Tags: aspecte contabile, fuziune societati, operatiuni de fuziune
Ce presupune fuziunea a doua SRL-uri din punct de vedere contabil?
Raspunsul consultantului fiscal Elena Garofil:
Reflectarea in contabilitate a operatiunilor de fuziune este reglementata prin OMFP 897/2015 pentru aprobarea Normelor metodologice privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor.
In conformitate cu prevederile art. 241 lit. j) din legea societatilor, administratorii societatilor care urmeaza sa participe la fuziune/divizare precizeaza in proiectul de fuziune/divizare data de la care tranzactiile societatii absorbite sau divizate sunt considerate din punct de vedere contabil ca apartinand societatii absorbante sau uneia ori alteia dintre societatile beneficiare.
Fuziunea/divizarea produce efecte la datele prevazute la art. 249 din legea societatilor, respectiv:
a)in cazul constituirii uneia sau mai multor societati noi, de la data inmatricularii in registrul comertului a noii societati sau a ultimei dintre ele;
b)in alte cazuri, de la data inregistrarii hotararii ultimei adunari generale a actionarilor/asociatilor care a aprobat operatiunea, cu exceptia cazului in care, prin acordul partilor, se stipuleaza ca operatiunea va avea efect la o alta data, care nu poate fi insa ulterioara incheierii exercitiului financiar curent al societatii absorbante sau societatilor beneficiare, nici anterioara incheierii ultimului exercitiu financiar incheiat al societatii sau societatilor ce isi transfera patrimoniul.
Operatiunile de fuziune sunt reglementate la Capitolul II "Fuziunea si divizarea societatilor" al Titlului VI "Dizolvarea, fuziunea si divizarea societatilor" din legea societatilor.
Din punct de vedere contabil, operatiunile de fuziune se grupeaza in:
- operatiuni care se efectueaza cu ocazia fuziunii prin absorbtia uneia sau a mai multor societati de catre o alta societate;
- operatiuni care se efectueaza cu ocazia fuziunii prin transferul in totalitate al patrimoniului unor societati catre o societate nou-constituita in acest scop.
Evidentierea in contabilitatea societatilor a operatiunilor efectuate cu ocazia fuziunii presupune urmatoarele aspecte:
a) Reflectarea in contabilitatea societatii absorbante/societatii nou-constituite a elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii primite ca aport si preluate pe baza balantei de verificare sintetice, balantei de verificare analitice, altor registre, jurnale si documente, precum si a protocolului de predare-primire.
In situatia folosirii metodei activului net contabil, recunoasterea in contabilitatea societatii absorbante/societatii nou-constituite a elementelor de natura activelor primite de la societatea absorbita/societatile care isi inceteaza existenta se efectueaza la valoarea contabila neta sau la valoarea contabila bruta, caz in care se preiau distinct ajustarile corespunzatoare, asa cum sunt acestea evidentiate in contabilitatea societatii absorbite/societatii care isi inceteaza existenta.
In cazul in care valoarea activului net contabil nu este egala cu valoarea aportului net de fuziune (in cazul utilizarii metodei evaluarii globale), diferentele rezultate din evaluarea cu ocazia fuziunii a societatii absorbite se recunosc in contabilitatea societatii absorbante/societatii nou-constituite pe seama elementelor bilantiere carora le corespund. Eventuala diferenta nealocata reprezinta fond comercial.
Inregistrarea aportului net de fuziune pe elemente de capitaluri proprii se efectueaza conform proiectului de fuziune aprobat potrivit legii.
Diferentele rezultate din evaluarea cu ocazia fuziunii a societatii absorbante (in cazul utilizarii metodei evaluarii globale) nu se inregistreaza in contabilitatea acesteia.
In protocolul de predare-primire se precizeaza soldurile conturilor pentru societatea absorbita/societatile care isi inceteaza existenta, conform balantei de verificare pe baza careia s-au intocmit situatiile financiare prevazute la pct. 5, precum si orice informatii pe care societatile le considera necesare pentru evidentierea in contabilitate a elementelor preluate. In cazul fuziunii prin transferul in totalitate al patrimoniului catre o societate nou-constituita in acest scop, atunci cand sunt implicate doua sau mai multe societati, se intocmesc protocoale de predare-primire distincte pentru fiecare dintre societatile care isi inceteaza existenta.
Totodata, in protocolul de predare-primire se precizeaza rezultatul inregistrat in contul de profit si pierdere de catre societatea care isi inceteaza existenta ca urmare a fuziunii, in intervalul dintre data la care au fost intocmite situatiile financiare prevazute la pct. 5 si data intocmirii protocolului. La societatea absorbanta/societatea nou-constituita, inregistrarea preluarii acestui rezultat se efectueaza pe seama contului 117 "Rezultatul reportat"/analitic distinct.
Protocolul de predare-primire trebuie sa contina informatii explicite cu privire la elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii predate, cu precizarea inclusiv a valorii fiscale a acestora. El trebuie sa fie semnat de catre administratori sau de catre alte persoane care au obligatia gestionarii societatilor respective.
In contabilitatea societatii absorbante/societatii nou-constituite se preiau soldurile conturilor existente la societatea absorbita/fiecare societate care isi inceteaza existenta la data preluarii, astfel cum au fost precizate in protocolul de predare-primire.
De asemenea, vor fi predate documentele care atesta dreptul de proprietate asupra bunurilor si valorilor transferate.
b)Reflectarea in contabilitatea societatii absorbite, respectiv a fiecarei societati care isi inceteaza existenta, a transmiterii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii catre societatea absorbanta/societatea nou-constituita.
In situatia in care valoarea aportului net de fuziune este egala cu valoarea activului net contabil, elementele de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii ale societatii absorbite/respectiv ale fiecarei societati care isi inceteaza existenta sunt scoase din evidenta acesteia/acestora la valoarea existenta in contabilitate.
In cazul in care valoarea activului net contabil nu este egala cu valoarea aportului net de fuziune (metoda evaluarii globale), la societatea absorbita/societatile care isi transfera in totalitate patrimoniul catre o societate nou-constituita in acest scop, diferentele rezultate sunt recunoscute in contabilitate ca elemente de castiguri sau pierderi din fuziune, astfel:
- daca valoarea aportului net este mai mare decat activul net contabil, diferenta este recunoscuta ca profit;
- daca valoarea aportului net este mai mica decat activul net contabil, diferenta este recunoscuta ca pierdere.
Recunoasterea in contabilitatea societatii absorbite/fiecarei societati care isi inceteaza existenta, a diferentei rezultate in urma evaluarii globale, se realizeaza prin conturile 6583 "Cheltuieli privind activele cedate si alte operatii de capital" si 7583 "Venituri din vanzarea activelor si alte operatii de capital", la data la care fuziunea isi produce efectele.
In acceptiunea prezentelor norme metodologice, din punct de vedere contabil, operatiunile efectuate cu ocazia reorganizarii corespund uneia din urmatoarele doua metode, in functie de modul de evaluare a elementelor bilantiere:
- metoda activului net contabil; sau
- metoda evaluarii globale.
Metoda activului net contabil presupune ca valorile utilizate in cadrul operatiunilor de reorganizare se bazeaza pe activul net contabil. In acest caz, la operatiunile de fuziune/divizare, elementele bilantiere sunt preluate de catre societatea/societatile beneficiara(e) la valoarea la care acestea au fost evidentiate in contabilitatea societatii care le cedeaza.
Metoda evaluarii globale presupune ca valorile utilizate in cadrul operatiunilor de reorganizare sunt stabilite de evaluatori autorizati, acestea fiind cuprinse in raportul de evaluare intocmit in acest scop. In acest caz, la operatiunile de fuziune/divizare, elementele bilantiere ale societatii care le cedeaza sunt preluate de catre societatea/societatile beneficiara(e) la valoarea rezultata in urma evaluarii.
Cele doua metode sunt exemplificate in Partea I, respectiv Partea a II-a, din Anexa nr. 2 la ordin.

de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Prelucrare bunuri cu transport in Elvetia
Intrebare:
O fabrica din Romania produce un component care necesita un tratament care se poate face doar in Elvetia.
Componentul fabricat in Romania pleaca in Elvetia, iar dupa tratament se intoarce in Romania.
Va rog sa ma ajutati din punct de vedere a TVA-lui si fiscal ce inregistrari/declaratii necesita acest proces.
Va multumesc anticipat pentru raspuns!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cod TVA anulat. Monografie contabila
Intrebare:
O societate comerciala care si-a pierdut codul de tva din oficiu in 27.04.2023, deoarece nu a depus declaratiile fiscale, in perioada cat are codul anulat, doar colecteaza si nu deduce nimic. Care ar fi monografia contabila pentru facturile pe care le primeste in perioada cat are codul anulat? In ultimul decont de tva depus, societatea are tva negativ pentru care nu a solicitat rambursare, in momentul cand emite o factura si trebuie sa colecteze tva, se tine cont de acel sold...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Schimbare sediu social si adresa punct de lucru
Intrebare:
SC DOI SRL are 2 asociati X si Y, cu sediul social la domiciliul asociatului X si contract de inchiriere pentru punct de lucru cu o persoana fizica. La 01.08.2025, asociatul X cesioneaza partile sociale lui Y. Societatea isi schimba sediul social si implicit contractul de inchiriere pentru punctul de lucru, cu noua adresa a societatii, in urma modificarilor la ONRC. Va rog sa-mi spuneti ce implicatii fiscale are aceasta situatie si ce declaratii trebuie facute la...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<