Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Intrebare: Daca eu am o societate de consultanta, care este neplatitoare de TVA, si in cursul anului 2010 face achizitii intracomunitare de 9750 euro (servicii prestate de furnizori din Franta), suma ...
Raspuns:
Pentru achizitia intracomunitara de servicii nu s-a stabilit un plafon asa cum este reglementat pentru achizitiile intracomunitare de bunuri. In cazul unei achizitii intracomunitare de bunuri cu o valoare de peste 10.000 euro, chiar daca nu este inregistrata in scopuri de TVA in regim normal (cifra de afaceri de 35.000 euro), firma dvs. trebuie sa achite TVA si sa depuna la organul fiscal decontul special cod 301.
Doar in acest caz, firma dvs. trebuie sa se inregistreze in scopuri de TVA pentru efectuarea de achizitii intracomunitare de bunuri. Pana la atingerea acestui plafon, firma dvs. nu este obligata sa se inregistreze si sa achite TVA.
Pentru aceasta afirmatie aduc drept argument prevederile art. 126 alin. (4) litera b) prin care se reglementeaza faptul ca nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania achizitiile intracomunitare de bunuri a caror valoare totala nu depaseste pe parcursul anului calendaristic curent sau nu a depasit pe parcursul anului calendaristic anterior plafonul de 10.000 euro.
Echivalentul in lei este stabilit la cursul valutar din data aderarii, cifra rezultata din calcule fiind rotunjita la 34.000 lei. In plafonul de 10.000 euro nu se cuprinde valoarea achizitiei mijloacelor de transport noi si a produsele accizabile, categorii de bunuri care sunt impozabile, indiferent de plafonul realizat.
In situatia in care serviciile prestate de catre partenerul din Franta se incadreaza in categoria serviciilor pentru care se aplica regula generala de taxare de la art. 133 alin. 2, firma dvs. este obligata sa se inregistreze in scopuri de TVA doar pentru achizitia acestor servicii intracomunitare. Inregistrarea se efectueaza in baza formularului cod 091 Concomitent cu inregistrarea in scopuri de TVA, trebuie sa solicitati organului fiscal competent si inscrierera in Registrul operatorilor intracomunitari.

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Formularul co 091 "Declaratie de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratie de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii " , cod MFP 14.13.01.10.11/a este reglementat prin OMFP 7/2010 pentru aprobarea modelului si continutului unor formulare de inregistrare in scopuri de TVA publicat in M.Of. nr. 32 din 15 ianuarie 2010.
Pentru inregistrare, prestatorul completeaza in declaratia cod 091 datele sale de identificare si ale imputernicitului sau, bifand la sectiunea D "Date privind vectorul fiscal" la punctul 1 "Inregistrare in scopuri de TVA" punctul 3 "Inregistrare pentru primirea de servicii de la un prestator persoana impozabila stabilita in alt stat membru, pentru care beneficiarul este persoana obligata la plata taxei in Romania conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal".
Codul de inregistrare obtinut in urma inregistrarii fiscale trebuie comunicat prestatorului din statul membru care considera serviciul neimpozabil in Franta, dar impozabil in Romania prin aplicarea regimului de taxare inversa pentru impozitarea serviciului. Astfel, in baza codurilor de inregistrare in scopuri de TVA, ambele parti participante la tranzactie sunt obligate sa raporteze operatiunea prin declaratia recapitulativa asa cum se impune prin Directiva nr. 8/2008 a CEE.
Dupa inregistrarea in scopuri de TVA, in calitate de beneficiar al serviciilor intracomunitare, neinregistrata in regim normal de TVA, firma dvs. are urmatoarele obligatii fiscale:
1) sa taxeze serviciul primit in Romania la o baza de impozitare formata din aplicarea cursului valutar in vigoare la data emiterii facturii de catre de la prestatorul stabilit in Franta asupra sumei in valuta inscrisa de catre prestator in factura emisa;
2) sa achite efectiv bugetului de stat suma TVA rezultata din aplicarea cotei de TVA de 24% asupra bazei de impozitare calculate conform punctului 1;
3) sa evidentieze factura primita in jurnalul pentru cumparari intocmit pentru luna taxarii serviciului. Acest document de evidenta fiscala trebuie intocmit de catre beneficiarul din Romania chiar daca nu este inregistrat in regim normal in scopuri de TVA.
4) sa raporteze fiscal operatiunea prin formularul cod (390 VIES) denumit "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare"Raportarea serviciului achizitionat se efectueaza cu simbolul S care reprezinta "achizitii intracomunitare de servicii" prevazute la art. 133 alin. (2) din Codul fiscal, efectuate de persoane impozabile din Romania care au obligatia platii taxei in baza art. 150 alin. (2), de la persoane impozabile nestabilite in Romania, dar stabilite in Comunitate. Pentru aceste servicii, exigibilitatea de taxa intervine la data emiterii facturii de catre firma din Franta in calitate de prestator.
5) sa raporteze serviciul achizitionat din Franta prin decontul de TVA cod 301 "Decont special de TVA". Raportarea se efectueaza in baza informatiilor preluate din jurnalul pentru cumparari. Decontul special se completeaza la sectiunea 4 denumita "Operatiuni prevazute la art. 150 alin. (2), (3), (5) si (6) din Codul fiscal", datele fiind reportate si la sectiunea 4.1 denumita "Achizitii de servicii intracomunitare, pentru care beneficiarul este obligat la plata TVA conform art. 150 alin. (2) din Codul fiscal"
Toate aceste obligatii de inregistrare, de plata si de raportare a sumei TVA nu trebuie indeplinite de catre un beneficiar din Romania in situatia serviciilor pentru care se aplica exceptiile de la regula generala de taxare.
Georgeta Serban Matei, valabil la 27-Ian-2011

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Declaratii cu termen la 25 aprilie. Ce obligatii avem?Studiu de caz: Ajustare TVAA inceput recuperarea TVA-ului pentru tranzactiile imobiliare din perioada 2006-2008Ce declaratii depunem pana la 25 octombrie?Obligatii de plata. Inregistrarea in scopuri de TVAUltimele articole
PLATITOR DE TVA. Termen limita pentru Declaratia privind schimbarea perioadei fiscale in MAI 2025Venituri din cedarea bunurilor. In ce conditii se face trecerea la PLATITOR DE TVA?PFA nePLATITOR DE TVA. Cum se factureaza serviciile din UEAjustare TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingPLATITOR DE TVA. Cum poate iesi de la TVA prin optiuneArticole similare
Cum procedam la achizitia intracomunitara de servicii de firma neinregistrata in ROI?Aprilie 2014. Cum arata calendarul complet al declaratiilor fiscale?Ce trebuie sa stim despre declaratiile din septembrie 2016ANAF a publicat proiectul pentru actualizarea procedurii de modificare a vectorului fiscalInfiintarea grupului fiscal unic. Normele actuale din 2013Ultimele articole
Achizitie intracomunitara. Cand devine platitoare de TVA firma din RomaniaACHIZITII INTRACOMUNITARE sub plafon. Tratament fiscal util firmelor cu cod special de TVAAchizitie intracomunitara. Ce trebuie sa stii daca nu esti platitor de TVASchimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700Plafoane fiscale valabile in anul 2025, pentru aplicarea TVA, in lei si in valutaArticole similare
Regim fiscal TVA in Romania pentru achizitiile intracomunitare de bunuriCredit note sau Nota de creditare. Ce conditii/informatii trebuie inscrise in credit note pentru a fi considerata document justificativCe consecinte fiscale apar la anularea din oficiu a codului de INREGISTRARE in scopuri de TVA?Procedura de INREGISTRARE in scopuri de TVA pentru anul 2016. Ce etape urmam?Studiu de caz: Majorare capital social prin renuntarea la imprumuturi (dobanzi) datorate actionarilorUltimele articole
D700 ANAF. Etape pe care sa le urmati daca NU ati solicitatat la timp INREGISTRAREa in scopuri de TVAVanzare teren. Cum se calculeaza plafonul TVA in cazul unei vanzari de terenAchizitii mari, plati mici: cum sa cumperi in rate la Carrefour fara sa-ti afectezi bugetul?Reges-Online: Termene limita, amenzi si modalitatea de INREGISTRARE in sistemD406 in 2025. Cum se inregistreaza in D406 serviciile intracomunitareArticole similare
Achizitie intracomunitara de servicii. Ce obligatii are firma in ce priveste TVA-ul?Procedura de solicitare a codului special de TVA si depunerea formularului 091Zoom fiscal: Formulare obligatorii la inregistrarea sau anularea inregistrarii in scopuri de TVAANAF: Noul model si instructiuni pentru unele declaratii privind inregistrarea sau anularea inregistrarii in scopuri de TVAStudiu de caz: Achizitia intracomunitara de bunuri sau de servicii in cazul unui PFAUltimele articole
Campanie de promovare online in cazul unei societati neplatitoare de TVA. Tratament fiscalConditiile in care societatile neplatitoare de TVA pot achizitiona bunuri si servicii din UEProceduri in materie de TVA privind achizitiile intracomunitare de bunuri si de servicii efectuate de persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVASocietate infiintata prin divizare. Inregistrare in scop de TVA. Ce procedura va urma societatea?
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"