Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Ministerul Finantelor pune in dezbatere publica proiectul elaborat de Autoritatea de Supraveghere Financiara, prin care reglementeaza solutia temporara de prelungire pana la data de 30 septembrie 2024 a perioadei de aplicare a HG nr.1326/2023 privind stabilirea tarifelor de prima maxime si a altor masuri aplicabile de catre societatile de asigurare care practica asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si de tramvaie.
Totodata, actul normativ stabileste:
- tarifele de prima maxime,
- contractele asupra carora se aplica,
- comisioanele de distributie aferente contractelor, clasa bonus/malus ce se aplica, implicatiile BAAR (Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania),
- despagubirile acordate de catre asiguratorii RCA pentru acoperirea costurilor de inlocuire temporara a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeasi clasa sau dintr-o clasa inferioara,
- perioada maxima pentru care se pot acorda despagubirile,
- contraventiile si sanctiunile aplicabile.
Tarifele de prima maxime au fost stabilite la nivelul propriilor tarife de prima care au fost practicate de catre fiecare asigurator RCA la data de 28 februarie 2023, care pot fi ajustate cu un procent de maximum 6,8% si sunt valabile pentru o perioada de 3 luni de la data intrarii in vigoare a proiectului de act normativ. Totodata, tarifele se aplica in cazul contractelor RCA incheiate dupa data intrarii in vigoare a propunerii de prelungire.
Comisioanele de distributie aferente contractelor RCA se limiteaza la maximum 8% din prima neta de cheltuieli de distributie pentru o perioada de 3 luni de la data intrarii in vigoare a hotararii.
Calculul despagubirii are in vedere un tarif ce nu poate depasi costul mediu practicat de reprezentantele rent-a-car ce ofera servicii de inchiriere de autoturisme fara conducator auto si se acorda numai in situatia in care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.
Perioada maxima pentru care se pot acorda despagubirile prevazute mai sus este de 30 de zile, fie de la data eliberarii autorizatiei de reparatie de catre unitatile Politiei Romane, fie de la data eliberarii documentului de intrare in reparatie eliberat de catre asiguratorul RCA. Termenul poate fi prelungit numai cu aprobarea asiguratorului RCA in situatii justificate, probate cu documente.
In cazul vehiculelor care nu se mai repara si se incadreaza in situatia de dauna totala economica, despagubirile de mai sus acopera perioada cuprinsa intre data constatarii avariilor si data inaintarii ofertei de despagubire, cu respectarea termenelor prevazute de Legea nr.132/2017, cu modificarile si completarile ulterioare. In acest caz, valoarea despagubirii reprezentand acoperirea costurilor de inlocuire temporara a vehiculului avariat nu poate depasi 25% din valoarea de piata a vehiculului avariat.
In prezent, in piata asigurarilor RCA din Romania se manifesta in continuare o reticenta in ceea ce priveste apetitul la risc al asiguratorilor RCA pentru anumite categorii de asigurati si exista un grad ridicat de concentrare care continua sa reprezinte o vulnerabilitate a pietei atat din prisma expunerii pe clase de asigurare, cat si din perspectiva cotelor de piata semnificative detinute de un numar relativ mic de societati de asigurare, ceea ce arata un grad scazut de concurenta.
De asemenea, la data de 31 decembrie 2023, din numarul total de vehicule din parcul national auto, respectiv 10.333.293, la data de 6 iunie 2024 erau asigurate un numar de 7.486.349 de vehicule. Cazurile prelucrate, incadrate in categoria asiguratilor cu risc ridicat in perioada 1.01.2024 - 2.06.2024, sunt in numar de aproximativ 41.500 din care aproximativ 201 au fost preluate voluntar, iar 41.300 au fost alocate automat catre asiguratori.
O astfel de situatie denota existenta unui dezechilibru intre cerere si oferta si are potentialul de a genera consecinte negative, in sensul unei presiuni suplimentare asupra preturilor dupa data de 30 iunie 2024.
Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Manual de politici contabile - Stick USB
Sursa: Min. Finantelor
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
PROIECT MFP: Taxare inversa la cereale si plante tehnice incepand cu 1 iunieUn nou proiect propus de MFP aduce modificari in ce priveste implementarea sistemului TVA la incasare.Un nou PROIECT MFP modifica unele reguli privind TVA-ul si incapacitatea de plataPROIECT MFP. Partea 1. Formularul 010PROIECT MFP: aprobarea bugetului pe anul 2011 al Loteriei NationaleUltimele articole
PROIECT MFP: Procedura de restituire a TVA aferente achizitiilor de bunuri sau servicii efectuate de entitatile nonprofitPROIECT MFP privind normele metodologice de calcul a taxei pe activePROIECT MFP pentru modificarea OG privind cazierul fiscalCNIPMMR nu sustine masura platii defalcate a TVAPROIECT MFP: Mecanismul platilor defalcate de TVA poate intra in vigoare de la 1 septembrieArticole similare
Proprietarii de locuinte, obligati sa le asigureArticole similare
PLAFONARE PRET energie si gaze. Apecte contabileMasuri de sprijin pentru populatie si pentru mediul de afaceri, adoptate de GuvernAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"