Tags: inregistrare in scopuri de tva, regularizare avans, factura vanzare
Cum se evidentiaza o factura de vanzare a unui produs si stornarea avansului (din punct de vedere al TVA-ului), in cazul in care factura a fost incasata in perioada in care firma nu era inregistrata in scopuri de TVA si care este monografia contabila pentru respectiva factura de vanzare?
La data 01.01.2019, o societate emite
factura de avans pentru vanzarea unui produs in valoare de 1.000 lei pe care o incaseaza in totalitate. La acea data firma este neinregistrata in scopuri de TVA. La data de 01.02.2019 devine platitoare de
TVA la incasare. La data de 31.01.2019 achizitioneaza marfa comandata la pretul de achizitie de 1.200 lei. In cei 1.200 de lei TVA-ul este inclus in pretul de achizitie, nefiind inregistrat in scopuri de TVA. La data de 10.02.2019 trebuie sa factureze produsul in valoare de 2.000 lei (TVA inclus). Cum se evidentiaza factura vanzarea produsului si stornarea avansului (din punct de vedere al TVA-ului) si care este
monografia contabila pentru respectiva factura de vanzare?
Raspunsul specialistului
Potrivit prevederilor art. 280 alin. (6), in cazul schimbarii regimului de impozitare se procedeaza la regularizare pentru a se aplica regimul de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii pentru cazurile prevazute la art. 282 alin. (2) lit. a), numai daca factura este emisa pentru contravaloarea partiala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii, si la art. 282 alin. (2) lit. b), daca a fost incasat un avans pentru valoarea partiala a livrarii de bunuri sau a prestarii de servicii, mai putin in cazul operatiunilor pentru care se aplica sistemul TVA la incasare, pentru care se aplica regulile stabilite la art. 282 alin. (7).
Prin exceptie, micile intreprinderi prevazute la art. 310, care se inregistreaza in scopuri de TVA conform art. 316, procedeaza la regularizare in vederea aplicarii regimului de impozitare in vigoare la data livrarii de bunuri sau prestarii de servicii in cazurile prevazute la art. 282 alin. (2) lit. a) si b), pentru facturile emise si/sau avansurile care au fost incasate, inainte de inregistrarea in scopuri de TVA, pentru contravaloarea partiala sau integrala a livrarii de bunuri ori a prestarii de servicii.
Potrivit prevederilor pct. 23 alin. (2) lit. b) din Normele metodologice de aplicare , in acest sens furnizorul/prestatorul, dupa inregistrarea in scopuri de TVA, emite factura de regularizare pe care inscrie cu semnul minus baza de impozitare aferenta livrarii/prestarii in regim de scutire facturata/incasata inainte de inregistrarea in scopuri de TVA si concomitent inscrie contravaloarea integrala a livrarii de bunuri/prestarii de servicii aplicand regimul corespunzator operatiunii respective, respectiv taxare sau scutire fara drept de deducere prevazuta la art. 292 din Codul fiscal ori scutire cu drept de deducere prevazuta la art. 294-296 din Codul fiscal ori alt regim special prevazut de titlul VII al Codului fiscal, pe aceeasi factura sau pe o factura separata, conform prevederilor art. 330 alin. (1) lit. b) din Codul fiscal.
Aceste prevederi se aplica indiferent daca factura este emisa pentru intreaga contravaloare a livrarii/prestarii sau este incasata integral contravaloarea livrarii/prestarii inainte de data faptului generator de taxa.
Pe de alta parte, aveati posibilitatea deducerii TVA pentru achizitiile efectuate inainte de inregistrarea in scopuri de taxa , conform urmatoarelor dispozitii legale:
Conform pct. 83 alin. (11) din Norme, in sensul art. 310 alin. (11) din Codul fiscal, persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa prin optiune conform prevederilor art. 310 alin. (3), coroborate cu prevederile art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, si persoanele impozabile care solicita inregistrarea in scopuri de taxa in cazul depasirii plafonului de scutire in termenul stabilit la art. 310 alin. (6) din Codul fiscal au dreptul la ajustarea taxei deductibile aferente:
a) bunurilor aflate in stoc, serviciilor neutilizate si activelor corporale fixe in curs de executie, constatate pe baza de inventariere, in momentul trecerii la regimul normal de taxare, in conformitate cu prevederile art. 304 din Codul fiscal;
b) bunurilor de capital pentru care perioada de ajustare a deducerii nu a expirat, aflate in proprietatea sa in momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 305 din Codul fiscal;
c) activelor corporale fixe care pana la data de 31 decembrie 2015 nu erau considerate bunuri de capital, care au fost fabricate sau achizitionate pana la 1 ianuarie 2016 si care nu sunt complet amortizate la momentul trecerii la regimul normal de taxa, in conformitate cu prevederile art. 306 din Codul fiscal;
d) achizitiilor de bunuri si servicii care urmeaza a fi obtinute, respectiv pentru care exigibilitatea de taxa a intervenit conform art. 282 alin. (2) lit. a) si b) din Codul fiscal inainte de data trecerii la regimul normal de taxa si al caror fapt generator de taxa, respectiv livrarea/prestarea, are loc dupa aceasta data.
Ajustarile efectuate se inscriu in primul decont de taxa depus dupa inregistrarea in scopuri de taxa conform art. 316 din Codul fiscal a persoanei impozabile sau, dupa caz, intr-un decont ulterior, conform pct. 83 alin. (12) din Norme.
Din intrebare, se intelege ca TVA a fost inclusa in costul marfii si nu a fost dedusa la momentul respectiv .
Avand in vedere dispozitiile legale mai sus mentionate, se va storna factura inregistrata initial si pe aceeasi factura sau pe o factura separata se va inscrie contravaloarea integrala a bunurilor livrate aplicand regimul corespunzator operatiunii, respectiv taxare prin colectare TVA in cota de 19%, astfel:
4111=419 (-1.000) lei
Si 4111=% 2000 lei
707 1681lei
4428 319 lei
Si avand in vedere ca sunteti
platitoare de TVA la incasare veti efectua si inregistrarea:
4428=4427 159,66 lei (pentru avansul deja incasat)
Descarcarea gestiunii se realizeaza:
- in situatia in care nu ati dedus TVA veti avea 607=371 1200 lei
- in situatia in care ati fi ajustat TVA:
4426=371 191.59 lei
607=371 1008.41 lei

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Cerere de reactivare cod tva
Intrebare:
In situatia persoanelor impozabile carora le-a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA din cauza datoriilor acumulate. Dupa stingerea datoriilor vrea sa opteze inregistrarea cu scopul de TVA. Declaratia D700 recipisa are eroarea urmatoare: 1 982294543 B.VII. Neconcordanta intre modul de inchidere TVA si cazul de reinregistrare precizat. Cum trebuie completata corect declaratia?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare in scopuri de TVA, completarea formularului D700
Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu opinia dumneavoastra cu privire la completarea formularului D700 in cazul unui contribuabil care solicita inregistrarea in scopuri de TVA, prin optiune, conform art. 316 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.
Am bifat caseta 1.8 din sectiunea B.I., iar la cifra de afaceri "estimata" am completat suma de 396.000 lei (mai mare decat plafonul), pentru ca pana la finalul anului 2025, va fi depasit plafonul de 395.000 lei.
...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare in scopuri de TVA prin optiune
Intrebare:
Va contactez in legatura cu doua firme nou-infiintate, pentru care doresc sa clarific procedura de inregistrare in scopuri de TVA si alegerea regimului de impozitare.
Intentionez ca firmele sa devina platitoare de TVA de la inceputul activitatii, deoarece vor efectua achizitii intracomunitare si este necesar sa poata deduce TVA-ul intracomunitar. De asemenea, doresc ca ele sa fie de la inceput si platitoare de impozit pe profit.
Am depus declaratiile D700,...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Inregistrare cu intarziere in scopuri de tva
Intrebare:
Daca o firma a omis sa se inregistreze in scopuri de tva. Depasind plafon 300.000 lei la 30.01.2025.
Si depunand acum D700,
Cum procedam la Note contabile sau cum inregistram tva aferent fact emise, ele fiind deja incasate, si cum depunem decont tva - ce perioade se alege! Problema vine din ian 2025.
Fact primite sunt in programul de contabilitate fara tva (au val totala) si platite totodata.
Va rog ex cum procedez cu notele...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Stocuri la dispozitia clientului. Furnizor din China
Intrebare:
Compania noastra preconizeaza sa achizitioneze materii prime de la un furnizor din China in regim de consignement (stoc la dispozitia clientului)
Informatii cheie:
Bunurile vor fi expediate din China in Romania.
Importatorul inregistrat in Romania este compania noastra.
Depozitul de consignatie va fi situat in interiorul fabricii noastre din Roman.
Intrebari legate de TVA
1. Conform...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<