Tags: tva de rambursat, prescriere tva, decont 300
Cum se inregistreaza taxa pe valoarea adaugata necompensata? Aceasta este intrebarea de la care pleaca specialistul nostru in studiul de caz de astazi.
Asadar, in articolul de fata vom discuta despre o societate care, in 2012, depune decontul 300 cu sold suma negativa 7.512 lei. Ulterior, prin decontul trimestrial, TVA-ul a fost compensat cu suma de plata respectiva. Dupa 5 ani, la 01.10.2017, suma necompensata 4.056 este prescrisa, societatea pierzandu-si dreptul de recuperare. Cum se completeaza decontul 300?
Raspunsul specialistului
Referitor la prescriere, pentru perioada respectiva sunt aplicabile prevederile O.G. nr. 92 din 24 decembrie 2003, republicata privind Codul de procedura fiscala. art. 91 "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale", alin. (1) conform caruia dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani care incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala. De exemplu, dreptul organului fiscal de a se pronunta asupra suma TVA de recuperat raportata de persoana impozabila prin
decontul de TVA cod 300 aferent lunii decembrie 2012, se prescrie pentru organul fiscal la data de 31.12.2017. Deci, perioada de 5 ani este doar pentru dreptul organului fiscal de a stabilit creante fiscale, nicidecum pentru persoana impozabila de a efectua regularizarea TVA in cadrul perioadei fiscale de raportare.Practic, in anul 2018, organul fiscal de inspectie fiscala nu are dreptul sa verifice structura soldului sumei negative de rambursat inregistrata anterior anului 2013 deoarece dreptul este prescris dreptul sau de a stabili creante fiscale in cadrul perioadei de 5 ani de la momentul inregistrarii bazei de impunere care a generat taxa respectiva.Astfel, nu poate refuza dreptul persoanei impozabile de regularizare a sumei negative in deconturile urmatoare.
In acest context, de retinut este faptul ca termenul de 5 ani se refera si la dreptul persoanei impozabile de a cere compensarea sau restituirea sumei TVA de rambursat, conform prevederilor art. 135 "Prescriptia dreptului de a cere compensarea sau restituirea": "Dreptul contribuabililor de a cere compensarea sau restituirea creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la compensare sau restituire.", dar nu se prescrie dreptul de regularizare.
Prevederile art.135 se completeaza cu cele de la art. 23 "Nasterea creantelor si obligatiilor fiscale" din Codul de procedura fiscala alin. (1) "Daca legea nu prevede altfel, dreptul de creanta fiscala si obligatia fiscala corelativa se nasc in momentul in care, potrivit legii, se constituie baza de impunere care le genereaza."
In opinia mea, prin reportarea lunara a sumei TVA de rambursat din luna decembrie 2012 in fiecare decont de TVA completat pentru perioada 2013, 2014, …., 2017, 2018, are loc doar "regularizarea" sumei TVA de plata sau de rambursat. In acest context, am in vedere prevederile art. 303 denumit "Rambursarile de taxa catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316" alin. (3) "Suma negativa a taxei, cumulata, se determina prin adaugarea la suma negativa a taxei, rezultata in perioada fiscala de raportare, a soldului sumei negative a taxei, reportat din decontul perioadei fiscale precedente, daca nu s-a solicitat a fi rambursat, si a diferentelor negative de TVA stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului. "coroborate cu prevederile alin. (6) "(6) Prin decontul de taxa prevazut la art. 323, persoanele impozabile trebuie sa determine diferentele dintre sumele prevazute la alin.(3) si (4), care reprezinta regularizarile de taxa, si stabilirea soldului taxei de plata sau a soldului sumei negative a taxei. Daca taxa de plata cumulata este mai mare decat suma negativa a taxei cumulata, rezulta un sold de taxa de plata in perioada fiscala de raportare.Daca suma negativa a taxei cumulata este mai mare decat taxa de plata cumulata,rezulta un sold al sumei negative a taxei in perioada fiscala de raportare." Practic. aplicarea prevederilor art. 303 din Codul fiscal nu este conditionata de aplicarea prevederilor din Codul de procedura fiscala.
Asa cum se poate constata, conform acestor prevederi legale, in cazul taxei pe valoarea adaugata, cu ocazia exigibilitatii lunare/trimestriale, TVA de plata sau de recuperat se stabileste pe baza decontului privind operatiile realizate.In acest scop,se procedeaza la regularizarea soldurilor conturilor TVA deductibila si TVA colectata, respectiv sold debitor si sold creditor, rezultand, fie TVA de plata 4423, fie TVA de rambursat 4424. De asemenea, dupa determinarea taxei de plata cumulata sau a sumei negative a taxei cumulata pentru operatiunile din perioada fiscala de raportare, persoana impozabila trebuie sa efectueze regularizarile legale, prin decontul de taxa, stabilind astfel soldul taxei de plata sau a soldului sumei negative a taxei la sfarsitul perioadei de raportare. Astfel, din textul de lege rezulta in mod evident ca, in cazul taxei pe valoarea adaugata de rambursat, regularizarea acesteia se poate face:
• fie de catre contribuabili prin compensarea efectuata prin decontul de taxa pe valoarea adaugata cu taxa de plata rezultata din decontul lunii anterioare sau din deconturile lunilor urmatoare, fara avizul organului fiscal;
• fie de catre organele fiscale, prin compensare din oficiu sau prin solicitarea adresata in scris;
• fie prin rambursarea efectiva de catre organele fiscale, daca rambursarea a fost solicitata.
Din acest motiv, consider ca este aplicabila legislatia specifica in materie de TVA, respectiv titlul VII din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal prin care se reglementeaza, in mod expres, modalitatea de regularizare a sumei TVA de rambursat in cadrul fiecarei perioade de rambursare, fara a fi aplicabile prevederile din Codul de procedura fiscala cu privire la prescriere. In concluzie, in situatia prezentata, consider ca, la aceasta data, suma TVA de rambursat de 4.056 lei la data de 30.09.2018 raportata prin decontul de TVA cod 300 cu termen de transmitere 25.10.2018 trebuie reportata si in deconturile de TVA urmatoare, fara a se considera prescrisa.
De retinut este faptul ca prin textul articolului 303 alin.(3) din Codul fiscal nu se face referire la prescrierea dreptului persoanei impozabile de a cumula soldul sumei negative de rambursat din perioada precedenta cu suma negativa din perioada curenta sau de a scadea din suma negativa de rambursat din perioada precedenta a sumei TVA de plata din perioada curenta "(3) Suma negativa a taxei, cumulata, se determina prin adaugarea la suma negativa a taxei, rezultata in perioada fiscala de raportare, a soldului sumei negative a taxei, reportat din decontul perioadei fiscale precedente, daca nu s-a solicitat a fi rambursat, si a diferentelor negative de TVA stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului."
Din acest motiv, in opinia mea, regularizarea lunara a TVA, fie prin compensarea sumei TVA de plata din cadrul unei perioade fiscale de raportare cu soldul sumei negative a TVA din perioade precedente, raportate la randul 40 din decontul de TVA cod 300 "Soldul sumei negative a TVA reportate din perioada precedenta pentru care nu s-a solicitat rambursare (rd. 44 din decontul perioadei fiscale precedente", fie prin cumularea soldurilor negative nu se prescrie rezultand suma de la randul 44 "Soldul sumei negative de TVA la sfarsitul perioadei de raportare (rd. 42 - rd. 39)" .
Altfel spus, reportarea prin decontul de TVA cod 300 a sumei negative a TVA din perioade precedente este o operatiune de regularizare a TVA, supusa legislatiei fiscale, fara a fi supusa legislatiei privind procedura fiscala.De asemenea, din acest motiv, consider ca regularizarea TVA in fiecare perioada fiscala de raportare nu este echivalenta cu solicitarea rambursarii TVA/compensarii sumei TVA de rambursat cu alte debite datorate bugetului de stat, astfel incat operatiunea sa se incadreze in prevederile Codului de procedura fiscala in vigoare la aceasta data, respectiv Legea nr. 207 din 20 iulie 2015 privind Codul de procedura fiscala, dupa cum urmeaza:
• art. 22 "Stingerea creantelor fiscale": "Creantele fiscale se sting prin plata, compensare, executare silita, scutire, anulare, prescriptie, dare in plata si prin alte modalitati prevazute expres de lege."
• art. 110 "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a creantelor fiscale":
" (1) Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel."
• art. 219 "Prescriptia dreptului de a cere restituirea": "Dreptul contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire."
In sustinerea acestei opinii, am in vedere si prevederile O.M.F.P. nr. 1802 din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate cu privire la monografia contului 4424 "Taxa pe valoarea adaugata de recuperat" din care rezulta ca acest cont , fie se debiteaza cu contul 4426 sau 4427, fie se crediteaza cu contul 512 sau 4423, fara a se stinge printr-o cheltuiala dupa implinirea perioadei de prescriere a dreptului de a solicita rambursarea/compensarea: "Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta taxei pe valoarea adaugata de recuperat de la bugetul statului.
Contul 4424 "Taxa pe valoarea adaugata de recuperat" este un cont de activ.
In debitul contului 4424 "Taxa pe valoarea adaugata de recuperat" se inregistreaza:
- diferentele rezultate la sfarsitul perioadei intre taxa pe valoarea adaugata deductibila mai mare (4426) si taxa pe valoarea adaugata colectata (4427).
In creditul contului 4424 "Taxa pe valoarea adaugata de recuperat" se inregistreaza:
- taxa pe valoarea adaugata incasata de la bugetul statului (512);
- taxa pe valoarea adaugata de recuperat compensata in perioadele urmatoare cu taxa pe valoarea adaugata de plata (4423) sau cu alte taxe si impozite, potrivit legii.
Soldul contului reprezinta taxa pe valoarea adaugata de recuperat de la bugetul statului."
Practic,chiar in cadrul fisei sintetice pe platitor, suma inregistrata in debitul contului 4424 se diminueaza/majoreaza/inchide prin:
• decontul de TVA aferent perioadei fiscale de raportare;
• rambursare;
• decizia de impunere a organului fiscal competent care stabileste diferente suplimentare de plata care conduc la diminuarea sumei TVA solicitate la rambursare.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Ajustare TVA leasing in situatia iesirii prin optiune de la TVA
Intrebare:
Revin la problema pe care am expus-o data trecuta, dar cu inca o intrebare:
CAND TREBUIE FACUTA AJUSTAREA DE TVA PENTRU AVANS LEASING PLATIT? LA IESIREA DE LA TVA PRIN OPTIUNE SAU LA DATA TRANSFERULUI DREPTULUI DE PROPRIETATE?
Care ar fi explicatia ca pentru suma facturata si platita avans catre soc de leasing, ajustarea de TVA sa se ceara la data iesirii de la TVA, iar pentru ratele de leasing, achitate in perioada de platitor TVA, ajustarea sa se faca la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Decontare ochelari
Intrebare:
Referitor la decontarea ochelarilor de vedere, conform recomandarii Directivei Europene.
Firma noastra deconteaza in limita a 400 lei/an, c/val ochelarilor de vedere pentru angajati.
In acest scop a fost intocmita o procedura in care sunt precizate categoriile de personal eligibile si documentele justificative necesare a fi prezentate, adica:
- recomandarea mediculul de medicina muncii privind necesitatea unui control/consult...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<