Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


Activitatea zilierilor este reglementata printr-un cadru legal clar, care stabileste drepturile si obligatiile atat ale acestora, cat si ale beneficiarilor. Plata muncii prestate, evidenta corecta in registrul electronic si regimul fiscal aplicabil sunt aspecte esentiale in derularea colaborarilor ocazionale. De asemenea, se ridica intrebari legate de momentul platii si de raspunderea pentru lucrari executate necorespunzator. In continuarea articolului vom vedea cateva clarificari legale si fiscale privind aceste situatii, de la specialistul nostru.
Un contribuabil se intreaba daca lucrarile efectuate de zilieri se platesc acestora doar dupa receptia lucrarilor? In situatia lucrarilor efectuate necorespunzator se pot imputa sumele persoanelor responsabile cu receptia?
Cuprins
Ce trebuie sa stiti despre activitatea zilierilor
Activitatea zilierilor este reglementata de Legea 52/2011, care ofera angajatorilor un cadru legal clar pentru colaborari temporare. Conform Legii, zilierii sunt persoane fizice, cetateni romani sau straini, care presteaza activitati ocazionale si care nu necesita calificare pentru un beneficiar, in schimbul unei remuneratii.
Conform art. 11 din Legea 52/2011:
“Art. 11
(1) Pentru activitatea executata, zilierul are dreptul la o remuneratie al carei cuantum se stabileste prin negociere directa intre parti, in conditiile prevazute la alin. (2).
(2) Cuantumul remuneratiei brute orare stabilite de parti nu poate fi mai mic decat valoarea/ora a salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata si se acorda la sfarsitul fiecarei zile de lucru sau la sfarsitul saptamanii.
(3) Dovada platii remuneratiei se face prin semnatura zilierului in Registru.
Prin Hotararea Guvernului nr. 1506 din 27 noiembrie 2024 s-a stabilit salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata, la suma de 4.050 lei lunar, pentru un program normal de lucru in medie de 165,334 ore pe luna, reprezentand 24,496 lei/ora.
In concluzie, zilierii pot lucra maximum 12 ore pe zi iar remuneratia nu poate fi mai mica de 24,496 lei/ora.”
Ce trebuie sa stiti despre evidenta si raportarea datelor zilierilor
In ceea ce priveste evidenta si raportarea datelor, beneficiarul, in speta societatea dvs., este obligat sa inregistreze zilierii in Registrul electronic de evidenta a zilierilor, utilizand aplicatiile web sau mobile, si sa transmita informatiile catre Inspectoratul Teritorial de Munca (ITM) inainte de inceperea activitatii zilierilor.
Cum sunt impozitate veniturile zilierilor
Veniturile zilierilor sunt venituri asimilate salariilor in baza art. 76 alin. (2) lit. r) din Codul fiscal astfel incat acestea sunt impozabile cu impozit pe venit.
Conform art. 139 alin. (1) lit. s) din Codul fiscal:
"(1) Baza lunara de calcul al contributiei de asigurari sociale, in cazul persoanelor fizice care realizeaza venituri din salarii sau asimilate salariilor, o reprezinta castigul brut realizat din salarii si venituri asimilate salariilor, in tara si in alte state, cu respectarea prevederilor legislatiei europene aplicabile in domeniul securitatii sociale, precum si a acordurilor privind sistemele de securitate sociala la care Romania este parte, care include:
s) remuneratia bruta primita pentru activitatea prestata de zilieri, potrivit legii."
Astfel, asupra remuneratiei zilierilor se datoreaza impozit pe venit 10% si CAS 25%. Nu este reglementat un tratament fiscal distinct pentru zilierii cu varsta sub 26 ani.
Obligatii fiscale pentru zilieri
- Impozit pe salarii: 10% aplicat asupra diferentei dintre remuneratia bruta si contributia de asigurari sociale (CAS).
- Contributia de asigurari sociale (CAS): 25% aplicata la remuneratia bruta, conferind zilierului calitatea de asigurat in sistemul public de pensii.
Declararea si plata obligatiilor fiscale
- Impozitul si CAS-ul datorate de zilieri sunt retinute si declarate de beneficiar in Declaratia 112 la sectiunea A si sectiunea E din cadrul anexei 1.2 Asigurat.
- Obligatiile fiscale trebuie virate la bugetul de stat pana la data de 25 a lunii urmatoare celei pentru care se platesc veniturile.
Registrul electronic de evidenta a zilierilor:
Societatea are obligatia de a infiinta, completa si transmite Registrul electronic de evidenta a zilierilor, astfel:
- pentru infiintarea Registrului, societatea va obtine numele de utilizator si parola de la inspectoratul teritorial de munca in a carui raza teritoriala isi are sediul;
- completarea Registrului se face cu ajutorul aplicatiei informatice pentru dispozitive mobile Inspectia Muncii , in conformitate cu instructiunile de utilizare obtinute de pe pagina de internet a Inspectiei Muncii, fiind distribuita in mod gratuit si disponibila prin accesarea aplicatiilor PlayStore sau AppStore, in functie de sistemul de operare al dispozitivului mobil;
- in Registru se completeaza in ordine cronologica, toti zilierii care presteaza activitatile necalificate, cu caracter ocazional;
- Registrul se transmite online de catre societate, prin aplicatia informatica Inspectia Muncii , dupa completarea acestuia in cadrul aceleiasi aplicatii.
- Registrul se completeaza zilnic, inainte de inceperea activitatii fiecarei persoane care urmeaza sa se afle intr-un raport de munca cu societatea.
Zilierii trebuie platiti pentru orele de munca prestate in cadrul societatii, nu dupa receptia lucrarii.
Imputarea pentru neconformitatea lucrarilor
In ceea ce priveste imputarea pentru neconformitatea lucrarilor, se aplica prevederile art. 254-255 din Codul Muncii:
“Articolul 254
(1) Salariatii raspund patrimonial, in temeiul normelor si principiilor raspunderii civile contractuale, pentru pagubele materiale produse angajatorului din vina si in legatura cu munca lor.
(2) Salariatii nu raspund de pagubele provocate de forta majora sau de alte cauze neprevazute care nu puteau fi inlaturate si nici de pagubele care se incadreaza in riscul normal al serviciului.
(3) In situatia in care angajatorul constata ca salariatul sau a provocat o paguba din vina si in legatura cu munca sa, va putea solicita salariatului, printr-o nota de constatare si evaluare a pagubei, recuperarea contravalorii acesteia, prin acordul partilor, intr-un termen care nu va putea fi mai mic de 30 de zile de la data comunicarii.
(4) Contravaloarea pagubei recuperate prin acordul partilor, conform alin. (3), nu poate fi mai mare decat echivalentul a 5 salarii minime brute pe economie.
Articolul 255
(1) Cand paguba a fost produsa de mai multi salariati, cuantumul raspunderii fiecaruia se stabileste in raport cu masura in care a contribuit la producerea ei.
(2) Daca masura in care s-a contribuit la producerea pagubei nu poate fi determinata, raspunderea fiecaruia se stabileste proportional cu salariul sau net de la data constatarii pagubei si, atunci cand este cazul, si in functie de timpul efectiv lucrat de la ultimul sau inventar.”
Concluzie
Asadar, se poate face imputarea pentru neconformitatea lucrarilor, insa trebuie foarte bine fundamentata:
Exista o paguba dovedita – lucrarile sunt necorespunzatoare si este necesara remedierea sau refacerea lor, implicand costuri suplimentare.
Existenta unei receptii necorespunzatoare – adica lucrarile au fost receptionate ca fiind conforme, desi nu erau.
Vinovatia personalului responsabil cu receptia – se stabileste printr-un referat de imputare, comisie de cercetare disciplinara, sau alte mijloace administrative sau juridice (control financiar, audit, etc.).
Raportul de munca si atributiile stabilite – persoanele imputabile trebuie sa aiba atributii clare in fisa postului sau in contractul de munca legate de receptia lucrarilor.
Explicatii oferite in 2025 de specialistii site-ului PortalCodulFiscal.ro. Dati click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Fiscal consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.

Economist cu peste 20 de ani experienta in domeniul public si privat. Specialist in: impozitare persoane fizice, Declaratia Unica, impozit pe venit si contributii sociale, nerezidenti, TVA.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Proiect de ordin privind aprobarea procedurii privind recalcularea platilor anticipate cu titlu de impozitTVA pentru amenajare cladire in contract de comodatNoutati legislatie Fiscala 15-19 decembrie 2008 - Monitorul OficialExclusiv online: Consultantii fiscali: Normele pentru Codul Fiscal contrazic ordonanta pe care incearca sa o clarificeOrdinul 1673/2020. A fost aprobata procedura de verificare a ZILIERIlor care primesc sprijin financiar conform art. 4 din OUG 132/2020Ultimele articole
Salariu minim brut de la 1 ianuarie 2025. Va fi diferentiat pentru angajatii din agricultura si industria alimentara?Care este salariul minim in agricultura si un model de calcul salariu de la 1 ianuarie 2025Firme care lucreaza cu ZILIERI. Deficiente constatate de inspectori in urma controalelorCe trebuie sa stie firmele despre sanatatea si securitatea ZILIERIlor cu care lucreazaITM: Reglementari pentru beneficiarii care utilizeaza munca ZILIERIlor
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati TVA 2025. Noile cote si Exemple practice"