Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza de mai jos, societatea X (producator) din Romania vinde marfa societatii Y(vanzator final) din Olanda. Marfa produsa de societatea X in Romania este livrata direct in Elvetia la societatea Z. Pe CMR apare: expeditor societatea X on behalf of societatea Y, destinatar societea Z, locul descarcarii Elvetia.Vama se face in Romania si pe declaratia vamala apare vanzatorul final - societatea Y. Vom vedea cum inregistreaza societatea X factura emisa catre societatea Y si daca se inregistreaza ca export sau ca livrarea intracomunitara.
Avand in vedere ca societatea X livreaza direct marfurile catre societatea Z din Elvetia , operatiunea reprezinta pentru furnizorul din Romania un export de bunuri considerat operatiune scutita cu drept de deducere (s.d.d.) conform prevederilor art. 143 alin. (1) din Codul fiscal.
Exportul este operatiunea economica pentru care este obligatorie intocmirea declaratiei de export care se depune la biroul vamal in a carui raza de competenta se afla sediul exportatorului sau locul in care marfurile sunt ambalate sau incarcate in vederea exportului.
Faptul ca beneficiarul acestei livrari de bunuri este o persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in Olanda care comunica un cod valid furnizorului din Romania nu este relevant pentru incadrarea operatiunii in categoria livrarilor intracomunitare cu bunuri.
Astfel, operatiunea nu este considerata o L.I.C. deoarece bunurile nu sunt livrate de pe teritoriul Romaniei pe teritoriul comunitar. Pentru incadrarea operatiunii ca s.d.d. , relevante sunt documentele justificative prin care se face dovada realizarii operatiunii care este in fapt, un export de bunuri. Pentru justificarea acestei operatiuni scutite, furnizorul din Romania trebuie sa fie in posesia urmatoarelor documente reglementate prin art. 2 alin. (2) din O.M.F.P. nr. 2222 din 22 decembrie 2006 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 143 alin. (1) lit. a) - i), art. 143 alin. (2) si art. 144^1 din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal cu ultima modificare efectuata prin O.M.F.P. nr. 917/2014:
factura completata cu informatiile impuse prin articolul 155 alin. (19) din Codul fiscal. Factura se completeaza pe numele cumparatorului Y din Olanda, chiar daca destinatia bunurilor este in Elvetia, pe numele importatorului Z;
certificarea incheierii operatiunii de export de catre biroul vamal de export sau, dupa caz, notificarea de export certificata de biroul vamal de export, in cazul declaratiei vamale de export pe cale electronica;
diverse documente din care sa rezulte ca transportul este realizat de catre furnizor sau de catre alta persoana in numele sau:
documentul de transport;
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
ChatGPT pentru contabili Ghid Practic cu prompturi si aplicatii reale
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
comanda de cumparare, de vanzare sau contractul;
documentele de asigurare.
Valoarea operatiunii astfel efectuate se raporteaza prin decontul de TVA cod 300 la randul 14 "Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, altele decat cele de la rd. 1 – 3" , fara a se raporta la randul 1 "Livrari intracomunitare de bunuri, scutite conform art. 143 alin. (2) lit. a) si d) din Codul fiscal" chiar daca cumparatorul este o persoana impozabila stabilita pe teritoriul comunitar si inregistrata in scopuri de TVA in Olanda. De asemenea, avand in vedere ca operatiunea nu este o L.I.C., valoarea acesteia nu se raporteaza prin declaratia informativa cod 390 VIES cu simbolul L.
Raspuns oferit de specialistii www.portalcontabilitate.ro
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
EXPORT BUNURI. Documente justificative necesare pentru aplicarea scutirii de TVAEXPORT BUNURI. Ce tratament fiscal se aplica la facturare? Cum raportam prin decontul 300?Export de bunuri si mentiune factura. Justificare scutire de TVA. Ce procedura urmam?Studiu de caz: Scutirea TVA a serviciilor legate de exportComisioane bancare pentru operatiuni de export. Ce tratament fiscal TVA se aplica?Ultimele articole
Regim fiscal TVA pentru exportul de bunuriEXPORT BUNURI prin sucursala din Romania. Cum se poate deduce TVA aferent facturilor de achizitii intracomunitare si interne?Articole similare
Iata ce declaratii fiscale au termen la 25 septembrie 2015!Facturi primite de la persoane juridice din UE. Tratament TVANoul COD FISCAL: Exceptii de la livrarea de bunuriPropuneri noi de calcul impozit pe cladiri proprietate persoane juridiceToamna – anotimpul mustului si al... modificarii legislatiei fiscale! - publicat in noiembrie 2007Ultimele articole
Sumele negative de TVA NU se prescriu.Ce schimba Decizia ICCJ 6/2026 pentru contribuabilie-Transport si achizitiile intracomunitare: Cum sa asiguri conformitate fiscala in lipsa documentelorRentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier Taxe si Impozite implineste 30 de ani!Neclaritati ale contribuabililor privind sistemul e-TVA. Exemple utileE-Factura in 2025: Facturile de penalitati se transmit sau nu in sistemul E-FacturaArticole similare
Care e locul livrarii de bunuri cand marfa nu paraseste teritoriul romanesc?Caz practic: Vanzare externa in regim de consignatie. Regim TVA. Declaratii obligatoriiNetransmiterea unui cod de TVA nu e o conditie obligatorie pentru scutirea TVA pentru o LIVRARE INTRACOMUNITARA. Decizie CJEAchizitie autoturism din stat membru, regim fiscal TVA in RomaniaStocuri la dispozitia clientului. Regim TVAUltimele articole
Scutirea de TVA pentru livrarile intracomunitare: ce documente trebuie sa detina furnizorul pentru a nu risca colectarea TVA ulteriorLIVRARE INTRACOMUNITARA de bunuri efectuata de o societate neplatitoare de TVA - implicatii privind TVA, e-Factura si RO e-TransportFactura achizitie non-UE. Care este regimul TVAImplementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?Cum se stabileste TVA-ul pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si serviciiArticole similare
Operatiuni triunghiulare. Care este tratamentul fiscal din punct de vedere al TVA?Livrare pe teritoriul national, client din Germania. Regim TVAStudiu de caz: operatiune scutita cu drept de deducere a TVAVanzare mijloc fix catre un partener din UE. Cum justificam scutirea de TVA?Subcontractare servicii. Ce regim TVA se aplica?Ultimele articole
Declaratia 390 si achizitiile intracomunitare. Cum sa rectificati o eroare contabila in 2026Scutiri de TVA, livrari intracomunitare. Formularul CMR trebuie sa cuprinda si stampila beneficiarului?Livrarea intracomunitara de bunuri - ce reprezinta si studii de caz utileAchizitia intracomunitara: ce inseamna, noutati legislative si documente necesare pentru scutirea de TVAAchizitii intracomunitare. 3 exemple detaliateArticole similare
Achizitii de bunuri de pe teritoriul Romaniei. Ce documente sunt necesare?Ce declaratii mai avem de depus in noiembrie 2014?Livrare intracomunitara de bunuri. Documente justificative pentru scutirea de TVAITM pune in aplicare Ordinul 874/2020. Comunicare la distanta cu contribuabilii si triaj epidemiologicOrice greseala e sanctionata aspru de autoritatile fiscale: fiti la curent cu noutatile fiscale!Ultimele articole
Taxa logistica 2026: ce este, cine o plateste si ce amenzi risti daca nu o declari corectPana pe 31 ianuarie 2025 trebuie depuse 3 declaratii fiscale importante la ANAFE-Transport, cod UIT. Cine are obligatia generarii codului UITE-Transport: Cum se declara valoarea totala a bunurilor pentru obtinerea codului UITE-Transport 2024: CINE are OBLIGATIA introducerii datelor cu privire la transporturi in sistem
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



