspendare activitate si declarat inactiv. Ce obligatii declarative apar?Titlul I Capitolul IANAF atentioneaza: Se trimit e-mailuri FALSE in numele institutiei. Nu le deschideti!Semnatura Consultantului fiscalInchidere exercitiu financiar 2021. Calcularea corecta a impozitul pe profit cu aplicarea bonificatiilor OUG 153/2020Ultimele articole
ANAF a publicat lista CONTRIBUABILIlor bun-platnici pentru trim. IV 2024SAF-T in 2025. Cine trebuie sa depuna D406 pana pe 31 ianuarie 2025Plafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaIntrebari legate de implementarea SAF-T din 2025, pentru firmele care au ca activitate comertulPerioada fiscala TVA 2025 pentru persoanele care efectueaza achizitii intracomunitare de bunuriAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"