Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Vom stabili, prin cele ce urmeaza, cum se ajusteaza TVA-ul aferent marfurilor constatate lipsa la inventar, neimputabile si cum se inregistreaza in contabilitate. Se mentioneaza ca marfurile au fost achizitionate din UE si se vand la pret cu amanuntul.
Ajustarea reprezinta exercitarea dreptului de deducere, atunci cand persoana impozabila castiga dreptul de deducere potrivit legii, denumita in continuare ajustare pozitiva, sau anularea totala sau partiala a deducerii exercitate initial in situatia in care persoana impozabila pierde potrivit legii dreptul de deducere, denumita in continuare ajustare negativa.Ajustarea se evidentiaza in decontul de taxa aferent perioadei fiscale in care a intervenit evenimentul care a generat ajustarea.
Potrivit prevederilor art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal coroborat cu prevederile pct.78 alin (6) lit. a) din Normele metodologice de aplicare , in baza art. 304 alin. (1) lit. c) din Codul fiscal, persoana impozabila realizeaza o ajustare pozitiva sau, dupa caz, trebuie sa efectueze o ajustare negativa a taxei deductibile in cazul bunurilor lipsa din gestiune din alte cauze decat cele prevazute la art. 304 alin. (2) din Codul fiscal.
Potrivit alineatului 10 , in sensul art. 304 alin. (2) lit. a) din Codul fiscal, persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei deductibile in cazul bunurilor de natura celor prevazute la alin. (1) distruse, pierdute sau furate, in conditiile in care aceste situatii sunt demonstrate sau confirmate in mod corespunzator, in situatii cum ar fi, de exemplu, urmatoarele, dar fara a se limita la acestea:
a) calamitatile naturale si cauzele de forta majora, demonstrate sau confirmate in mod corespunzator;
b) furtul bunurilor demonstrat pe baza actelor doveditoare emise de organele judiciare;
c) contractele de leasing financiar avand ca obiect bunuri mobile corporale, altele decat bunurile de capital, care se reziliaza, iar bunurile nu sunt restituite de utilizator in termenul prevazut in contract, caz in care locatorul/finantatorul nu are obligatia sa efectueze ajustari ale taxei deduse daca face dovada ca a initiat si a efectuat demersuri pentru recuperarea bunului, indiferent daca la finalizarea acestor demersuri bunul este sau nu recuperat de catre societatea de leasing;
d) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate si pentru care se face dovada distrugerii;
e) pierderile tehnologice sau, dupa caz, alte consumuri proprii, caz in care persoana impozabila nu are obligatia ajustarii taxei in limitele stabilite potrivit legii ori, in lipsa acestora, in limitele stabilite de persoana impozabila in norma proprie de consum.
f) perisabilitatile, in limitele stabilite prin lege.
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Planul de conturi general Functiunea si corespondenta conturilor
Contabilitatea organizatiilor non-profit
Asadar, in situatia mentionata de dvs. se va ajusta TVA dedusa intial in situatia in care nu puteti sa demonstrati sau confirmati in mod corespunzator,
cu documentele mentionate mai sus lipsa din gestiune a bunurilor respective.
Presupun ca TVA initiala a fost dedusa prin mecanismul de taxare inversa respectiv prin articolul contabil 4426=4427.
Ajustarea se va inregistra prin articolul contabil 635=4426 (cheltuiala nedeductibila).
Din punct de vedere al cheltuielilor, potrivit prevederilor art. 25 alin. (4) lit. c) din Codul fiscal, nu sunt cheltuieli deductibile la determinarea rezultatului fiscal , cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a mijloacelor fixe amortizabile constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, precum si taxa pe valoarea adaugata aferenta, daca aceasta este datorata potrivit prevederilor titlului VII. Aceste cheltuieli sunt deductibile pentru cazul in care stocurile/mijloacele fixe amortizabile se inscriu in oricare dintre urmatoarele situatii/conditii:
1. au fost distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forţa majora, in conditiile stabilite prin norme;
2. au fost incheiate contracte de asigurare;
3. au fost degradate calitativ si se face dovada distrugerii;
4. au termen de valabilitate/expirare depasit, potrivit legii;
Asadar, daca nu va inscrieti la niciuna dintre situatile mentionate mai sus , cheltuiala cu costul marfii si cheltuiala cu TVA nu sunt deductibile la derminarea rezultatului fiscal.
Pentru descarcarea din gestiune a marfurilor lipsa , inregistrarea contabila va fi:
%=371
607 ( cheltuiala nedeductibila)
378
4428
Raspuns oferit pentru www.portalcontabilitate.ro de Elena Garofil - Consultant fiscal
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 4.54 din 5 din 12 voturi
Articole similare
MARFURI LIPSA pe timpul transportului. Cum gestionam TVA-ul?Livrare intracomunitara si MARFURI LIPSA pe timpul transportului. Ce regim TVA se aplica?Bunuri lipsa, neimputabile. Care este tratament fiscal si TVA?Determinarea indicatorilor Total sume si Rulaje. Clarificari!Cum ajustam TVA-ul dedus pentru MARFURI LIPSA procurate prin achizitii intracomunitare?Articole similare
Renuntare la calitatea de platitor de TVA. Pana cand poti anula inregistrareaRecuperare TVA platita la bugetul de statLocuinta de serviciu. AJUSTARE TVAAnulare inregistrare in scopuri de TVA si ajustareMinus de inventar. Cum procedam privind deductibilitatea cheltuielilor cu TVA?Ultimele articole
Manualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziAJUSTARE TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliGHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVAMasina achizitionata cu leasing financiar. In ce conditii se poate ajusta TVA-ul?Cum se calculeaza valoarea despagubirii in cazul bunurilor deteriorate in timpul transportului. Monografie contabilaArticole similare
Cesiune contract de inchiriere teren | Cum deducem cheltuielile?Declasare bunuri materiale. Obtinere deseuri si predarea catre firme specializate. Cum procedam?Cum sa rezolvati de 2 ori mai multe probleme de contabilitate intr-un timp de 2 ori mai scurtTratament TVA pentru contract de asociere in participatieAmenzi FISC. Puneti-va centurile de siguranta!Ultimele articole
Registrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaE-Factura: Ce INREGISTRARI CONTABILE sunt necesare pentru facturile platite care NU sunt transmise in SPV?Care este procedura corecta pentru gestionarea returului de marfa si restituirea banilorCum se ajusteaza taxa deductibila dupa achizitionarea unui autoturismCum se poate efectua deducerea TVA-ului de pe bonurile fiscaleArticole similare
Studiu de caz: Factura cu TVA?Zoom fiscal: ANAF informeaza cu privire la impozitarea veniturilor din dividende in anul 2016Obligatii fiscale suplimentare. Incadrare in prevederile OUG 69/2020Delegatie stat membru UE. Ce documente justificative sunt obligatorii pentru deducere costuri?Garantiile de buna executieUltimele articole
Operatiuni scutite de TVA, reglementate de art. 294 din Legea 227/2015Cum se face inregistrarea facturilor simplificate in jurnalul de cumparariD216 in 2024: Au fost publicate instructiunile de completare prin Ordinul 3738/2024E-Factura: Care este modalitatea prin care poate fi corectata o factura incarcata in SPVRegistrul de Casa: ce Este si cum se CompleteazaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Plafoane TVA valabile 2024. Noile limite + Studii de caz"