Atentie contabili!


Modificari importante privind planul de conturi!
Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!
 
 
 
 

Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilor

Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X
de Ion Mihai la 08 Nov. 2024
Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilor
Tags: masuri fiscale, digitalizare, declaratia unica inteligenta, sprijinire imm-uri

Guvernul Romaniei a aprobat o serie de acte normative propuse de Ministerul Finantelor pentru a sustine mediul de afaceri, stimularea investitiilor, simplificarea procedurilor fiscale si sprijinirea IMM-urilor, care vizeaza:

  • Introducerea declaratiei unice inteligente, pentru simplificarea declararii si calculului impozitului pe venit si al contributiilor sociale pentru persoanele fizice. De asemenea, actul normativ prevede eliminarea obligatiei depunerii Declaratiei pentru declararea venitului estimat.
     
  • La propunerea operatorilor economici, se reglementeaza confiscarea graduala a bunurilor nedeclarate in functie de repetarea abaterilor si se suspenda, pana la 31 martie 2025, sanctiunile pentru neconformarea privind transferul datelor de pozitionare a vehiculelor in Sistemul RO e-Transport, pentru a permite adaptarea sistemelor informatice. 
     
  • Se aproba schema de ajutor de stat pentru proiectul de investitii al Nokian Tyres in judetul Bihor, care prevede acordarea unui grant de 99,55 milioane EUR pentru construirea unei noi fabrici de anvelope cu o capacitate anuala de 6 milioane de unitati, creand 552 de locuri de munca directe si avand un impact economic regional semnificativ.
     
  • Se suplimenteaza, cu suma de 85 milioane lei, creditele bugetare aprobate pentru anul 2024 la nivelul Ministerului Finantelor, pentru plata ajutorului de stat acordat pentru stimularea investitiilor regionale si sprijinirea IMM-urilor. 
     
  • Se aduc clarificari si completari la normele metodologice privind Codul fiscal, vizand impozitul pe profit, impozitul pe veniturile microintreprinderilor si accizele.

Masurile aprobate astazi de Guvern ne arata ca suntem intr-o etapa importanta in imbunatatirea interactiunii dintre contribuabili si administratia fiscala, fiind decizii luate in urma mai multor consultari cu mediul de afaceri. Dau exemeplu eliminarea estimatului sau gradualizarea sanctiunilor la e-Transport. Prin digitalizarea si simplificarea procedurilor fiscale, vrem sa oferim un sprijin real si eliminam obstacolele birocratice care, pana acum, ingreunau conformarea si generau costuri suplimentare. Dorim sa asiguram o tranzitie cat mai lina si eficienta pentru toti operatorii economici care trebuie sa se supuna unor noi obligatii, pentru ca acestia sa se poata conforma cerintelor legale fara sa suporte eventuale sanctiuni. Tot astazi, am majorat bugetul pentru plata sprijinului oferit sub forma de scheme de ajutor de stat menite sa incurajeze investitiile de amploare, esentiale pentru dezvoltarea regionala. Investitia Nokian Tyres va genera un impact semnificativ asupra economiei locale si lanturilor de distributie prin crearea de locuri de munca si stimularea companiilor locale care furnizeaza materii prime, transport si servicii logistice”, a subliniat ministrul Marcel Bolos.

I. Ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal si masuri specifice pentru digitalizare

Prin actul normativ se stabilesc urmatoarele:

  • simplificarea mecanismului de calcul, plata si declarare de catre contribuabilii persoane fizice a obligatiilor fiscale vizand impozitul pe venit si contributiile sociale obligatorii datorate intr-un an fiscal, fapt ce permite imbunatatirea conformarii fiscale si colectarea mai eficienta a veniturilor;
  • degrevarea contribuabililor persoane fizice de obligatia depunerii Declaratiei unice privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, pentru declararea venitului estimat, a contributiei de asigurari sociale si a contributiei de asigurari sociale de sanatate, estimate, precum si pentru toate celelalte situatii in care intevin modificari/recalculari/rectificari ale acestora;
  • reducerea gradului de complexitate privind completarea formularului Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, prin eliminarea – Capitolului II. Date privind impozitul pe venit estimat- norma de venit a se realiza in Romania si contributiile sociale datorate; 
  • reglementarea unui indicator (salariul minim brut pe tara in vigoare la data de 1 ianuarie a anului de realizare a venitului) care sa permita introducerea unor conditii de validare si determinarea contributiilor datorate potrivit legii;
  • simplificarea mecanismului de stabilire a contributiei de asigurari sociale si/sau contributiei de asigurari sociale de sanatate, intrucat determinarea contributiilor se efectueaza in anul urmator celui in care veniturile au fost ob?inute, in func?ie de nivelul veniturilor realizate, in corelare cu masura privind eliminarea estimarii veniturilor in cursul anului fiscal si a obligatiilor fiscale aferente;
  • se reglementeaza formularul inteligent (e-DU) - Declaratia unica privind impozitul pe venit si contributiile sociale datorate de persoanele fizice, precompletata cu informatiile detinute de ANAF privind veniturile inregistrate/disponibile in baza de date a institutiei. Masura are in vedere determinarea automatã a bazelor anuale de calcul pentru stabilirea CAS/CASS, precum si a CAS si CASS datorate de persoanele fizice, in scopul unei mai bune colectarii a acestora prin reducerea/eliminarea erorilor de calcul si declarare.

Agentia Nationala de Administrare Fiscala va transmite, incepand cu veniturile anului 2025, declara?ia unica privind impozitul pe venit si contribu?iile sociale datorate de persoanele fizice precompletata cu datele privind veniturile realizate si impozitul pe venit datorat, baza de calcul al contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate, precum si cuantumul contributiilor datorate, pentru anul de realizare a venitului, conform informatiilor disponibile in bazele de date.

Masura are in vedere reducerea/eliminarea erorilor de calcul si declarare, precum si o mai buna colectare a contributiei de asigurari sociale si al contributiei de asigurari sociale de sanatate.

II. OUG pentru modificarea si completarea OUG nr.41/2022 privind Sistemul national RO e-Transport

Masurile cuprinse in proiectul de act normativ decurg, in principal, din propunerile mediului de afaceri si vizeaza:

1. Instituirea posibilitatii ca organele de control ale ANAF sa colecteze date si informatii detinute la nivelul companiilor si societatilor cu capital integral de stat, in vederea monitorizarii transporturilor rutiere de bunuri.

2. Au fost introduse prevederi care permit modificarea datelor cu privire la denumire, caracteristici, cantitati si contravaloarea bunurilor transportate, raportate catre sistemul RO e -Transport, operatiunea putand fi realizata doar dupa expirarea termenului de valabilitate a codului UIT, pana cel mai tarziu la data de 25 a lunii urmatoare celei in care s-a finalizat transportul de bunuri.

Modificarile sunt realizate la solicitarile mediului de afaceri care au vizat asigurarea mijloacelor necesare corelarii intre datele raportate de operatorii economici catre diferitele sisteme ale Agentiei Nationale de Administrare Fiscala. (ex Ro e-factura si Ro e-transport).

3. In vederea asigurarii respectarii principiului proportionalitatii sanctiunilor in raport cu gravitatea faptei, se propune reglementarea aplicarii graduale a sanctiunii complementare a confiscarii prevazuta la 13^1 alin.(2) din OUG nr.41/2022.

Astfel, confiscarea se va aplica dupa cum urmeaza :

  • la prima abatere se aplica exclusiv amenda contraventionala
  • Daca un operator economic savarseste, intr-un termen de maximum 12 luni de la prima sanctionare a faptei, a doua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), pentru care a fost sanc?ionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda precum si confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • In situatia in care operatorul economic savarseste a treia contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), pentru care a fost sanc?ionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda precum si confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
  • Incepand cu savarsirea celei de-a patra contraventii din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), pentru care operatorul economic a fost sanc?ionat, contraventia se sanctioneaza cu amenda, precum si confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
  • Daca un operator economic savarseste, intr-un termen mai mare de 12 luni de la prima sanctionare a faptei, a doua contraventie din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), pentru care a fost sanc?ionat, contraventia se sanctioneaza doar cu amenda.
Aceasta a doua contraventie, savarsita la un interval de timp care depaseste un an, raportat la prima fapta care a fost sanctionata doar cu amenda, determina o resetare a sistemului de aplicare graduala astfel ca, si in acest caz, agentul constatator va aplica doar sanctiunea contraventionala principala. incepand de la acest moment, in cazul in care operatorul economic savarseste a doua fapta intr-un interval de maximum 12 luni, a treia, respectiv a patra fapta din categoria celor prevazute la alin. (1) lit. a) si b), se aplica sanctiunea contraventionala principala precum si gradual, confiscarea a 15%, 50% si respectiv 100%, dupa caz, din contravaloarea bunurilor nedeclarate.

4. Infiintarea unui registru electronic in care se vor regasi date cu privire la sanctiunile aplicate conform OUG nr. 41/2022. Acesta este necesar, deoarece pentru corecta aplicare a dispozitiilor prin care se instituie sanctiuni, se impune tinerea unei evidente stricte a acestora, tinand cont de faptul ca, pe de o parte, prin acest proiect de act normativ se propune aplicarea graduala a sanctiunii complementare a confiscarii prin raportare la un interval de 12 luni, iar pe de alta parte, competenta de a constata si aplica sanctiunile este partajata intre mai multe autoritati .

5. Suspendarea pana la 31 martie 2025 a aplicarii dispozitiilor care reglementeaza ca si contraventie nerespectarea obligatiei operatorului de transport rutier de a asigura transferul datelor curente de pozi?ionare a vehiculului de transport, care fac obiectul declara?iei, pe toata durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizarii prin Sistemul RO e-Transport.

III. HG privind acordarea unui ajutor de stat regional ad-hoc solicitat de NOKIAN TYRES Europe Operations SRL

S-a aprobat acordarea ajutorului de stat de aproximativ 100 milioane euro pentru dezvoltarea unei noi capacitati de productie de anvelope pentru autoturisme.

Valoarea totala nominala a investitiei NOKIAN TYRES se ridica la 626,42 milioane euro, din care costuri eligibile de 611,42 milioane euro. Fabrica din Romania, din judetul Bihor va incepe productia comerciala in 2025. Astfel, Nokian Tyres va dezvolta o unitate de productie noua cu o capacitate planificata de 6 milioane de unitati pe an si va incorpora tehnologie de ultima generatie.

Sprijinirea investitiei propuse de Nokian Tyres PLC in Oradea are un efect multiplicator semnificativ in economie la nivel regional si local in ceea ce priveste stimularea atat a crearii de locuri de munca, cat si a cresterii cifrei de afaceri cu parteneri si furnizori (estimat la 250 de noi locuri de munca indirecte si 147 milioane EUR cifra de afaceri pana in 2032). Ca urmare a investitiei realizate, in perioada 2023-2032, contributiile la bugetul general consolidat generate de investitia realizata de Nokian Tyres sunt in valoare de 69 milioane euro.

IV. HG pentru suplimentarea bugetului Ministerului Finantelor – Actiuni Generale din Fondul de rezerva bugetara la dispozitia Guvernului, prevazut in bugetul de stat pe anul 2024 

Prin actul normativ se suplimenteaza, cu suma de 85 milioane lei, creditele bugetare aprobate pentru anul 2024, pentru plata ajutorului de stat in luna noiembrie 2024, pentru schemele de ajutor de stat administrate de MF si respectiv schemele administrate de alte autoritati si pentru care MF are calitatea de ordonator principal de credite.

V. HG pentru modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin HG nr.1/2016

Masurile cuprinse in proiectul de act normativ vizeaza:

In domeniul impozitului pe profit, pentru calculul impozitului minim pe cifra de afaceri/impozitului suplimentar pentru persoanele juridice care desfasoara activita?i in sectoarele petrol si gaze naturale, sunt clarificari cu privire la:

  • veniturile care sunt luate in calculul indicatorului venituri totale, prin raportare la modul de inregistrare in evidenta contabila a acestora;
  • determinarea valorii creditului fiscal extern care se ia in considerare pentru scaderea din impozitul minim pe cifra de afaceri, prin raportare la prevederile art.39 din Codul fiscal;
  • calculul impozitului minim la nivelul unui grup fiscal;
  • identificarea contribuabililor care scad, la calculul impozitului minim, valoarea accizelor din veniturile totale;
  • prezentarea unor exemple de calcul al impozitului minim;
  • sfera de cuprindere a activitatilor de distribu?ie de energie electrica si gaze naturale, pentru contribuabilii reglementati/licentiati, potrivit legii.

In domeniul impozitului pe veniturile microintreprinderilor se stabilesc urmatoarele:

  • clarificarea conditiilor care trebuie indeplinite de catre o persoana juridica romana cu asociati/actionari care detin, in mod direct sau indirect, 25% sau mai putin de 25% din valoarea/numarul titlurilor sale de participare sau al drepturilor de vot, pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor, inclusiv prezentarea unor exemple;
  • prezentarea unor exemple pentru aplicarea prevederilor referitoare la stabilirea intreprinderilor legate;
  • clarificari legate de indeplinirea conditiei referitoare la depunerea situatiilor financiare anuale, pentru aplicarea sistemului de impozitare pe veniturile microintreprinderilor.

In domeniul accizelor, se introduc clarificari la pct. 30 din Normele metodologice in sensul ca, intr-un antrepozit fiscal de productie tigarete pot fi fabricate si produse destinate inhalarii fara ardere, care con?in inlocuitori de tutun, cu sau fara nicotina.


Sursa: Min. Finantelor

Ion Mihai de Ion Mihai
Ion Mihai este profesionist in domeniul fiscal. Si-a inceput activitatea in presa in anul 2010 si a acoperit de-a lungul anilor subiecte precum contabilitate, legislatia muncii si sport. In prezent, scrie despre tot ceea ce inseamna pregatirea si depunerea declaratiilor fiscale, obligatiile fiscale care le revin angajatorilor si salariatilor, plata impozitelor si alte noutati legislative.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri




Votati articolul "Noi masuri fiscale, adoptate de Guvern! D212 inteligenta, norme impozit micro si pe profit, sprijinirea IMM-urilor":
Rating:

Nota: 4.75 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal

Atentie contabili!

Modificari importante privind cotele de TVA!

Descarcati GRATUIT Raportul Special realizat de specialisti!

Abonati-va la Newsletter-ul InfoTVA.ro si descarcati GRATUIT Raportul Special!
"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal" 
Rentrop ∧ Straton
Club Contabilitate

VIDEO

[x]

Atentie contabili!

PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal Modificari importante privind planul de conturi!

Descarca GRATUIT Raportul Special!

"PLANUL DE CONTURI- modificari aduse de Noul Cod Fiscal"
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentului UE 679/2016