Tags: inregistrare in scopuri de tva, regularizare avans, factura vanzare
Cum se evidentiaza o factura de vanzare a unui produs si stornarea avansului (din punct de vedere al TVA-ului), in cazul in care factura a fost incasata in perioada in care firma nu era inregistrata in scopuri de TVA si care este monografia contabila pentru respectiva factura de vanzare?
La data 01.01.2019, o societate emite
factura de avans pentru vanzarea unui produs in valoare de 1.000 lei pe care o incaseaza in totalitate. La acea data firma este neinregistrata in scopuri de TVA. La data de 01.02.2019 devine
platitoare de TVA la incasare. La data de 31.01.2019 achizitioneaza marfa comandata la pretul de achizitie de 1.200 lei. In cei 1.200 de lei TVA-ul este inclus in pretul de achizitie, nefiind inregistrat in scopuri de TVA. La data de 10.02.2019 trebuie sa factureze produsul in valoare de 2.000 lei (TVA inclus). Cum se evidentiaza
factura vanzarea produsului si stornarea avansului (din punct de vedere al TVA-ului) si care este monografia contabila pentru respectiva factura de vanzare?
Raspunsul specialistului
Potrivit prevederilor art. 280 alin. (6), in cazul schimbarii regimului de impozitare se procedeaza la regularizare pentru a se aplica regimul de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii pentru cazurile prevazute la art. 282 alin. (2) lit. a), numai daca factura este emisa pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, si la art. 282 alin. (2) lit. b), daca a fost incasat un avans pentru valoarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii, mai putin in cazul operatiunilor pentru care se aplica sistemul
TVA la incasare, pentru care se aplica regulile stabilite la art. 282 alin. (7).
Prin exceptie, micile intreprinderi prevazute la art. 310, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316, procedeaza la regularizare in vederea aplicarii regimului de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii in cazurile prevazute la art. 282 alin. (2) lit. a) si b), pentru facturile emise si/sau avansurile care au fost incasate, inainte de inregistrarea in scopuri de TVA, pentru contravaloarea partiala sau integrala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii.
Potrivit prevederilor pct. 23 alin. (2) lit. b) din Normele metodologice de aplicare , in acest sens furnizorul/prestatorul, dupa inregistrarea in scopuri de TVA, emite factura de regularizare pe care inscrie cu semnul minus baza de impozitare aferenta livrarii/prestarii in regim de scutire facturata/incasata inainte de inregistrarea in scopuri de TVA si concomitent inscrie contravaloarea integrala a livrarii de bunuri/prestarii de servicii aplicand regimul corespunzator operatiunii respective, respectiv taxare sau scutire fara drept de deducere prevazuta la art. 292 din Codul fiscal ori scutire cu drept de deducere prevazuta la art. 294-296 din Codul fiscal ori alt regim special prevazut de titlul VII al Codului fiscal, pe aceeasi factura sau pe o factura separata, conform prevederilor art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.
Aceste prevederi se aplica indiferent daca factura este emisa pentru intreaga contravaloare a livrarii/prestarii sau este incasata integral contravaloarea livrarii/prestarii inainte de data faptului generator de taxa.
Pe de alta parte, aveati posibilitatea deducerii TVA pentru achizitiile efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de taxa , conform urmatoarelor dispozitii legale:
Conform pct. 83 alin. (11) din Norme, in sensul art. 310 alin. (11) din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa prin optiune conform prevederilor art. 310 alin. (3), coroborate cu prevederile art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, si persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art. 310 alin. (6) din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare, in conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;
d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Ajustarile efectuate se inscriu in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, conform pct. 83 alin. (12) din Norme.
Din intrebare, se intelege ca TVA a fost inclusa in costul marfii si nu a fost dedusa la momentul respectiv .
Avand in vedere dispozitiile legale mai sus mentionate, se va storna factura inregistrata initial si pe aceeasi factura sau pe o factura separata se va inscrie contravaloarea integrala a bunurilor livrate aplicand regimul corespunzator operatiunii, respectiv taxare prin colectare TVA in cota de 19%, astfel:
4111=419 (-1.000) lei
Si 4111=% 2000 lei
707 1681lei
4428 319 lei
Si avand in vedere ca sunteti
platitoare de TVA la incasare veti efectua si inregistrarea:
4428=4427 159,66 lei (pentru avansul deja incasat)
Descarcarea gestiunii se realizeaza:
- in situatia in care nu ati dedus TVA veti avea 607=371 1200 lei
- in situatia in care ati fi ajustat TVA:
4426=371 191.59 lei
607=371 1008.41 lei
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: O societate A din UE are un client B din Romania. Pentru a reduce costurile de transport propune unei alte societati C din Romania sa achizitioneze de la un furnizor local din Romania anumite produse necesare societatii B, ulterior societatea C din Romania sa le factureze societatii A din UE si sa le livreze in final clientului B din Romania cu aviz emis de catre societatea A din UE. Cum poate proceda societatea C astfel incat sa fie corect din punct de vedere legal si fiscal? In conditiile in...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea A, inregistrata in scop de TVA in Romania, cumpara utilaje de la societatea B, inregistrata in scop TVA in Italia, utilaje pe care le va vinde catre un client, societatea C din Romania. Deoarece societatea C din Romania, clientul final, urmeaza sa foloseasca utilajele intr-o alta tara Belgia, ne solicita ca utilajele sa fie transportate de la furnizor direct in Belgia. Intrebare: Avand in vedere ca societatea A din Romania face o achizitie intracomunitara, este posibil ca utilajele...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Societatea schimba forma juridica la RECOM din SRL in SA. Este necesara reemiterea certificatului in scop de TVA la ANAF din cauza acestei schimbari? Daca da, ce declaratii / documente se depun in acest sens si prin ce mijloace (se poate depune electronic solicitarea)? Multumesc.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: La un srl platitor de tva, in data 10.06.2023 a fost anulat codul de tva, din cauza expirarii sediului social. Din motive obiective problema sediului s-a rezolvat in data de 18 ianuarie 2024. In perioada anularii nu am avut operatiuni de vanzare, nu am avut achizitii intracomunitare si in anul 2023 cifra de afacere nu a depasit 300.000. In data de 20 ianuarie am solicitat reactivarea, dar nu am depus declarartia 700 cu solicitarea codului de tva, din cauza ca nu am dorit sa fim in continuare...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un SRL aflat in procedura de lichidare voluntara, respectiv dizolvare si radiere, cu vector fiscal TVA trimestrial, vrea sa depuna Decontul de TVA si Declaratia 394 pentru trimestrul 1 2024 in aceasta luna, pentru a putea depune cererea de radiere la Registrul Comertului in aceasta luna. In momentul depunerii Decontului de TVA si Declaratiei 394 trimestrial martie 2024 sau lunar ianuarie 2024 primeste eroare de validare. Va rugam sa ne spuneti cum trebuie procedat pentru depunerea Decontului de...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am o firma din Lituania care vinde in Romania produse pentru cabinetele stomatologice (care in principiu sunt neplatitoare de TVA), nu are depozit sau angajati in Romania, doar un reprezentant medical care este paltit la comision din vanzari, acesta cu firma lui romaneasca. Firma din Lituania doreste sa se inregistreze ca paltitor de TVA in Romania ca sa poate face livrarea bunurilor. Care este procedura de inregistrare in scopuri de TVA in Romania si cum o pot ajuta eu ca si firma de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<