Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

Analizam mai jos cazul unei societati care doreste sa isi asigure stocul la o societate de asigurari. Vom stabili in ce masura se mai colecteaza TVA la scaderea din stoc a marfii deteriorate, in caz ca va aparea aceasta situatie. In caz contrar, vom vedea ce documente stau la baza justificarii ca marfa a fost asigurata si la momentul inventarierii deteriorata.
Prevederile referitoare la autocolectarea TVA pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate (operatiune asimilata livrarii de bunuri cu plata) nu mai sunt in vigoare, in prezent aplicandu-se mecanismul ajustarii TVA initial deduse prevazut de art. 148 din Codul fiscal.
Astfel, conform pct. 53 alin. 11 din Normele metodologice date in aplicarea art. 148 din Codul fiscal nu se fac ajustari ale taxei deductibile pentru bunurile de natura stocurilor degradate calitativ si care nu mai pot fi valorificate, cu indeplinirea cumulativa a doua conditii, si anume: degradarea calitativa a bunurilor se datoreaza unor cauze obiective dovedite cu documente (prima conditie) si se poate face dovada ca bunurile au fost distruse (a doua conditie). Daca aceste doua conditii nu sunt indeplinite, se procedeaza la ajustarea TVA initial deduse in baza prevederilor art. 148 alin. 1 lit. c din Codul fiscal.
Din normele legale amintite reiese ca pentru TVA nu exista nicio conditionare legata asigurarea bunurilor, asa cum exista pentru impozitul pe profit, unde cheltuielile privind stocurile degradate, neimputabile si pentru care nu au fost incheiate contracte de asigurare sunt tratate drept cheltuieli nedeductibile potrivit art. 21 alin. 4 lit. c din Codul fiscal.
Pentru a dovedi indeplinirea conditiilor legale referitoare la neajustarea TVA deduse pentru stocurile degradate calitativ societatea trebuie sa prezinte documente din care sa reiasa ca:
- degradarea se datoreaza unor cauze obiective (spre exemplu, bunuri degradate de apa/spuma ori afumate/ingradite in urma interventiei pentru stingerea unui incendiu, bunuri deterioate prin inghet ca urmare a unei defectiuni la sistemul de climatizare al depozitului);
- starea de degradare a bunurilor face imposibila valorificarea lor.

PortalContabilitate ro - acces 12 luni consultanta in scris si telefonica 30 intrebari

SAF-T Ghid de raportare corecta

Agenda Fiscala a Contabilului 2025
Astfel de documente pot fi: raportul de interventie pentru situatii de urgenta, procesul-verbal de constatare a evenimentului, act constatator al avariei, nota justificativa privind descrierea degradarii bunurilor, proces-verbal de inventariere insotit de lista bunurilor degradate, aviz de expeditie (fara valoare) catre societatea specializata in colectarea deseurilor etc.
Pentru a dovedi ca bunurile sunt asigurate este nevoie de polita (contractul) de asigurare si documentul de plata a primei de asigurare.
Sursa: PortalContabilitate.ro

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Implicatii fiscale privind plata taxei de examenAlerta fiscalitate 18-22 august 2008Achizitie produse pe baza de borderou de achizitie. Ce obligatii fiscale apar?Modelul fiscal elvetian107 solutii pentru noile TAXE SI IMPOZITEUltimele articole
Rentrop & Straton implineste 30 de ani! Consilier TAXE SI IMPOZITE implineste 30 de ani!E-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile onlineFacilitatea privind neimpozitarea sumei de 300 lei in 2025. Exemplu util contribuabililorDistribuire dividende. Pot fi distribuite neuniform dividendele?SAF-T: Cum se raporteaza in sistem impozitul pe chirieArticole similare
TVA la incasare. Care sunt modificarile aplicabile dupa 1 ianuarie 2014?Articole similare
TVA imobiliare. Care este regimul TVA in cazul livrarii de constructii mai vechi de 2025Leasing autoturism. Cum procedam la ajustarea TVA?Studiu de caz: AJUSTARE TVAAJUSTARE TVA de dedus ca urmare a inregistrarii in scop de TVA. Cum procedam?Inventarierea stocului de marfa: Inregistrari contabile la ajustarea TVA. Completare D300Ultimele articole
Vanzare auto. Cum se face ajustarea TVA in cazul vanzarii unui autoturism dedus cu 50%Platitor de TVA. Conditii, documente si AJUSTARE TVA pentru trecere la neplatitor de TVAActivitatea firmei e pe pauza? Iata ce trebuie sa stii despre TVA!AJUSTARE TVA. Cum se procedeaza in cazul bunurilor de capital achizitionate prin leasingPlatitor de TVA. Cum poate iesi de la TVA prin optiuneArticole similare
Documente necesare pentru transportul salariatilor la si de la locul de muncaProiect nou pentru investitiile si afacerile care creeaza locuri de muncaTVA si regimul fiscal al mostrelorBonul fiscal – inregistrarea in contabilitate, acordare calitate de document justificativ si deductibilitatea cheltuielilor.Intermediere transport bunuri la export. Regim TVA si DOCUMENTE JUSTIFICATIVEUltimele articole
Mijloace fixe. Tratament TVA in cazul vanzarilor de masini in UEDeductibilitate cheltuieli si regim fiscal TVA pentru produsele EXPIRATEBon fiscal de peste 100 euro. Conditii pentru a putea deduce TVA-ulControl ANAF in sem. II 2024. Deficiente descoperite pe linia combaterii evaziunii fiscaleE-commerce. Care este documentul prin care se declara incasarile online
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"TVA exigibil si neexigibil. Corelatii intre decontul de TVA si balanta. Cum procedam"