Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Activitatea pe care o poate desfasura un PFA neinregistrat ca platitor de TVA in cazul in care doreste sa efectueze o achizitie intracomunitara difera in functie de tipul acestei operatiuni. Astfel, ...
Activitatea pe care o poate desfasura un PFA neinregistrat ca platitor de TVA in cazul in care doreste sa efectueze o achizitie intracomunitara difera in functie de tipul acestei operatiuni. Astfel, prevederile si actiunile aferente difera in functie de natura achizitiei, aceasta putand fi o achizitie intracomunitara de bunuri sau o achizitie intracomunitara de servicii.
In cazul in care se doreste efectuaeea unei achizitii intracomunitare de bunuri, iar valoarea acesteia este mai mica de c/val a 10000 euro la cursul valutar al BNR valabil la data aderarii 1 euro = 3.3817, respectiv suma de 34.000, atunci operatiunea nu este impozabila in Romania. In aceasta situatie, PFA-ul nu are obligatii in ceea ce priveste inregistrarea in scopuri de TVA si nici in ROI, fiind aplicabile prevederile art 126 alin 4 si 5 din Codul fiscal si normele metodologice de aplicare ale acestuia, redate mai jos:
"(4) Prin derogare de la prevederile alin. (3) lit. a), nu sunt considerate operatiuni impozabile in Romania achizitiile intracomunitare de bunuri care indeplinesc urmatoarele conditii:
a) sunt efectuate de o persoana impozabila care efectueaza numai livrari de bunuri sau prestari de servicii pentru care taxa nu este deductibila sau de o persoana juridica neimpozabila;
b) valoarea totala a acestor achizitii intracomunitare nu depaseste pe parcursul anului calendaristic curent sau nu a depasit pe parcursul anului calendaristic anterior plafonul de 10.000 euro, al carui echivalent in lei este stabilit prin norme.
(5) Plafonul pentru achizitii intracomunitare prevazut la alin. (4) lit. b) este constituit din valoarea totala, exclusiv taxa pe valoarea adaugata, datorata sau achitata in statul membru din care se expediaza sau se transporta bunurile, a achizitiilor intracomunitare de bunuri, altele decat mijloace de transport noi sau bunuri supuse accizelor.
(6) Persoanele impozabile si persoanele juridice neimpozabile, eligibile pentru derogarea prevazuta la alin. (4), au dreptul sa opteze pentru regimul general prevazut la alin. (3) lit. a). Optiunea se aplica pentru cel putin doi ani calendaristici."
Cartea verde a contabilitatii 2026
Cartea verde a Contabilitatii 2026
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
In schimb, in cazul in care valoarea achizitiei intracomunitare depaseste suma de 34.000 lei (c/val a 10.000 eur la cursul BNR din data aderarii), atunci PFA va solicita inregistrarea in scop de TVA conform art 1531 , conform art 126 alin 8 din Codul fiscal, si, in acelasi timp va solicita si inregistrarea in Registrul Operatorilor Intracomunitari conform art 1582 din Codul fiscal, inainte de efectuarea achizitiei intracomunitare.
Pentru inregistrarea speciala in scop de TVA conform art 153 1 PFA va depune forumularul cod 091 - "Declaratia de inregistrare in scopuri de TVA/Declaratia de mentiuni pentru alte persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii" la organul fiscal. Pentru inregistrarea in Registrul Operatorilor intarcomunitarei – PFA va depune Cererea cod 095 insotita de cazierul judiciar al titularului de PFA.
Contribuabilii inregistrati conform art. 153 indice 1 pentru achizitii intracomunitare de bunuri, prestari si achizitii de servicii intracomunitare au obligatia sa depuna „Decontul special de taxaâ€, cod 301, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare celei in care ia nastere exigibilitatea operatiunilor mentionate, conform Ordinul presedintelui ANAF nr. 75/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 301 "Decont special de taxa pe valoarea adaugata". PFA va avea obligatia platii efective a TVA la bugetul de stat.Decontul special de taxa trebuie depus numai pentru perioadele in care ia nastere exigibilitatea taxei.
In plus, PFA inregistrat conform art. 153 indice 1 CF au obligatia sa depuna pana la data de 15 inclusiv a lunii urmatoare unei luni calendaristice, declaratia recapitulativa cod 390 VIES, conform Ordinul presedintelui ANAF nr. 76/2010 pentru aprobarea modelului si continutului formularului 390 VIES "Declaratie recapitulativa privind livrarile/achizitiile/prestarile intracomunitare".
Declaratia recapitulativa se depune pentru fiecare luna calendaristica in care ia nastere exigibilitatea taxei pentru operatiunile prevazute la art. 153 indice 1 CF pentru care exista obligativitatea inregistrarii in scopuri de TVA.
In acest sens, art.126 alin 8 din Codul fiscal mentioneaza urmatoarele:
"(8) In cazul in care plafonul pentru achizitii intracomunitare este depasit, persoana prevazuta la art. 126 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal va solicita inregistrarea in scopuri de TVA conform art. 1531 alin. (1) lit. a) din Codul fiscal. Inregistrarea va ramane valabila pentru perioada pana la sfarsitul anului calendaristic in care a fost depasit plafonul de achizitii si cel putin pentru anul calendaristic urmator.
(9) Persoana prevazuta la art. 126 alin. (4) lit. a) din Codul fiscal poate solicita anularea inregistrarii oricand dupa incheierea anului calendaristic urmator celui in care s-a inregistrat, conform art. 1531 alin. (5) din Codul fiscal. Prin exceptie, persoana respectiva ramane inregistrata in scopuri de TVA conform art. 1531 din Codul fiscal pentru toate achizitiile intracomunitare efectuate cel putin pentru inca un an calendaristic, daca plafonul pentru achizitii intracomunitare este depasit si in anul calendaristic care a urmat celui in care persoana a fost inregistrata".
In situatia in care PFA achizitioneaza servicii din UE de la persoane impozabile - care se incadreaza la art 133 alin 2 din Codul fiscal, atunci PFA are obligatia sa solicite inregistrarea in scop de TVA conform art 1531 alin 2 lit. c din Codul fiscal, indiferent de valoarea serviciilor, prin depunerea la organul fiscal al formularului cod 091 si are, in acelasi timp, obligatia inregistrarii si in Registrul Operatorilor Intracomunitari conform art 1582 din Codul fiscal, inainte de achizitia serviciilor intracomunitare. De retinut si ca obligatiile declarative si de plata sunt aceleasi ca si in cazul in care PFA efectueaza achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro.
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Taxe PFA: Cum calculeaza CASS un PFA care este si pensionarTratament fiscal pentru venituri realizate din strainatate. Se declara in formularul 212?Codul fiscal 2016: Noile taxe pentru PFA si cei cu venituri din activitati independente si drepturi de autorDeclaratia Unica. Calcul CASS pentru PFAPFA: Pentru a fi considerate deductibile, cheltuielile trebuie sa fie efectuate in cadrul activitatilor independenteUltimele articole
Acte necesare pentru acord de functionare: ghid complet pentru SRL si PFAIncasari si plati in numerar 2026: reguli, plafoane si greseli frecvente pe care trebuie sa le evitiTVA in era digitala: organizarea documentelor si corelarea fluxurilor financiare cu ajutorul QuickConta.roIndemnizatie crestere copil in cazul unui PFA. Documente necesare pentru a o putea obtinePlafon TVA de 395.000 lei depasit in 2025. De cand devin PFA-urile platitoare de TVAArticole similare
Deducere TVA leasing auto. Cum deducem corect?Buletin informativ: Noutati legislative cu incidenta in materia fiscalaCe obligatii fiscale au platitorii de venituri cu regim de retinere la sursa?Procedura de solutionare a deconturilor cu sume negative de taxa pe valoarea adaugata cu optiune de rambursareContribuabilii trebuie sa prezinte 5 documente atunci cand inspectorii fiscali solicita baza de date SAGAUltimele articole
Inchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSDeducerea TVA dupa mai multi ani. Cum se exercita dreptul pentru o factura de achizitie neinregistrataFactura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVAVinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAArticole similare
Cum aplicam impozitul pe veniturile microintreprinderilor in anul 2016?Exercitarea optiunii pentru plata CAS si CASS. Persoane fizice autorizatePartener in faliment. Cum procedam in ce priveste creantele?Audit situatii financiare. De cand trebuie efectuat auditul intern?PFA. Impozite si contributii aferente anului 2023Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
ANAF: Noul model si instructiuni pentru unele declaratii privind inregistrarea sau anularea inregistrarii in scopuri de TVASocietate infiintata prin divizare. Inregistrare in scop de TVA. Ce procedura va urma societatea?Conditiile in care societatile neplatitoare de TVA pot achizitiona bunuri si servicii din UEAchizitie intracomunitara de servicii. Ce obligatii are firma in ce priveste TVA-ul?Neplatitor de TVA: inregistrare achizitii intracomunitareUltimele articole
Procedura de solicitare a codului special de TVA si depunerea formularului 091Campanie de promovare online in cazul unei societati neplatitoare de TVA. Tratament fiscalZoom fiscal: Formulare obligatorii la inregistrarea sau anularea inregistrarii in scopuri de TVAProceduri in materie de TVA privind achizitiile intracomunitare de bunuri si de servicii efectuate de persoanele impozabile neinregistrate in scopuri de TVA
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



