Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Certificatul constatator este un document esential, fiindca prezinta mai multe informatii care arata ca firmele, societatile sau alte entitati respecta legislatia in vigoare si pot astfel sa functioneze legal. In acest articol vom afla mai multe detalii despre acest act, mai exact de ce este necesar, cum poate fi obtinut, cum arata, dar si care este valabilitatea lui.
Ce este un certificat constatator
Un certificat constatator este un document important care prezinta starea la zi a firmei si cuprinde urmatoarele informatii:
- denumirea (firma);
- numar de ordine in registrul comertului;
- codul unic de inregistrare;
- identificator unic la nivel european;
- forma juridica;
- durata de functionare;
- starea firmei;
- activitate principala;
- capital social;
- administratori;
- asociati/actionari;
- activitate secundara;
- activitati autorizate;
- directori/reprezentanti pentru sucursale/subunitati/sedii secundare;
- cenzori;
- informatii (5 indicatori) din situatiile financiare anuale disponibile;
- alte informatii dupa caz.
De ce este necesar certificatul constatator
Un certificat constatator de baza este necesar firmelor atunci cand au diverse interactiuni cu alte firme.
Spre exemplu, poti avea nevoie de el atunci cand:
-vrei sa accesezi fonduri europene;
-obtii autorizatii;
-interactionezi cu instante judecatoresti;
-participi la licitatii;
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile 2024
Operare SAGA Exemple practice si recomandari
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Cartea verde a Contabilitatii varianta online
-te inregistrezi in scopuri de TVA, etc.
Tipuri de certificat constatator
Exista mai multe tipuri de certificat constatator, dupa cum urmeaza:
1. Certificatul pentru Furnizare de Informatii
Certificatul pentru Furnizare de Informatii le este necesar firmelor care au nevoie de o confirmare oficiala a datelor inregistrate la ONRC, atunci cand au de facut negocieri contractuale sau li se fac verificari din partea firmelor cu care colaboreaza, partenerilor de afaceri, etc. Acest certificat contine, printre altele, date despre statutul firmei, adresa oficiala, etc.
2. Certificatul Constatator de Baza/Extins
3. Certificatul Constatator pentru Fonduri IMM
4. Certificatul Constatator pentru Insolventa
Obtinerea certificatului constatator
Pentru a obtine un certificat constatator trebuie sa urmaresti mai multi pasi, dupa cum urmeaza:
Autoritatea competenta
Autoritatea competenta pentru a-ti elibera Certificatul constatator este Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC). Poti solicita documentul la sediul lor, la unul din oficiile Registrului sau online.
Documente Necesare
Daca alegi eliberarea certificatului la sediul ONRC sau la un oficiu al ONRC, trebuie sa completezi si sa depui un formular. In cazul in care alegi sa obtii certificatul online, trebuie sa folsesti platforma ONRC sau pe serviciul InfoCert.
Costuri
Costul pentru eliberarea certificatului in sine este de 30 RON.
Desi pasii pentru obtinerea unui certificat constatator ONRC sunt destul de simpli, exista insa un lucru de care trebuie sa tineti cont inca din momentul depunerii formularului: scopul eliberarii documentului. Anumite instititutii nu accepta un astfel de document online, iar altele nu accepta certificate cu o vechime mai mare de 7 zile, etc.. Astfel, este recomandat ca inainte de a solicita eliberarea actului, sa te asiguri ca stii precis care este scopul tau, pentru a putea sa utilizezi acel act.
Model certificat constatator
In contiuarevom vedea cu arata un certificat constatator, in functie de tipul lui:
Model certificat constatator de baza
Pentru a vedea tot documentul, click AICI»
Model Certificat constatator fonduri IMM
Pentru a vedea tot documentul, click AICI»
Model Certificat constatator pentru insolventa
Pentru a vedea tot documentul, click AICI»
Model certificat constatator furnizare informatii
Pentru a vedea tot documentul, click AICI»
Valabilitatea certificatului constatator
Valabilitatea certificatului constatator nu este stabilita de la momentul emiterii lui de catre Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), fiindca informatiile pot fi modificate relativ in orice moment. Iar atunci cand vei avea nevoie de certificat pentru a vedea care este starea societatii, va trebui sa soliciti unul nou.
Totusi, exista si exceptii de la aceasta ‘regula’. Spre exemplu, atunci cand trebuie sa prezinti un certificat constatator unei firme care iti cere acest lucru (poate in cazul semnarii unui contract sau cand deschideti un cont bancar, etc.), ea poate cere ca perioada de valabilitate sa nu fie mai mare de 30 sau 90 de zile.
Baza legala
Acest certificat este emis in temeiul articolului 122 alin. (7) si (9) din Legea nr. 265/2022 privind registrul comertului si pentru modificarea si completarea altor acte normative cu incidenta asupra inregistrarii in registrul comertului.
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Articole similare
Noutati Legislatie Fiscala 29 iunie - 03 iulie 2009 Monitorul OficialNoile norme de aplicare pentru OUG 92 au fost publicate in MonitorSuspendare activitate PFA. Care este tratamentul TVA?Noutati legislatie Fiscala 07-11 iulie 2008 - Monitorul OficialMinisterul Economiei propune 27 de masuri noi pentru debirocratizarea firmelor. Vor fi eliminate mai multe obligatiiUltimele articole
Firmele au obligatia de a obtine autorizatia de functionare din punct de vedere al SSM, inainte de inceperea oricarei activitatiDocumente necesare firmelor obligate sa radieze punctul de lucru atunci cand numarul angajatilor scadeGHID de plata pentru intreprinderile care beneficiaza de scheme de ajutor de stat, elaborat in baza Hotararii 807/2014Angajatorii vor depune mai putine documente pentru obtinerea subventiei de somajCum obtineti autorizatia de functionare a antrepozitului de TVA?Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"