Tags: split tva, plata defalcata, sesiune anaf, contul de tva
Regasiti, prin cele de mai jos, un buletin informativ in care am inclus noutati si materiale explicative privind aplicarea Split TVA.
Sesiune online ANAF: Tema plata defalcata TVA sau split TVA. 20 raspunsuri ANAF
La jumatatea saptamanii in curs, ANAF a organizat o noua sesiune de asistenta online, de data aceasta cu tema "Plata defalcata a T.V.A." (Split TVA).
Atentie! In cazul in care, dupa ce parcurgeti aceste intrebari si raspunsuri, mai aveti chestiuni nelamurite privind plata defalcata TVA, veti regasi la finalul articolului si 3 materiale cuprinzatoare privind situatii aferente Split TVA, elaborate de consultantul fiscal Ionut Jinga pentru Contabilul.ro.
Au existat si intrebari pentru care ANAF a anuntat ca va solicita raspunsuri din partea Ministerului de Finante. Retineti ca prevederile Ordonantei Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcata a T.V.A se aplica optional de la data de 1 octombrie 2017 si obligatoriu de la data de 1 ianuarie 2018.
1. In cazul unor nerezidenti care nu sunt stabiliti si nici inregistrati in scopuri de TVA in Romania, dar primesc facturi cu TVA romanesc,au obligatia de a efectua plata defalcata a bazei impozabile si a TVA? Daca nu in baza caror prevederi din ordonanta sunt exceptati?
Raspuns ANAF:
Plata defalcata a TVA se aplica pentru toate livrarile de bunuri/prestarile de servicii taxabile din punctul de vedere al TVA conform prevederilor Codului fiscal, pentru care locul, conform prevederilor art. 275 sau art. 278 din Codul fiscal, se considera a fi in Romania.
2. In cazul in care un furnizor decide sa aplice sistemul in perioada optionala, iar beneficiarul nu face plata corect in 2 conturi separate, beneficiarul va fi susceptibil de amenzi chiar daca el nu aplica Optional sistemul? Sau amenzile sunt aplicabile dupa 1 ianuarie 2018?
Raspuns ANAF:
Prin exceptie, in perioada 1 octombrie - 31 decembrie 2017, contul de TVA se poate debita cu TVA achitata in alt cont decat contul de TVA al furnizorului/prestatorului, daca acesta nu a optat pentru aplicarea mecanismului privind plata defalcata a TVA.
Persoanele care au optat pentru aplicarea sistemului au obligatia sa vireze in contul de TVA propriu, in termen de maximum 7
zile lucratoare de la incasarea contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii TVA care nu a fost platita in contul de TVA de catre beneficiarii care nu au optat pentru aplicarea mecanismului privind plata defalcata a TVA.
Sunctiunile se aplica doar persoanelor care au optat pentru aplicarea meceasimului incepand cu 1 octombrie 2017.
SPLIT TVA: Incasari facturi partiale de la firme platitoare de TVA, incasari cu card si plata TVA in vama
Continuam seria articolelor care raspund intrebarilor dumneavoastra in ce priveste split TVA.
Iata, asadar, cum procedam cand avem incasari facturi partiale emise catre companii platitoate de TVA, incasari cu card pentru vanzari cu cote diferite de TVA si la plata TVA in vama:
a. incasari partiale
Potrivit art 3 alin (4) din OG 23/2017 privind plata defalcata a TVA:
"Pentru determinarea TVA care se plateste in contul de TVA al furnizorului/prestatorului, in cazul platii partiale a contravalorii livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, precum si in cazul platii unui avans, fiecare plata se considera ca include si TVA aferenta care se determina prin aplicarea procedeului sutei marite, respectiv 19 x 100/119, in cazul cotei standard, si 9 x 100/109 sau 5 x 100/105, in cazul cotelor reduse. Beneficiarii care platesc partial o
factura in care sunt inscrise operatiuni supuse mai multor cote de TVA si/sau mai multor regimuri de impozitare sunt obligati sa aloce sumele platite cu prioritate pentru operatiunile supuse regimului normal de taxare, in ordinea descrescatoare a cotelor".
SPLIT TVA: Ce se intampla cu Retururile catre client persoana fizica plata cash, precum si retur plata card?
Continuam seria de articole privind unele proceduri modificate odata cu aplicarea Split TVA. Pentru a va oferi lamuriri concise despre cum va trebui sa procedati, am adresat unuia dintre consultantii nostri unele dintre cele mai arzatoare intrebari si subiecte despre care ne-ati transmis ca ati dori sa aflati mai multe detalii.
Ce se intampla cu Retururile catre client persoana fizica plata cash, precum si retur plata card?
a. retururi catre client plata cash
Potrivit art 9 lit k din OG 23/2017, contul de TVA se crediteaza si cu:
"sume reprezentand TVA achitat in numerar, cu exceptia celor retinute din incasarile in numerar, prevazute la art. 15 alin. (2), sau cu cardul din contul curent".
"Transferurile prevazute la art. 9 alin. (1) lit. e), g), h), j), k) si l) se efectueaza in urma verificarii efectuate de organul fiscal. Structura competenta, procedura si conditiile de aprobare a transferului se aproba prin ordin al presedintelui ANAF.
SPLIT TVA: 3 raspunsuri despre incasarile in numerar, plata defalcata pentru firmele care aplica TVA la incasare si recuperarea TVA-ului
In contextul modificarilor anuntate privind Split TVA, am adresat unuia dintre consultantii nostri unele dintre cele mai arzatoare intrebari si subiecte despre care ne-ati transmis ca ati dori sa aflati mai multe detalii. Regasiti mai jos primele raspunsuri dintr-o serie pe care o vom continua cu alte cateva articole.
1. Cum se va proceda cu numerarul care trebuie depus in contul de TVA sau cu incasarile in numerar?
Potrivit art 15 alin (2) din Ordonanta 23/2017 privind plata defalcate a TVA:
"Persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal au obligatia sa depuna in numerar/sa vireze in contul de TVA propriu, in termen de maximum 7 zile lucratoare de la incasarea contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii, diferenta intre TVA aferenta incasarilor in numerar si TVA aferenta platilor in numerar efectuate intr-o zi. In cazul institutiilor publice inregistrate in scopuri de TVA potrivit art. 316 din Codul fiscal, TVA aferenta contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii incasate in numerar se transfera integral in contul de TVA propriu, in termen de maximum 7 zile lucratoare de la incasare.
Asadar, firmele care incaseaza in numerar au obligatia sa depuna in numerar sau sa vireze in contul de TVA propriu, in termen de maximum 7 zile lucratoare de la incasarea contravalorii livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii, diferenta intre TVA aferenta incasarilor in numerar si TVA aferenta platilor in numerar efectuate intr-o zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Achizitie de servicii intracomunitare
Intrebare:
O societate care vinde produse digitale, platitoare de tva, primeste o factura de la abillio ou, vat reg ee102447312, valid in vies, serviciul it support, consultation, un serviciu efectuat de un freelancer, care lucreaza print-o platforma (abilio). Se poate deconta acest serviciu? Se declara in 390? In decontul de tva la ce rand se trece? Care este considerat locul prestarii avand in vedere ca sunt servicii it, consultanta?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Mentinere statut fiscal de microintreprindere, detineri persoane afiliate
Intrebare:
Pentru a ramane microintreprindere, platitoare de impozit de venit in anul 2025, una din conditii sa nu detii mai mult de 25% in mod direct sau indirect din totalul drepturilor de vot si veniturile cumulate sa nu depaseasca 500.000 euro.
Intrebare: Gradul de rudenie, tata - fiu, sot - sotie conteaza in cazul impozitului (deoarece la TVA incasare se tine cont de gradul de rudenie)?
Concret, tatal are o firma unde detine 100% din actiuni si in acelasi timp...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Stimulente financiare acordate prin contractul de inchiriere a unui bun imobil
Intrebare:
O societate a incheiat un contract de inchiriere pentru un spatiu de depozitare. Conform acestui contract proprietarul ofera un stimulent financiar chiriasului sub forma unei transe pe baza facturii emise de chirias. Oferirea acestui stimulent financiar are la baza relatia contractuala de lunga durata dintre proprietar si chirias, fiind parte intr-un contract cu o durata mai mare de 10 ani.
Va rog sa imi spuneti daca acest stimulant financiar intra in sfera...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Trecere la impozit pe profit ca urmare a nedepunerii situatiilor financiare anuale
Intrebare:
Un SRL a depus bilantul pe 2023 cu cateva zile intarziere. A primit acum o luna notificare de la ANAF sa depuna declaratia de trecere de la micro la profit incepand cu 04 2024. Daca depun declaratia 700, zic eu, ca se considera ca am optat pentru trecere la impozit pe profit si trebuie sa fie 2 ani la profit. Daca trece din oficiu poate fi iar micro de la 01 ian 2025? Este corect asa? Exista vreo sanctiune ca nu depun declaratia 700 de trecere de la micro la profit?...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<