Tags: legea 28/2020, comercializare produse alimentare, modificari in 2020, legislatie fiscala
Legea privind comercializarea produselor alimentare s-a modificat prin publicarea in Monitorul Oficial, Partea I nr. 274 din 01.04.2020 a Legii nr. 28/2020 pentru modificarea si completarea Legii nr. 321/2009.
Noile prevederi ale legislatiei, pe care le vom reda in cele ce urmeaza vor intra in vigoare de la 16 mai 2020.
Una dintre modificari interzice oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute de legislatia in vigoare.
Operatorii economici vor avea la dispozitie un termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, pentru a modifica corespunzator contractele in desfasurare, potrivit prevederilor Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, republicata, astfel cum aceasta a fost modificata si completata prin prezenta lege.
Extras din Legea 28/2020 privind comercializarea produselor alimentare
Art. I. -
Legea nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 761 din 29 septembrie 2016, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:
1. La articolul 2, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 2. -
(1) Prevederile prezentei legi se aplica tuturor persoanelor fizice si juridice care desfasoara relatii comerciale cu produse alimentare."
2. La articolul 2 alineatul (2), punctele 3, 6, 11, 12 si 18 se abroga.
3. La articolul 2 alineatul (2), punctul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"10. contract comercial - document care stabileste conditiile colaborarii dintre furnizor si comerciant, cu respectarea prevederilor Legii nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare;".
4. La articolul 2 alineatul (2), dupa punctul 18 se introduce un nou punct, punctul 19, cu urmatorul cuprins:
"19. parteneriat direct - relatia comerciala directa dintre comerciant si cooperativele agricole, asociatiile de producatori agricoli, societatile comerciale agricole de productie, producatori agroalimentari si distribuitori, intre care se incheie un contract comercial pentru minimum 12 luni."
5. Articolul 4 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 4. -
(1) Serviciile privind extinderea retelei de distributie a comerciantului, amenajarile spatiilor de vanzare ale comerciantului sau operatiunile si evenimentele de promovare a activitatii si imaginii comerciantului nu sunt legate de actul comercial.
(2) Este interzis oricarui comerciant sa solicite facturarea/refacturarea si sa incaseze de la furnizor taxe si servicii, altele decat cele legate de actul comercial. Serviciile legate direct de actul comercial sunt incluse in contractul dintre parti.
(3) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) serviciile solicitate de cumparator de la furnizor pentru operatiunile de promovare, de marketing si de publicitate daca acestea au fost convenite anterior de catre furnizor si cumparator printr-un acord clar si lipsit de ambiguitate, in conformitate cu prevederile art. 3 alin. (2) din Directiva (UE) 2019/633 a Parlamentului European si a Consiliului din 17 aprilie 2019 privind practicile comerciale neloiale dintre intreprinderi in cadrul lantului de aprovizionare agricol si alimentar."
6. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 5. -
Este interzis oricarui comerciant sa ofere sau sa vanda produse in pierdere, cu exceptia situatiilor prevazute de legislatia in vigoare."
7. Articolul 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 8. -
(1) Termenul de plata al comerciantului catre furnizor pentru produsele contractate si livrate se stabileste prin negocierea contractului, conform prevederilor legislatiei in vigoare.
(2) Fac exceptie de la prevederile alin. (1) produsele alimentare proaspete, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta lege, la care termenul de plata nu poate fi mai mare de 14
zile lucratoare de la data receptionarii marfii de catre beneficiar."
8. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 10. -
Comerciantul poate acorda, prin intelegerea partilor, spatii distincte de expunere si semnalizare la raft pentru fiecare produs alimentar, in functie de tara de origine."
9. Articolul 11 se abroga.
10. Articolul 12 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 12. -
(1) Comerciantul persoana juridica autorizata care desfasoara activitati de comercializare pentru produse alimentare poate, pentru categoriile carne, oua, legume, fructe, miere de albine, lapte si produse de panificatie, sa dispuna ca produsele din cantitatea de marfa intrata sa corespunda gradual fiecarei categorii de produse alimentare, provenite din parteneriate directe, pentru a asigura accesul consumatorului la produse proaspete.
(2) Metodologia de desfasurare a parteneriatelor directe se aproba prin ordin al ministrului agriculturii si dezvoltarii rurale."
11. Articolul 13 se abroga.
12. Articolul 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
"Art. 15. -
Comerciantul persoana juridica autorizata care desfasoara activitati de comercializare pentru produsele alimentare poate organiza evenimente de promovare a produselor alimentare, cu respectarea legislatiei sanitar- veterinare in vigoare."
13. La articolul 16 alineatul (1), literele a) -c) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
"a) nerespectarea dispozitiilor art. 3-6 se sanctioneaza cu amenda de la 100.000 lei la 150.000 lei in masura in care nu sunt aplicabile prevederile Legii concurentei nr. 21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) nerespectarea dispozitiilor art. 7 alin. (1) si (2), art. 8 si art. 18 alin. (2) se sanctioneaza cu amenda de la 150.000 lei la 200.000 lei, in masura in care nu sunt aplicabile prevederile Legii nr. 21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
c) nerespectarea dispozitiilor art. 12 se sanctioneaza cu amenda de la 200.000 lei la 250.000 lei, in masura in care nu sunt aplicabile prevederile Legii nr. 21/1996, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare."
14. Articolele 20 si 21 se abroga.
15. Dupa articolul 21 se introduce o anexa, al carei continut este prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta lege.
Art. II. -
In termen de 6 luni de la data intrarii in vigoare a prezentei legi, contractele in desfasurare vor fi modificate corespunzator prevederilor Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, republicata, astfel cum aceasta a fost modificata si completata prin prezenta lege.
Art. III. -
Normele metodologice pentru aplicarea prevederilor Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, republicata, cu modificarile si completarile aduse prin prezenta lege, se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale, in termen de 30 de zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.
Art. IV. -
Prezenta lege intra in vigoare in termen de 45 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (2) din Constitutia Romaniei, republicata.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Doua angajate aflate in concedii medicale cod 08 si 14 ale caror salarii de incadrare se situeaza sub pragul de 3700 lei. Cum se procedeaza cu majorarea salariului avand in vedere faptul ca salariata aflata in concediu medical cod 08 (sarcina si lauzie) va intra in curand in concediu de crestere copil?<br />
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Suntem o societate care comercializeaza articole de pescuit. Vrem sa ne extindem activitatea, prin adaugarea in obiectul nostru de activitatea a vendoring ului vom achizitiona tonomate. Pentru vanzarea acestor produse, este nevoie de casa de marcat? Din punct de vedere al autorizatiilor, care ar fi acestea? Cum vom contabiliza incasarea acestor produse? Va multumim frumos!
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei tranzactii de intermediere de vanzare parti sociale ale unei societati care consta in identificare investitor, facilitatea comunicarii cu investitorul, participare la negociere, .. etc., factura de comision emisa de intermediar pentru finalizarea unei astfel de tranzactii se incadreaza in sfera operatiunilor scutite de TVA conform art 292 (2) lit.a) ?<br />
(2) Urmatoarele operatiuni sunt, de asemenea, scutite de taxa:<br />
a) prestarile urmatoarelor servicii de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Daca, potrivit Deciziei Administratorului, sunt acordate imprumuturi fara dobanda salariatilor iar retinerile se fac in rate egale din salariul lunar, ce riscuri de reincadrare sunt?<br />
Subliniez faptul ca aceste imprumuturi au caracter ocazional, avem contract de imprumut semnat de ambele parti, scopul imprumutului este "personal".<br />
Ne puteti ajuta cu o monografie contabila? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Firmele de exploatare platesc impozit pe veniturile realizate din masa lemnoasa exploatata de 0.5%.<br />
Firma produce seturi de berarie folosind cheresteaua care provine din masa lemnoasa exploatata.<br />
ANAF ne impune sa platim 0.5% la venitul realizat din vanzarea acestor seturi de berarie insa doar 60%reprezinta cherestea restul de 40% fiind feronerie,lac,etc.<br />
Va rog sa ne precizati modul de calcul al acestui impozit.</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: <p>
Buna ziua, in anul 2023 societatea a avut incasari cash in valoare de 116.600 lei. In anul 2024 de 25.500. Daca anul acesta nu depaseste plafonul de 50.000 lei, mai este obligata sa se doteze cu POS? Va multumim!</p>
vezi AICI raspunsul specialistilor <<