Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
PROBLEMAAjustare TVA la clienti care au fost in faliment si acum sunt radiati de la Registrul Comertului"Procedura de ajustare a bazei de impozitare impune parcurgerea urmatoarelor etape de lucru: 1. ...
PROBLEMA
Ajustare TVA la clienti care au fost in faliment si acum sunt radiati de la Registrul Comertului
"Procedura de ajustare a bazei de impozitare impune parcurgerea urmatoarelor etape de lucru:
1. emiterea obligatorie a unei facturi de ajustare prin care se inscrie cu semnul minus atat baza de impozitare, cat si TVA aferenta
Obligativitatea emiterii unei facturi rezulta din prevederile art. 159 "Corectarea documentelor" alin. (2) din Codul fiscal prin care se face precizarea: "In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri sisau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d)". Prin lit. d) este permisa ajustarea ,,in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului". Asa cum rezulta din textul de lege, factura emisa pentru ajustarea in minus a bazei de impozitare nu se transmite si firmei declarate in stare de faliment (insolventa). "
Si nu stiu cum sa fac in sensul ca as dori sa fac la decembrie 2010.
SAF-T pentru Contribuabili Mici
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Manualul Contabilului Incepator - stick USB
Trebuia sa facturez la decembrie cu minus? Sau pot sa inregistrez procedura si pana la data bilantului sa facturez? adica sa fac in rosu 4118=704 si tot in rosu 4118=4427 la decembrie iar in luna martie spre exemplu sa fac facturile si sa le trec in decontul de TVA pe regularizari?
SOLUTIE partea I
Pentru clientii declarati in stare de faliment ajustarea se efectueaza doar d.p.d.v. al TVA, fara sa se ajusteze si veniturile inregistrate in baza facturii emise initial. in fapt, ajustarea este reglementata doar prin titlul VI din Codul fiscal in baza prevederilor articolului 138 litera d) din Codul fiscal conform caruia ajustarea se poate efectua incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti ramasa definitiva si irevocabila cu privire la inchiderea procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei. Ajustarea consta in reducerea bazei de impozitare a bunurilor livrate si a serviciilor prestate initial, la data faptului generator. Din acest motiv, pentru ajustarea TVA se utilizeaza cota de TVA in vigoare la data emiterii facturii privind livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. De exemplu, daca o factura este emisa in luna aprilie 2008 iar hotararea judecatoreasca privind declararea starii de faliment a clientului ramane definitiva si irevocabila dupa data de 15 noiembrie 2010, furnizorul ajusteaza baza de impozitare a TVA prin utilizarea cote de 19 % TVA in vigoare la data emiterii facturii.
D.p.d.v. fiscal, ajustarea bazei de impozitare se efectueaza prin emiterea obligatorie a unei facturi de ajustare prin care se inscrie cu semnul minus atat baza de impozitare cat si TVA aferenta. Obligativitatea emiterii unei facturi rezulta din prevederile articolului 159 "Corectarea documentelor" alineatul 2 din Codul fiscal prin care se face precizarea "in situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).".
Asa cum rezulta din textul de lege, factura emisa pentru ajustarea in minus a bazei de impozitare nu se transmite si firmei declarate in stare de faliment (insolventa).
Ajustarea TVA colectata impusa de falimentul beneficiarului trebuie inscrisa la randul de regularizari TVA colectata din decontul de TVA reglementat prin OMEF 1746/2008, respectiv la randul 13 destinat regularizarilor privind taxa colectata.
Prin intrebarea formulata nu ati precizat daca, inainte de declararea starii de faliment, ati constituit un provizion pentru deprecierea creantei in baza formulei contabile:
6814 = 491
"Cheltuieli de exploatare privind "Ajustari pentru deprecierea
ajustarile pentru deprecierea creantelor – clienti"
activelor circulante"
concomitent cu inregistrarea creantei la "clienti incerti si in litigiu"
4118 = 411
"Clienti incerti si in litigiu" "Clienti"
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Inregistrarea in scopuri de TVA a societatilor cu sediul activitatii economice in Romania(Legea societatilor nr. 31/1990)Cum diferentiem din punct de vedere fiscal notiunea de ajustare de cea de regularizare a TVA?Ajustarea TVA la vanzarea de terenuri. Care e regimul fiscal?Societate in faliment: inregistrarea evaluarii activelor si scutirea/ajustarea TVAAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVAUltimele articole
Leasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziAJUSTARE TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliGHID: Procedura inregistrarii in scopuri de TVAMasina achizitionata cu leasing financiar. In ce conditii se poate ajusta TVA-ul?Articole similare
Activitati economice desfasurate de catre persoane fizice. Ce obligatii are daca nu e PFA?Care sunt obligatiile legale pentru infintarea unui punct de lucru?Facturare servicii prestate. Care este regimul TVA?Reactivare societate suspendata. Obligatii de reinregistrare in scopuri de TVAAjustarea TVA pentru o societate cu activitate suspendataUltimele articole
Reactivare societate inactiva. Care va fi regimul TVA?Avans spre decontare in valuta. Cum procedam privind plafonulde plati cand avem casierii diferite (puncte de lucru)?Inregistrarea punctului de lucru la organele competente. Cum procedam?Studiu de caz: Modalitatea de facturare. TVA in lei sau euro?Articole similare
Societate in procedura de FALIMENT. Care este tratamentul TVA?Cum se face ajustarea in cazul creantelor incerteOG 42/2011 a fost aprobata. Ce se schimba in domeniul fiscalValoarea arieratelor nerecuperabile din TVA a ajuns la 7,1 miliarde de leiVreti sa deveniti investitor individual sau sa va finantati afacerea? Iata ce trebuie sa stiti!Ultimele articole
Bilantul primei sesiuni de inscriere a proiectelor de investitii cu impact major in economieSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileAtentie! TVA colectata in perioada in care codul de TVA este ANULAT se declara prin formularul 311Certificatul Constatator: ce Este si cum Se Obtine [Model]Din 29 iulie 2024 firmele pot accesa schema pentru investitii majore in industriile cu traditie in RomaniaAtentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"