Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!


O societate platitoare de impozit pe profit si TVA trimestrial si-a suspendat temporar activitatea incepând cu 25 martie 2025, conform mentiunii inregistrate la Registrul Comertului. Ulterior, ANAF a emis deciziile privind inactivitatea fiscala si anularea codului de TVA, valabile de la 30 aprilie 2025.
Ce obligatii fiscale mai are societatea in luna aprilie? Trebuie sa depuna D300 si D394? Ce ajustari TVA sunt necesare?
Cuprins
Cand nu se mai depun declaratiile fiscale?
Conform art.101 din Codul de procedura fiscala:
(41) Entitatile inregistrate in registrul comertului, pentru care exista inscrise mentiuni privind inactivitatea temporara, nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale pentru perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind inactivitatea temporara in registrul comertului.
(42) Celelalte entitati, altele decat cele prevazute la alin. (41), nu au obligatia depunerii declaratiilor fiscale, pentru perioada pentru care au solicitat suspendarea activitatii la organismele care le-au autorizat, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
(43) Aplicarea prevederilor alin. (41) si (42) inceteaza la data reluarii activitatii sau la implinirea unui termen de 3 ani de la data inregistrarii in registrul comertului a mentiunii privind inactivitatea temporara sau a mentiunii privind suspendarea activitatii in registrul contribuabililor.
(44) Obligatiile de declarare, aferente activitatii desfasurate anterior inregistrarii inactivitatii temporare/suspendarii, se mentin.
Astfel, daca firma este inscrisa in registrul comertului cu mentiunea "inactivitate temporara", aceasta nu are obligatia de a depune declaratiile fiscale pe perioada in care se afla in inactivitate temporara, incepand cu data de 1 a lunii urmatoare inscrierii mentiunii de suspendare, in speta 25.03.2025.
In cazul de fata, inactivitatea fiind inregistrata pe 25 martie 2025, scutirea de la declaratii incepe cu 1 aprilie 2025.
Anularea codului de TVA - ce inseamna?
In ceea ce priveste TVA, declararea inactivitatii atrage anularea din oficiu a codului de TVA, situatie reglementata de art. 92 al Legii 207/2015 privind Codul de procedura fiscala in urmatoarele situatii, daca societatea:
- nu isi indeplineste, pe parcursul unui semestru calendaristic, nicio obligatie declarativa prevazuta de lege;
- se sustrage controalelor efectuate de organul fiscal central prin declararea unor date de identificare a domiciliului fiscal care nu permit organului fiscal identificarea acestuia;
- organul fiscal central constatata ca nu functioneaza la domiciliul fiscal declarat;
- suspendare inscrisa la registrul comertului;
- durata de functionare a societatii este expirata;
- societatea nu mai are organe statutare;
- durata detinerii spatiului cu destinatia de sediu social este expirata.

Operare SAGA Exemple practice si recomandari

PFA II IF Taxe Impozite Deduceri Contributii 2025

Totul despre documentele de contabilitate primara Solutii de organizare a gestiunilor
Daca decizia de anulare a codului de tva a fost emisa de catre ANAF si este valabila de la data de 30.04.2025, aceasta inseamna ca, pana la aceasta data, societatea este obligata sa tina cont de prevederile Titlului VII din Codul fiscal, respectiv sa exercite dreptul de deducere tva la facturile primite si sa colecteze tva la facturile emise.
Trebuie depuse D300 si D394 pentru aprilie 2025?
Da. Referitor la completarea si transmiterea decontul de TVA cod 300 si a declaratiei informative cod 394 aferente lunii aprilie 2025:
-ultimul decont de TVA in calitate de persoana impozabila inregistrata in scopuri de TVA in regim normal conform prevederilor art. 316 se depune pana pe data de 25 mai 2025 inclusiv deoarece codul de TVA se anuleaza incepand cu data de 30 aprilie 2025.
-in formular se bifeaza luna calendaristica drept perioada fiscala de raportare, chiar daca anterior anularii din oficiu a codului de TVA perioada fiscala a fost trimestrul calendaristic.
-in mod similar se va completa si transmite si declaratia informativa cod 394 corespunzator operatiunilor efectuate in luna aprilie 2025.
Este necesar si formularul 307?
Daca este cazul, societatea trebuie sa depuna si formularul 307 in conformitate cu prevederile Codului fiscal.
La momentul anularii din oficiu a codului de inregistrare in scopuri de TVA conform prevederilor art. 316, persoana impozabila este obligata sa ajusteze negativ suma TVA deductibila dedusa, inregistrata in rulajul debitor al contului 4426 la achizitia activelor imobiliare(daca operatiunea a fost cu tva).
Cum se face ajustarea TVA la anulare?
Ajustarea tva este reglementata prin normele de aplicare ale art. 305 la pct. 79 alin. (14) lit. b) prin care se prevede ca:
(14) In cazul persoanelor impozabile a caror inregistrare in scopuri de TVA a fost anulata de organele fiscale competente conform art. 316 alin. (11) lit. a) - e) si h) din Codul fiscal, se considera ca bunurile de capital nu sunt alocate unei activitati economice pe perioada in care nu au avut un cod valabil de TVA, fiind obligatorie ajustarea taxei conform art. 305 alin. (4) lit. a) pct. 1 din Codul fiscal
Ajustarea TVA se realizeaza astfel:
.......................
b) persoanele impozabile carora li se anuleaza inregistrarea in scopuri de TVA dupa data de 1 ianuarie 2017 trebuie sa efectueze o ajustare negativa pentru bunurile de capital existente la data anularii codului de TVA care se reflecta, pentru anul in care codul de TVA a fost anulat, in ultimul decont de taxa depus pentru perioada fiscala in care a fost anulata inregistrarea in scopuri de TVA a persoanei impozabile, pentru o cincime sau o douazecime din taxa dedusa initial. Daca in anii urmatori persoana impozabila nu este reinregistrata in scopuri de TVA, va efectua ajustari negative pentru o cincime sau o douazecime din taxa dedusa initial in "Declaratia privind sumele rezultate din ajustarea/corectia ajustarilor/regularizarea taxei pe valoarea adaugata" (formularul 307) aferenta ultimei luni a fiecarui an, in aceleasi conditii, pana la finele perioadei de ajustare, cu exceptia situatiei in care intervine un alt eveniment care sa genereze alta ajustare.
Daca persoana impozabila este reinregistrata in scopuri de TVA in acelasi an in care codul sau a fost anulat, va avea dreptul sa efectueze o ajustare pozitiva pentru o cincime sau o douazecime din taxa dedusa initial aferenta bunurilor de capital existente la data anularii codului de TVA in primul decont depus dupa data reinregistrarii sau, dupa caz, intr-un decont ulterior. Daca persoana impozabila a livrat bunurile de capital in regim de taxare in perioada in care nu a avut un cod valid de TVA, in acelasi an in care i s-a anulat inregistrarea, aceasta va avea dreptul sa efectueze o ajustare pozitiva pentru o cincime sau o douazecime din taxa dedusa initial, in primul decont depus dupa data reinregistrarii sau, dupa caz, intr-un decont ulterior;

--> Studii: licentiata in stiinte economice cu o bogata experienta profesionala in domeniul contabilitate-fiscalitate-audit (peste 35 de ani); --> Experienta: - expert contabil din anul 1996, membru CECCAR; - lichidator din anul 2000, membru UNPIR; - auditor financiar din anul 2007, membru CAFR si ASPAAS; - consultant fiscal din anul 2007, membru CCF; - a sustinut cursuri contabilitate/fiscalitate pentru pregatire examen lichidatori; - fost director economic la societati din domeniul de contabilitate; - in prezent, cu activitate in domeniu - colaborare cu diferite societati; - efectueza expertize contabile/fiscale judiciare/extrajudiciare - colaborator al Rentrop & Straton din anul 2016.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Atentie! Declaratia 392 – ce e de facutDividendele in 2024: Tot ce Trebuie sa StiiAjustarea TVA pentru o societate cu ACTIVITATE SUSPENDATACompletarea Declaratiei D101Ce obligatii fiscale au de indeplinit firmele care isi suspenda activitateaUltimele articole
Firme neplatitoare de TVA cu ACTIVITATE SUSPENDATA. Autovehiculele pe firma mai pot fi utilizate?Firme incadrate la impozit pe profit cu ACTIVITATE SUSPENDATA. Mai pot trece la impozit micro in 2024?Suspendare activitate. Mai trebuie depusa la ANAF declaratia de inactivitate pentru casa de marcat?Obligatii fiscale declarative necesare firmelor care vor sa isi reia activitatea. Ghid oficial ANAFConstituirea si plata dividendelor din rezultat reportat. Care va fi tratamentul fiscal?Articole similare
Depunere declaratii ANAF. Pana cand depui D300 si cum se corecteaza erorile materiale din formularAnularea din oficiu a codului de TVA. Obligatii fiscale TVA pentru firmeArticole similare
Tranzactii intre societati afiliate. Cum procedam la ajustarea TVA pentru vanzarea liniei de productie?Studiu de caz: AJUSTARE TVA pentru autovehiculLocuinta de serviciu. AJUSTARE TVAAJUSTARE TVA vanzare imobilRecuperare TVA platita la bugetul de statUltimele articole
AJUSTARE TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingTVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de constructii mai vechi de 2025Platitor de TVA. Cum poate iesi de la TVA prin optiuneMijloace fixe. Ajstarea TVA in cazul casarii mijloacelor fixe + un exemplu util contribuabililorAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVA
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"