Tags: legislatie fiscala, tva, modificari in 2020
Consultantul fiscal si expertul contabil Amelia Dumitras, specialist al Portal Codul Fiscal, trece in revista modificarile, completarile si abrogarile legislatiei fiscale valabile din anul 2020, in legatura cu taxa pe valoare adaugata.
In primul rand, spune specialistul de la
Portal Codul Fiscal, trebuie retinut faptul ca modificarile, completarile si abrogarile anumitor articole din titlul VII Taxa pe valoarea adaugata din Codul fiscal sunt motivate prin urmatoarele Decizii ale Curtii Europene de justitie:
1) Directiva CEE nr. 1910 din 4 decembrie 2018 de modificare a Directivei CEE nr. 112 din 2006 in ceea ce priveste armonizarea si simplificarea anumitor norme din sistemul taxei pe valoarea adaugata pentru impozitarea schimburilor comerciale dintre statele membre pentru:
a) sistemul de comercializare a bunurilor in regim de ,,stocuri la dispozitia clientului,,;
c) tranzactiile in lant;
c) scutirile pentru livrarile intracomunitare de bunuri.
In expunerea de motive pentru modificarea Codului fiscal se precizeaza faptul ca in Romania exista prevederi cu privire la conditiile si procedura de aplicare a masurilor de simplificare cu privire la transferuri si
achizitii intracomunitare asimilate pentru stocurile puse la dispozitia clientului conform Instructiunile aprobate prin O.M.F.P. nr. 4120/2015.
2) Directiva CEE nr. 475 din 18 februarie 2019 de modificare a Directivelor CEE nr. 112/2006 si 118/2008 in ceea ce priveste includerea comunei italiene Campione d'Italia si a apelor italiene ale lacului Lugano in teritoriul vamal al Uniunii si in domeniul de aplicare teritoriala al Directivei 2008/118/CE. Elaborarea acestei directive a fost impusa de faptul ca sunt considerate teritorii terte urmatoarele teritorii care nu fac parte din teritoriul vamal al Uniunii Europene:
- Campione d’Italia;
- apele italiene ale lacului Lugano.
In al doilea rand, trebuie retinut faptul ca, la aceasta data, modificarile, completarile si abrogarile privind TVA sunt doar in stadiu de proiect publicat pe site M.F.P. transparenta decizionala, fara a fi adoptate printr-o lege sau ordonanta care sa fie publicata in monitorul oficial.
Conform proiectului existent, noutatile consta in:
1. modificari:
- art. 267 "Aplicare teritoriala", alineatele (2) si (3), prin includerea comunei italiene Campione d'Italia si a apelor italiene ale lacului Lugano in teritoriul vamal al Uniunii.
Anterior, cele doua zone erau considerate teritorii terte care nu faceau parte din teritoriul vamal al Uniunii Europene;
- art. 325 "Declaratia recapitulativa", alineatul (2) conform caruia declaratia recapitulativa se intocmeste conform modelului stabilit prin ordin al presedintelui A.N.A.F., pentru fiecare luna calendaristica in care ia nastere exigibilitatea taxei pentru operatiunile prevazute la alin. (1), respectiv pentru fiecare luna calendaristica in care sunt expediate sau transportate bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului.
2. completari:
- art. 270 1 "Stocuri la dispozitia clientului" cu 10 alineate cu privire la:
a) tratamentul fiscal al transferurilor;
b) conditiile de incadrare a operatiunii in sistemul stocuri la dispozitia clientului;
c) momentul transferului tratat drept operatiune asimilata unei livrari de bunuri la vanzator si operatiune asimilata unei achizitii intracomunitare la cumparator;
d) termenul de livrare de 12 luni de la sosirea bunurilor in statul membru catre care au fost expediate sau transportate si reincadrarea operatiunii la depasirea acestuia;
e) tratamentul fiscal al bunurilor transferate care ulterior sunt distruse, pierdute sau furate
- art. 275 "Locul livrarii de bunuri" in cazul livrarilor in lant, fiind introduse trei alineate noi, alin. (9) – (11), dupa alin. (8) cu privire la:
a) acordarea scutirii doar pentru intermediar;
b) acordarea scutirii daca intermediarul comunica un cod valid de TVA;
c) definirea notiunii de «operator intermediar»: un furnizor din lant, altul decat primul furnizor din lant, care expediaza sau transporta bunurile, fie el insusi, fie prin intermediul unei parti terte care actioneaza in numele sau.
- art. 294 "Scutiri pentru exporturi sau alte operatiuni similare, pentru livrari intracomunitare si pentru transportul international si intracomunitar", fiind introdus, dupa alineatul (2), alineatul (2 1) conform caruia scutirea nu se aplica daca:
a) furnizorul nu a respectat obligatia prevazuta la art. 325 alin. (1) de a depune o declaratie recapitulativa sau declaratia recapitulativa depusa de acesta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare sau
b) furnizorul poate justifica rezonabil deficienta de raportare, iar autoritatea fiscala competenta accepta justificarea.
- art. 321 "Evidenta operatiunilor", fiind introduse doua alineate noi, dupa alineatul (5) prin care se reglementeaza obligatia organizarii unui registru, atat de catre vanzator, cat si de catre cumparator, ca parteneri in cadrul sistemului stocuri la dispozitia clientului. Iata continutul celor doua alienate:
a) alin. (6): Fiecare persoana impozabila care transfera bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului prevazut la art. 270 1 pastreaza un registru care permite autoritatilor fiscale sa verifice aplicarea corecta a articolului respectiv. Acest registru contine informatiile prevazute la articolul 54a alin. (1) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.
b) alin. (7): Fiecare persoana impozabila careia ii sunt livrate bunurile in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului prevazut la art. 270 1 tine un registru al bunurilor respective. Acest registru contine informatiile prevazute la articolul 54a alineatul (2) din Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.”
- art. 325 "Declaratia recapitulativa" , dupa alineatul (1) se introduce un alineat nou, alin. (1 1) conform caruia fiecare persoana impozabila inscrie in declaratia recapitulativa informatii cu privire la identitatea si codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanelor impozabile carora le sunt destinate bunurile expediate sau transportate in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului conform conditiilor stabilite la art. 270 1 si cu privire la orice modificare a informatiilor furnizate.
3 abrogari:
- art. 337 "Teritorii terte" alineatul (2), literele f) si g) conform carora sunt considerate teritorii terte urmatoarele teritorii care fac parte din teritoriul vamal al Uniunii Europene:
f) Campione d'Italia;
g) apele italiene ale lacului Lugano.
De asemenea, modificari de la 1 ianuarie 2020 intervin si ca urmare a prevederilor cuprinse in Regulamentul nr. 1912 din 4 decembrie 2018 de modificare a Regulamentului CEE nr. 282 din 15 martie 2011 de stabilire a masurilor de punere in aplicare a prevederilor Directivei CEE nr. 112/2006 privind sistemul comun al taxei pe valoarea adaugata.
Prin Regulamentul nr. 1912/2018, in capitolul VIII din Regulamentul nr. 282/2011 s-a introdus „Sectiunea 2A Scutiri pentru operatiunile intracomunitare (cu privire la articolele 138-142 din Directiva 2006/112/CE) cu articolul 45a cu trei aliniate prin care se reglementeaza conditiile de aplicare a scutirii de catre vanzator in cazul livrarilor intracomunitare de bunuri. De exemplu, la alin. (3) al art. 45 a, sunt reglementate urmatoarele documente acceptate ca dovada a expedierii sau a transportului de bunuri dintr-un stat membru, in alt stat membru:
a) documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor:
- un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata;
- un conosament;
- o
factura de transport aerian de marfuri sau
- o factura de la transportatorul bunurilor.
b) alte documente:
- polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor;
- documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie;
- o chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru.”
De retinut este faptul ca aceste modificari nu sunt cuprinse intr-un proiect, M.F.P. limitandu-se doar la un comunicat postat pe site-ul sau in data de 19.12.2019 prin care face cunoscut faptul ca:
- a fost adoptat Regulamentul nr. 1912/2018 al Consiliului de modificare a Regulamentului nr. 282/2011 in ceea ce priveste anumite scutiri pentru operatiunile intracomunitare;
- regulamentul urmeaza sa intre in vigoare la data de 1 ianuarie 2020, avand drept scop armonizarea conditiilor de aplicare a scutirilor de TVA la nivelul UE.
Asa cum se poate constata, modificarile, completarile si abrogarile sunt utile doar persoanelor impozabile din Romania,
platitoare de TVA care efectueaza operatiuni intracomunitare cu bunuri.
In ceea ce priveste decontarea operatiunilor intre parteneri stabiliti pe teritoriul Romaniei, prin art. VI din O.U.G. nr. 78 din 18 decembrie 2019 privind modificarea unor acte normative si stabilirea unor masuri in domeniul agriculturii, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, publicata in M. Of. nr. 1031 din 23 decembrie 2019, s-au abrogat prevederile O.G. nr. 23/2017 privind plata defalcata a TVA (split TVA), aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 275/2017.
Aceste prevederi intra in vigoare de la data de 1 februarie 2020.
Abrogarea acestui sistem a fost adoptata ca urmare a Scrisorii Comisiei Europene nr. C(2018) 7.121 din 8 noiembrie 2018 de punere in intarziere in cauza 2017/2.180, avand ca obiect incompatibilitatea cu dreptul Uniunii Europene a sistemului de plata defalcata a TVA aplicat de Romania de la 1 ianuarie 2018.
Pentru punerea in aplicare a acestei prevederi legale, incepand cu data de 1 februarie 2020 nu se mai opereaza inscrieri in Registrul persoanelor care aplica plata defalcata a TVA si nu se mai efectueaza operatiuni, cu exceptia transferului in contul curent al titularului a sumei existente in contul distinct de TVA.
Practic, in termen de 10 zile de la data abrogarii acestui sistem, unitatile Trezoreriei Statului la care persoanele care au aplicat mecanismul platii defalcate a TVA au deschise conturi de TVA transfera automat, fara nicio formalitate prealabila in raport cu titularul contului, disponibilul existent in soldul conturilor de TVA in contul de disponibil al titularului deschis la aceeasi unitate a Trezoreriei Statului pentru operatiunile prevazute la art. 6 alin. (1) din O.U.G. nr. 146/2002 privind formarea si utilizarea resurselor derulate prin trezoreria statului, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
In cadrul aceluiasi termen de 10 zile de la data abrogarii sistemului split TVA, persoanele care au aplicat mecanismul platii defalcate a TVA care nu au deschis la Trezoreria Statului contul distinct de TVA, vor comunica unitatii Trezoreriei Statului contul curent deschis la o institutie de credit in care se transfera sumele respective.
Raspuns oferit de specialistii un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, c/val ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<