Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analizam mai jos cazul unei societati care doreste sa isi asigure stocul la o societate de asigurari. Vom stabili in ce masura se mai colecteaza TVA la scaderea din stoc a marfii deteriorate, in caz ca va aparea aceasta situatie. In caz contrar, vom vedea ce documente stau la baza justificarii ca marfa a fost asigurata si la momentul inventarierii deteriorata.
Prevederile referitoare la autocolectarea TVA pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate (operatiune asimilata livrarii de bunuri cu plata) nu mai sunt in vigoare, in prezent aplicandu-se mecanismul ajustarii TVA initial deduse prevazut de art. 148 din Codul fiscal.
Astfel, conform pct. 53 alin. 11 din Normele metodologice date in aplicarea art. 148 din Codul fiscal nu se fac ajustari ale taxei deductibile pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ si care nu mai pot fi valorificate, cu indeplinirea cumulativa a doua conditii, si anume: degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente (prima conditie) si se poate face dovada ca bunurile au fost distruse (a doua conditie). Daca aceste doua conditii nu sunt indeplinite, se procedeaza la ajustarea TVA initial deduse in baza prevederilor art. 148 alin. 1 lit. c din Codul fiscal.
Din normele legale amintite reiese ca pentru TVA nu exista nicio conditionare legata asigurarea bunurilor, asa cum exista pentru impozitul pe profit, unde cheltuielile privind stocurile degradate, neimputabile si pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare sunt tratate drept cheltuieli nedeductibile potrivit art. 21 alin. 4 lit. c din Codul fiscal.
Pentru a dovedi indeplinirea conditiilor legale referitoare la neajustarea TVA deduse pentru stocurile degradate calitativ societatea trebuie sa prezinte documente din care sa reiasa ca:
- degradarea se datoreaza unor cauze obiective (spre exemplu, bunuri degradate de apa/spuma ori afumate/ingradite in urma interventiei pentru stingerea unui incendiu, bunuri deterioate prin inghet ca urmare a unei defectiuni la sistemul de climatizare al depozitului);
- starea de degradare a bunurilor face imposibila valorificarea lor.

Registrul de Evidenta Fiscala PFA

Manualul Contabilului Incepator - stick USB

Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2025
Astfel de documente pot fi: raportul de interventie pentru situatii de urgenta, procesul-verbal de constatare a evenimentului, act constatator al avariei, nota justificativa privind descrierea degradarii bunurilor, proces-verbal de inventariere insotit de lista bunurilor degradate, aviz de expeditie (fara valoare) catre societatea specializata in colectarea deseurilor etc.
Pentru a dovedi ca bunurile sunt asigurate este nevoie de polita (contractul) de asigurare si documentul de plata a primei de asigurare.
Sursa: PortalContabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Achizitie imobile si ajustare de tvaEvaluare obiecte de inventar achizitionate pe factura cu discount suta la suta. Cum facem inregistrarile?Deductibilitate cheltuielilor cu diurna. Cum impozitam?HG 613 din 2013 modifica accizele si taxele speciale. Vezi tabelul comparativ!Client in insolventa. Cum procedam in ce priveste scoaterea din evidenta?Ultimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier TAXE SI IMPOZITE implineste 30 de ani!E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieArticole similare
TVA la incasare. Care sunt modificarile aplicabile dupa 1 ianuarie 2014?Articole similare
Servicii neprestate. Ce implicatii apar privind TVA-ul si impozitul pe profit?TVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de constructii mai vechi de 2025Vanzare imobil. Care va fi tratamentul fiscal?Documentar fiscal: TVA la transferul de activeOrdin ANAF nr. 640 din 2012 - formular Declaratie 307 - AJUSTARE TVAUltimele articole
Activitatea firmei e pe pauza? Iata ce trebuie sa stii despre TVA!AJUSTARE TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingPlatitor de TVA. Cum poate iesi de la TVA prin optiuneMijloace fixe. Ajstarea TVA in cazul casarii mijloacelor fixe + un exemplu util contribuabililorAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVAArticole similare
Noutati Legislatie Fiscala 13 - 17 iulie 2009 - Monitorul OficialDevizul. Document justificativ in cazul unei prestari de servicii de reparatiiReglementari privind facturile electronice. Cum facem deducerea?Au fost stabilite regulile privind normele de venit pentru inchirierea de camere in scop turisticCombustibil achizitionat cu bon fiscal. Deductibilitate cheltuieli si TVAUltimele articole
Mijloace fixe. Tratament TVA in cazul vanzarilor de masini in UEDeductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleE-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile online
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"