Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.

Bunuri degradate calitativ. Cum procedam la ajustarea de TVA?

de InfoTva.ro la 16 Oct. 2013 Exclusiv
Tags: taxe si impozite, bunuri degradate calitativ, ajustare tva, documente justificative

Analizam mai jos cazul unei societati care doreste sa isi asigure stocul la o societate de asigurari. Vom stabili in ce masura se mai colecteaza TVA la scaderea din stoc a marfii deteriorate, in caz ca va aparea aceasta situatie. In caz contrar, vom vedea ce documente stau la baza justificarii ca marfa a fost asigurata si la momentul inventarierii deteriorata.


Prevederile referitoare la autocolectarea TVA pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate (operatiune asimilata livrarii de bunuri cu plata) nu mai sunt in vigoare, in prezent aplicandu-se mecanismul ajustarii TVA initial deduse prevazut de art. 148 din Codul fiscal.

Astfel, conform pct. 53 alin. 11 din Normele metodologice date in aplicarea art. 148 din Codul fiscal nu se fac ajustari ale taxei deductibile pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ si care nu mai pot fi valorificate, cu indeplinirea cumulativa  a doua conditii, si anume: degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente (prima conditie) si se poate face dovada ca bunurile au fost distruse (a doua conditie). Daca aceste doua conditii  nu sunt indeplinite, se procedeaza la ajustarea TVA initial deduse in baza prevederilor art. 148 alin. 1 lit. c din Codul fiscal.

Din normele legale amintite reiese ca pentru TVA nu exista nicio conditionare legata asigurarea bunurilor, asa cum exista pentru impozitul pe profit, unde cheltuielile privind stocurile degradate, neimputabile si pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare sunt tratate drept cheltuieli nedeductibile potrivit art. 21 alin. 4 lit. c din Codul fiscal.

Pentru a dovedi indeplinirea conditiilor legale referitoare la neajustarea TVA deduse pentru stocurile degradate calitativ societatea trebuie sa prezinte documente din care sa reiasa ca:

- degradarea  se datoreaza unor cauze obiective (spre exemplu, bunuri degradate de apa/spuma ori afumate/ingradite in urma interventiei pentru stingerea unui incendiu, bunuri deterioate prin inghet ca urmare a unei defectiuni la sistemul de climatizare al depozitului);
Noi reguli privind SPONSORIZAREA
Noi reguli privind SPONSORIZAREA

Vezi detalii

Manualul Contabilului Incepator
Manualul Contabilului Incepator

Vezi detalii

Achizitii de servicii din afara Romaniei
Achizitii de servicii din afara Romaniei

Vezi detalii


- starea de degradare a bunurilor face imposibila valorificarea lor.

Astfel de documente pot fi: raportul de interventie pentru situatii de urgenta, procesul-verbal de constatare a evenimentului, act constatator al avariei, nota justificativa privind descrierea degradarii bunurilor, proces-verbal de inventariere insotit de lista bunurilor degradate, aviz de expeditie (fara valoare) catre societatea specializata  in colectarea deseurilor etc.

Pentru a dovedi ca bunurile sunt asigurate este nevoie de polita (contractul) de asigurare si documentul de plata a primei de asigurare.


Sursa: PortalContabilitate.ro



Autor:

Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!

Votati articolul "Bunuri degradate calitativ. Cum procedam la ajustarea de TVA?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi





Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special "Cote reduse de TVA in 2019"
X
Atentie contabili!
TVA redus in 2019 - ce capcane ascunde O.U.G. nr. 89/2018?

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti.
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTva.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special.

"Cote reduse de TVA in 2019"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016