Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Incepand cu data de 1 ianuarie 2025, noi contribuabili au obligatia de a face raportarea in SAF-T, prin depunerea D406, lunar sau trimestrial. Iar in acest context, un contribuabil se intreaba daca in aceasta categorie intra si casele de ajutor reciproc.
Pentru o casa de ajutor reciproc (CAR) se depune SAF-T incepand cu ianuarie 2025?
Specialistul ne spune ca la art. 122/1996 se precizeaza ca Casele de ajutor reciproc ale salariatilor si uniunile acestora se constituie, se organizeaza si functioneaza ca persoane juridice potrivit dispozitiilor prezentei legi, precum si ale Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile ulterioare.
De asemenea, in Legea 540/2022, se precizeaza: casele de ajutor reciproc ale pensionarilor sunt organizatii cu caracter civic, persoane juridice de drept privat cu caracter nepatrimonial, neguvernamentale, apolitice, cu scop de caritate, de intrajutorare mutuala si de asistenta sociala.
Infiintarea, organizarea si functionarea caselor de ajutor reciproc ale pensionarilor se realizeaza in baza prevederilor referitoare la asociatii din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
Prin urmare, indiferent ca sunt ale salariatiilor sau ale pensionarilor CAR-urile sunt asociatii fara scop patrimonial, infiintate in baza prevederilor referitoare la asociatii din Ordonanta Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, cu modificarile si completarile ulterioare.
In Anexa 5 pct. 3 si 4 din OpANAF 1783/2021, se fac urmatoarele precizari:
3.Urmatoarele categorii de contribuabili au obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T), prin intermediul Declaratiei informative D406:
(..)
p)asociatiile/persoanele fara scop patrimonial;
Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2026
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Cartea Verde a Contabilitatii 2026
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
s)alte persoane juridice care nu se regasesc mentionate in mod expres la pct. 4.
La pct. 4.
Urmatoarele categorii de contribuabili nu au obligatia de depunere a fisierului standard de control fiscal (SAF-T):
a)persoanele fizice autorizate (PFA);
b)intreprinderile individuale (II);
c)intreprinderile familiale (IF);
d)persoanele fizice care desfasoara activitati cu scop lucrativ (PFL);
e)asociatiile familiale (ASF);
f)societatile profesionale de avocati cu raspundere limitata (SPAR) si cabinetele individuale de avocat;
g)societatile profesionale notariale si birourile individuale notariale;
h)cabinetele medicale individuale (CMI);
i)societatile profesionale de practicieni in insolventa (SPI);
j)intreprinderile profesionale unipersonale cu raspundere limitata (URL);
k)institutiile publice (PUB), indiferent de sursa lor de finantare sau de categoria de contribuabili la care sunt incadrate;
l)autoritatile administrative, indiferent de sursa lor de finantare;
m)persoanele juridice care utilizeaza informatii clasificate sau detin documente ale caror specificatii tehnice sunt clasificate potrivit legii sau deruleaza contracte clasificate care impun, potrivit prevederilor legale, masuri speciale de securitate pentru protejarea unor interese esentiale de securitate ale statului, in situatia in care prin depunerea declaratiei D406 (SAF-T) ar furniza astfel de informatii.
Prin urmare, avand in vedere ca asociatiile fara scop patrimonial care desfasurata activitate de CAR-uri nu sunt mentionate in mod expres la pct. 4, apreciez ca acestea trebuie sa depuna D406.
Insa este bine de urmarit completarile ulterioare intrucat la pct. 6 se arata ca informatii detaliate referitoare la data/datele de la care categoriile de contribuabili/platitori sunt obligate sa depuna Declaratia informativa D406 - fisierul standard de control fiscal (SAF-T), precum si categoriile de contribuabili/platitori exceptate de la depunerea fisierului standard de control fiscal, care completeaza cele cuprinse in prezenta anexa, se publica pe site-ul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin intermediul "Ghidului contribuabilului pentru pregatirea si depunerea Declaratiei informative D406 - Fisierul standard de control fiscal (SAF-T)".
Raspuns oferit in luna noiembrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Sarcini: Evidenta contabila si de gestiune, intocmire Balanta de Verificare, Salarii, Registre Contabilitate s.a; Evidenta computerizata: gestiune comerciala, salarii, imobilizari; Intocmire declaratii salarii,buget, bilant contabil; Consultanta manageriala si fiscala; Consultanta si asistenta in privinta rambursarilor de TVA. Experienta profesionala: Din 1992 si pana in prezent are o bogata experienta in conducerea evidentei contabile pentru diverse societati din domeniul constructiilor, transporturilor si comertului. Studii: 2008 CAFR – Auditor financiar 2007 CCFISCALI – Consultant fiscal 1996 CECCAR – Expert Contabil 1985-1990 Facultatea Finante,Contabilitate Bucuresti, Diploma Licenta – ASE Bucuresti
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
ATENTIE maxima la controalele fiscale pe TVA: tu stii care sunt ultimele reglementari legislative?Firme cu TVA lunar. Termene D406 si D101 pentru decembrie 2025Decontul precompletat e-TVA va fi MODIFICAT. Bolos anunta o perioada tranzitorieDeclaratia 406 SAF-T: Cum arata modelul formularului, cine trebuie sa il depuna si care sunt termenele limitaTermen limita pentru declararea facturilor in cazul firmelor platitoare de TVA si de impozit pe venitUltimele articole
Examenul de consultant fiscal 2026: cum te asiguri ca stapanesti inclusiv cele mai dificile grile de TVACartea Verde a Contabilitatii 2026: instrumentul care va scuteste de erori in aplicarea legislatiei de TVA si contabilaFactura din SPV care iti poate strica deducerea de TVA: ce faci cand o cheltuiala personala ajunge pe firmaMaparea SAF-T gresita iti aduce ANAF-ul la usa. Iata cum scapi de aceasta problema o data pentru totdeaunaPro rata TVA: exemplu de calcul si coduri SAF-T folosite pentru achizitiile cu TVA la care se aplica prorataArticole similare
SAF-T D406: Cum transmit D406 firmele care NU sunt inregistrate in scopuri de TVAD406 in 2025. Cum se face raportarea in D406 daca treceti la platitor de TVASAF-T si D406: Termenele de depunere a D406 pentru contribuabilii mijlocii incadrati la aceasta categorie din ianuarie 2023SAF-T ANAF. Termen D406 pentru trim. IV in cazul platitorilor neinregistrati in scop de TVATransmiterea SAF-T prin D406 va fi obligatorie din 2022. Cum se pot corecta eventualele erori din documentUltimele articole
SAF-T ANAF. Firmele care au cod special de TVA trebuie sa depuna D406?Firme cu TVA lunar. Termene D406 si D101 pentru decembrie 2025SAF-T ANAF. Pot fi depuse declaratiile rectificative D406 in timpul inspectiei fiscale?SAF-T ANAF. Perioada fiscala aplicabila + termen raportare D406 pentru firme cu cod special de TVATermen DEPUNERE D406. Amenzile ajung pana la 5.000 lei! Care sunt EXCEPTIILE
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



