Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In analiza urmatoare, facem referire la o societate cu activitate de transporturi, infiintata in luna martie 2016, neplatitoare de TVA si cu impozit pe microintreprinederi. Firma are contracte in derulare cu parteneri externi pentru transport de marfa si a depus documentatia pentru a deveni platitor de TVA (Formular 088).
Care este monografia contabila in cazul in care:
- se admite Declaratia 088 si devine platitor de TVA, se inscrie in ROI si emite facturi fara TVA? Ce documente trebuie prezentate?
- se respinge Declaratia 088, emite facturi in continuare fara TVA si pentru furnizorii externi?
- pentru sofer la transport in Uniunea Europeana care este valoarea diurnei pe zi?
- ca intreprindere nou-infiintata in cazul cand angajeaza un salariat beneficiaza de reducere la impozit pe microintreprindere?
Din intrebarea formulata inteleg faptul ca societatea pe care o reprezentati a solicitat inregistrarea in scopuri de TVA prin optiune, fara a fi depasit cifra de afaceri de 220.000 lei. In acest caz, sunt aplicabile prevederile art. 316 "Inregistrarea persoanelor impozabile in scopuri de TVA" alin. (1) lit. a)
"(1) Persoana impozabila care are sediul activitatii economice in Romania si realizeaza sau intentioneaza sa realizeze o activitate economica ce implica operatiuni taxabile, scutite de taxa pe valoarea adaugata cu drept de deducere si/sau operatiuni rezultate din activitati economice pentru care locul livrarii/prestarii se considera ca fiind in strainatate, daca taxa ar fi deductibila, in cazul in care aceste operatiuni ar fi fost realizate in Romania conform art. 297 alin. (4) lit. b) si d), trebuie sa solicite inregistrarea in scopuri de TVA la organul fiscal competent, dupa cum urmeaza:
a) inainte de realizarea unor astfel de operatiuni, in urmatoarele cazuri:
Excel pentru contabili cu ChatGPT - verificari si reconcilieri rapide
Ghidul Practic al Monografiilor Contabile 2026
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
- Atentie, contabili!Metode de stabilire a valorii de piata in tranzactiile intre persoane afiliate Principiul valorii de piata si ajustarea de catre organele fiscale | Cum alegi metoda de stabilire a valorii de piata | Metoda compararii preturilor | Metoda cost plus | Metoda...citeste mai mult
- Atentie, contabili!Reducerea capitalului social: metode, procedura, monografie contabila si tratament fiscal Cadrul legal al reducerii capitalului social | Metode de reducere a capitalului social | Hotararea AGA pentru reducerea capitalului social | Limitele legale ale reducerii:...citeste mai mult
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
- Atentie, contabili!
1. daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri care atinge sau depaseste plafonul de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), cu privire la regimul special de scutire pentru intreprinderile mici;
2. daca declara ca urmeaza sa realizeze o cifra de afaceri inferioara plafonului de scutire prevazut la art. 310 alin. (1), dar opteaza pentru aplicarea regimului normal de taxa. "
In situatia in care va dobandi calitatea de platitor de TVA, transportatorul va emite facturi fara TVA, considerand serviciul prestat astfel:
- neimpozabil in Romania, daca beneficiarul este persoana impozabila stabilita pe teritoriul comunitar, inregistrata in scopuri de TVA in Uniunea Europeana, care comunica prestatorului din Romania un cod valid de TVA. In acest caz sunt aplicabile prevederile regulii generale de taxare de la art. 278 alin. (2) din Codul fiscal. Conform acestei reguli, locul prestarii serviciului este locul unde este stabilit sediul activitatii economice a beneficiarului persoana impozabila. Serviciul respectiv se incadreaza in categoria prestarilor intracomunitare de servicii a caror valoare se raporteaza atat prin decontul de TVA la randul 3, cu report la randul 3.1, cat si prin declaratia informativa cod 390 VIES, cu simbolul P.
- scutit cu drept de deducere, daca transportul este aferent unui export de bunuri, fiind aplicabile prevederile art. 294 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal.
Valoarea acestui serviciu se raporteaza doar prin decontul de TVA cod 300, la randul 14 "Livrari de bunuri si prestari de servicii scutite cu drept de deducere, altele decat cele de la rd. 1 – 3". Justificarea aplicarii regimului de scutire se efectueaza cu documentele reglementate prin O.M.F.P. nr. 103 din 22 ianuarie 2016 privind aprobarea Instructiunilor de aplicare a scutirii de taxa pe valoarea adaugata pentru operatiunile prevazute la art. 294 alin. (1) lit. a) - i), art. 294 alin. (2) si art. 296 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, la art. 4, alin. (2):
a) factura, care trebuie sa contina informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal, sau, dupa caz, pentru persoanele care presteaza efectiv serviciul de transport, documentul specific de transport, daca acesta contine cel putin informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu beneficiarul;
c) documentele specifice de transport prevazute la alin. (4), in functie de tipul transportului, sau, dupa caz, copii de pe aceste documente;
d) documente din care sa rezulte ca bunurile transportate au fost exportate. Acest document poate fi copia declaratiei vamale de export.
- scutit cu drept de deducere, daca transportul este aferent unui import de bunuri, fiind aplicabile prevederile art. 294 alin. (1) lit. d) din Codul fiscal.
Scutirea este aplicabila daca se poate face dovada ca valoarea serviciilor de transport este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate, fiind supusa taxarii. Justificarea aplicarii regimului de scutire se efectueaza cu documentele reglementate prin O.M.F.P. nr. 103 din 22 ianuarie 2016, art. 5 alin. (2):
a) factura sau, dupa caz, pentru persoanele care presteaza efectiv serviciul de transport, documentul specific de transport, daca acesta contine cel putin informatiile prevazute la art. 319 alin. (20) din Codul fiscal;
b) contractul incheiat cu beneficiarul;
c) documentele specifice de transport, in functie de tipul transportului, sau, dupa caz, copii de pe aceste documente;
d) documentele din care sa rezulte ca bunurile transportate au fost importate in Uniunea Europeana si ca valoarea serviciilor este inclusa in baza de impozitare a bunurilor importate.
Inregistrarea fiecarei operatiuni din cele 3 tipuri enumerate se efectueaza prin formula contabila 411 "Clienti" = 704 "Venituri din servicii prestate".
In situatia in care transportatorul nu va fi inregistrat in scopuri de TVA desi solicita inregistrarea prin optiune, va aplica regimul special de scutire pana la atingerea sau depasirea cifrei de afaceri de 220.000 lei, moment in care va avea obligatia sa depuna formalitatile de inregistrare in scopuri de TVA pana pe data de 10 a lunii urmatoare celei in care plafonul a fost depasit. Aplicarea regimului special de scutire conform prevederilor art. 310, va trebui mentionata pe fiecare factura emisa, indiferent de faptul ca serviciul de transport este legat direct de:
- un transport intracomunitar de bunuri;
- un export;
- un import.
In cazul transportului intracomunitar de bunuri, prestatorul din Romania va fi obligat sa se inregistreze in scopuri de TVA in regim special conform prevederilor art. 317 "Inregistrarea in scopuri de TVA a altor persoane care efectueaza achizitii intracomunitare sau pentru servicii", concomitent cu inscrierea in R.O.I. Inregistrarea se efectueaza doar pentru raportarea operatiunilor prin declaratia informativa cod 390 VIES. Inregistrarea operatiunilor pentru care se aplica regimul special de scutire se efectueaza prin aceiasi formula contabila 411 "Clienti" = 704 "Venituri din servicii prestate".
In situatia in care va depasi cifra de afaceri de 220.000 lei, dar codul sau de TVA va fi anulat din oficiu datorita faptului ca nu indeplineste anumite criterii, transportatorul va aplica regimul aferent operatiunii considerand serviciul:
- neimpozabil in Romania, daca beneficiarul este stabilit pe teritoriul unui stat membru si este inregistrat in scopuri de TVA;
- scutit, daca transportul este aferent unui export sau import.
Transportatorul ar trebui sa colecteze TVA numai daca operatiunea ar fi taxabila.
Diurna care poate fi acordata unui sofer pentru transport in Uniunea Europeana este reglementata prin H.G. nr. 518 din 10 iulie 1995 privind unele drepturi si obligatii ale personalului roman trimis in strainatate pentru indeplinirea unor misiuni cu caracter temporar. De regula, diurna este 35 euro/zi pentru deplasari in Austria, Franta, Grecia, Italia, Olanda, Spania. In Bulgaria, diurna este de 32 euro/zi.
Ca intreprindere nou infiintata dupa 1 ianuarie 2016, impozitul pe venit datorat de catre persoana juridica romana este de 1% pentru primele 24 de luni de la data inregistrarii, dar numai daca angajeaza 1 salariat. Aceasta facilitate se aplica persoanei juridice romane nou-infiintate, daca sunt indeplinite urmatoarele conditii, cumulative, reglementate prin art. 51 alin. (2):
- are cel putin un salariat. Aceasta conditie se considera indeplinita daca angajarea se efectueaza in termen de 60 de zile inclusiv de la data inregistrarii persoanei juridice respective.
- este constituita pe o durata mai mare de 48 de luni;
- actionarii/asociatii lor nu au detinut titluri de participare la alte persoane juridice.
Cota de impozitare de 1% se aplica pana la sfarsitul trimestrului in care se incheie perioada de 24 de luni. Aceasta facilitate de aplica daca, in cadrul unei perioade de 48 de luni de la data inregistrarii, microintreprinderea nu se afla in urmatoarele situatii:
- lichidarea voluntara prin hotararea adunarii generale;
- dizolvarea fara lichidare;
- inactivitate temporara;
- declararea pe propria raspundere a nedesfasurarii de activitati la sediul social/sediile secundare;
- majorarea capitalului social prin aporturi efectuate de noi actionari/asociati;
- actionarii/asociatii sai vand/cesioneaza/schimba titlurile de participare detinute.
Dupa perioada de 24 de luni, aplica urmatoarele cote:
a) 1% , daca are peste 2 salariati, inclusiv;
b) 2%, daca are un salariat;
c) 3%, daca nu are salariati.
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Amelia Dumitras - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Declaratia cod 088 si operatiuni pe teritoriul Romaniei. Cum completam locul desfasurarii activitatii cand aceasta se deruleaza la terti?Formularul 088 simplificat se aplica de la 1 augustZoom fiscal: Noul FORMULAR 088 utilizat pentru inregistrarea in scopuri de TVACHESTIONAR privind modul de implementare si efectele asupra mediului de afaceri ale Formularului 088Ce modificari a suferit Formularul 088 odata cu OANAF 2048/2016?Ultimele articole
Modificarea declaratiei 088. Ce implicatii fiscale apar?Zoom fiscal: Principalele modificari aduse formularului 088ANAF: Noul FORMULAR 088 se va depune de societatile comerciale incepand cu 1 august 2016Cod TVA anulat. Deducere TVA din facturi emise inainte de anulare. Cum procedam?Noul FORMULAR 088 pune presiune pe mediul de afaceri!Articole similare
Inregistrarea persoanelor impozabile in scopuri de TVA. Material oficial ANAFConferinta de Fiscalitate: Modificari in legislatia de TVA incepand cu 2016Codul Fiscal 2014, pe Tableta!Plafon scutire TVA 2012Vreti sa deschideti un magazin second-hand? Iata ce regim TVA aplicati!Ultimele articole
Vinzi mai multe imobile ca persoana fizica? Cand desfasori activitate economica in sensul TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?INREGISTRAREA IN SCOPURI DE TVA: ce TVA poate fi dedusa retroactiv si cum se ajusteaza taxa pentru stocuri si mijloace fixeAchizitie produse din non-UE si revanzare in UE: obligatii privind TVA-ul[GHID] Tratament fiscal pentru vanzarea de produse digitale catre clienti din Romania, UE si NonUEArticole similare
Formularul 088 nu se va mai depune de firmele care isi schimba administratorul, asociatii sau sediulDECLARATIA 088 a fost simplificata. Anuntul facut de ANAFDe la 1 februarie se aplica noua procedura de inregistrare in scopuri de TVAAnunt ANAF: In septembrie vor fi organizate 113 intalniri cu contribuabiliiANAF ar putea schimba DECLARATIA 088 din nou. De data aceasta, din alte motiveUltimele articole
Cu ce inlocuieste ANAF eliminarea formularul 088. Nou comunicatModificarea declaratiei 088. Ce implicatii fiscale apar?Zoom fiscal: Noul formular 088 utilizat pentru inregistrarea in scopuri de TVACod TVA anulat. Deducere TVA din facturi emise inainte de anulare. Cum procedam?Formularul 088 simplificat se aplica de la 1 augustArticole similare
Firme care fac comert cu ridicata. Facturile emise catre persoane fizice pot fi incasate exclusiv prin banca?Din 2025 se aplica o noua procedura pentru modificarea din oficiu a vectorului fiscal, cu privire la TVAMasuri de simplificare. Ajustarea TVAOUG 67/2022 se aplica si in cazul unui salariu de baza mai mare de 2550 lei?CODUL FISCAL 2010 TITLUL IX - Capitolul IV - Impozitul pe mijloacele de transportUltimele articole
Factura abonament Claude. Cum se inregistreaza corect si ce declaratii trebuie depuse daca NU esti platitor de TVAVanzarea unui mijloc fix detinut de societate: se include sau nu in plafonul de TVA?Veniturile inregistrate in avans in 2026 intra in calculul cifrei de afaceri pentru plafonul de TVA aferent anului 2026?Achizitia unui imobil intr-un alt stat membru UE. Cum se stabileste regimul de TVA aplicabil facturii primiteCe se schimba la calculul TVA stabilit din oficiu de ANAF pentru firmele care nu depun D300Articole similare
Exercitarea dreptului de deducere pentru achizitii efectuate anterior inregistrarii. Cum deducem TVA?Contabilitate si Monografii contabile. Portite legale in plina CRIZAMonografie contabila pentru tichete de masa acordate pe cardMONOGRAFIE contabila pentru achizitiile auto cu prima de casareCum facem inregistrarile contabile pentru TVA-ul recuperat din UE?Ultimele articole
Factura de decontare sau structura de comisionar? Cum stabilesti corect daca o refacturare intra in sfera TVA[GHID] Deducere TVA si cheltuieli cu combustibilul auto: cand deduci 100%, cand 50% si cum inregistrezi corect in contabilitateRegimul fiscal si contabil al transferului de activitate. Cum vinzi o afacere functionala fara TVA?Recuperare creante. Cum sa evidentiati in contabilitate creantele neincasate la 31.12.2025Impozitul pe profit si bonificatia de 3%. EXEMPLU util de MONOGRAFIE contabila
NOU! Modificari TVA 2026
Ce schimbari trebuie aplicate? Erori frecvente in practica?
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Noutati privind TVA in 2026 + TOP 7 Studii de Caz"


InfoTva.ro



