Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In privinta exercitarii dreptului de deducere a TVA, relevant este faptul ca investitiile sunt efectuate pentru desfasurarea activitatii economice a firmei cu scopul realizarii de operatiuni taxabile, scutite cu drept de deducere sau neimpozabile. In situatia in care facturile de materiale si lucrari sunt emise pe numele firmei, se poate exercita dreptul de deducere TVA sub rezerva respectarii conditiilor impuse prin art. 145 alin. 2 lit. a, b si c) din Codul fiscal .
Regula generala prevede ca suma TVA aferenta unei achizitii de bunuri este deductibila numai in situatia in care bunul respectiv este destinat realizarii de:
- operatiuni taxabile, aspect reglementat prin art. 145 alin. 2 lit. a). in categoria operatiunilor taxabile se incadreaza livrarile de bunuri si prestarile de servicii efectuate catre parteneri stabiliti pe teritoriul Romaniei.
- operatiuni neimpozabile , aspect reglementat prin art. 145 alin. 2 lit. b). in categoria operatiunilor neimpozabile se incadreaza prestarile de servicii efectuate catre parteneri stabiliti in afara teritoriului Romaniei.
- operatiuni scutite cu drept de deducere, aspect reglementat prin art. 145 alin. 2 lit. c). in categoria operatiunilor scutite cu drept de deducere se incadreaza exporturile si livrarile intracomunitare de bunuri.
Exercitarea dreptului de deducere se efectueaza sub rezerva respectarii conditiei impuse prin art. 146 alin. (1) litera a) conform careia pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei datorate sau achitate, persoana impozabila cumparatoare trebuie sa detina o factura emisa in baza prevederilor art. 155. in acest context, prin normele de aplicare ale art. 146 alin. (1), la punctul 46 se impune justificarea deducerii taxei numai pe baza exemplarului original al facturii care trebuie sa cuprinda toate informatiile obligatorii reglementate prin art. 155 alin. (5) din Codul fiscal .
Valoarea investitiilor efectuate trebuie inscrise in registrul bunurilor de capital reglementat prin punctul 54 alineatul (11) din normele de aplicare ale articolului 149 alineatului (6) din Codul fiscal . Acest registru trebuie sa cuprinda cel putin urmatoarele informatii obligatorii:
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
Ghidul practic al contabilitatii in 2026 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
• data modernizarii si transformarii bunului imobil;
• valoarea lucrarilor de investitii. Aceasta valoare se compune din valoarea materialelor si a lucrarilor, exclusiv TVA;
• taxa deductibila inscrisa in facturile emise pe numele firmei care a achizitionat bunurile;
• taxa dedusa;
• ajustarile efectuate.
Atat pentru exercitarea dreptului de deducere a TVA cat si pentru deducerea cheltuielilor cu amortizarea investitiilor efectuate asupra bunului imobil preluat in comodat, este recomandabil ca respectivul contract de comodat incheiat intre o persoana fizica in calitate de comodant si o societate comerciala in calitate de comodatar sa fie incheiat in forma autentica in fata unui notar public sau in fata unui avocat in baza prevederilor articolului 3 alin 1 lit. c din Legea nr. 51 / 1995 pentru organizarea si exercitarea profesiei de avocat, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare. Prin aceasta procedura se atesta identitatea partilor, continutului actului si data certa a incheierii acestuia. Trebuie sa aveti in vedere faptul ca d.p.d.v. al TVA, investitia efectuata se incadreaza in categoria bunurilor imobile iar incetarea contractului de comodat inainte de expirarea perioadei de 20 de ani va conduce implicit la ajustarea dreptului de deducere TVA exercitat pe parcursul efectuarii lucrarilor. Dreptul de deducere se ajusteaza pe perioada ramasa din cadrul perioadei de ajustare de 20 de ani. Ajustarea se efectueaza in situatia in care la momentul rezilierii contractului de comodat persoana fizica proprietara a bunului imobil nu este de acord sa "cumpere" investitia efectuata de firma dvs..
D.p.d.v. al impozitului pe profit, in baza prevederilor art. 24 alin. (3) lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal sunt considerate mijloace fixe amortizabile investitiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de inchiriere, concesiune, locatie de gestiune sau altele asemenea. Contractul de comodat poate fi incadrat la "altele asemenea". La punctul 70^2, din Normele metodologica de aplicare a articolului 24 alin. 11 litera c), amortizarea fiscala a cheltuielilor cu investitiile efectuate la astfel de mijloace fixe se calculeaza pe baza perioadei contractului incepand cu luna urmatoare finalizarii si punerii in functiune a investitiei. Astfel, investitia efectuata este considerata mijloc fix amortizabil. Valoarea investitiei se recupereaza treptat, prin inregistrarea pe cheltuieli de exploatare a amortizarii investitiei.
Nu uitati faptul ca preluarea cladirii pe baza de proces verbal de predare-primire se inregistreaza in debitul contului extrabilantier 8031 „Imobilizari corporale luate cu chirie”
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Inscrierea in Registrul persoanelor impozabile care aplica sistemul TVA la incasare de la 1 ianuarie 2013Firmele care au optat pentru plata defalcata a TVA vor aplica sistemul ForexebugTVA la incasare societati afiliate | Momentul colectarii TVAAchizitie intracomunitara a bunurilor din import. Regim fiscal TVAAjustarea TVA. Cum facem declararea si virarea accesoriilor din proprie initiativa?Ultimele articole
Primul decont de TVA in grupul fiscal unic. Cine depune si cum se consolideazaVanzarea unui activ de catre o firma in faliment cu cod TVA anulat. Cine plateste TVA si cine il poate deduceDreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor parti[GHID complet] Agentie de turism. Regim TVA, calcul plafon de scutire/micro si obligativitate casa de marcat/POSArticole similare
Evidenta contabila si fiscalaAjustarea TVA pentru un autoturism neamortizat achizitionat in leasing financiar. Cum procedam?Microintreprindere. Inregistrare in scopuri de TVACheltuieli cu combustibilul. DeductibilitateRefacturari catre persoane neimpozabile din afara UE. Cum declaram in Declaratia 394?Ultimele articole
Ajustarea negativa a TVA dedusa pentru un bun de capital: tratament contabil si fiscalSponsorizare ONG. 3 studii de caz utile contribuabililorSchimbarea perioadei fiscale a TVA de la trimestru la luna. Pana cand se depune D700Depasire plafon TVA de 300.000 lei. Cum se face inregistrarea in scopuri de TVACum se face trecerea de la TVA trimestrial la TVA lunar in 2025Articole similare
Trecere la TVA lunar. Ce obligatii fiscale apar?Utilizare fonduri societate pentru achizitia de parti sociale de catre asociat. Care e regimul fiscal?Care va fi tratament fiscal al livrarilor intracomunitare de bunuri pentru un ONG?Retinere impozit dividende UngariaRestituire acciza combustibili pentru transportatori. Cum procedam?Ultimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Rambursari de taxa catre persoanele impozabile inregistrate in scopuri TVAAjustarea dreptului de deducere la schimbarea destinatiei autoturismului. Cum procedam?Prestari servicii pentru beneficiar stabilit pe teritoriul comunitar. Ce implicatii fiscale apar?Imbunatatiri sediu social luat in comodat. Impozit pe profit si regimul TVAMasuri de simplificare pentru operatiuni pluripartiteUltimele articole
Dreptul de deducere a TVA: sfera de aplicare, limitari si conditii de exercitareInchirierea unui spatiu comercial catre o societate nerezidenta: regimul TVA, optiunile de facturare si obligatiile ambelor partiVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?TVA deductibila. Unde apar cele mai multe probleme si cum le poti rezolva corect
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



