keyboard_double_arrow_right

Atentie, contabili!

Va oferim CADOU un Raport Special Gratuit
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"!

Adauga adresa de email si DESCARCA GRATUIT raportul realizat de specialisti

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal
keyboard_double_arrow_left

Cheltuieli pentru stimularea vanzarilor, regim fiscal TVA si impozit pe profit

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Redactia Infotva la 20 Aug. 2019 Exclusiv
Tags: declaratia 205, colectare tva, impozit pe profit, deducere tva, stimulare vanzari

O societate comerciala, inregistrata in scopuri de TVA si platitoare de impozit pe profit, acorda un premiu pentru al 1.000 lea client. Premiul consta intr-un card de combustibil de 1.000 de litri. Clientul este persoana juridica, platitor de tva. Inregistrarile contabile pe care le-a efectuat platitorul premiului sunt: - achizitionare card 3022=401 cu TVA -ul deductibil aferent - se trece pe cheltuiala cardul pe baza de regulament si aviz de predare castigatorului 623.02=3022 cu valoarea din 3022.

Plecand de la aceata situatie, expertul nostru contabil - Amelia Dumitras - va raspunde intrebarilor urmatoare:

Daca la achizitie se deduce tva, societatea intocmeste autofactura pentru colectarea tva?
 
Este aceasta cheltuiala deductibila la calculul impozitului pe profit?
 
Se face stopaj la sursa in aceasta situatie si se depune declaratia 205? Daca da, la ce valoare a combustibilului, bruta (cu tva) sau neta?
 
Societatea care primeste premiul cum inregistreaza acest premiu? Este impozabil premiul primit in situatia in care societatea este platitor de impozit pe profit?
 

Raspunsul specialistului


Cardul respectiv poate fi acordat, gratuit, in cadrul unei campanii publicitare sau a unei campanii de promovare a numelui sau a unei campanii de stimulare a vanzarilor organizate de catre serviciul de marketing din cadrul societatii pe care o reprezentati. Aceasta campanie trebuie organizata in baza unui regulament intern, intocmit in acest scop. Din acest regulament trebuie sa rezulte cel putin urmatoarele informatii pentru consumatori:
-    perioada de desfasurare a campaniei;
-    cantitatea si valoarea cardului care urmeaza a fi oferit gratuit fiecarui client participant, conditiile, dar si modalitatea de acordare a acestuia. Astfel, prin card, pot fi oferite atat bunuri care fac parte din produsele comercializate de societatea respectiva (de exemplu, o statie de comercializare combustibil auto), cat si bunuri de alta natura, achizitionate special in acest scop pentru participanti, de exemplu, combustibil, daca organizatorul campaniei este o societatate vanzatoare de autoturisme;
-    documentul prin care se confirma predarea bunului catre castigator (aviz de insotire, proces verbal de predare primire) in care se mentioneaza "nu se factureaza. Premiu in cadrul campaniei... (denumirea campaniei din perioada …..)".
 
In aceasta situatie, valoarea combustibilului acordat prin card, cu titlu gratuit, in cadrul campaniei de promovare si stimulare a vanzarilor reprezinta pentru vanzator o cheltuiala deductibila la determinarea rezultatului fiscal (profit sau pierdere) fiind aferenta, fie promovarii activitatii, fie stimularii vanzarilor. Astfel, valoarea bunurilor acordate gratuit se inregistreaza in debitul contului 623 in conturi analitice distincte (analitic "promovare" si analitic "stimulare a vanzarilor").   
In acest sens, aduc drept argument prevederile articolului 25, alin. (1) din Codul fiscal si pct. 13 alin. (1) lit. a) din norme prin care se precizeaza faptul ca sunt cheltuieli efectuate in scopul realizarii de venituri "(1)In aplicarea prevederilor art. 25 alin. (1) din Codul fiscal, sunt cheltuieli efectuate in scopul desfasurarii activitatii economice, fara a se limita la acestea, urmatoarele:
    a) cheltuielile de reclama si publicitate efectuate in scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, precum si costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ in categoria cheltuielilor de reclama si publicitate si bunurile care se acorda in cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru incercarea produselor si demonstratii la punctele de vânzare, precum si alte bunuri si servicii acordate cu scopul stimularii vanzarilor;"
 
Din punct de vedere al TVA, posibilitatea oferirii gratuite a unor bunuri, fara a fi obligatorie colectarea TVA este reglementata prin articolului 270 alin. (8) litera b) din Codul fiscal conform carora "Nu constituie livrare de bunuri, in sensul alin. (1): ……. b) acordarea in mod gratuit de bunuri in scop de reclama sau in scopul stimularii vânzarilor sau, mai general, in scopuri legate de desfasurarea activitatii economice, in conditiile stabilite prin normele metodologice."
 
Deci, aplicarea acestor prevederi este conditionata de respectarea reglementarii de la pct. 7 alin. (10) lit. a) pentru aplicarea prevederilor art. 270 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal "(10) In sensul art. 270 alin. (8) lit. b) din Codul fiscal:
    a) se cuprind in categoria bunurilor acordate in mod gratuit in scopul stimularii vânzarilor bunurile care sunt produse de persoana impozabila in vederea vânzarii sau sunt comercializate in mod obisnuit de catre persoana impozabila, acordate in mod gratuit clientului, numai in masura in care sunt bunuri de acelasi fel ca si cele care sunt, au fost ori vor fi livrate clientului. Atunci când bunurile acordate gratuit in vederea stimularii vânzarilor nu sunt produse de persoana impozabila si/sau nu sunt bunuri comercializate in mod obisnuit de persoana impozabila si/sau nu sunt de acelasi fel ca si cele care sunt ori au fost livrate clientului, acordarea gratuita a acestora nu se considera livrare de bunuri daca:
    1. se poate face dovada obiectiva a faptului ca acestea pot fi utilizate de catre client in legatura cu bunurile/serviciile pe care le-a achizitionat de la respectiva persoana impozabila; sau
    2. bunurile/serviciile sunt furnizate catre consumatorul final si valoarea bunurilor acordate gratuit este mai mica decât valoarea bunurilor/serviciilor furnizate acestuia;"
   
Astfel, asa cum se poate constata, chiar daca bunurile respective nu sunt comercializate de catre societatea dvs., dar urmeaza a fi utilizate de catre cumparator in legatura cu bunurile cumparate (de exemplu, combustibil pentru autoturismul achizitionat), acordarea gratuita a combustibilului nu reprezinta livrare de bunuri, astfel incat sa fie obligatorie colectarea TVA la valoarea acestora.
 
In situatia in care valoarea premiului acordat este mult mai mare decat valoarea bunurilor cumparate de catre clientul castigator din magazinul societatii organizatoare (de exemplu un laptop), iar premiul primit in natura nu poate fi utilizat de catre castigator in legatura ca bunurile comercializate de catre societatea care organizeaza campania promotionala, acordarea combustibilului drept premiu indeplineste conditiile pentru a fi considerata o livrare de bunuri conform prevederilor art. 270 alin. (8) lit. b) sau lit. c)  din Codul fiscal pentru care se colecteaza TVA, daca s-a exercitat dreptul de deducere la achizitie. Astfel, in situatia in care nu se respecta niciuna din cele doua conditii, operatiunea reprezinta o operatiune asimilata unei livrari de bunuri pentru care se colecteaza TVA prin autofactura emisa, numai daca, la momentul achizitiei bunurilor respective, s-a exercitat dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in factura furnizorului/furnizorilor.
 
Pentru contravaloarea combustibilului achizitionat sub forma unui card ce urmeaza a fi oferit, societatea organizatoare a campaniei de premiere poate exercita integral, la momentul achizitiei, dreptul de deducere a sumei TVA deductibile inscrise in factura furnizorului, dar trebuie sa considere acordarea gratuita a cardului catre castigator drept  operatiune asimilata unei livrari de bunuri pentru care este obligata sa colecteze TVA. In acest sens, am in vedere prevederile art. 270 "Livrarea de bunuri"  alin. (4) lit. b)

"(4) Sunt asimilate livrarilor de bunuri efectuate cu plata urmatoarele operatiuni: …..    b) preluarea de catre o persoana impozabila a bunurilor mobile achizitionate sau produse de catre aceasta pentru a fi puse la dispozitia altor persoane in mod gratuit, daca taxa aferenta bunurilor respective sau partilor lor componente a fost dedusa total sau partial; "
 
Pentru realizarea unei operatiuni asimilate unei livrari de bunuri trebuie emisa autofactura doar in scop de TVA pentru:
-    evidentierea operatiunii in jurnalul pentru vanzari;
-    raportarea prin decontul de TVA cod 300;
-    raportarea prin declaratia informativa cod 394.
 
Recomand ca suma TVA colectata pentru aceasta operatiune asimilata unei livrari de bunuri determinata prin aplicarea cotei TVA in vigoare la data acordarii premiului sa reintregeasca valoarea premiului acordat prin formula contabila 6232 (analitic cheltuieli pentru stimularea vânzarilor) = 4427, fara a se inregistra prin debitul contului 635 = 4427.
In autofactura emisa, valoarea cardului acordat gratuit se inscrie la o pozitie distincta, cu mentiunea "gratuit".  
 
In concluzie, la momentul achizitiei cardului de combustibil, nu este recomandabil sa exercitati dreptul de deducere a sumei TVA deductibile, daca se cunoaste faptul ca, la momentul acordarii premiilor nu vor fi indeplinite conditiile legale mentionate anterior.
 
Cu toate acestea, suma TVA deductibila inscrisa in factura  primita pentru combustibil se raporteaza, atât prin decontul de TVA cod 300 la randul 22 “Achizitii de bunuri si servicii taxabile cu cota de 19%, altele decât cele de la rd. 25”, cat si prin declaratia informativa cod 394, in cartusul C. Avand in vedere ca nu sunt indeplinite conditiile de exercitare a dreptului de deducere reglementate prin art. 297 si 298 din Codul fiscal, suma TVA deductibila reintregeste costul bunurilor achizitionate, motiv pentru care suma TVA respectiva nu se preia in decontul de TVA cod 300 la randul 30 "SUB-TOTAL TAXA DEDUSA CONFORM ART. 297 SI ART. 298 SAU ART. 300 SI ART. 298 DIN CODUL FISCAL SI COMPENSATIE IN COTA FORFETARA" .
 
In alta ordine de idei, de retinut este faptul ca inregistrarile contabile prezentate sunt corecte, sub rezerva crearii unui cont analititic distinct pentru combustibilul sub forma de premiu = card.
 
In ceea ce priveste retinerea la sursa, avand in vedere ca acel castigator este persoana juridica, nu se efectueaza retinerea la sursa a impozitului pe venituri din premii.

Primitorul premiului este obligat sa inregistreze premiul primit la valoarea bruta, inclusiv TVA, fara a avea drept de deducere a sumei TVA deductibile inclusa in valoarea acestuia. Venitul astfel inregistrat, de exemplu, in creditul contului 758, analitic distinct, se supune impozitului pe profit.  
 
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton.

Redactia Infotva de Redactia Infotva
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

[x]

Informatii vitale despre TVA: deducerea si rambursarea TVA, baza de impozitare, scutiri si operatiuni scutite de TVA.

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016