Tags: inregistrare in scopuri de tva, regularizare avans, factura vanzare
Cum se evidentiaza o factura de vanzare a unui produs si stornarea avansului (din punct de vedere al TVA-ului), in cazul in care factura a fost incasata in perioada in care firma nu era inregistrata in scopuri de TVA si care este monografia contabila pentru respectiva factura de vanzare?
La data 01.01.2019, o societate emite
factura de avans pentru vanzarea unui produs in valoare de 1.000 lei pe care o incaseaza in totalitate. La acea data firma este neinregistrata in scopuri de TVA. La data de 01.02.2019 devine platitoare de
TVA la incasare. La data de 31.01.2019 achizitioneaza marfa comandata la pretul de achizitie de 1.200 lei. In cei 1.200 de lei TVA-ul este inclus in pretul de achizitie, nefiind inregistrat in scopuri de TVA. La data de 10.02.2019 trebuie sa factureze produsul in valoare de 2.000 lei (TVA inclus). Cum se evidentiaza factura vanzarea produsului si stornarea avansului (din punct de vedere al TVA-ului) si care este
monografia contabila pentru respectiva factura de vanzare?
Raspunsul specialistului
Potrivit prevederilor art. 280 alin. (6), in cazul schimbarii regimului de impozitare se procedeaza la regularizare pentru a se aplica regimul de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii pentru cazurile prevazute la art. 282 alin. (2) lit. a), numai daca factura este emisa pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, si la art. 282 alin. (2) lit. b), daca a fost incasat un avans pentru valoarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii, mai putin in cazul operatiunilor pentru care se aplica sistemul TVA la incasare, pentru care se aplica regulile stabilite la art. 282 alin. (7).
Prin exceptie, micile intreprinderi prevazute la art. 310, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316, procedeaza la regularizare in vederea aplicarii regimului de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii in cazurile prevazute la art. 282 alin. (2) lit. a) si b), pentru facturile emise si/sau avansurile care au fost incasate, inainte de inregistrarea in scopuri de TVA, pentru contravaloarea partiala sau integrala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii.
Potrivit prevederilor pct. 23 alin. (2) lit. b) din Normele metodologice de aplicare , in acest sens furnizorul/prestatorul, dupa inregistrarea in scopuri de TVA, emite factura de regularizare pe care inscrie cu semnul minus baza de impozitare aferenta livrarii/prestarii in regim de scutire facturata/incasata inainte de inregistrarea in scopuri de TVA si concomitent inscrie contravaloarea integrala a livrarii de bunuri/prestarii de servicii aplicand regimul corespunzator operatiunii respective, respectiv taxare sau scutire fara drept de deducere prevazuta la art. 292 din Codul fiscal ori scutire cu drept de deducere prevazuta la art. 294-296 din Codul fiscal ori alt regim special prevazut de titlul VII al Codului fiscal, pe aceeasi factura sau pe o factura separata, conform prevederilor art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.
Aceste prevederi se aplica indiferent daca factura este emisa pentru intreaga contravaloare a livrarii/prestarii sau este incasata integral contravaloarea livrarii/prestarii inainte de data faptului generator de taxa.
Pe de alta parte, aveati posibilitatea deducerii TVA pentru achizitiile efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de taxa , conform urmatoarelor dispozitii legale:
Conform pct. 83 alin. (11) din Norme, in sensul art. 310 alin. (11) din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa prin optiune conform prevederilor art. 310 alin. (3), coroborate cu prevederile art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, si persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art. 310 alin. (6) din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare, in conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;
d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Ajustarile efectuate se inscriu in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, conform pct. 83 alin. (12) din Norme.
Din intrebare, se intelege ca TVA a fost inclusa in costul marfii si nu a fost dedusa la momentul respectiv .
Avand in vedere dispozitiile legale mai sus mentionate, se va storna factura inregistrata initial si pe aceeasi factura sau pe o factura separata se va inscrie contravaloarea integrala a bunurilor livrate aplicand regimul corespunzator operatiunii, respectiv taxare prin colectare TVA in cota de 19%, astfel:
4111=419 (-1.000) lei
Si 4111=% 2000 lei
707 1681lei
4428 319 lei
Si avand in vedere ca sunteti
platitoare de TVA la incasare veti efectua si inregistrarea:
4428=4427 159,66 lei (pentru avansul deja incasat)
Descarcarea gestiunii se realizeaza:
- in situatia in care nu ati dedus TVA veti avea 607=371 1200 lei
- in situatia in care ati fi ajustat TVA:
4426=371 191.59 lei
607=371 1008.41 lei

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Import bunuri in Romania. Livrare in Italia
Intrebare:
Societatile R din Romania si I din Italia fac parte dintr-un grup multinational. Se ocupa cu comert online de cosmetice.
Pe langa produsele proprii, Societatea R din Romania importa din Turcia produse pe care le factureaza ulterior catre societatea I din Italia (livrare intracomunitara de bunuri). Bunurile ajung din Romania direct la clientii finali din Italia ai societatii I (clientii pot fi persoane fizice sau juridice din Italia). Factura catre clientii finali...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Facturare dupa inregistrare in scopuri de tva
Intrebare:
O societate care emite o factura de prestari servicii lunar, a depasit plafonul de 395.000 lei, cu factura emisa in luna septembrie 2025, respectiv in data de 15 septembrie. Aceasta s-a inregistrat ca platitoare de TVA, incepand cu data de 15 septembrie. Pentru aceasta factura emisa in 15 septembrie, prin care s-a depasit plafonul, societatea a emis-o fara TVA. Avea obligatia de a o emite cu TVA? Daca da, va rog sa imi spuneti cum ar trebui sa procedeze acum. Trebuie sa o storneze si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim TVA achizitie bunuri cu instalare in Romania, prestator din stat tert
Intrebare:
O firma din Gemania trimite piese de schimb in Romania pentru un echipament instalat la o entitate in Romania. Firma din Gemania factureza pentru acest echipament unei firme din SUA care nu este inregistrata in scopuri de TVA in Romania. Echipamentul ajunge din GE in Romania la un subcontractor al firmei din SUA si ulterior este instalat la clientul final fie de subcontractor, fie de furnziorul din GE. Facturile se emit in felul urmator: firma din GE emite factura catre firma din...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<