Tags: scutire tva, documente justificative, taxare inversa, livrare intracomunitara
Ce documente sunt necesare pentru a beneficia de scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare? Specialistul nostru, Ela Dumitrescu raspunde unei serii de intrebari, pentru a lamuri fiecare aspect privind acest subiect.
Mai jos regasiti detaliat explicatiile oferite in urmatorul caz:
"1. Suntem platitori de TVA si dorim sa stim daca documentele emise de societatea noastra sunt suficiente pentru a beneficia de scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare. Documentele noastre sunt: cod valid de TVA din partea cumparatorului, comanda data online de catre client,
factura emisa de firma noastra, AWB-UL emis de firma de transport si factura emisa de aceasta. Am cerut si clientilor o declaratie ca marfa a ajuns la sediul lor.
2. In al doilea rand dorim sa stim care sunt modificarile in 2020 pentru
achizitii intracomunitare pentru a beneficia de taxarea inversa?
3. In al treilea rand dorim sa stim daca putem transmite clientilor nostri persoane fizice care ne transmit comenzii pe site, factura emisa in format pdf pe adresa lor de mail in loc de a lista aceasta factura si a le-o transmite in cutia cu produsele livrate"
Raspunsul specialistului
1. Suntem platitori de TVA si dorim sa stim daca documentele emise de societatea noastra sunt suficiente pentru a beneficia de scutirea de TVA PENTRU LIVRARILE INTRACOMUNITARE
1.a Transpunerea Directivei 1910/2018
Ca obligativitate a transpunerii in legislatia nationala a prevederilor Directivei(UE) 2018/1.910 a Consiliului din 4 decembrie 2018 de modificare a Directivei 2006/112/CE in ceea ce priveste armonizarea si simplificarea anumitor norme din sistemul taxei pe valoarea adaugata pentru impozitarea schimburilor comerciale dintre statele membre, aceasta a fost transpusa prin OG 6/28.01.2020 la articolul I.
Legat de livrarile intracomunitare avem urmatoarele modificari:
Articolul I 10. La articolul 294, litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
a) livrarile intracomunitare de bunuri catre o persoana impozabila sau catre o persoana juridica neimpozabila care actioneaza ca atare in alt stat membru decat cel in care incepe expedierea sau transportul bunurilor, care ii comunica furnizorului un cod valabil de inregistrare in scopuri de TVA, atribuit de autoritatile fiscale din alt stat membru, cu exceptia:
1. livrarilor intracomunitare efectuate de o intreprindere mica, altele decat livrarile intracomunitare de mijloace de transport noi;
2. livrarilor intracomunitare care au fost supuse regimului special pentru bunurile second-hand, opere de arta, obiecte de colectie si antichitati, conform prevederilor art. 312;
11. La articolul 294, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (2 1), cu urmatorul cuprins:
(2 1) Scutirea prevazuta la alin. (2) lit. a) nu se aplica in cazul in care furnizorul nu a respectat obligatia prevazuta la art. 325 alin. (1) de a depune o declaratie recapitulativa sau declaratia recapitulativa depusa de acesta nu contine informatiile corecte referitoare la aceasta livrare, astfel cum se solicita in temeiul art. 325 alin. (3), cu exceptia cazului in care furnizorul poate justifica in mod corespunzator deficienta intr-un mod considerat satisfacator de autoritatile fiscale competente.
14. La articolul 325, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (1 1), cu urmatorul cuprins:
(1 1) Fiecare persoana impozabila inscrie in declaratia recapitulativa informatii cu privire la codul de inregistrare in scopuri de TVA al persoanelor impozabile carora le sunt destinate bunurile expediate sau transportate in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului, conform conditiilor stabilite la art. 270 1, si cu privire la orice modificare a informatiilor furnizate.
15. La articolul 325, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) Declaratia recapitulativa se intocmeste conform modelului stabilit prin ordin al presedintelui A.N.A.F., pentru fiecare luna calendaristica in care ia nastere exigibilitatea taxei pentru operatiunile prevazute la alin. (1), respectiv pentru fiecare luna calendaristica in care sunt expediate sau transportate bunuri in cadrul regimului de stocuri la dispozitia clientului.
Avand in vedere aceste noi prevederi legale transpuse si in legislatia noastra avem urmatoarele conditii care trebuie respectate pentru scutirea TVA in cazul livrarilor intracomunitare:
Daca pana la 01.01.2020 codul de TVA al clientului era doar o conditie de forma la nivelul UE pentru scutirea LIC (se aplicau doar amenzi sau sanctiuni temporare , dar nu se refuza definitiv scutirea), acum acesta a devenit o conditie de fond. Din datele furnizate de dvs. rezulta ca detineti acest cod: cod valid de TVA din partea cumparatorului. Aceasta conditie exista si inainte la noi la art. 294(2) din Codul fiscal; acum trebuie sa va asigurati ca ati primit un cod valid de la client si ca acesta este prezentat corect pe factura emisa de dvs.
Depunerea si completarea corecta a D390VIES: pana la 01.01.2020 obligatia furnizorului de a depune D390 nu reprezenta o conditie de fond pentru acordarea scutirii; prin introducerea alin (2 1) la art. 294, aceasta devine conditie de fond pentru aplicarea scutirii, respective declararea corecta a LIC in aceasta declaratie. In concluzie trebuie sa aveti in vedere ca la factura de livrare intracomunitara sa aveti anexata si o copie a D390VIES in care sa figureze declarata aceasta livrare;
1.b Regulamentul 1912/2018 Modificarea Regulamentului de punere in aplicare 282/2011 in ceea ce priveste anumite scutiri pentru operatiunile intracomunitare
Regulamentele nu se transpun in legislatia nationala deoarece acestea sunt obligatorii pentru toate tarile membre UE.
In ceea ce priveste livrarea intracomunitara prin acest regulament se aduc urmatoarele prevederi:
Articolul 1
Regulamentul de punere in aplicare (UE) nr. 282/2011 se modifica dupa cum urmeaza:
1. In capitolul VIII, se introduce urmatoarea sectiune:„Sectiunea 2A Scutiri pentru operatiunile intracomunitare(articolele 138-142 din Directiva 2006/112/CE)
Articolul 45a
(1) In scopul aplicarii scutirilor prevazute la articolul 138 din Directiva 2006/112/CE, se prezuma ca bunurile au fost expediate sau transportate dintr-un stat membru catre o destinatie aflata in afara teritoriului sau, dar in interiorul Comunitatii, in oricare dintre urmatoarele cazuri:
(a) vanzatorul indica faptul ca bunurile au fost expediate sau transportate de acesta sau de o parte terta in numele sau si vanzatorul fie se afla in posesia a cel putin doua dovezi care nu sunt contradictorii dintre cele mentionate la alineatul (3) litera (a), emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator, fie se afla in posesia unei singure dovezi mentionate la alineatul (3) litera (a) impreuna cu o singura dovada care nu este contradictorie mentionata la alineatul (3) litera (b) care confirma expedierea sau transportul, emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator;
(b) vanzatorul se afla in posesia urmatoarelor:
(i) o declaratie scrisa din partea cumparatorului, care atesta ca bunurile respective au fost expediate sau transportate de acesta sau de catre o terta parte in numele cumparatorului si care mentioneaza statul membru de destinatie a bunurilor; aceasta declaratie scrisa precizeaza data emiterii, numele si adresa cumparatorului, precum si cantitatea si natura bunurilor, data si locul de sosire a bunurilor si, in cazul livrarii de mijloace de transport, numarul de identificare al mijlocului de transport si identificarea persoanei care accepta bunurile in numele cumparatorului; si
(ii) cel putin doua dovezi care nu sunt contradictorii mentionate la alineatul (3) litera (a), emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator, sau o singura dovada dintre cele mentionate la alineatul (3) litera (a) impreuna cu o singura dovada care nu este contradictorie mentionata la alineatul (3) litera (b) care confirma expedierea sau transportul, care sunt emise de doua parti diferite care sunt independente atat una de cealalta, cat si de vanzator si de cumparator.
Cumparatorul furnizeaza vanzatorului declaratia scrisa mentionata la litera (b) punctul (i) pana cel tarziu in a zecea zi a lunii urmatoare livrarii.
(2) O autoritate fiscala poate respinge o prezumtie care a fost efectuata in conformitate cu alineatul (1).
(3) In sensul alineatului (1), urmatoarele documente sunt acceptate ca dovada a expedierii sau a transportului:
(a) documentele referitoare la expedierea sau transportul bunurilor precum un document CMR semnat sau o scrisoare de trasura semnata, un conosament, o factura de transport aerian de marfuri sau o factura de la transportatorul bunurilor;
(b) urmatoarele documente:
(i) o polita de asigurare corespunzatoare expedierii sau transportului bunurilor sau documente bancare care sa ateste plata pentru expedierea sau transportul bunurilor;
(ii) documentele oficiale eliberate de o autoritate publica, precum un notariat, care sa ateste sosirea bunurilor in statul membru de destinatie;
(iii) o chitanta eliberata de un antrepozitar in statul membru de destinatie care sa ateste depozitarea bunurilor in respectivul stat membru.”
In rezumarea prevederilor art. 1 din Regulamentul 1912/2018 trebuie sa tinem cont de urmatoarele:
Cand transportul este in sarcina furnizorului
Furnizorul trebuie sa detina cel putin 2 dovezi care nu sunt contradictorii, sunt emise de doua parti terte diferite, care sunt independente una de alta, dar si fata de vanzator si comparator.
In acest sens avem doua variante:
Varianta 1- Doua documente din categoria A
Varianta 2- Un document din categoria A si unul din categoria B
Documente din categoria A
Documente de transport( CMR semnat, scrisoare de trasura semnata, AWB, conosament
O factura de transport aerian sau naval
O factura de la transportatorul marfurilor
Documente din categoria B
O polita de asigurare
Ordin de plata cost transport
Confirmarea primirii bunurilor in statul membru de destinatie de catre o autoritate publica
Confirmarea din partea unui depozit din SM de destinatie ca bunurile livrate sunt in depozitare
Cand transportul este in sarcina clientului
Vanzatorul trebuie sa se afle in posesia urmatoarelor documente pentru scutirea de TVA a LIC:
Varianta 1
Detine cel putin 2 documente din categoria A: CMR/scrisoare de trasura semnate, conosament, factura de transport aerian, factura de la transportatorul marfurilor si Declaratia scrisa emisa de client prin care atesta faptul ca a aranjat transportul ( pana in a 10 a zi a lunii urmatoare livrarii )
Varianta 2
Vanzatorul trebuie sa se afle in posesia unuia din documentele din categoria A impreuna cu unul din documentele din categoria B: o plita de asigurare, ordin de plata transport, confirmarea primirii bunurilor in statul membru de destinatie de catre o autoritate publica, confirmarea din partea unui depozit din SM de destinatie ca bunurile livrate sunt in depozitare si Declaratia scrisa emisa de client prin care atesta faptul ca a aranjat transportul (pana in a 10 a zi a lunii urmatoare livrarii )
2. In al doilea rand dorim sa stim care sunt modificarile in 2020 pentru achizitii intracomunitare pentru a beneficia de taxarea inversa?
In privinta achizitiilor intracomunitare nu au intervenit modificari. Insa va trebui sa tineti cont de obligatiile pe care le aveti in calitate de client de a transmite in timp util furnizorului din UE a Declaratiei scrise prin care sa atestati ca dvs. sunteti cel care a aranjat transportul in cazul in care organizarea acestuia este in sarcina dvs.
Reglementarile sunt aceleasi:
Definitia achizitiei intracomunitare si baza legala aferenta achizitiilor intracomunitare:
ART. 273 - Achizitiile intracomunitare de bunuri
(1) Se considera achizitie intracomunitara de bunuri obtinerea dreptului de a dispune, ca si un proprietar, de bunuri mobile corporale expediate sau transportate la destinatia indicata de cumparator, de catre furnizor, de catre cumparator sau de catre alta persoana, in contul furnizorului sau al cumparatorului, catre un stat membru, altul decat cel de plecare a transportului sau de expediere a bunurilor.
nm10. (1) In sensul art. 273 alin. (1) din Codul fiscal, daca in statul membru din care incepe expedierea sau transportul bunurilor are loc o livrare intracomunitara de bunuri, intr-un alt stat membru are loc o achizitie intracomunitara de bunuri in functie de locul acestei operatiuni stabilit conform prevederilor art. 276 din Codul fiscal.
ART. 276 - Locul achizitiei intracomunitare de bunuri
(1) Locul achizitiei intracomunitare de bunuri se considera a fi locul unde se gasesc bunurile in momentul in care se incheie expedierea sau transportul bunurilor
ART. 307 - Persoana obligata la plata taxei pentru operatiunile taxabile din Romania
(3) Taxa este datorata de orice persoana inregistrata conform art. 316 sau 317, careia i se livreaza produsele prevazute la art. 275 alin. (1) lit. e) sau f), daca aceste livrari sunt realizate de o persoana impozabila care nu este stabilita in Romania sau nu este considerata a fi stabilita pentru respectivele livrari de bunuri pe teritoriul Romaniei conform prevederilor art. 266 alin. (2), chiar daca este inregistrata in scopuri de TVA in Romania conform art. 316 alin. (4) sau (6).
3. In al treilea rand dorim sa stim daca putem transmite clientilor nostri persoane fizice care ne transmit comenzii pe site, factura emisa in format pdf pe adresa lor de mail in loc de a lista aceasta factura si a le-o transmite in cutia cu produsele livrate.
Consider ca nu este o problema daca transmiteti persoanelor fizice facturile in format electronic in loc de cele in format fizic puse in colet, daca acestia au acceptat acest lucru (prin formularul de comanda on line se poate obtine acest accept prin bifarea unei casute in acest sens ), conditie prevazuta la art. 319 din Codul fiscal:
ART. 319 – Facturarea
(1) In intelesul prezentului titlu sunt considerate facturi documentele sau mesajele pe suport hartie ori in format electronic, daca acestea indeplinesc conditiile stabilite in prezentul articol.
4) In intelesul prezentului titlu, prin factura electronica se intelege o factura care contine informatiile solicitate in prezentul articol si care a fost emisa si primita in format electronic.
(24) Utilizarea facturii electronice face obiectul acceptarii de catre destinatar.
NM 98. (1) Pentru ca o factura sa fie considerata factura electronica, aceasta trebuie sa fie emisa si primita in format electronic, tipul formatului electronic al facturii fiind optiunea persoanelor impozabile. Formatul electronic al unei facturi poate fi, de exemplu, de tip xml, pdf.
(2) In sensul art. 319 alin. (4) din Codul fiscal, facturile create pe suport hartie care sunt scanate, trimise si primite in format electronic sunt considerate facturi electronice. Facturile create in format electronic, de exemplu, prin intermediul unui program informatic de contabilitate sau a unui program de prelucrare a textelor, trimise si primite pe suport hartie nu sunt considerate facturi electronice.
(3) Acceptarea de client a facturii electronice poate include orice acord scris, formal sau informal, precum si un accept tacit, cum ar fi faptul ca a procedat la procesarea ori plata facturii electronice. Acceptul clientului de a utiliza factura electronica reprezinta confirmarea acestuia ca detine mijloacele tehnice necesare primirii facturii electronice, precum si ca are capacitatea de a asigura autenticitatea originii, integritatea continutului si lizibilitatea facturii.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Omisiune inregistrare in scopuri de TVA
Intrebare:
O societate comerciala, SRL, neplatitoare de TVA, a depasit plafonul de TVA de 300.000 LEI in luna Octombrie insa nu a fost depusa cerere pentru inregistrarea in scopuri de TVA decat pe data de 2 Decembrie. In luna Noiembrie societatea a emis 2 facturi in valoare totala de 60.000 LEI fara sa aplice TVA, neavand cod de TVA.
Care sunt riscurile ce pot aparea din neinregistrarea la timp avand in vedere faptul ca plafonul a fost depasit in Octombrie si in Noiembrie au fost...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Retur marfa importata
Intrebare:
Societatea a achizitionat din SUA parfumuri, s-a cerut COD E-Transport, urmand sa se faca vama. Vama nu s-a putut efectua, pentru ca lipseau anumite certificate. Marfa a ajuns la sediul nostru nevamuita, fiind confirmata primirea in E-transport.
Acum dorim sa facem retur la aceasta marfa pe care nu o putem comercializa, deoarece nu este vamuita si nu poate fi. Cum procedam sa returnam marfa? Furnizorul a emis o factura de storno. Trebuie facut export? Trebuie declarat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Achizitii intracomunitare peste plafonul de 10.000 euro
Intrebare:
Un CMI - activitate oftalmologicia, neplatitor de TVA pe teritoriul Romaniei, dar inregistrat in scopuri de TVA in UE, doreste sa achizitioneze din Germania UE (de la o persoana inregistrata in scopuri de TVA in UE) un echipament medical pentru domeniul de activitate / uz propriu.
Intrebarea este daca pentru aceasta achizitie de 20.000E, CMI-ul este obligat, pe codul de TVA de UE, sa achite TVA in Romania in valoare de 3800E, sau aceasta achizitie se poate incadra la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<