Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Sistemul e-Sigiliu este o initiativa avansata implementata de ANAF si Autoritatea Vamala Romana (AVR) pentru a monitoriza in timp real transportul rutier de marfuri pe teritoriul Romaniei.
Sistemul utilizeaza sigilii inteligente pentru a urmari deplasarile vehiculelor si pentru a asigura integritatea marfurilor transportate. Aceasta tehnologie este reglementata prin Legea 296/2023 si Ordinul 5/5/2024.
In acest context, o SRL detinatoare a unei autorizatii de operator economic cu produse supuse accizelor nearmonizate pentru produsele mentionate la art. 439 al (2), lit b, care desfasoara activitate de productie si:
- livrare intracomunitara (fara accize),
- export (fara accize),
- vanzare in Romania (cu accize) a produselor mentionate la art 439 al (2), lit. b, prin firme de curierat sau transport international (societatea nu detine mijloace proprii de transport bunuri),
La aceasta data (29.10.2024) este operational acest sistem? Este obligata societatea noastra sa solicite o analiza de risc catre autoritatile vamale in vederea aplicarii sau nu a sistemului e-sigiliu?
Implementare sistem E-Sigiliu. Este deja in vigoare din ianuarie 2024?
Specialistul ne explica ca, asa cum apare in Ordinul nr. 5/5/2024, nu exista o mentiune specifica a unei date ca moment de incepere a obligativitatii sistemului RO e-Sigiliu. Ordinul prevede ca sistemul a intrat in vigoare incepand cu 05 ianuarie 2024.
Conform Articolului 2 al ordinului mentionat, RO e-Sigiliu este un sistem national destinat asigurarii respectarii trasabilitatii transporturilor de bunuri cu risc vamal/fiscal.
Cartea Verde a Contabilitatii
Ghidul practic al contabilului din domeniul constructiilor
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Acest sistem este aplicat in urmatoarele conditii:
-
Pentru bunuri plasate in regim de tranzit intre doua birouri vamale de frontiera sau de la un birou vamal de frontiera la unul din interiorul tarii, cu un risc ridicat de descarcare frauduloasa;
-
Pentru bunuri declarate pentru export care prezinta un risc fiscal/vamal ridicat sau sunt subiectul unor masuri speciale de control la export;
-
Pentru miscarea interna a produselor supuse la plata accizei armonizate si nearmonizate, inclusiv produse in regim suspensiv, eliberate pentru consum sau exceptate/scutite de plata accizei;
-
Pentru bunuri in tranzit intracomunitar care prezinta riscuri de descarcare sau comercializare pe teritoriul national;
- Pentru bunuri destinate unui contribuabil din Romania care prezinta un risc fiscal.
Analiza de risc pentru utilizarea sistemului RO e-Sigiliu va lua in considerare mai multi factori, inclusiv natura si valoarea bunurilor, restrictii la import, regimul de taxare, ruta de transport si istoricul fiscal al operatorilor economici implicati.
De asemenea, potrivit art. 1 si art. 4 din Procedura aprobata prin Ordinul ANAF/AVR 5/5/2024:
Art. 1. -Prezenta procedura se aplica persoanelor juridice/fizice romane sau straine care efectueaza operatiuni vamale ori de miscare a produselor de natura celor mentionate la art. 4 alin. (1), precum si transportatorilor rutieri de marfa romani sau straini.
Art. 4. -(1) Sistemul national RO e-Sigiliu va fi utilizat in baza analizei de risc pentru monitorizarea deplasarii bunurilor cu risc vamal/fiscal aflate sub supravegherea autoritatii vamale/fiscale:
a) plasate in regim de tranzit intre doua birouri vamale de frontiera care prezinta un risc vamal/fiscal ridicat in ceea ce priveste descarcarea frauduloasa;
b) plasate in regim vamal de tranzit intre un birou vamal de frontiera si un birou vamal din interiorul tarii si care prezinta un risc vamal/fiscal ridicat in ceea ce priveste descarcarea frauduloasa;
c) declarate pentru export, care prezinta risc vamal/fiscal ridicat sau care fac obiectul unor masuri speciale la export;
d) privind miscarea in interiorul tarii a produselor supuse la plata accizei armonizate si nearmonizate, astfel: produsele aflate in regim suspensiv, produsele eliberate pentru consum pana la primul beneficiar, precum si produsele la care plata accizei este exceptata sau cu scutire directa;
e) aflate in tranzit intracomunitar, care prezinta risc de descarcare/comercializare pe teritoriul national;
f) bunuri de natura intracomunitara destinate unui contribuabil din Romania care prezinta risc fiscal;
g) bunuri avand ca destinatie o livrare intracomunitara care prezinta riscul de a nu parasi teritoriul national.
(2) Analiza de risc pentru utilizarea sistemului RO e-Sigiliu va avea in vedere urmatoarele criterii de risc:
a) natura bunurilor transportate;
b) valoarea bunurilor;
c) restrictii/prohibitii la import;
d) regimul de taxare;
e) bunuri din categoria produselor accizabile;
f) ruta de transport utilizata;
g) informatii provenite de la alte institutii nationale si internationale de aplicare a legii;
h) transporturi de bunuri suspecte de a intra in sfera de aplicabilitate a masurilor de prevenire si combatere a activitatilor economice ilicite conform art. LVI din Legea nr. 296/2023 privind unele masuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilitatii financiare a Romaniei pe termen lung, cu modificarile si completarile ulterioare;
i) existenta informatiilor cu privire la implicarea in activitati de frauda vamala/fiscala a expeditorului bunurilor, operatorului de transport rutier, principalului obligat in cadrul regimului de tranzit vamal, respectiv a destinatarului bunurilor;
j) operatorul economic beneficiar se afla in consemn din urmatoarele motive:
- operatorul economic nu a fost regasit la sediul social, domiciliul fiscal sau punctele de lucru declarate;
- furt de identitate - transporturile intracomunitare anterioare au fost efectuate in numele unui contribuabil, fara ca acesta sa aiba cunostinta de respectivele transporturi;
- istoric fiscal inadecvat (incoerenta datelor din declaratiile fiscale fata de datele din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil, neconcordanta datelor din declaratiile fiscale si din alte formulare prevazute de lege depuse de contribuabil in comparatie cu datele si informatiile transmise de terti, desfasurarea de actiuni ce au ca scop reducerea profitabilitatii din perspectiva nivelului de declarare, nedepunerea declaratiilor fiscale);
- au fost emise decizii de masuri asiguratorii, iar creanta estimata nu a fost acoperita integral in ordinea prevazuta la pct. 5.8 din Ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala nr. 2.605/2010 pentru aprobarea Procedurii de aplicare efectiva a masurilor asiguratorii prevazute de Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare.
Inspectorii ANAF si AVR au roluri esentiale in procesul de monitorizare:
- Reprezentantii AVR: Monitorizeaza vehiculele prin birourile vamale si echipele mobile.
- Reprezentantii ANAF: Efectueaza monitorizarea prin Directia Generala Antifrauda Fiscala.
Montarea si demontarea sigiliilor inteligente sunt realizate de personalul autorizat ANAF si AVR. Inspectorii interactioneaza direct cu soferii transportatorilor in urmatoarele etape:
- Reprezentantii AVR/ANAF completeaza fisa de monitorizare a mijlocului de transport, detaliind rutele, durata transportului, si alte informatii relevante.
- Ruta de transport si durata estimata sunt declarate de sofer si agreate de autoritatile competente.
- e-Sigiliul este setat prin aplicatia informatica de monitorizare, care introduce si descarca datele relevante.
Sigiliul este aplicat pe compartimentul de marfa al vehiculului, activat si monitorizat pe durata transportului.
- Se intocmeste procesul-verbal de sigilare/desigilare, semnat de sofer si de inspectorii responsabili.
Documentele sunt incarcate automat in aplicatia informatica si stocate pentru referinte ulterioare.
Sigiliile inteligente sunt dispozitive care inregistreaza si transmit informatii despre starea si pozitia vehiculului catre sistemul e-Sigiliu. Aceste dispozitive pot functiona independent sau impreuna cu sigiliile vamale/fiscale.
Informatiile asociate fiecarui sigiliu inteligent:
- Numarul de inmatriculare al vehiculului;
- Tipul bunurilor (incadrare tarifara);
- Cantitatea si valoarea bunurilor;
- Destinatia si ruta transportului;
- Operatorii economici implicati;
- Date de identificare ale soferului
Soferii si transportatorii au un rol central in asigurarea integritatii sigiliilor inteligente si respectarea procedurilor de monitorizare:
- Soferii trebuie sa permita montarea sigiliilor inteligente si sa semneze angajamentele de plata pentru acoperirea costurilor in cazul deteriorarii sau pierderii sigiliilor.
- Pe durata transportului, soferii trebuie sa asigure integritatea sigiliilor si sa urmeze ruta si durata agreata.
- La sosirea la destinatie sau la punctul de trecere a frontierei, autoritatile verifica integritatea compartimentului de marfa si a sigiliului.
Daca sunt detectate probleme, se pot aplica sanctiuni atat soferilor, cat si transportatorilor.
Autoritatile au echipe de interventie rapida pentru a raspunde la incidente precum deschiderea neautorizata a sigiliului, abaterea de la ruta stabilita, sau stationarea nejustificata a vehiculului.
Evenimente considerate incidente:
- Deschiderea neautorizata a sigiliului inteligent;
- Abaterea de la ruta prestabilita;
- Stationarea nejustificata a vehiculului.
In concluzie, pana in prezent nu se aplica e-Sigiliu, insa trebuie sa urmariti evolutia regulilor si normelor sistemului e-Sigiliu si sa va conformati cerintelor de integritate a sigiliilor inteligente, indata ce aceste reguli vor fi stabilite si publicate oficial.
Nu trebuie sa solicitati dvs. o analiza de risc, aceasta este in sarcina Autoritatii Vamale Romane.
Raspuns oferit in luna octombrie 2024 de catre specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.
Economist cu peste 20 de ani experienta in domeniul public si privat. Specialist in: impozitare persoane fizice, Declaratia Unica, impozit pe venit si contributii sociale, nerezidenti, TVA.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Controale mai aprige in vama din 2024! Birourile vor fi dotate cu 26 noi sisteme de scanare, pentru monitorizarea marfurilor care intra in taraDigitalizare ANAF. Ce programe vor fi implementate de institutie in 2024Sistemul E-SIGILIU. Soferii pot fi amendati cu pana la 50.000 lei daca nu au sigiliu pe mijlocul de transportANAF: Precizari referitoare la Decontul precompletat RO e-TVAE-SIGILIU. Procedura a fost aprobata prin Ordinul 5/2024Ultimele articole
Sistemul e-TVA: Principalele 5 provocari pentru contabiliControale vamale in 2024. Cum vor fi verificate activitatile ilicite in vamaArticole similare
Amenzi RO e-Transport. Exemplu util de monografie contabilaE-Transport: Prin OUG 87/2024 s-a decis amanarea sanctiunilor pana la 1 ianuarie 2025E-factura, obligatorie din 2024. Tot ce trebuie sa stiiInformare ANAF privind modificarile in legislatia caselor de marcat: Emiterea bonurilor fiscale nu e obligatorie pentru anumiti operatori economiciOUG 132/2022 pentru modificarea E-Transport: Noi persoane obligate sa foloseasca sistemul, valabilitate cod UIT si procedura in caz de nefunctionalitateUltimele articole
E-Transport, cod UIT. Cine are obligatia generarii codului UITE-Transport: Care sunt principalele noutati aduse de OUG 129/2024Controale ITM la transportatori in luna noiembrie 2024. Ce sanctiuni au fost aplicateE-Transport 2024: Guvernul a aprobat modificarea OUG 41/2022 privind sanctiunile aplicate in sistemNoi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilorAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"