Tags: dizolvare voluntare, acte necesare, obligatii fiscale
O societate infiintata in anul 2017 care nu a desfasurat activitate de la infiintare pana in prezent a depus, la fiecare bilant, declaratie ca nu a desfasurat activitate. Asociatii au hotarat sa dizolve societatea voluntar. Pana la aceasta data nu s-a intocmit nicio balanta de verificare, existand doar capilalul social de 1000 lei subscris si varsat.
Ce documente si inregistrari contabile trebuie intocmite cu ocazia dizolvarii si lichidarii simultane?
Potrivit raspunsului oferit de specialistul nostru, incetarea activitatii societatii se realizeaza prin procedura dizolvarii acesteia. Dizolvarea voluntara a societatii comerciale, adica cea initiata de catre asociati, are loc in temeiul art. 227 si urmatoarele din Legea societatilor nr. 31/1990. Potrivit art. 233 alin. (1), ca regula generala, dizolvarea societatii are ca efect deschiderea procedurii lichidarii.
Lichidarea este etapa ce urmeaza dizolvarii in cadrul careia lichidatorul desfasora activitatile de transformare a bunurilor si marfurilor detinute de societate in bani (vanzarea acestora catre terti ori asociati) si incasarea creantelor detinute de catre aceasta. In acelasi timp, procedura lichidarii are in vedere si plata datoriilor societatii urmata de intocmirea bilantului de lichidare si repartizarea activului net intre asociati. Finalizarea procedurilor de dizolvare si lichidare este reprezentata de radierea societatii din registrul comertului moment de la care societatea comerciala isi inceteaza existenta.
Pe de alta parte, dizolvarea fara lichidare intemeiata pe dispozitiile art. 235 din Legea nr. 31/1990 are loc in situatia in care asociatii convin asupra repartizarii si lichidarii patrimoniului societatii si cand asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii. Spre deosebire de lichidare in care bunurile sunt valorificate in cazul dizolvarii fara lichidare acestea pot fi transferate catre asociati.
Din punct de vedere procedural-contabil urmeaza a fi avute in vedere prevederile OMFP nr. 897/2015 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor.
Potrivit pct. 5 din Normele aprobate de actul normativ mentionat mai sus, in conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1 1) din legea contabilitatii, fiecare societate are obligatia sa intocmeasca situatii financiare cu ocazia fuziunii, divizarii sau lichidarii acestora, in conditiile acestei legi, precum si in conformitate cu prevederile legii societatilor.
In vederea intocmirii situatiilor financiare prevazute la pct. 5, se procedeaza la efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, conform prevederilor OMFP nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, si a evaluarii acestor elemente, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.Rezultatele inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie se inregistreaza in contabilitatea societatilor, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
In scopul intocmirii situatiilor financiare prevazute la art. 263 alin. (1) si art. 268 alin. (1) din legea societatilor, se vor evidentia in contabilitate operatiunile efectuate pe parcursul lichidarii si se va intocmi balanta de verificare. Situatiile financiare astfel intocmite se depun si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, odata cu depunerea acestora la oficiul registrului comertului.
Din perspectiva fiscala, incepand cu anul 2016, veniturile din lichidarea unei persoane juridice reprezinta venituri impozabile la nivelul persoanei fizice cuprinse in categoria veniturilor din investitii, conform art. 91 lit. e) din Codul fiscal.
Potrivit art. 94 alin. (11) din Codul fiscal, venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare. Venitul impozabil reprezinta diferenta intre distributiile in bani sau in natura efectuate peste valoarea fiscala a titlurilor de valoare.
Astfel, in cazul lichidarii unei persoane juridice, la transmiterea universala a patrimoniului societatii catre asociati/actionari activele din situatiile financiare vor fi evaluate la valoarea justa, respectiv pretul de piata.
Baza impozabila in cazul lichidarii unei persoane juridice se stabileste astfel:
a) determinarea sumei reprezentand diferenta intre valoarea elementelor de activ si sumele reprezentand datoriile societatii;
b) determinarea excedentului sumei stabilite la lit. a) peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice, respectiv reprezentantului legal al persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori sau dupa caz de reprezentantul legal al persoanei juridice, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul reprezentand reducerea capitalului social.
Desigur ca in lipsa altor venituri distribuite catre asociati asa cum este cazul descris in intrebarea dumneavoastra nu vor exista obligatii fiscale aferente lichidarii societatii.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare:
Scutire impozit profit reinvestit
O societate platitoare de impozit pe profit trimestrial prezinta urmatoarea situatie:
Profit contabil brut trimestrul 1 2024 - 150.000 lei
Cheltuieli nedeductibile - 350.000 lei
Profit impozabil trimestrul 1 2024 - 500.000 lei
Achizitie utilaje noi trimestrul 1 2024 (conform art.22 alin. (1) din Legea 227/2015) - 200.000 lei
Profit contabil brut trimestrul 2 2024 -...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Va rog sa ma ajutati cu un mod de calcul si o monografie contabila pentru urmatoarea situatie: Un salariat care are un venit brut lunar in valoare de 4.800 lei beneficiaza in aceeasi luna de un telefon oferit cu titlu gratuit. Salariatul are un singur copil in intretinere si nu beneficieaza de vreo scutire a impozitului pe venit. Pe factura telefonului avem urmatoarele date: 1500 lei baza, TVA 285lei, total factura 1.785lei. Care este netul pe care il va incasa salariatul?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Un titular a avut un PFA pana in 10 octombrie 2024, cand l-a inchis. Nu a avut nici un fel de activitate pe el. In perioada 01.01.2024 - 12.08.2024, titularul a avut calitatea de somer, iar din 01.09.2024 angajat cu norma intreaga cu salariu minim. Ce taxe si ce valoare va trebui sa plateasca titularul pentru PFA-ul detinut pana in luna octombrie 2024?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate a devenit platitoare de impozit pe profit in luna ianuarie 2023, deoarece avea un salariat angajat pe perioada nedeterminata cu norma de 2 ore/zi.
In anul 2025, poate sa revina la plata impozit pe veniturile microintreprinderilor daca se schimba norma la 8 ore/zi sau ramane platitoare de impozit pe profit?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
O societate comerciala avand actionar majoritar din afara RO este creditata de actionar cu sume necesare derularii activitatii, imprumutul acordat fiind fara dobanda. Ar putea fi vreo problema legata de acordarea imprumutului cu dobanda zero? Exista vreun risc fiscal pentru societate/actionar pentru ca acest imprumut sa fie acordat fara dobanda? Exista riscul de reincadrare a imprumutului ca aport la capital?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare:
Societate cu capital integral de stat am primit din Republica Moldova o factura de cazare pentru un angajat trimis in delegatie, in valoare de 220 euro cu TVA de 8% de 17,6 euro, total factura 237,6 euro.
Care este monografia contabila si cum se declara?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<