Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
Ministerul Economiei a publicat recent, pe site-ul oficial, memorandumul care cuprinde toate masurile propuse de institutie pentru debirocratizarea firmelor. Printre acestea se numara scutirea de sanctiuni pentru microintreprinderi, simplificarea procedurii de infiintare a firmelor, eliminarea anumitor obligatii si introducerea punctului de contact unic.
Prezentul memorandum se bazeaza pe principii solide, ce sunt in concordanta cu liniile directoare ale Uniunii Europene si in acord cu recomandarile OCDE (Organizatia pentru Cooperare si Dezvoltare Economica) prin propunerea unor modificari legislative, actualizari si reforme speciale care vor reduce birocratia, respectand obligatiile asumate ale Romaniei, spre exemplu:
- eliminarea dosarelor si cozilor la ghisee;
- reducerea timpilor de raspuns la solicitarile mediului de afaceri;
- facilitarea intrarii si iesirii de pe piata a firmelor;
- introducerea punctului de contact unic;
- digitalizarea interactiunilor dintre mediul de afaceri si institutiile publice;
- uniformizarea continutului dosarelor la nivel national;
- interconectarea bazelor de date;
- regandirea costurilor administrative.
Aceste masuri vor crea o economie dinamica si o cultura antreprenoriala performanta pe termen mediu si lung, iar prin diminuarea sarcinilor administrative si reducerea gradului de birocratie, se doreste cresterea economica si atragerea unui volum mai mare de investitii straine directe.
1. Reducerea barierelor administrative pentru mediul de afaceri.
Marea Carte Verde a Monografiilor Contabile
Ghidul practic al contabilitatii in 2024 Legislatie explicata - Exemple detaliate - Monografii contabile complete
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Masuri pentru debirocratizarea firmelor:
1. Modificarea procedurii de decontare a indemnizatiilor aferente concediilor medicale
In vederea recuperarii sumelor reprezentand indemnizatii aferente certificatelor de concediu medical platite asiguratilor salariati, conform prevederilor art.38 din OUG nr.158/2005 privind concediile si indemnizatiile de asigurari sociale de sanatate, cu modificarile si completarile ulterioare, angajatorii trebuie sa depuna o cerere la Casa Nationala de Asigurari de Sanatate (CNAS) in termen de 90 de zile de la data de la care persoanele prevazute la art.1 alin.(1) si (2), art.32 alin.(1), precum si platitorii prevazuti la art.36 alin.(3) lit. a) si b) din OUG nr.158/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, erau in drept sa le solicite.
- modificarea art.12, lit.a) si lit.b) din OUG nr.158/2005 privind eliminarea suportarii de catre angajator a concediului medical din fondul de salarii a primelor 5 zile de incapacitate temporara de munca. Indemnizatiile pentru incapacitate temporara de munca sa fie suportate integral din bugetul fondului national unic de asigurari sociale de sanatate.
- compensarea contravalorii concediilor medicale datorate contribuabilului din Fondul National Unic de Asigurari Sociale de Sanatate (FNUASS), cu sumele datorate de contribuabil pentru Bugetul de Stat si Bugetul Asigurarilor Sociale. Compensarea se poate face prin intermediul formularului Declaratiei 112 - declaratia privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate - conform Ordinului comun nr.203/207/188 al MFP/MMJS/MS din 2/2021.
Firmele mici nu pot suporta costuri fixe mari asociate cu birocratia excesiva. Micii comercianti si micile afaceri sunt primele victime ale obligatiilor impovaratoare.
In Romania sunt in prezent aproximativ 500.000 de microintreprinderi (definite conform Legii nr.346/2004) cu pana la 9 salariati, care sunt nevoite sa efectueze o serie de obligatii sau sa depuna numeroase declaratii redundante. Fiecare din aceste instrumente birocratice reprezinta o piedica majora, in special pentru firmele aflate la debutul activitatii si care ar trebui sa-si concentreze eforturile asupra dezvoltarii afacerii. Consideram ca sarcinile administrative ar trebui corelate cu dimensiunile operatorilor economici, astfel incat micile afaceri sa nu mai fie victime sigure ale birocratiei excesive si ale sanctiunilor conexe. Avand in vedere necesitatea asigurarii conditiilor favorabile pentru dezvoltarea mediului de afaceri, exceptarea microintreprinderilor, asa cum sunt ele definite de Legea nr.346/2004 privind stimularea infiintarii si dezvoltarii intreprinderilor mici si mijlocii, cu completarile si modificarile ulterioare, de catre toate autoritatile/institutiile publice cu atributii de control de la constatarea si sanctionarea contraventiilor, poate fi o solutie eficienta de debirocratizare. Exceptarea nu va viza contraventii sau infractiuni care au un efect negativ accentuat asupra ecosistemului de business (de exemplu: munca la negru, evaziune fiscala, etc.)
Propuneri: modificarea Legii prevenirii nr.270/2017 din 22 decembrie 2017.
Incepand cu data de 1 iulie 2018 societatile comerciale (infiintate conform Legii nr.31/1990) care detin bunuri, sunt obligate sa asigure paza acestora si sa intocmeasca analiza de risc la securitate fizica, conform Legii nr.333/2003 si a HG nr.301/2012.
- eliminarea obligatiei realizarii analizei de risc pentru societati si eliminarea sanctiunii corespunzatoare reglementate de Legea nr.333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, cu modificarile si completarile ulterioare, Hotararea nr.301/2012 pentru aprobarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.333/2003 privind paza obiectivelor, bunurilor, valorilor si protectia persoanelor, cu modificarile si completarile ulterioare si legislatia subsecventa.
Exista prevederi legale care reglementeaza obligativitatea declararii sediilor secundare la Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC), dar totodata si la ANAF prin declaratile 060/061 (Declaratie de inregistrare fiscala/Declaratie de mentiuni pentru sediile secundare). Aceasta obligatie de declarare este redundanta deoarece ANAF primeste informatii de la ONRC.
De asemenea, pentru sediile secundare cu mai mult de 5 salariati, agentii economici au obligatia sa obtina CIF - Cod de inregistrare Fiscala (Codul de inregistrare Fiscala obtinut de la ANAF foloseste doar la efectuarea platii impozitului, neavand alt rol), prin depunerea urmatoarelor documente: formularul 060, copie CIF a persoanei juridice, rezolutia privind inregistrarea punctului de lucru la ONRC, dovada spatiului pentru sediul secundar declarat, declaratie pe propria raspundere ca societatea are 5 salariati incepand cu data respectiva, extras din Revisal si alte documente pe care unitatea teritoriala le considera necesare. Astfel, contribuabilii sunt obligati sa declare si sa efectueze diferentiat plata impozitului pe salarii catre trezoreria locala pe raza careia se afla sediul secundar. Aceasta obligativitate genereaza erori in administrarea platilor si muta gestionarea impozitului pe veniturile din salarii in sarcina contribuabilului. Contribuabilul este nevoit sa administreze cate o fisa sintetica in relatia cu ANAF pentru fiecare punct de lucru, sa intocmeasca acelasi numar de ordine de plata pentru achitarea impozitului pe salarii pentru punctele de lucru cu 5 salariati, iar banii ajung sa fie colectati in contul trezoreriei si nu in contul administratiei locale.
Propuneri:
- eliminarea declaratiilor 060 si 061 (reglementate de Ordinul nr.3725/2017 pentru aprobarea formularelor de inregistrare fiscala a contribuabililor si a tipurilor de obligatii fiscale care formeaza vectorul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare)
- eliminarea obligatiei de obtinere a Codului de inregistrare Fiscala special pentru punctele de lucru cu peste 5 salariati (conform art.32 (7) din Legea nr.273/2006 privind finantele publice locale),
- eliminarea platii diferentiate a impozitului pe salarii - art.85 (5) din Legea nr.207/2015 privind Codul Fiscal, art.85 (1) Legea nr.207/2015 privind Codul Fiscal.
5. Eliminarea obligativitatii tranzactiilor firmelor prin contul de trezorerie in relatia cu institutiile statului
Operatorii economici au obligatia legala ca in relatia cu institutiile statului sa deruleze tranzactiile prin intermediul contului deschis la
Trezoreria Statului. Obligatia este impovaratoare administrativ, cu atat mai mult cu cat aceasta institutie nemodernizata a demonstrat o birocratie excesiva, cu tranzactii intarziate si care impiedica desfasurarea facila a activitatii contribuabililor.
Aceasta reglementare, reminiscenta a crizei din anii 2008 – 2009, (introdusa prin OUG nr.34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si reglementarea unor masuri financiar-fiscale, cu modificarile si completarile ulterioare), inca mai produce efecte.
Aceasta prevedere expune contribuabilii la abuzuri din partea organelor de control si impiedica desfasurarea activitatilor economice in mod civilizat, desi antreprenorii sunt singurii in masura sa isi gestioneze cheltuielile. In prezent, traversam o alta criza, de alta natura, in care mediul de afaceri este afectat de pandemie si suporta consecintele ei, in multe domenii de activitate. Limitarea deductibilitatii combustibilului nu se regaseste in practica fiscala europeana frecventa si nu face altceva decat sa intareasca concluzia de legislatie birocratica si reactiva.
Foaia de parcurs este un alt document birocratic, care incarca activitatea firmelor, atat a celor care utilizeaza in fapt vehiculele de serviciu, cat si a administratorilor acestora. in legislatia fiscala actuala nu se regaseste o forma aprobata a foii de parcurs, insa exista un continut minim obligatoriu. Propunerea nu reglementeaza prevederile specifice ale firmelor de transport.
Angajatorii au obligatia sa comunice agentiilor pentru ocuparea fortei de munca toate locurile de munca vacante, in termen de 5 zile lucratoare de la vacantarea acestora. Aceasta obligatie birocratica este dovada concreta a mutarii atributiilor unei institutii de stat pe umerii mediului privat. ANOFM ar trebui sa vina in intampinarea si in sprijinul antreprenorilor care au traversat o criza a fortei de munca, dovedindu-si utilitatea in procesul de recrutare si scadere a somajului.
Procesul de infiintare a societatilor comerciale este inca birocratic si consumator de resurse, chiar daca s-au facut progrese in acest domeniu. Avand in vedere dificultatea procedurii de infiintare a unei societati si birocratia presupusa, precum si prevederile Programului de Guvernare 2020 - 2024, se impune simplificarea si digitalizarea procedurii de infiintare.
Propuneri:
In cazul societatilor comerciale infiintate deja, daca asociatii decid inchiderea acestora, procedura de dizolvare si lichidare simultana voluntara dureaza foarte mult, din cauza termenelor lungi, ajungandu-se in practica, in situatia in care o societate este radiata din Registrul Comertului dupa aproximativ 90 de zile de la dizolvarea voluntara.
- reducerea termenului de publicare de catre ONRC in Monitorul Oficial a rezolutiei privind dizolvarea si lichidarea voluntara a societatilor comerciale, termen de la care se calculeaza cele 30 de zile de opozitie pentru creditori. in prezent publicarea in Monitorul Oficial a rezolutiei de aprobare a hotararii de dizolvare si lichidare simultana se face de catre ONRC foarte tarziu, uneori intre 10 si 15 zile de la aprobarea acesteia.
- reducerea termenului de opozitie de 30 de zile de la publicarea rezolutiei in Monitorul Oficial (termenul de verificare de catre ANAF sau alti creditori, in ceea ce priveste inexistenta unor datorii ale contribuabilului), de la 30 de zile, la 15 zile;
11. Cresterea plafonului de la 50.000 euro la 100.000 euro pentru obligatia de dotare cu cititoare de card - POS
Conform Legii nr.191/2018 privind introducerea sistemelor moderne de plata, persoanele juridice care desfasoara activitati de comert cu amanuntul si cu ridicata, precum si cele care desfasoara activitati de prestari servicii, care realizeaza anual o cifra de afaceri mai mare de 50.000 euro (echivalent in lei), au obligatia sa accepte ca mijloc de plata cardurile de debit si cardurile de credit prin intermediul unui terminal POS si/sau al altor solutii moderne de acceptare.
Prevederea creeaza contribuabililor mici costuri suplimentare cu comisioane bancare si alte costuri (servicii internet, costuri instalare, etc).
Pe de alta parte, desi exista obligatia pentru institutiile publice de a se dota cu cititoare de card - POS cand incaseaza sume de bani pentru activitatile efectuate, nu toate institutiile publice respecta obligatia.
Propuneri:
- Cresterea plafonului cifrei de afaceri a operatorilor economici la 100.000 euro pentru dotarea cu cititoare de card - POS.
- Modificarea art.1, alin.(3) din OUG nr.193/2002 privind introducerea sistemelor moderne de plata, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.942 din 23 decembrie 2002, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr.250/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
- Impunerea respectarii prevederilor legii privind instrumentele moderne de plata, institutiilor de stat care nu s-au dotat cu cititoare de carduri.
Obligatiile pe care statul le impune antreprenorilor ar trebui usurate. Solicitarea imputernicirii notariale ingreuneaza activitatea contribuabililor, cu drumuri si costuri suplimentare. Paradoxul birocratiei este ca solicitarea imputernicirii notariale nu este prevazuta in actele normative, ci in ghidurile de utilizare (spre exemplu in cazul Administratiei Fondului pentru Mediu) sau in practica teritoriala (in cazul ANAF Bucuresti versus ANAF Suceava, unde imputernicirea notariala nu mai este solicitata de 3-4 ani). De asemenea, avem o dubla inregistrare a contribuabilului in cazul ANAF, pentru depunere de declaratii electronice prin formularul 150 (unde este nevoie de procura notariala) si pentru inregistrarea contribuabilului in Spatiul Privat Virtual (unde este suficienta imputernicirea simpla).
- modificarea Ordinului nr.858/2008 privind depunerea declaratiilor fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanta, cu modificarile si completarile ulterioare;
- modificarea Ordinului nr.594/2006 pentru aprobarea Certificatului de atestare privind obligatiile la Fondul pentru mediu;
- unificarea procedurii de inregistrare in SPV cu cea de inregistrare privind depunerea declaratiilor fiscale.
Vanzarile de lichidare sau reducerile comerciale (soldari, etc.) trebuie notificate autoritatilor locale, prin depunerea unui dosar care contine: inventar detaliat al marfurilor de lichidat, documentele legale pentru justificarea provenientei acestora, precum si dovada achitarii catre furnizori. Notificarea se face la primaria localitatii cu 15 zile inainte de inceperea vanzarii marfurilor.
Aceste reglementari ar fi fost justificate in anul 2000 cand a fost implementat actul normativ, ca urmare a faptului ca in Romania nu exista la acel moment o cultura a reducerilor de pret, dar intre timp consumatorul roman s-a educat. Astfel, obligatia de notificare se transforma intr-o banala hartie care nu-si atinge obiectivele.
OUG nr.53/2017 a introdus o serie de masuri absurde, cum ar fi obligatia de detinere la punctul de lucru a copiilor contractelor individuale de munca, prevedere care nu a ajutat la eliminarea muncii la negru, cu atat mai mult cu cat, in urma ultimelor modificari ale Codului Muncii, aceasta obligativitate este considerata de mediul de afaceri o oportunitate de sanctionare contraventionala, neindeplinind efectul scontat, mai ales in contextul pandemiei Covid-19.
Registrul Unic de Control a aparut cu scopul de a ajuta contribuabilii, de a-i apara de abuzurile organelor de control si de impostori, dar s-a transformat intr-o unealta birocratica, cu scopul de a sanctiona contribuabilii.
RUC se achizitioneaza de la unitatile ANAF in termen 30 zile de la infiintarea entitatii sau de la declararea punctului de lucru (si nu de la ONRC cum poate ar fi fost coerent, avand in vedere competenta institutiilor), insa de multe ori nu este disponibil pe stoc.
- eliminarea sanctiunii pentru neachizitionarea in termenul legal a registrului unic de control de la directiile generale ale finantelor publice din raza teritoriala unde isi are sediul social contribuabilul (conform art.7-8 din Legea nr.252/2003 privind registrul unic de control, cu modificarile si completarile ulterioare)
- eliminarea obligativitatii detinerii RUC pentru punctele de lucru (conform art. 5 (2) Legea nr.252/2003 privind registrul unic de control, cu modificarile si completarile ulterioare)
- eliminarea obligativitatii numerotarii, sigilarii si pastrarii de catre de reprezentantul legal al unitatii verificate sau de inlocuitorul acestuia (art.5, alin.(1) din Legea nr.252/2003 privind registrul unic de control, cu modificarile si completarile ulterioare).
In vederea indeplinirii obligatiilor fiscale si a colectarii eficiente a impozitelor de la operatorii economici, este necesara asigurarea unor servicii de calitate in relatia cu contribuabilii si debirocratizarea inregistrarii caselor de marcat. Astfel, prin simplificarea mecanismului de administrare fiscala, care presupune atat conformarea la declararea obligatiilor, cat si conformarea la plata obligatiilor, se sustine si un rol de prevenire si combatere a evaziunii fiscale.
- abrogarea prevederilor art.4 (12) d), art.4 (14) din OUG nr.28/1999 privind Contractul de service;
- abrogarea art.1 (11) din OUG nr.28/1999 referitor la anuntul detaliat;
- abrogarea art.(8), art.4 (8) din OUG nr.28/1999 si a art.4 (4) din HG nr.479/2003 referitoare la Registrul special (numerotare, vizare la organul fiscal);
- stampilarea bonurilor fiscale in cazul caselor de schimb valutar Norma HG nr.479/2003 art.3 (2)
- modificarea art.105 (1), (2) HG nr.479/2003 privind Cartea de interventie a aparatului de marcat;
- modificarea legislatiei privind arhivarea, cu privire la pastrarea documentelor, precum: registrul special timp de 10 ani, memoria fiscala 10 ani, raportul Z 5 ani, jurnalul electronic 5 ani, rola-jurnal 2 ani;
- abrogarea art.68, alin.(2), (3) din HG nr.479/2003 privind procesul-verbal de inlocuire a memoriei fiscale care se intocmeste in 4 exemplare, din care unul se depune la organul fiscal competent;
- reducerea documentelor cu privire la achizitia casei de marcat( factura, dovada platii acesteia, certificat de garantie, proces verbal de sigilare, autorizatia de distribuire).
Au fost identificate 113 proceduri de autorizare, avizare si licentiere care ingreuneaza accesul agentilor economici si al investitorilor la anumite tipuri de activitati afecteaza competitivitatea acestora la nivel global. Reiteram importanta indeplinirii angajamentelor asumate de Romania in procesul de aderare la OCDE si obligatia de a simplifica legislatia de licentiere.
18. Actualizarea legislatiei prin revizuirea actelor normative care impacteaza mediul de afaceri conform Anexei 2
Legislatia romaneasca este cunoscuta ca fiind stufoasa, reactiva, arhaica (amintim legea cambiei care exista din 1934) si nearmonizata in totalitate cu legislatia Uniunii Europene.
Angajatorii care incadreaza in munca someri in varsta de peste 45 de ani, someri care sunt parinti unici sustinatori ai familiilor monoparentale, someri de lunga durata sau tineri NEET primesc lunar, pe o perioada de 12 luni, pentru fiecare persoana angajata din aceste categorii, o suma in cuantum de 2.250 lei, cu obligatia mentinerii raporturilor de munca sau de serviciu cel putin 18 luni.
Actele necesare incheierii conventiei conform art.85 din Legea nr.76/2002 privind sistemul asigurarilor pentru somaj si stimularea ocuparii fortei de munca sunt numeroase si multe din informatiile solicitate pot fi obtinute prin colaborarea intre institutii.
Articolul 92 alin.1-3 din Legea nr.207/2015 privind Codul de procedura fiscala prevede cazurile in care un contribuabil este declarat inactiv fiscal astfel:
Propuneri:
Criza pandemica si ajutoarele de stat din 2020 acordate pe baza activitatilor diferentiate in functie de codurile CAEN ale beneficiarilor, au scos in evidenta disfunctionalitati si discrepante in selectarea si autorizarea codurilor CAEN care sa reflecte cu acuratete activitatile contribuabililor. Multe dintre activitatile nisate, specifice sau reglementate superficial, nu si-au regasit corespondentul in lista codurilor CAEN din Ordinul Institutului National de Statistica (INS) nr.337/2007.
Se impune modificarea legislatiei organismelor de gestionare colectiva, cu scopul de a proteja real si aplicat, in beneficiul titularilor drepturilor de autor si a drepturilor conexe acestora care le sunt incredintate, dar si o colectare facila si transparenta. Aceste organisme incaseaza sume considerabile de la utilizatorii de proprietate intelectuala, repartizand si platind sumele cuvenite autorilor sau titularilor de drepturi de autor sau de drepturi conexe.
Paradoxul acestui proces de colectare este ca, in prezent, pe site-ul Oficiului Roman pentru Drepturile de Autor (ORDA) figureaza 15 organisme de gestiune colectiva, iar categoriile de utilizatori sunt abordate de acestea, in functie de specificul activitatii. De exemplu, restaurantele care difuzeaza muzica ambientala sunt abordate de 8 organisme de gestiune colectiva: UCMR-ADA (autori opere muzicale), DACIN-SARA (autori opere audio-vizuale), CREDIDAM (artisti - prestatii artistice pe fonograme), ARAIEX (artisti - prestatii artistice pe fonograme), UNART (artisti - prestatii artistice pe fonograme), UPFR (producatori de fonograme), ADPFR (producatori de fonograme), UPFAR-ARGOA (producatori de ideograme).
Este dificila gestionarea de catre utilizatori a obligatiilor de plata, cu atat mai mult cu cat nu exista o colectare transparenta si nicio evidenta publica cu obligatiile pe care restaurantele le au fata de aceste entitati. Mai mult, aceste organisme functioneaza in regim de ONG, dar sumele de bani colectate sunt interpretate drept taxe lunare/anuale, asimiland astfel entitatile ca institutii de stat cu atributii de colectare taxe si impozite.
23. Simplificarea regimul declarativ derogatoriu la ANAF pentru firmele suspendate temporar la ONRC
Suspendarea reprezinta intreruperea temporara a activitatii unei firme. Aceasta nu poate depasi 3 ani de la data inscrierii mentiunii in
Registrul Comertului si notificarii organelor fiscale.
Dupa inscrierea mentiunii in Registrul Comertului, contribuabilii au obligatia notificarii ANAF, pentru aplicarea regimului declarativ derogatoriu. Asta presupune ca societatile sunt scutite de depunerea declaratiilor 100 – privind obligatiile de plata la Bugetul de Stat, 101 – privind impozitul pe profit, 112 – privind obligatiile de plata a contributiilor sociale, impozitului pe venit si evidenta nominala a persoanelor asigurate, 120 – privind accizele, 300 – decontul de TVA.
Obligatia privind depunerea situatiilor financiare anuale ramane valabila. Pentru a putea beneficia de acest regim, se depune o cerere la ANAF, in care se declara indeplinirea conditiilor si perioada pentru care se solicita aplicarea acestui regim, impreuna cu dovada inscrierii inactivitatii temporare la Registrul Comertului. Termenul de solutionare este de 45 zile.
Intr-o etapa in care digitalizarea si informatizarea evidentelor contabile este aproape totala, firmele platitoare de impozit pe profit sunt inca obligate sa achizitioneze Registrul de Evidenta Fiscala de la ANAF contra cost, registru cu regim special de tiparire de la Imprimeria Nationala, in termen de 30 zile de la inregistrare. Registrul de evidenta fiscala poate fi tinut si electronic, dar numai cu obtinerea unei
Legea privind internshipul reglementeaza infiintarea “registrului electronic de evidenta al contractelor de internship” care este in administrarea AJOFM. Aceasta prevedere creaza confuzie in randul contribuabililor, care stiu ca raportarea relatiilor de munca se face la ITM. O modalitate simpla este configurarea Revisal pentru inregistrarea contractelor de internship si raportarea acestora intr-un singur loc.
Propuneri: inregistrarea contractelor de internship la Revisal prin modificarea art. 17, art.18, art.29 din Legea nr.176/2018 privind internshipul, cu modificarile si completarile ulterioare.
In conformitate cu Ordinul ANAF nr.819/2019 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului entitatilor/unitatilor de cult, coroborat cu Legea nr. 30/2019 pentru aprobarea OUG nr.25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare, s-a schimbat total deducerea din impozit a sponsorizarii, complicand procedura de inregistrare a entitatilor care beneficiaza de sponsorizari din partea mediului privat.
Acelasi act normativ reglementeaza Formularul 163 (Cerere de inscriere /radiere in /din Registrul entitatilor /unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale) si conditioneaza inregistrarea entitatilor in registru de anumite obligativitati, respectiv: desfasurarea activitatii in domeniul pentru care a fost constituita entitatea (prin declaratie pe proprie raspundere); indeplinirea obligatiilor fiscale declarative; lipsa datoriilor la bugetul de stat si bugetele locale; depunerea situatiilor financiare anuale si conditia ca este activa potrivit art.92 din Codul de Procedura Fiscala.
Existenta registrului este birocratica deoarece ONG-urile beneficiare de sponsorizari sunt inregistrate in Registrul Asociatiilor si Fundatiilor, gestionat de Ministerul Justitiei, deci este o dubla inregistrare, cu atat mai mult cu cat sponsorizarile au functionat mult mai fluid inainte de aparitia actelor normative anterior mentionate.
Propuneri: abrogarea Ordinului ANAF nr.819/2019 pentru aprobarea Procedurii privind organizarea Registrului entitatilor/unitatilor de cult pentru care se acorda deduceri fiscale, precum si a modelului si continutului unor formulare aproba procedura privind organizarea Registrului Entitatilor de Cult si a declaratiei (formularului 163).
Sursa: MEAT
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Decontul precompletat de TVA. Noutati 2025 + studii de caz"