Tags: dizolvare voluntare, acte necesare, obligatii fiscale
O societate infiintata in anul 2017 care nu a desfasurat activitate de la infiintare pana in prezent a depus, la fiecare bilant, declaratie ca nu a desfasurat activitate. Asociatii au hotarat sa dizolve societatea voluntar. Pana la aceasta data nu s-a intocmit nicio balanta de verificare, existand doar capilalul social de 1000 lei subscris si varsat.
Ce documente si inregistrari contabile trebuie intocmite cu ocazia dizolvarii si lichidarii simultane?
Potrivit raspunsului oferit de specialistul nostru, incetarea activitatii societatii se realizeaza prin procedura dizolvarii acesteia. Dizolvarea voluntara a societatii comerciale, adica cea initiata de catre asociati, are loc in temeiul art. 227 si urmatoarele din Legea societatilor nr. 31/1990. Potrivit art. 233 alin. (1), ca regula generala, dizolvarea societatii are ca efect deschiderea procedurii lichidarii.
Lichidarea este etapa ce urmeaza dizolvarii in cadrul careia lichidatorul desfasora activitatile de transformare a bunurilor si marfurilor detinute de societate in bani (vanzarea acestora catre terti ori asociati) si incasarea creantelor detinute de catre aceasta. In acelasi timp, procedura lichidarii are in vedere si plata datoriilor societatii urmata de intocmirea bilantului de lichidare si repartizarea activului net intre asociati. Finalizarea procedurilor de dizolvare si lichidare este reprezentata de radierea societatii din registrul comertului moment de la care societatea comerciala isi inceteaza existenta.
Pe de alta parte, dizolvarea fara lichidare intemeiata pe dispozitiile art. 235 din Legea nr. 31/1990 are loc in situatia in care asociatii convin asupra repartizarii si lichidarii patrimoniului societatii si cand asigura stingerea pasivului sau regularizarea lui in acord cu creditorii. Spre deosebire de lichidare in care bunurile sunt valorificate in cazul dizolvarii fara lichidare acestea pot fi transferate catre asociati.
Din punct de vedere procedural-contabil urmeaza a fi avute in vedere prevederile OMFP nr. 897/2015 privind reflectarea in contabilitate a principalelor operatiuni de fuziune, divizare, dizolvare si lichidare a societatilor, precum si de retragere sau excludere a unor asociati din cadrul societatilor.
Potrivit pct. 5 din Normele aprobate de actul normativ mentionat mai sus, in conformitate cu prevederile art. 28 alin. (1 1) din
legea contabilitatii, fiecare societate are obligatia sa intocmeasca situatii financiare cu ocazia fuziunii, divizarii sau lichidarii acestora, in conditiile acestei legi, precum si in conformitate cu prevederile legii societatilor.
In vederea intocmirii situatiilor financiare prevazute la pct. 5, se procedeaza la efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, conform prevederilor OMFP nr. 2.861/2009 pentru aprobarea Normelor privind organizarea si efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor si capitalurilor proprii, si a evaluarii acestor elemente, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.Rezultatele inventarierii si ale evaluarii efectuate cu aceasta ocazie se inregistreaza in contabilitatea societatilor, potrivit reglementarilor contabile aplicabile.
In scopul intocmirii situatiilor financiare prevazute la art. 263 alin. (1) si art. 268 alin. (1) din legea societatilor, se vor evidentia in contabilitate operatiunile efectuate pe parcursul lichidarii si se va intocmi balanta de verificare. Situatiile financiare astfel intocmite se depun si la unitatile teritoriale ale Ministerului Finantelor Publice, odata cu depunerea acestora la oficiul registrului comertului.
Din perspectiva fiscala, incepand cu anul 2016, veniturile din lichidarea unei persoane juridice reprezinta venituri impozabile la nivelul persoanei fizice cuprinse in categoria veniturilor din investitii, conform art. 91 lit. e) din Codul fiscal.
Potrivit art. 94 alin. (11) din Codul fiscal, venitul impozabil realizat din lichidarea unei persoane juridice reprezinta excedentul distributiilor in bani sau in natura peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare. Venitul impozabil reprezinta diferenta intre distributiile in bani sau in natura efectuate peste valoarea fiscala a titlurilor de valoare.
Astfel, in cazul lichidarii unei persoane juridice, la transmiterea universala a patrimoniului societatii catre asociati/actionari activele din situatiile financiare vor fi evaluate la valoarea justa, respectiv pretul de piata.
Baza impozabila in cazul lichidarii unei persoane juridice se stabileste astfel:
a) determinarea sumei reprezentand diferenta intre valoarea elementelor de activ si sumele reprezentand datoriile societatii;
b) determinarea excedentului sumei stabilite la lit. a) peste aportul la capitalul social al persoanei fizice beneficiare.
Obligatia calcularii, retinerii si platii impozitului revine persoanei juridice, respectiv reprezentantului legal al persoanei juridice. Impozitul calculat si retinut la sursa in cazul lichidarii persoanei juridice se plateste pana la data depunerii situatiei financiare finale la oficiul registrului comertului, intocmita de lichidatori sau dupa caz de reprezentantul legal al persoanei juridice, respectiv pana la data de 25 a lunii urmatoare celei in care a fost distribuit venitul reprezentand reducerea capitalului social.
Desigur ca in lipsa altor venituri distribuite catre asociati asa cum este cazul descris in intrebarea dumneavoastra nu vor exista obligatii fiscale aferente lichidarii societatii.
Raspuns oferit de specialistii Portal Codul Fiscal, un proiect de consultanta specializata marca Rentrop&Straton. 
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Raspuns la notificare de conformare. TVA
Intrebare:
Am primit o notificare de conformare emisa de organul de inspectie fiscala in care ni se comunica ca datoram tva aferente veniturilor din perioada iunie 2024-mai 2025. Societatea nu apare ca platitoare de tva, dar am aflat, dupa ce am sunat la ANAF, ca fusese platitoare de tva in perioada 2003-2009, iar la 31.05.2009 i s-a anulat din oficiu codul de tva datorita inactivitatii (declarata la registrul comertului). Cum credeti ca putem rezolva aceasta problema? Credeti ca este normal ca...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Refacturare costuri de cazare si transport
Intrebare:
Firma noastra platitoare de impozit pe veniturile microintreprinderilor obtine venituri din servicii prestate clientilor. In cadrul activitatii de prestari de servicii firma noastra este chemata la client si pentru cheltuielile efectuate cu ocazia acestei deplasari, emite factura de decontare a acestor cheltuieli (refactureaza costurile de transport si cazare).
Va rog sa-mi spuneti daca evaluati ca acest venit obtinut din refacturarea cheltuielilor cu deplasarea intra...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Regim contabil productie externalizata
Intrebare:
O firma achizitioneaza din import o cantitate de carne pe care doreste sa o dea spre prelucrare la o alta firma specializata, pentru portionare si ambalare.
In acest sens trimite spre prelucrare o cantitate de carne si ambalajul necesar.
Care este monografia contabila la momentul returnarii marfii prelucrate, avand in vedere ca se trimit materii prime si ambalaje si se primesc la final marfuri, si nu se poate inregistra ca si productie pentru ca nu are...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Cota impozitare dividende 2025
Intrebare:
Impozitul pe dividende de 16% se aplica incepand cu distribuirea lor si plata lor din 01.01.2026?
Daca avem profit din 2024 nedistribuit sau profit in 2025 putem sa distribuim si platim dividende cu impozit pe dividende cu 10% pana in data de 25.01.2026?
Pentru profitul din 2025 - dupa bilant interimar, distribuim cu 10% pana la nivleul profitului din trim III, iar diferenta din trim IV, cu 16% in 2026 dupa bilantul final?
Multumim!
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Vanzare cu discount prin Trendyol
Intrebare:
Suntem o firma care comercializeaza produse pe platforma Trendyol. In acesta perioada exista o campanie acordata de acestia clientilor, respectiv 20% discount doar ca nu ne este clara procedura.
Noi, firma X facturam catre client 100 lei, clientul plateste (am testat si ca persoana fizica) 80 lei catre Trendyol. Firma incaseaza 100 lei, direct de la Trendyol, doar ca nu ne este clar cum se inchide suma la nivel de client.
Noi ca vanzatori, din punct de...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<