Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare: Daca eu am o societate de consultanta, care este neplatitoare de TVA, si in cursul anului 2010 face achizitii intracomunitare de 9750 euro (servicii prestate de furnizori din Franta), suma ...
Raspuns:
Pentru achizitia intracomunitara de servicii nu s-a stabilit un plafon asa cum este reglementat pentru achizitiile intracomunitare de bunuri. In cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri cu o valoare de peste 10.000 euro, chiar daca nu este inregistrata in scopuri de TVA in regim normal (cifra de afaceri de 35.000 euro), firma dvs. trebuie sa achite TVA si sa depuna la organul fiscal decontul special cod 301.
Doar in acest caz, firma dvs. trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA pentru efectuarea de achizitii intracomunitare de bunuri. Pana la atingerea acestui plafon, firma dvs. nu este obligata sa se inregistreze si sa achite TVA.
Pentru aceasta afirmatie aduc drept argument prevederile art. 126 alin. (4) litera b) prin care se reglementeaza faptul ca nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania achizitiile intracomunitare de bunuri a caror valoare totala nu depaseste pe parcursul anului calendaristic curent sau nu a depasit pe parcursul anului calendaristic anterior plafonul de 10.000 euro.
Echivalentul in lei este stabilit la cursul valutar din data aderarii, cifra rezultata din calcule fiind rotunjita la 34.000 lei. In plafonul de 10.000 euro nu se cuprinde valoarea achizitiei mijloacelor de transport noi si a produsele accizabile, categorii de bunuri care sunt impozabile, indiferent de plafonul realizat.
In situatia in care serviciile prestate de catre partenerul din Franta se incadreaza in categoria serviciilor pentru care se aplica regula generala de taxare de la art. 133 alin. 2, firma dvs. este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA doar pentru achizitia acestor servicii intracomunitare. Inregistrarea se efectueaza in baza formularului cod 091 Concomitent cu inregistrarea in scopuri de TVA, trebuie sa solicitati organului fiscal competent si inscrierera in Registrul operatorilor intracomunitari.

Ghidul practic al contabilitatii Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete

Cartea Verde a Contabilitatii - Editie revizuita

Diferente e-TVA Solutii la notificarile ANAF
Formularul co 091 "Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii " , cod MFP 14.13.01.10.11/a este reglementat prin OMFP 7/2010 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare in scopuri de TVA publicat in M.Of. nr. 32 din 15 ianuarie 2010.
Pentru inregistrare, prestatorul completeaza in declaratia cod 091 datele sale de identificare si ale imputernicitului sau, bifand la sectiunea D "Date privind vectorul fiscal" la punctul 1 "Inregistrare in scopuri de TVA" punctul 3 "Inregistrare pentru primirea de servicii de la un prestator persoana impozabila stabilita in alt stat membru, pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata taxei in Romania conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal".
Codul de inregistrare obtinut in urma inregistrarii fiscale trebuie comunicat prestatorului din statul membru care considera serviciul neimpozabil in Franta, dar impozabil in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa pentru impozitarea serviciului. Astfel, in baza codurilor de inregistrare in scopuri de TVA, ambele parti participante la tranzactie sunt obligate sa raporteze operatiunea prin declaratia recapitulativa asa cum se impune prin Directiva nr. 8/2008 a CEE.
Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, in calitate de beneficiar al serviciilor intracomunitare, neinregistrata in regim normal de TVA, firma dvs. are urmatoarele obligatii fiscale:
1) sa taxeze serviciul primit in Romania la o baza de impozitare formata din aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre de la prestatorul stabilit in Franta asupra sumei in valuta inscrisa de catre prestator in factura emisa;
2) sa achite efectiv bugetului de stat suma TVA rezultata din aplicarea cotei de TVA de 24% asupra bazei de impozitare calculate conform punctului 1;
3) sa evidentieze factura primita in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna taxarii serviciului. Acest document de evidenta fiscala trebuie intocmit de catre beneficiarul din Romania chiar daca nu este inregistrat in regim normal in scopuri de TVA.
4) sa raporteze fiscal operatiunea prin formularul cod (390 VIES) denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu simbolul S care reprezinta "achizitii intracomunitare de servicii" prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei in baza art. 150 alin. (2), de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate. Pentru aceste servicii, exigibilitatea de taxa intervine la data emiterii facturii de catre firma din Franta in calitate de prestator.
5) sa raporteze serviciul achizitionat din Franta prin decontul de TVA cod 301 "Decont special de TVA". Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru cumparari. Decontul special se completeaza la sectiunea 4 denumita "Operatiuni prevazute la art. 150 alin. (2), (3), (5) si (6) din Codul fiscal", datele fiind reportate si la sectiunea 4.1 denumita "Achizitii de servicii intracomunitare, pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal"
Toate aceste obligatii de inregistrare, de plata si de raportare a sumei TVA nu trebuie indeplinite de catre un beneficiar din Romania in situatia serviciilor pentru care se aplica exceptiile de la regula generala de taxare.
Georgeta Serban Matei, valabil la 27-Ian-2011

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Deducere TVA la stoc de marfa. Cum facem inregistrarile contabile si cum declaram in decontul de TVA?Tratamentul fiscal al ajustarii TVA in 25 de studii de caz explicate in detaliu!Cum se face trecerea de la platitor la nePLATITOR DE TVA. Aplicarea regimului special de scutireInregistrare in scopuri de TVA 2023. Spete si studii de caz utileNePLATITOR DE TVA. Cand si cum devine PLATITOR DE TVA daca depaseste plafonulUltimele articole
Firme cu TVA intracomunitar. Cum sa procedati daca ati depasit plafonul de 10.000 euroPlatitor vs. nePLATITOR DE TVA. Aspecte contabile si fiscaleCheltuielile deductibile. In cazul unui PFA, cheltuielile cu cazarea si masa pot fi deductibile?D300 in 2025. Cum sa refacturati cheltuielile si o MONOGRAFIE contabila utilaD406 in 2025. Cum se face raportarea in D406 daca treceti la PLATITOR DE TVAArticole similare
Cum ajustam TVA-ul dedus pentru marfuri lipsa procurate prin ACHIZITII INTRACOMUNITARE?Noul Cod fiscal: Modificari in materie ACHIZITII INTRACOMUNITAREIn ce conditii se exercita dreptul de deducere TVAAchizitie intracomunitara de bunuri. Compensare rate lunare. Declaratia 390Regim TVA pentru achizitii bunuri din UE. Ce reguli se impun unei microintreprinderi neinregistrate in ROI?Ultimele articole
Factura avans ACHIZITII INTRACOMUNITARE. Se declara sau nu aceste operatiuni in D300 si D390Firme cu TVA intracomunitar. Cum sa procedati daca ati depasit plafonul de 10.000 euroFirma in Romania. 2 optiuni prin care va puteti inregistra in scop de TVA + completarea D700e-Transport in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?ACHIZITII INTRACOMUNITARE. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFArticole similare
Scaderea corecta in gestiune a stocurilor degradate1 martie 2017 e termenul-limita pentru Declaratia de inactivitateGHID: Declarare modificari dupa INREGISTRAREa fiscala a persoanelor fizice care desfasoara activitati independente sau exercita profesii libereDeclaratia Unica in 2024. ANAF a publicat un GHID util contribuabililorTotul despre Registrul Operatoriilor IntracomunitariUltimele articole
SPV ANAF. Documente de care ai nevoie pentru INREGISTRAREa in SPVProsumator in 2025. Se mai platesc sau nu accizele?ANAF SPV. Cum sa procedati daca NU vizualizati facturile in sistemDepasire plafon TVA de 395.000 lei. Termen limita pentru solicitarea inregistrarii in scop TVACoduri CPV pe facturi. Cum sa procedati la plata si completarea facturilor in e-FacturaArticole similare
Conditiile in care societatile neplatitoare de TVA pot achizitiona bunuri si servicii din UEZoom fiscal: Formulare obligatorii la inregistrarea sau anularea inregistrarii in scopuri de TVASocietate infiintata prin divizare. Inregistrare in scop de TVA. Ce procedura va urma societatea?Studiu de caz: Achizitia intracomunitara de bunuri sau de servicii in cazul unui PFAAchizitie intracomunitara de servicii. Ce obligatii are firma in ce priveste TVA-ul?Ultimele articole
Procedura de solicitare a codului special de TVA si depunerea formularului 091Campanie de promovare online in cazul unei societati neplatitoare de TVA. Tratament fiscalANAF: Noul model si instructiuni pentru unele declaratii privind inregistrarea sau anularea inregistrarii in scopuri de TVAProceduri in materie de TVA privind achizitiile intracomunitare de bunuri si de servicii efectuate de persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"