Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare: Daca eu am o societate de consultanta, care este neplatitoare de TVA, si in cursul anului 2010 face achizitii intracomunitare de 9750 euro (servicii prestate de furnizori din Franta), suma ...
Raspuns:
Pentru achizitia intracomunitara de servicii nu s-a stabilit un plafon asa cum este reglementat pentru achizitiile intracomunitare de bunuri. In cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri cu o valoare de peste 10.000 euro, chiar daca nu este inregistrata in scopuri de TVA in regim normal (cifra de afaceri de 35.000 euro), firma dvs. trebuie sa achite TVA si sa depuna la organul fiscal decontul special cod 301.
Doar in acest caz, firma dvs. trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA pentru efectuarea de achizitii intracomunitare de bunuri. Pana la atingerea acestui plafon, firma dvs. nu este obligata sa se inregistreze si sa achite TVA.
Pentru aceasta afirmatie aduc drept argument prevederile art. 126 alin. (4) litera b) prin care se reglementeaza faptul ca nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania achizitiile intracomunitare de bunuri a caror valoare totala nu depaseste pe parcursul anului calendaristic curent sau nu a depasit pe parcursul anului calendaristic anterior plafonul de 10.000 euro.
Echivalentul in lei este stabilit la cursul valutar din data aderarii, cifra rezultata din calcule fiind rotunjita la 34.000 lei. In plafonul de 10.000 euro nu se cuprinde valoarea achizitiei mijloacelor de transport noi si a produsele accizabile, categorii de bunuri care sunt impozabile, indiferent de plafonul realizat.
In situatia in care serviciile prestate de catre partenerul din Franta se incadreaza in categoria serviciilor pentru care se aplica regula generala de taxare de la art. 133 alin. 2, firma dvs. este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA doar pentru achizitia acestor servicii intracomunitare. Inregistrarea se efectueaza in baza formularului cod 091 Concomitent cu inregistrarea in scopuri de TVA, trebuie sa solicitati organului fiscal competent si inscrierera in Registrul operatorilor intracomunitari.

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Cartea Verde a Contabilitatii

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025
Formularul co 091 "Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii " , cod MFP 14.13.01.10.11/a este reglementat prin OMFP 7/2010 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare in scopuri de TVA publicat in M.Of. nr. 32 din 15 ianuarie 2010.
Pentru inregistrare, prestatorul completeaza in declaratia cod 091 datele sale de identificare si ale imputernicitului sau, bifand la sectiunea D "Date privind vectorul fiscal" la punctul 1 "Inregistrare in scopuri de TVA" punctul 3 "Inregistrare pentru primirea de servicii de la un prestator persoana impozabila stabilita in alt stat membru, pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata taxei in Romania conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal".
Codul de inregistrare obtinut in urma inregistrarii fiscale trebuie comunicat prestatorului din statul membru care considera serviciul neimpozabil in Franta, dar impozabil in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa pentru impozitarea serviciului. Astfel, in baza codurilor de inregistrare in scopuri de TVA, ambele parti participante la tranzactie sunt obligate sa raporteze operatiunea prin declaratia recapitulativa asa cum se impune prin Directiva nr. 8/2008 a CEE.
Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, in calitate de beneficiar al serviciilor intracomunitare, neinregistrata in regim normal de TVA, firma dvs. are urmatoarele obligatii fiscale:
1) sa taxeze serviciul primit in Romania la o baza de impozitare formata din aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre de la prestatorul stabilit in Franta asupra sumei in valuta inscrisa de catre prestator in factura emisa;
2) sa achite efectiv bugetului de stat suma TVA rezultata din aplicarea cotei de TVA de 24% asupra bazei de impozitare calculate conform punctului 1;
3) sa evidentieze factura primita in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna taxarii serviciului. Acest document de evidenta fiscala trebuie intocmit de catre beneficiarul din Romania chiar daca nu este inregistrat in regim normal in scopuri de TVA.
4) sa raporteze fiscal operatiunea prin formularul cod (390 VIES) denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu simbolul S care reprezinta "achizitii intracomunitare de servicii" prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei in baza art. 150 alin. (2), de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate. Pentru aceste servicii, exigibilitatea de taxa intervine la data emiterii facturii de catre firma din Franta in calitate de prestator.
5) sa raporteze serviciul achizitionat din Franta prin decontul de TVA cod 301 "Decont special de TVA". Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru cumparari. Decontul special se completeaza la sectiunea 4 denumita "Operatiuni prevazute la art. 150 alin. (2), (3), (5) si (6) din Codul fiscal", datele fiind reportate si la sectiunea 4.1 denumita "Achizitii de servicii intracomunitare, pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal"
Toate aceste obligatii de inregistrare, de plata si de raportare a sumei TVA nu trebuie indeplinite de catre un beneficiar din Romania in situatia serviciilor pentru care se aplica exceptiile de la regula generala de taxare.
Georgeta Serban Matei, valabil la 27-Ian-2011

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Obligatia ajustarii TVA la anularea din oficiu a codului de TVA. Cum procedam?Recuperare TVA platita la bugetul de statLeasing in valuta. TVA. Cum facem inregistrarile contabile?Optiunea de renuntare la calitatea de PLATITOR DE TVAInregistrare in evidenta platitorilor de TVA. Care vor fi obligatiile de ajustare in favoarea societatii?Ultimele articole
Declaratia 394. Formularul aferent lunii august 2025 NU este inca disponibilPlafon TVA de 300.000 lei depasit. Trebuie facuta trecerea la PLATITOR DE TVA?e-TVA. Cum sa procedati daca aveti cod de TVA anulat si ati primit Notificarea de conformareAchizitii intracomunitare. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFComert online prin Trendyol: Obligatiile de TVA pentru PFA-uri in 2025Articole similare
Inregistrare speciala in scop de TVA si servicii de publicitate prin Google. Se impune inregistrarea in ROI?Achizitie intracomunitara de bunuri. Cand intervine exigibilitatea TVA?Articol de specialitate: Limitarea dreptului de deducere a TVA aferenta avansurilor achitate pentru vehiculeAchizitie intracomunitara de bunuri. Cum raportam in Declaratia 390?Sinteza zilei: Totul despre inregistrarea in scopuri de TVA si Registrul Operatorilor IntracomunitariUltimele articole
e-Transport in 2025. Trebuie sau nu declarate achizitiile intracomunitare in sistem?ACHIZITII INTRACOMUNITARE. Cand si cum sa schimbati perioada TVA + declaratii de depus la ANAFDeclaratia 390. Termen limita pentru a evita erorile intre D390 si decontul de TVAe-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorComert cu masini second-hand. Regimul TVA si o MONOGRAFIE contabila utilaArticole similare
Deficiente constatate de ANAF la verificarea contului 455 ( sume datorate asociatilor)Nu uitati de obligatiile pe care le aveti daca obtineti venituri din chirii! Anunt ANAFTVA aferent facturilor de achizitie care se refera la spatiile unde am optat pentru scutireCalendar declaratii octombrie 2014: Care sunt obligatiile declarative si de plata?Documentar fiscal: Ordin ANAF nr. 700 din 2012 - modificare din oficiu a vectorului fiscal cu privire la TVAUltimele articole
Depasire plafon TVA de 395.000 lei. Pana cand trebuie sa solicitati INREGISTRAREa in scop de TVAPlafonul TVA urca la 395.000 lei. Masura de sprijin pentru firmele miciModificari aduse TVA prin OG 22/2025: locul prestarii, plafonul si RO e-TVAPlafon TVA de 300.000 lei depasit. Trebuie facuta trecerea la platitor de TVA?Comert online prin Trendyol: Obligatiile de TVA pentru PFA-uri in 2025Articole similare
Conditiile in care societatile neplatitoare de TVA pot achizitiona bunuri si servicii din UESocietate infiintata prin divizare. Inregistrare in scop de TVA. Ce procedura va urma societatea?Campanie de promovare online in cazul unei societati neplatitoare de TVA. Tratament fiscalZoom fiscal: Formulare obligatorii la inregistrarea sau anularea inregistrarii in scopuri de TVAAchizitie intracomunitara de servicii. Ce obligatii are firma in ce priveste TVA-ul?Ultimele articole
Procedura de solicitare a codului special de TVA si depunerea formularului 091ANAF: Noul model si instructiuni pentru unele declaratii privind inregistrarea sau anularea inregistrarii in scopuri de TVAProceduri in materie de TVA privind achizitiile intracomunitare de bunuri si de servicii efectuate de persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVAStudiu de caz: Achizitia intracomunitara de bunuri sau de servicii in cazul unui PFA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"