Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!

PROBLEMAAjustare TVA la clienti care au fost in faliment si acum sunt radiati de la Registrul Comertului"Procedura de ajustare a bazei de impozitare impune parcurgerea urmatoarelor etape de lucru: 1. ...
PROBLEMA
Ajustare TVA la clienti care au fost in faliment si acum sunt radiati de la Registrul Comertului
"Procedura de ajustare a bazei de impozitare impune parcurgerea urmatoarelor etape de lucru:
1. emiterea obligatorie a unei facturi de ajustare prin care se inscrie cu semnul minus atat baza de impozitare, cat si TVA aferenta
Obligativitatea emiterii unei facturi rezulta din prevederile art. 159 "Corectarea documentelor" alin. (2) din Codul fiscal prin care se face precizarea: "In situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri sisau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d)". Prin lit. d) este permisa ajustarea ,,in cazul in care contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului". Asa cum rezulta din textul de lege, factura emisa pentru ajustarea in minus a bazei de impozitare nu se transmite si firmei declarate in stare de faliment (insolventa). "
Si nu stiu cum sa fac in sensul ca as dori sa fac la decembrie 2010.

Examenul de ACCES la STAGIUL CECCAR 2025

Ghidul Practic al Monografiilor Contabile

SAF-T pentru Contribuabili Mici
Trebuia sa facturez la decembrie cu minus? Sau pot sa inregistrez procedura si pana la data bilantului sa facturez? adica sa fac in rosu 4118=704 si tot in rosu 4118=4427 la decembrie iar in luna martie spre exemplu sa fac facturile si sa le trec in decontul de TVA pe regularizari?
SOLUTIE partea I
Pentru clientii declarati in stare de faliment ajustarea se efectueaza doar d.p.d.v. al TVA, fara sa se ajusteze si veniturile inregistrate in baza facturii emise initial. in fapt, ajustarea este reglementata doar prin titlul VI din Codul fiscal in baza prevederilor articolului 138 litera d) din Codul fiscal conform caruia ajustarea se poate efectua incepand cu data pronuntarii hotararii judecatoresti ramasa definitiva si irevocabila cu privire la inchiderea procedurii prevazute de Legea 85/2006 privind procedura insolventei. Ajustarea consta in reducerea bazei de impozitare a bunurilor livrate si a serviciilor prestate initial, la data faptului generator. Din acest motiv, pentru ajustarea TVA se utilizeaza cota de TVA in vigoare la data emiterii facturii privind livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor. De exemplu, daca o factura este emisa in luna aprilie 2008 iar hotararea judecatoreasca privind declararea starii de faliment a clientului ramane definitiva si irevocabila dupa data de 15 noiembrie 2010, furnizorul ajusteaza baza de impozitare a TVA prin utilizarea cote de 19 % TVA in vigoare la data emiterii facturii.
D.p.d.v. fiscal, ajustarea bazei de impozitare se efectueaza prin emiterea obligatorie a unei facturi de ajustare prin care se inscrie cu semnul minus atat baza de impozitare cat si TVA aferenta. Obligativitatea emiterii unei facturi rezulta din prevederile articolului 159 "Corectarea documentelor" alineatul 2 din Codul fiscal prin care se face precizarea "in situatiile prevazute la art. 138 furnizorii de bunuri si/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi sau alte documente, cu valorile inscrise cu semnul minus, cand baza de impozitare se reduce sau, dupa caz, fara semnul minus, daca baza de impozitare se majoreaza, care vor fi transmise si beneficiarului, cu exceptia situatiei prevazute la art. 138 lit. d).".
Asa cum rezulta din textul de lege, factura emisa pentru ajustarea in minus a bazei de impozitare nu se transmite si firmei declarate in stare de faliment (insolventa).
Ajustarea TVA colectata impusa de falimentul beneficiarului trebuie inscrisa la randul de regularizari TVA colectata din decontul de TVA reglementat prin OMEF 1746/2008, respectiv la randul 13 destinat regularizarilor privind taxa colectata.
Prin intrebarea formulata nu ati precizat daca, inainte de declararea starii de faliment, ati constituit un provizion pentru deprecierea creantei in baza formulei contabile:
6814 = 491
"Cheltuieli de exploatare privind "Ajustari pentru deprecierea
ajustarile pentru deprecierea creantelor – clienti"
activelor circulante"
concomitent cu inregistrarea creantei la "clienti incerti si in litigiu"
4118 = 411
"Clienti incerti si in litigiu" "Clienti"

Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Vanzare cladiri vechi. E obligatorie ajustarea TVA?Hala de fabricatie. AJUSTARE TVAControl fiscal finalizat cu diferente de plata TVA. Cum procedam?Recuperare TVA platita la bugetul de statClient in faliment. Cum tratam provizioanele si ajustarea TVA?Ultimele articole
Mijloace fixe. Ajstarea TVA in cazul casarii mijloacelor fixe + un exemplu util contribuabililorAspecte de avut in vedere dupa inregistrarea in scopuri de TVALeasing financiar autoturism. Monografie contabila pentru ajustarea de TVAManualul Contabilului Incepator 2023: Scapa de stresul debutului in cariera de contabil si elimina riscul oricarei amenziAJUSTARE TVA. Studii de caz utile chiar si pentru cei mai abili contabiliArticole similare
Activitati economice desfasurate de catre persoane fizice. Ce obligatii are daca nu e PFA?Inregistrarea punctului de lucru la organele competente. Cum procedam?Avans spre decontare in valuta. Cum procedam privind plafonulde plati cand avem casierii diferite (puncte de lucru)?Facturare servicii prestate. Care este regimul TVA?Reactivare societate inactiva. Care va fi regimul TVA?Ultimele articole
Care sunt obligatiile legale pentru infintarea unui punct de lucru?Reactivare societate suspendata. Obligatii de reinregistrare in scopuri de TVAStudiu de caz: Modalitatea de facturare. TVA in lei sau euro?Ajustarea TVA pentru o societate cu activitate suspendataArticole similare
Ajustarea TVA clienti incerti. Raportare in D300 si D394. Monografie contabilaGuvernul sprijina investiile noi! Se pot depune deja cereri pentru finantare in baza HG 332/2014Informare ITM: 10 situatii in care firmele NU au voie sa concedieze angajatiiNormele metodologice ale Codului Fiscal se modifica! Vezi titlurile care se schimba!Creante neincasate. Clientul declarat inactiv. Cum isi poate recupera societatea banii?Ultimele articole
Bilantul primei sesiuni de inscriere a proiectelor de investitii cu impact major in economieSprijin financiar pentru firme, de pana la 450 milioane de euro. Pana cand se depun cererileAtentie! TVA colectata in perioada in care codul de TVA este ANULAT se declara prin formularul 311Certificatul Constatator: ce Este si cum Se Obtine [Model]Din 29 iulie 2024 firmele pot accesa schema pentru investitii majore in industriile cu traditie in Romania
Atentie, contabili!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"