Tags: plata defalcata tva, conturile de tva, proiect mfp, modificare cod fiscal
Ministerul Finantelor a initiat un proiect de Ordonanta privind plata defalcata a TVA, cu urmatoarele prevederi principale:
- Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal au obligatia sa deschida conturi distincte pentru incasarea si plata TVA. Institutiile publice inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal au obligatia sa deschida conturi distincte pentru incasarea TVA. Conturile de TVA se deschid in lei si, dupa caz, in valuta.
- Plata defalcata a TVA se aplica pentru toate livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile din punct de vedere al TVA conform prevederilor Codului fiscal, pentru care locul, conform prevederilor art. 275 sau art. 278 din Codul fiscal, se considera a fi in Romania, efectuate de persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, cu exceptia urmatoarelor: a) operatiunile pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata taxei conform art. 307 alin. (2) - (5) sau art. 331 din Codul fiscal; b) operatiunile supuse regimurilor speciale prevazute la art. 310 - 3151 din Codul fiscal.
- Persoanele impozabile si institutiile publice, indiferent daca sunt sau nu inregistrate in scopuri de TVA, au obligatia sa plateasca contravaloarea TVA aferenta achizitiilor de bunuri si servicii efectuate intr-un cont distinct deschis de furnizor/prestator, cu exceptia persoanelor fizice impozabile care nu sunt inregistrate si nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA;
- in cazul platii partiale a contravalorii livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, precum si in cazul platii unui avans, fiecare plata se considera ca include si TVA aferenta care se determina prin aplicarea procedeului sutei marite, respectiv 19 x 100/119, in cazul cotei standard, si 9 x 100/109 sau 5 x 100/105, in cazul cotelor reduse. Beneficiarii care platesc partial o
factura in care sunt inscrise operatiuni supuse mai multor cote de TVA si/sau mai multor regimuri de impozitare sunt obligati sa aloce sumele platite cu prioritate pentru operatiunile supuse regimului normal de taxare, in ordinea descrescatoare a cotelor. TVA astfel determinata se plateste in contul distinct deschis de furnizor/prestator;
- Pentru operatorii economici inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal, conturile se deschid automat la unitatile trezoreriei statului din cadrul organului fiscal competent in administrarea acestora, pe baza Listei operatorilor economici inregistrati in scopuri de TVA intocmite si transmise in sistem informatic de catre organele fiscale competente ale ANAF.Conturile operatorilor economici inregistrati in scopuri de TVA conform art. 316 din Codul fiscal pot fi deschise si la alte unitati ale trezoreriei statului stabilite prin ordin al presedintelui ANAF. Pentru utilizarea sumelor din conturile deschise automat operatorii economici depun la unitatile trezoreriei statului documentele aferente deschiderii contului, cel tarziu la data la care dispun efectuarea unei operatiuni din contul respectiv.
- Conturile deschise se publica pe pagina de internet a MFP sau ANAF si se actualizeaza periodic. Informatiile minime publicate sunt: denumirea titularului de cont, codul fiscal, codul IBAN al contului de TVA si unitatea trezoreriei la care este deschis contul.
- Transferurile se efectueaza in urma controlului fiscal realizat de organul fiscal central. Structura competenta, procedura si conditiile de aprobare atransferuluise aproba prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.
- Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu au fost savarsite in astfel de conditii ca, potrivit legii, sa fie considerate infractiuni:
a) plata TVA de catre persoanele impozabile si institutiile publice,prevazute la art. 3 alin. (1), in alt cont decat contul de TVA al furnizorului/prestatorului, in conditiile in care acesta a comunicat beneficiarului un cont de TVA;
b) nerespectarea de catre persoanele impozabile si institutiile publice, inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, a obligatiilor prevazute la art.2 alin. (1) si art. 12;
c) nerespectarea de catre persoanele impozabile si institutiile publice, inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, a obligatiilor prevazute la art. 15;
d) debitarea contului de TVA de catre titular in alte conditii decat cele prevazute de prezenta ordonanta in perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2017.
Contraventiile se sanctioneaza dupa cum urmeaza:
a) contraventia de la lit.a) si d),cu o amenda egala cu 50% din suma reprezentand TVA nevirata in contul de TVA al furnizorului/prestatorului;
b) contraventiile de la lit.b), cu amenda cuprinsa intre 2000 lei si 4000 lei;
c) contraventia de la lit. c), cu o amenda egala cu 10% din suma reprezentand TVA nevirata in contul de TVA al furnizorului/prestatorului.
-in cazul furnizorilor/prestatorilor care nu si-au indeplinit obligatia de a deschide contul sau nu au comunicat acest cont beneficiarilor, beneficiarii au obligatia sa plateasca suma reprezentand TVA aferenta achizitiilor in contul de TVA al furnizorului/prestatorului deschis la trezoreria statului.
- Prevederile art. 1 - 15 din proiect se aplica optional incepand cu data de 1 septembrie 2017, pentru facturile emise/avansurile incasate incepand cu 1 septembrie 2017 si obligatoriu incepand cu data de 1 octombrie 2017, pentru facturile emise/avansurile incasate incepand cu 1 octombrie 2017.
2. Directiva 2006/112/CE si plata defalcata a TVA IN U.E.
Directiva 2006/112/CE a Consiliului UE publicata in Jurnalul Oficial al Comunitatilor Europene nr. L 347 din 11 decembrie 2006 reglementeaza sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata. Conform dispozitiilor art. 206 din Directiva 2006/112/CE: "Orice persoana impozabila obligata la plata TVA are obligatia de a plati valoarea neta a TVA cu ocazia depunerii declaratiei privind TVA prevazute la articolul 250. Cu toate acestea, statele membre pot stabili o alta data pentru plata respectivei sume sau pot solicita efectuarea unor plati provizorii anticipate".
Italia: incepand cu 1 ianuarie 2015, ca masura de combatere a evaziunii fiscale in tranzactiile cu statul si cu alte organisme publice, s-a introdus un sistem de impartire a platii TVA, acesta fiind platit direct trezoreriei italiene. Termenul limita de aplicare a sistemului de impartire a platii TVA este 31/12/2017, cand guvernul italian se asteapta la implementarea integrala a facturarii electronice pentru sectorul public[1]. Potrivit Decretului-lege publicat in Monitorul Oficial al Italiei din 24 aprilie 2017, mecanismul de plata divizat va fi extins la: toate serviciile supuse impozitului retinut la sursa, inclusiv serviciile furnizate de persoanele care desfasoara activitati independente, precum si la tranzactiile efectuate cu toate administratiile publice, inclusiv cu societatile lor controlate si cu societatile listate la bursa italiana. in unele cazuri, pot exista efecte financiare semnificative, cum ar fi recunoasterea periodica a soldurilor de credit TVA. in astfel de cazuri, va fi necesar sa se aleaga intre alternativele permise, cum ar fi compensarea creditelor prin emiterea de certificate specifice ("visti di conformità") sau rambursarea TVA-ului[2].
Polonia: vizeaza modificarea Legii privind TVA-ul, introducand un regim de plata separat incepand din 2018. Proiectul include o procedura de plata divizata prin care TVA-ul unei vanzari este platit intr-un cont bancar specializat, supravegheat al furnizorului. Autoritatile fiscale pot efectua apoi retrageri directe din contul bancar in momentul decontarii normale de TVA-ului furnizorului. Desi initial voluntar, orice furnizor care opteaza pentru procedura ar fi scutit de alte masuri de antifrauda. Propunerea de plata divizata a TVA a fost initial ridicata in 2015[3].
Marea Britanie: Guvernul britanic a lansat recent (20 martie-30 iunie 2017) o consultare cu privire la fezabilitatea unui mecanism de colectare a TVA defalcat pentru vanzarile online de catre vanzatorii din strainatate catre consumatori (B2C). Consultarea introduce conceptul de plata divizata si cauta opinii si dovezi privind fezabilitatea tehnica a extragerii TVA in timp real prin utilizarea tehnologiei de plata cu carduri si depunerea acesteia direct la autoritatea fiscala. Sunt de asemenea solicitate opinii asupra principiilor de proiectare si elaborare a sistemului de plati divizate[4].
3. POZITIA CNIPMMR PRIVIND plata defalcata a TVA
CNIPMMR nu sustine masura platii defalcate a TVA, pentru urmatoarele considerente:
-Initiatorul proiectului nu a aplicat Testul IMM, nu a analizat efectele asupra activitatii intreprinderilor mici si mijlocii, incalcand dispozitiile art. 91 din Legea nr. 346/ 2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit cu care:
"(1) Pentru asigurarea unui mediu favorabil initierii si dezvoltarii afacerilor, in procesul de elaborare a actelor normative care au impact asupra intreprinderilor mici si mijlocii, initiatorii vor respecta principiul "Ganditi mai intai la scara mica", precum si principiul numarului constant.
(2) Principiul "Ganditi mai intai la scara mica" presupune ca initiatorii actelor normative sa evalueze efectele introducerii noii reglementari, mai intai si cu precadere, asupra activitatii intreprinderilor mici si mijlocii.
(3) Principiul numarului constant stabileste ca introducerea unor noi sarcini administrative - obligatii de raportare/ conformare - pentru intreprinderi mici si mijlocii trebuie sa aiba loc simultan cu eliminarea unor sarcini deja existente.
(4) Evaluarea sistematica a impactului proiectelor de acte normative prevazute la alin. (1) se face prin aplicarea Testului IMM. Testul IMM se efectueaza de catre initiatorul actului normativ, inainte de demararea procesului de avizare a acestuia, si consta in efectuarea unui sondaj cu privire la potentialele efecte generate in activitatea intreprinderilor mici si mijlocii de introducerea noilor reglementari. Evaluarea rezultatelor Testului IMM trebuie sa conduca la identificarea corectiilor care se impun in definitivarea proiectului de act normativ.
(5) Este obligatorie consultarea organizatiilor reprezentative ale intreprinderilor mici si mijlocii privind continutul proiectelor de acte normative, al analizelor de impact si a Testului IMM, cu valorificarea in mod corespunzator a propunerilor acestora sau motivarea nevalorificarii pozitiei lor, documente ce vor insoti proiectul de act normativ pana la adoptare".
- Initiatorul proiectului nu a respectat principiile fiscalitatii, respectiv asigurarea informarii contribuabililor, cu modificarea/completarea Codului fiscal "prin lege, care intra in vigoare in termen de minimum 6 luni de la publicarea in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I", precum si predictibilitatea impunerii, conform cu care trebuie sa se asigure "stabilitatea impozitelor, taxelor si contributiilor obligatorii", "pentru o perioada de timp de cel putin un an, in care nu pot interveni modificari in sensul majorarii sau introducerii de noi impozite, taxe si contributii obligatorii". Principiile stabilitatii legislative si predictibilitatii sunt foarte importante, investitorii pentru realizarea unei investitii luand masuri vizand veniturile si cheltuielile pe cel putin 3 - 5 ani si luand in calcul toate elementele, mai ales cele fiscale.
- Modificarea Codul fiscal si reglementarea mecanismului privind plata defalcata a TVA va avea efecte negative semnificative asupra IMM-urilor:
-
costuri suplimentare generate de modificarea sistemelor informatice contabile;
-
costuri bancare suplimentare cu noul cont, comisioane bancare suplimentare;
-
afectarea cash flow-ul si blocarea banilor, deoarece pentru procedurile ANAF nu sunt prevazute termene de aprobare si sanctiuni;
-
cresterea birocratiei: dublarea numarului de plati, masuri suplimentare de verificare si de management pentru TVA (obligatia contribuabililor de a determina/verifica contul de TVA, obligatia de a vira direct la bugetul de stat suma reprezentand TVA afferenta achizitiilor de la furnizorii/prestatorii care nu le-au comunicat un cont de TVA si de a notifica acest fapt furnizorilor/prestatorilor);
-
efort semnificativ de implementare tehnica, avand in vedere termenul foarte scurt: instituirea platii defalcate a TVA obligatoriu incepand cu 01 octombrie 2017;
-
neclarificarea tuturor aspectelor procedurale (exp. pentru factoring, retineri de garantii de buna executie, sume achitate pe baza facturilor de decontare, in numele si contul altei persoane impozabile, compensari, etc.), in conditiile in care se majoreaza semnificativ amenzile (amenda egala cu 50% din suma reprezentand TVA nevirata in contul de TVA al furnizorului/prestatorului; amenda cuprinsa intre 2000 lei si 4000 lei; amenda egala cu 10% din suma reprezentand TVA nevirata in contul de TVA al furnizorului/prestatorului).
-
Romania va fi singura tara din U.E. care va aplica mecanismul privind plata defalcata a TVA in mod generalizat si obligatoriu incepand cu data de 1.10.2017 (pentru toate persoanele impozabile si institutiile publice, indiferent daca sunt sau nu inregistrate in scopuri de TVA, cu exceptia persoanelor fizice impozabile care nu sunt inregistrate si nu au obligatia sa se inregistreze in scopuri de TVA), fara consultari reale cu toate partile interesate, fara analize de impact, fara testul IMM, fara testarea fezabilitatii mecanismului, fara clarificarea tuturor aspectelor procedurale, fara luarea in considerare a pozitiei partenerilor sociali, fara informarea si pregatirea contribuabililor.
In special pentru modificarea legilor organice, CNIPMMR reintereaza importanta dialogului social calitativ, "consultarea obligatorie a partenerilor sociali asupra initiativelor legislative sau de alta natura cu caracter economico-social", potrivit dispozitiilor art. 121 lit. b) din Legea nr. 62/2011 a dialogului social, republicata, "consultarea organizatiilor reprezentative ale intreprinderilor mici si mijlocii privind continutul proiectelor de acte normative, al analizelor de impact si a Testului IMM, cu valorificarea in mod corespunzator a propunerilor acestora sau motivarea nevalorificarii pozitiei lor, documente ce vor insoti proiectul de act normativ pana la adoptare" potrivit dispozitiilor art. 9 alin. (5) din Legea 346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu modificarile ulterioare, pentru asigurarea respectarii principiilor reglementarii inteligente si stabilitatii cadrului legal.
[1] https://www.vatsystems.eu/split-payment-vat-system-retroactively-approved/
[2] https://www.osborneclarke.com/insights/italy-change-in-law-for-vat-split-payments/
[3] https://www.vatlive.com/vat-news/poland-vat-split-payments-2018/
[4] https://www.gov.uk/government/consultations/vat-tackling-fraud-on-goods-sold-online-update-on-split-payment
de
Ionut UdristeEditor cu experienta de 5 ani in domeniul contabil si fiscal. Redactor Fiscalitatea.ro si InfoTVA.ro.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, c/val ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<