Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
In Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 563/09.08.2012, a fost publicata Hotararea Guvernului Romaniei nr. 797/2012 privind instituirea unei scheme de ajutor de stat pentru sprijinirea investitiilor care promoveaza dezvoltarea regionala prin utilizarea tehnologiilor noi si crearea de locuri de munca.
Redam mai jos principalele prevederi:
Scopul hotararii consta in instituirea unei scheme de ajutor de stat avand ca obiectiv dezvoltarea regionala ce se realizeaza prin investitii care utilizeaza tehnologii noi si creeaza locuri de munca in urmatoarele sectoare:
- industria prelucratoare, cu exceptia: fabricarea bauturilor, fabricarea produselor din tutun;
- productia si furnizarea de energie electrica si termica, gaze, apa calda si aer conditionat;
- activitati de editare produse software;
- telecomunicatii;
Declaratia Unica 2024 Impozit pe venit Contributii CAS si CASS
Bugete cash flow rentabilitate risc - ghid practic
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
- activitati de servicii in tehnologia informatiei;
- activitati de servicii informatice;
- cercetare-dezvoltare.
In baza hotararii nu se pot acorda ajutoare de stat:
- activitatilor din sectorul carbunelui;
- activitatilor din sectorul siderurgic;
- activitatilor din sectorul constructiilor navale;
- activitatilor din sectorul fibrelor sintetice.
Perioada de valabilitate a schemei in care se pot emite acorduri pentru finantare este de 2 ani, respectiv 2012-2013. Plata ajutorului de stat se efectueaza in perioada 2013-2018, in limita bugetului anual alocat schemei. Bugetul total maxim al schemei este de 440 milioane lei, respectiv echivalentul a 100 milioane euro, cu posibilitatea suplimentarii.
Numarul total estimat al intreprinderilor care urmeaza sa beneficieze de ajutor de stat este de 10, numarul mediu anual de intreprinderi beneficiare fiind de 5.
Criterii de acordare a ajutorului de stat
Pot beneficia de ajutor de stat in baza schemei intreprinderile care indeplinesc cumulativ, la data solicitarii, urmatoarele criterii de eligibilitate:
a) sunt inregistrate potrivit Legii nr. 31/1990 privind societatile comerciale, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) intentioneaza sa realizeze o investitie initiala in Romania, in unul din domeniile de activitate prevazute mai sus;
c) nu inregistreaza debite restante la bugetul general consolidat si la bugetul local;
d) nu intra in categoria "intreprinderilor in dificultate", potrivit prevederilor cap. 2 sectiunea 2.1 din Comunicarea Comisiei Europene - Linii directoare comunitare privind ajutorul de stat pentru salvarea si restructurarea intreprinderilor aflate in dificultate, publicata in Jurnalul Oficial al Uniunii Europene, seria C, nr. 244 din 1 octombrie 2004;
e) nu se afla in procedura de executare silita, faliment, reorganizare judiciara, dizolvare, inchidere operationala, lichidare;
f) nu au fost emise impotriva lor decizii de recuperare a unui ajutor de stat sau in cazul in care asemenea decizii au fost emise acestea au fost executate, conform prevederilor legale in vigoare;
g) nu au solicitat alte tipuri de ajutor de stat pentru aceleasi costuri eligibile.
Investitiile pentru care se solicita finantare trebuie sa indeplineasca, cumulativ,urmatoarele criterii de eligibilitate:
a) sa fie considerate investitii initiale - investitiile constand in active corporale si/sau necorporale legate de realizarea unei noi unitati, extinderea unei unitati existente, diversificarea productiei unei unitati prin realizarea de noi produse, suplimentare, sau schimbarea fundamentala a procesului general de productie a unei unitati existente;
b) sa fie investitii inovative sau investitii care sa includa o componenta ITC de minimum 20% din valoarea planului de investitii;
c) sa conduca la crearea a cel putin 200 de locuri de munca;
d) sa faca dovada viabilitatii proiectului de investitii si a eficientei economice a intreprinderii pe baza planului de afaceri. Acesta este elaborat pe perioada implementarii investitiei si 5 ani de la data finalizarii acesteia;
e) sa faca dovada contributiei la dezvoltarea regionala - contributia intreprinderii la bugetul de stat consolidat si bugetul local, aferenta investitiei, realizata prin plata de taxe si impozite la bugetul general consolidat si la bugetul local pe perioada investitiei si 5 ani de la finalizarea acesteia, din care se deduce valoarea ajutorului de stat. Aceasta contributie trebuie sa aiba o valoare cel putin egala cu ajutorul de stat solicitat.
Intreprinderea are obligatia de a face dovada existentei surselor de finantare necesare realizarii investitiei, excluzand sursele de finantare de natura ajutorului de stat.
Intreprinderile beneficiare au obligatia sa demareze investitia pentru care au solicitat finantare si sa informeze Ministerul Finantelor Publice (MFP) in acest sens in termen de maximum 3 luni de la data comunicarii acordului pentru finantare.
In cazul in care intreprinderea solicitanta a demarat investitia anterior primirii acordului pentru finantare, intreaga investitie nu este eligibila.
Cand intreprinderea solicitanta angajeaza salariati disponibilizati de o intreprindere asociata, costul salarial aferent acestor salariati nu este considerat cheltuiala eligibila. Locurile de munca sunt create ca urmare a realizarii investitiei si trebuie sa fie create in cel mult 3 ani de la data finalizarii acesteia.
Depunerea si inregistrarea cererii de acord pentru finantare
In vederea obtinerii acordului pentru finantare, intreprinderea transmite la registratura generala a MFP o cerere de acord pentru finantare insotita de urmatoarele documente justificative:
a) certificat constatator, in original, emis de Oficiul Registrului Comertului de pe langa tribunalul unde isi are sediul intreprinderea, in care sa se mentioneze urmatoarele informatii: datele de identificare, codul unic de inregistrare, asociatii si reprezentantii legali ai intreprinderii, domeniul de activitate principal si toate domeniile secundare de activitate, punctele de lucru ale intreprinderii si data ultimei mentiuni inscrise in registru si obiectul acesteia;
b) situatii financiare anuale aprobate, corespunzatoare ultimului exercitiu financiar, in copie, dupa caz;
c) plan de investitii, cu indicarea, dupa caz, a componentei ITC de minim 20% din valoarea acestuia;
d) plan de creare a locurilor de munca;
e) plan de afaceri din care sa rezulte viabilitatea investitiei pentru care se solicita finantarea si eficienta economica a intreprinderii;
f) document care atesta situatia juridica a locatiei unde se realizeaza investitia;
g) certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat, inclusiv pentru punctele de lucru, fara debite restante, in original sau in copie legalizata;
h) certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul local, inclusiv pentru punctele de lucru, fara debite restante, in original sau in copie legalizata;
i) imputernicire semnata si stampilata de reprezentantul legal al intreprinderii solicitante, in cazul in care o alta persoana decat acesta semneaza cererea de acord pentru finantare;
j) act de identitate al persoanei imputernicite sa semneze cererea de acord pentru finantare, in copie;
k) opis cu documentele anexate cererii de acord pentru finantare.
Plata ajutorului de stat
Ajutorul de stat se plateste intreprinderilor care au primit acord pentru finantare, dupa efectuarea partiala, respectiv totala a cheltuielilor eligibile pentru care a fost emis acordul pentru finantare.
Plata ajutorului de stat se face pe baza unei cereri de plata a ajutorului de stat depusa de catre intreprindere la registratura generala a MFP, prin reprezentant sau prin posta cu confirmare de primire. intr-un an calendaristic, intreprinderea poate depune o singura cerere de plata a ajutorului de stat. Aceasta trebuie sa fie insotita de urmatoarele documente:
- formularul de decont privind obligatiile de plata insotit de documentele justificative;
- formularul privind stadiul crearii si mentinerii locurilor de munca;
- formularul privind stadiul realizarii/mentinerii investitiei initiale;
- formular privind realizarea contributiei intreprinderii la dezvoltarea regionala;
- scrisoarea de garantie - emisa de o institutie de credit sau o institutie financiara, prin care se prevede ca in cazul in care intreprinderea beneficiara de ajutor de stat nu isi va respecta obligatiile, conform prevederilor schemei si ale acordului de finantare emis, sa plateasca ea insasi suma corespunzatoare ajutorului de stat de recuperat. Scrisoarea de garantie se prezinta la fiecare cerere de plata si are cel putin valoarea ajutorului de stat platit si solicitat in vederea platii. Scrisoarea de garantie trebuie sa contina cel putin urmatoarele elemente: denumirea si adresa institutiei financiare garante, denumirea si adresa intreprinderii beneficiare de ajutor de stat, numele si adresa MFP in calitate de beneficiar al garantiei, obiectul, valoarea si termenul de valabilitate al garantiei. Scrisoarea de garantie trebuie sa aiba valabilitatea de cel putin un an calendaristic de la data depunerii cererii de plata a ajutorului de stat si trebuie reinnoita anual pe perioada implementarii si monitorizarii planului de creare a locurilor de munca;
- situatii financiare aferente ultimului exercitiu financiar incheiat, inregistrate la autoritatile competente, in copie;
- certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul general consolidat, inclusiv pentru punctele de lucru, fara debite restante, in original sau in copie legalizata;
- certificat de atestare fiscala privind indeplinirea obligatiilor de plata catre bugetul local, inclusiv pentru punctele de lucru, fara debite restante, in original sau in copie legalizata;
- cerere de deschidere cont la Trezoreria Statului in a carei raza isi are domiciliul fiscal intreprinderea, pentru cod IBAN 50.70 "Disponibil din subventii si transferuri", in copie;
- opis cu documentele anexate cererii de plata a ajutorului de stat.
Alte precizari
Daca dupa incasarea ajutorului de stat planul de investitii si/sau planul de creare a locurilor de munca inregistreaza modificari, intreprinderea are obligatia de a informa MFP in termen de 10 zile lucratoare in legatura cu aceste modificari, anexand o fundamentare tehnico-economica si documentele mentionate mai sus modificate corespunzator. Sunt permise maximum doua modificari.
Investitia si locurile de munca trebuie mentinute pe o perioada de 5 ani de la finalizare si va fii monitorizata de catre MFP.
In perioada de monitorizare, anual pana la data de 30 iunie, intreprinderea transmite MFP, pe baza ultimelor situatii financiare incheiate si inregistrate la autoritatile competente, informatii privind:
- mentinerea investitiei initiale;
- realizarea contributiei intreprinderii la dezvoltarea regionala;
- mentinerea locurilor de munca;
- scrisoarea de garantie.
De asemenea, prin actul normativ mentionat mai sus, s-au aprobat modelul si continutul formularelor utilizate in aplicarea procedurii respective:
- Cerere de acord pentru finantare;
- Cerere de plata a ajutorului de stat;
- Formular de decont;
- Formular privind stadiul crearii si mentinerii locurilor de munca;
- Formular privind realizarea investitiei;
- Formular privind mentinerea investitiei;
- Formular privind contributia intreprinderii la dezvoltarea regionala;
- Formular privind mentinerea locurilor de munca.
Sursa: DGFP Valcea
Redactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Rating:
Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Articole similare
Dupa inscrierea la ARR, se poate cere restituirea unei parti din accizaPlatile pentru Masura 2- Granturi pentru capital de lucru- isi reiau circuitul. Cum vor ajunge banii la beneficiariBuletin informativ ANAF: Noutati fiscale publicate in Monitor in perioada 6-9 iunie 2023Cum arata schema de AJUTOR DE STAT pentru asigurarea dezvoltarii economice durabileIntreprinderile din domeniul turismului afectate de pandemia Covid-19 vor beneficia de inca 500 de milioane de euroUltimele articole
Buletin informativ ANAF. 4 noutati fiscale publicate in Monitor in perioada 26 februarie -1 martie 2024IMM Plus a fost aprobat de Guvern: Bugetul de 12,5 miliarde lei va sprijini 11.500 companii Noua schema IMM Plus, propusa de Finante. Vor fi acordate 12,5 miliarde lei pentru sprijinul antreprenorilorSubventii la accizele pentru combustibil acordate de Finante transportatorilor si distribuitorilor din Romania Buletin informativ ANAF: 2 noutati fiscale importante, publicate in Monitor la final de ianuarie 2024Articole similare
Noile Scheme de Ajutor de stat in 2013A fost amanata prima transa de ajutoare de minimis pentru IMM-uriMFP simplifica schema de ajutor de stat 807/2014, care are ca obiectiv stimularea investitiilor cu impact major in economieGuvernul sprijina investiile noi! Se pot depune deja cereri pentru finantare in baza HG 332/2014Noutati legislatie Fiscala 11-15 august 2008 - Monitorul OficialUltimele articole
Companiile care beneficiaza de ajutoare de stat pentru investitii au primit acordurile de finantare din 2021Plan national de relansare economica. Guvernul sprijina firmele prin acordare de granturi si instrumente de asigurare a lichiditatiiMinisterul de Finante ofera granturi pentru investitii si crearea de locuri de muncaNu uitati ca la 10 iunie se incheie sesiunea de inregistrare Cereri de acord pentru finantare in baza HG 332/2014Comunicat MFP privind SPRIJINIREA INVESTITIILORArticole similare
Cesiune parti sociale. Aspecte contabile si fiscaleMasurile anticriza vor fi sustinute de instrumentul de urgenta Next Generation EU, in valoare de 750 miliarde euroRegimul TVA. Incheiere suspendare activitateMinisterul Finantelor emite noi titluri de stat, in cadrul programului TezaurCalcul impozit pe profit. Rezerva legalaUltimele articole
Ghid balanta de verificare. Inlatura DEFINITIV 5 probleme care iti dau batai de cap cand lucrezi cu balanta de verificareDin 13 martie, Finantele lanseaza a patra editie TEZAUR. Titlurile au dobanzi neimpozabile de pana la 6,85% pe an IMM Plus a fost aprobat de Guvern: Bugetul de 12,5 miliarde lei va sprijini 11.500 companii Proiect: Va fi MAJORATA valoarea sumei indexate care se acorda sub forma de tichete culturale pentru sem. I 2024Bilantul primei editii FIDELIS din 2024: numar record de donatori investitoriArticole similare
OUG 48/2021. Se muta bugetul de la Masura 3 la Masura 2 pentru plata granturilor de capital de lucruCodul Fiscal 2010 TITLUL VII - Accize si alte taxe speciale - SECTIUNEA a 3-a - Nivelul accizelorTVA - Scutiri pentru exporturi si livrari intracomunitare si pentru transportul international si intracomunitarNoutati Legislatie Fiscala 13-17 aprilie 2009 - Monitorul OficialCum arata previziunile economice din toamna anului 2013?Ultimele articole
Din 13 martie, Finantele lanseaza a patra editie TEZAUR. Titlurile au dobanzi neimpozabile de pana la 6,85% pe an IMM Plus a fost aprobat de Guvern: Bugetul de 12,5 miliarde lei va sprijini 11.500 companii Noua schema IMM Plus, propusa de Finante. Vor fi acordate 12,5 miliarde lei pentru sprijinul antreprenorilorIn lunile februarie si martie 2024 Programul TEZAUR continua cu dobanzi de pana la 6,75%MEAT a lansat platforma IMM Mentor pentru reducerea poverii administrative si dezvoltarea intreprinderilor inovatoareArticole similare
Hotararea Nr. 3 din 2010 a Uniunii Nationale a Practicienilor in Insolventa din RomaniaSocietatile cu datorii la actionari/asociati, obligate sa reconstituie activul net, pana la inchiderea exercitiului financiar urmatorMasurile de simplificare la TVA . Ce operatiuni au tratament special?Legea 114/2023. Noutati legislative aprobate in cazul acordarii alocatiei pentru copiiLegea contabilitatiiUltimele articole
Modificari in privinta TVA aduse prin Legea 33/2024PFA in sistem real. Mai trebuie sa plateasca CAS si CASS daca este si angajata cu CIM?Buletin informativ ANAF. 4 noutati fiscale publicate in Monitor in perioada 26 februarie -1 martie 2024In atentia persoanelor care NU mai detin carnetele de muncaProiect: Va fi MAJORATA valoarea sumei indexate care se acorda sub forma de tichete culturale pentru sem. I 2024Atentie contabili!
Modificari importante privind cotele de TVA!Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"Cote de TVA aplicabile de la 1 ianuarie 2024. Noutati fiscale si Scutiri de TVA"