Atentie contabili!


Modificari importante privind cotele de TVA!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Regularizare sau prescriere TVA de rambursat reportata prin decontul de TVA cod 300

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 01 Aug. 2019 Exclusiv
Tags: rambursare tva, decont 300, tva, tva deductibila

O societate are in prezent in balanta si in decontul 300 TVA de recuperat in valoare 242.000 lei. Acesta suma provine din achizitia unui teren in anul 2008 si achizitia unui alt teren in anul 2013. Luna viitoare societatea noastra intentioneaza sa vanda aceste terenuri unei societati despre care nu stim inca daca este sau nu platitoare de TVA.

In cazul in care tranzactia se face cu TVA si societatea noastra colecteaza TVA la vanzare, acesta se poate compensa cu TVA de recuperat din balanta? In cazul unui control, institutiile statului nu pot obiecta ca acest TVA provine din anul 2008 si acum suntem in anul 2019?
 

Raspunsul specialistului


Prin reportarea lunara a sumei TVA de rambursat din anul 2008 in fiecare decont de TVA completat pentru fiecare perioada fiscala din intervalul 2008, 2014, ….,  2019, are loc doar "regularizarea" sumei TVA de plata sau de rambursat. In acest context, am in vedere prevederile art. 303 denumit "Rambursarile de taxa catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA, conform art. 316"  alin. (3)  "Suma negativa a taxei, cumulata, se determina prin adaugarea la suma negativa a taxei, rezultata in perioada fiscala de raportare, a soldului sumei negative a taxei, reportat din decontul perioadei fiscale precedente, daca nu s-a solicitat a fi rambursat, si a diferentelor negative de TVA stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului. "coroborate cu prevederile alin. (6) " (6) Prin decontul de taxa prevazut la art. 323, persoanele impozabile trebuie sa determine diferentele dintre sumele prevazute la alin. (3) si (4), care reprezinta regularizarile de taxa, si stabilirea soldului taxei de plata sau a soldului sumei negative a taxei. Daca taxa de plata cumulata este mai mare decat suma negativa a taxei cumulata, rezulta un sold de taxa de plata in perioada fiscala de raportare. Daca suma negativa a taxei cumulata este mai mare decat taxa de plata cumulata, rezulta un sold al sumei negative a taxei in perioada fiscala de raportare." Practic aplicarea prevederilor art. 303 din Codul fiscal cu privire la regularizarile TVA nu este conditionata de aplicarea prevederilor din Codul de procedura fiscala cu privire la prescrierea dreptului de a solicita rambursarea TVA. Altfel spus, obligatia de a efectua regularizarea taxei prin decontul de TVA cod 300 pentru care nu s-a reglementat un termen de prescriere, nici prin Codul fiscal, dar nici prin Codul de procedura fiscala, nu trebuie confundata cu prescrierea dreptului de a solicita rambursarea TVA reglementat prin Codul de procedura fiscala. 
 
Asa cum se poate constata, conform acestor prevederi legale, respectiv art. 303 din Codul fiscal, in cazul taxei pe valoarea adaugata, cu ocazia exigibilitatii lunare/trimestriale, TVA de plata sau de recuperat se stabileste pe baza decontului privind operatiile realizate in cadrul fiecarei perioade fiscale de raportare. In acest scop, se procedeaza la regularizarea soldurilor conturilor TVA deductibila si TVA colectata, respectiv sold debitor si sold creditor, rezultand, fie TVA de plata 4423, fie TVA de rambursat 4424.
 
De asemenea, dupa determinarea taxei de plata cumulata sau a sumei negative a taxei cumulata pentru operatiunile din perioada fiscala de raportare, persoana impozabila trebuie sa efectueze regularizarile legale, prin decontul de taxa, stabilind astfel soldul taxei de plata sau a soldului sumei negative a taxei la sfarsitul perioadei de raportare.
Astfel, din textul de lege rezulta in mod evident ca, in cazul taxei pe valoarea adaugata de rambursat, regularizarea acesteia se poate face: 
- fie de catre contribuabili prin regularizarea efectuata prin decontul de taxa pe valoarea adaugata cu taxa de plata rezultata din decontul lunii anterioare sau din deconturile lunilor urmatoare, fara avizul organului fiscal. In opinia mea, regularizarea efectuata conform prevederilor art. 303 nu trebuie tratata drept o autocompensare a persoanei impozabile; 
- fie de catre organele fiscale, prin compensare din oficiu sau prin solicitarea adresata in scris de catre persoana impozabila;
- fie prin rambursarea efectiva de catre organele fiscale, daca rambursarea a fost solicitata de catre persoana impozabila.
 
Din acest motiv, in situatia prezentata, consider ca este aplicabila legislatia specifica in materie de TVA, respectiv prevederile  titlului VII din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv art. 303 alin. (1) prin care se reglementeaza, in mod expres, modalitatea de regularizare a sumei negative a TVA  tratata drept un excedent in cadrul perioadei fiscale de raportare " (1) In situatia in care taxa aferenta achizitiilor efectuate de o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA, conform art. 316, care este deductibila intr-o perioada fiscala, este mai mare decat taxa colectata pentru operatiuni taxabile, rezulta un excedent in perioada de raportare, denumit in continuare suma negativa a taxei. ", fara a fi aplicabile prevederile din Codul de procedura fiscala cu privire la prescrierea dreptului de a solicita rambursarea.
 
In concluzie, in situatia prezentata, consider ca, suma TVA de 242.000 lei  nu poate fi considerata prescrisa deoarece reprezinta un excedent al taxei aferente achizitiilor.    Referitor la prescriere, pentru perioada respectiva sunt aplicabile prevederile O.G. nr. 92 din 24 decembrie 2003, republicata privind Codul de procedura fiscala. art. 91  "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a obligatiilor fiscale", alin.  (1) conform caruia dreptul organului fiscal de a stabili obligatii fiscale se prescrie in termen de 5 ani care  incepe sa curga de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care s-a nascut creanta fiscala. De exemplu, dreptul organului fiscal de a se pronunta asupra sumei TVA de recuperat raportata de persoana impozabila prin decontul de TVA cod 300 aferent lunii decembrie 2008, s-a  prescris pentru organul fiscal la data de 31.12.2013. Deci, perioada de 5 ani este doar pentru dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale, nicidecum pentru persoana impozabila de a efectua regularizarea TVA in cadrul fiecarei perioade fiscale de raportare TVA.
 
De asemenea, termenul de 5 ani se refera si  la dreptul persoanei impozabile de a cere  compensarea sau restituirea sumei TVA de rambursat, conform prevederilor art. 135 " Prescriptia dreptului de a cere compensarea sau restituirea"  "Dreptul contribuabililor de a cere compensarea sau restituirea creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la compensare sau restituire." , dar nu se prescrie dreptul de regularizare. Prevederile art. 135 se completeaza cu cele de la  art. 23  "Nasterea creantelor si obligatiilor fiscale" din  Codul de procedura fiscala alin.  (1)  " Daca legea nu prevede altfel, dreptul de creanta fiscala si obligatia fiscala corelativa se nasc in momentul in care, potrivit legii, se constituie baza de impunere care le genereaza."  
 
Din punct de vedere al TVA, de retinut este faptul ca prin textul articolului 303 alin. (3) din Codul fiscal nu se face referire la prescrierea dreptului persoanei impozabile de a cumula soldul sumei negative de rambursat din perioada precedenta cu suma negativa din perioada curenta sau de a scadea din suma negativa de rambursat din perioada precedenta a sumei TVA de plata din perioada curenta " (3) Suma negativa a taxei, cumulata, se determina prin adaugarea la suma negativa a taxei, rezultata in perioada fiscala de raportare, a soldului sumei negative a taxei, reportat din decontul perioadei fiscale precedente, daca nu s-a solicitat a fi rambursat, si a diferentelor negative de TVA stabilite de organele de inspectie fiscala prin decizii comunicate pana la data depunerii decontului."     
 
Din acest motiv, in opinia mea, regularizarea lunara a TVA, fie  prin compensarea sumei TVA de plata din cadrul unei perioade fiscale de raportare cu soldul sumei negative a TVA din perioade precedente, raportate la randul 40 din decontul de TVA cod 300  "Soldul sumei negative a TVA reportate din perioada precedenta pentru care nu s-a solicitat rambursare (rd. 44 din decontul perioadei fiscale precedente", fie prin cumularea soldurilor negative nu se prescrie, caz in care  rezulta  suma de la randul  44  "Soldul sumei negative de TVA la sfarsitul perioadei de raportare (rd. 42 - rd. 39) " ca diferenta intre:
- randul 42 reprezentand Suma negativa a TVA cumulate rezultata din insumarea rd. 35 rd. 40 rd. 41;
- randul 39 reprezentand TVA de plata cumulat rezultata din insumarea rd. 36 rd. 37 rd. 38.
  
Altfel spus, reportarea prin decontul de TVA cod 300 a sumei negative a TVA din perioade precedente este o operatiune de regularizare a TVA, supusa legislatiei fiscale,  fara a fi supusa legislatiei privind procedura fiscala cu privire la stingerea creantelor fiscale prin compensare sau prin alte modalitati prevazute de lege. De asemenea, din acest motiv, consider ca regularizarea TVA in fiecare perioada fiscala de raportare nu este  echivalenta cu solicitarea rambursarii TVA/compensarii sumei TVA de rambursat cu alte debite datorate bugetului de stat, astfel incat operatiunea sa se incadreze in prevederile Codului de procedura fiscala in vigoare la aceasta data, respectiv
Legea nr.  207 din 20 iulie 2015 privind Codul de procedura fiscala, dupa cum urmeaza: 
- art. 22  "Stingerea creantelor fiscale":  "Creantele fiscale se sting prin plata, compensare, executare silita, scutire, anulare, prescriptie, dare in plata si prin alte modalitati prevazute expres de lege. "
- art. 110  "Obiectul, termenul si momentul de la care incepe sa curga termenul de prescriptie a dreptului de stabilire a creantelor fiscale":
" (1) Dreptul organului fiscal de a stabili creante fiscale se prescrie in termen de 5 ani, cu exceptia cazului in care legea dispune altfel.
(2) Termenul de prescriptie a dreptului prevazut la alin. (1) incepe sa curga de la data de 1 iulie a anului urmator celui pentru care se datoreaza obligatia fiscala, daca legea nu dispune altfel. "
- art. 219 " Prescriptia dreptului de a cere restituirea":
" Dreptul contribuabilului/platitorului de a cere restituirea creantelor fiscale se prescrie in termen de 5 ani de la data de 1 ianuarie a anului urmator celui in care a luat nastere dreptul la restituire. "
 
In sustinerea acestei opinii, am in vedere si prevederile O.M.F.P. nr. 1802  din 29 decembrie 2014 pentru aprobarea Reglementarilor contabile privind situatiile financiare anuale individuale si situatiile financiare anuale consolidate cu privire la monografia contului 4424 "Taxa pe valoarea adaugata de recuperat" din care rezulta ca acest cont , fie se debiteaza cu contul 4426 sau 4427, fie se crediteaza cu contul 512 sau 4423, fara a se stinge printr-o cheltuiala dupa implinirea perioadei de prescriere a dreptului de a solicita rambursarea/compensarea:

"Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta taxei pe valoarea adaugata de recuperat de la bugetul statului.
Contul 4424 "Taxa pe valoarea adaugata de recuperat" este un cont de activ.
 
In debitul contului 4424 "Taxa pe valoarea adaugata de recuperat" se inregistreaza:
- diferentele rezultate la sfarsitul perioadei intre taxa pe valoarea adaugata deductibila mai mare (4426) si taxa pe valoarea adaugata colectata (4427).
 
In creditul contului 4424 "Taxa pe valoarea adaugata de recuperat" se inregistreaza:
- taxa pe valoarea adaugata incasata de la bugetul statului (512);
- taxa pe valoarea adaugata de recuperat compensata in perioadele urmatoare cu taxa pe valoarea adaugata de plata (4423) sau cu alte taxe si impozite, potrivit legii.
 
Soldul contului reprezinta taxa pe valoarea adaugata de recuperat de la bugetul statului. " 
 
Daca nu se solicit rambursarea, recuperarea sumei de la bugetul de stat se efectueaza prin regularizarea reglementata prin art. 303 alin. (3) din Codul fiscal. 

Practic, chiar in cadrul fisei sintetice pe platitor, periodic, suma inregistrata in debitul contului 4424 se diminueaza/majoreaza/inchide prin:
- decontul de TVA aferent perioadei fiscale de raportare;
- rambursare, daca a fost solicitata;
- decizia de impunere a organului fiscal competent care stabileste diferente suplimentare de plata care conduc la diminuarea sumei TVA solicitate la rambursare.
 
In concluzie, in situatia in care din decontul de TVA cod 300 rezulta o suma negativa a taxei, preluata in fisa sintetica pe platitor, regularizarea sumei TVA de plata cu suma negativa poate fi efectuata si la aceasta data.  
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.
 
Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Regularizare sau prescriere TVA de rambursat reportata prin decontul de TVA cod 300":
Rating:

Nota: 4.88 din 5 din 4 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016