Tags: plan national de relansare economica, plan national de investitii, sprijin financiar, sprijinirea companiilor
Guvernul a prezentat astazi Planul national de investirii si relansare economica. Documentul intitulat "Redeschidem Romania" cuprinde masuri de sprijin pentru companii precum granturi de sprijin, scheme de garantare si instrumente de asigurare a lichiditatii sau instrumente de finantare a investitiilor.
De asemenea, planul prevede si masuri active de ocupare a fortei de munca si de protectie sociala, dar si pentru domeniile urmatoare: transport, energie, sanatate, educatie, dezvoltare locala, agricultura, mediu, sport,
PLANUL NATIONAL DE INVESTITII SI RELANSARE ECONOMICA
Schimbarea paradigmei de dezvoltare
-Criza sanitara si economica provocata de pandemia globala cu Covid-19 a aratat vulnerabilitatile Romaniei determinate de modelul de dezvoltare promovat de guvernarile anterioare.
-Doar prin interventia prompta si sustinuta a Guvernului si prin conformarea voluntara a romanilor la masurile adoptate de autoritati, raspandirea infectiilor cu Coronavirus a fost limitata si controlata eficient iar economia a fost salvata de la colaps prin masuri de sprijin pentru companii si angajati.
-Modelul de dezvoltare a Romaniei bazat doar pe consumul populatiei, determinat de politicile pro-ciclice ale guvernarilor anterioare, trebuie schimbat intr-un nou model de crestere economica axat pe:
stimularea si dezvoltarea capitalului autohton si a competitivitatii companiilor romanesti
investitii in domenii strategice ale infrastructurii publice
transformarea digitala a economiei si a administratiei publice
pregatirea economiei pentru noua revolutie tehnologica
tranzitia catre o economie durabila
-Obiectivul noului model de dezvoltare economica promovat de Guvern: realizarea convergentei cu economiile europene, astfel incat Produsul Intern Brut pe cap de locuitor la paritatea de cumparare standard sa ajunga la 87% din media UE27, la orizontul anului 2025.
Context
Evolutii macroeconomice in contextul Covid-19
-In vederea depasirii efectelor negative ale pandemiei si cresterii rezilientei economice, Guvernul a alocat resursele necesare pentru interventia impotriva Covid-19, cat si pentru sustinerea activitatii economice (plata somajului tehnic pentru salariati si alti profesionisti si facilitati fiscale si bugetare pentru domeniile economice afectate).
-Prognoza evolutiei PIB pentru anul 2020 a luat in considerare efectele pandemiei COVID-19, masurile de sprijin pentru mediul de afaceri, piata muncii, comportamentul consumatorilor, precum si interventiile in domeniul medical. Ca urmare, se asteapta ca Produsul Intern Brut al Romaniei sa se reduca cu 1,9%, in termeni reali, in anul 2020.
-Riscurile asupra dinamicii economice sunt preponderent de natura externa, economia Romaniei fiind strans dependenta de situatia schimburilor comerciale cu Zona Euro la nivelul unor activitati din industrie cu valoare adaugata ridicata.
-Probabilitatea unei reveniri cu intarziere a activitatii industriale va fi principalul factor care ar putea conduce la o dinamica negativa a PIB-ului in ultimele doua trimestre, concomitent cu o scadere mai accentuata la nivel anual. • O revenire a pandemiei va afecta perspectivele de crestere si va cauza daune semnificative companiilor si locurilor de munca, ceea ce reclama un stimulent fiscal si economic rapid si directionat, coordonat la nivel national si la nivelul Uniunii Europene, pentru a limita efectele crizei si pentru a impulsiona relansarea economica.
Politici fiscale si bugetare de sprijin in contextul Covid-19
Principalele masuri fiscale si programe economice de sprijin adoptate de Guvern pentru a limita efectele negative provocate de criza determinata de pandemia Covid-19:
-Credite cu garantii de stat si dobanda subventionata pentru investitii si capital de lucru cu un plafon de 15 mld. lei prin programul IMM Invest (cca. 40.000 de beneficiari);
-Amanarea la plata a ratelor bancare pentru o perioada de 9 luni pentru persoanele fizice si juridice afectate de criza Covid-19 (cca. 300.000 beneficiari);
-Bonificatii pentru plata impozitelor pentru companii si persoane fizice, suspendarea obligatiilor fiscale si bugetare pe perioada starii de urgenta si a starii de alerta, reesalonarea datoriilor bugetare dupa 31 decembrie 2020, scutirea de unele impozite specifice pentru industriile afectate, suspendarea popririlor si executarilor silite, rambursarea TVA cu control ulterior, plata concediilor medicale restante etc.
Impact: 15 mld. lei.
-Amanarea la plata a ratelor bancare, chiriilor si utilitatilor pentru companiile afectate de criza Covid-19 in baza certificatului pentru situatii de urgenta (cca. 30.000 de beneficiari);
Programe de sustinere si protejare a locurilor de munca afectate de criza Covid-19
Plata somajului tehnic de pana la 75% din salariu mediu brut pe luna de la bugetul de stat pentru angajatii companiilor afectate de criza si pentru alti profesionisti cu activitatea intrerupta temporar (1,3 mil. beneficiari/ Impact: 4 mld. lei)
-Numarul total de suspendari ale contractelor de munca ca efect al pandemiei de SARS CoV-2 a fost de 1.495.111 in perioada 16.03.2020 – 01.06.2020.
Plata somajului tehnic de catre Guvern a salvat locurile de munca si veniturile romanilor in perioada de criza, cu efecte benefice pentru sustinerea consumului din economie si pentru disponibilitatile de capital ale companiilor.
-La data 15.03.2020, numarul total al contractelor de munca active era de 6.547.962, iar la data 01.06.2020 numarul contractelor de munca active era de 6.439.494.
Incepand cu 1 iunie, pentru reluarea activitatii angajatilor care au fost in somaj tehnic pentru cel putin 15 zile, Guvernul sustine 41,5% din salariul brut pentru o perioada de 3 luni (cca. 750.000 beneficiari/ Impact – 3,35 mld. lei).
Plan de Relansare Economica
GRANTURI DE SPRIJIN PENTRU COMPANII
Granturi de sprijin pentru repornirea intreprinderilor, capital de lucru si investitii
1. Granturi de sprijin pentru microintreprinderi:
-Valoare grant: 2000 Euro/SRL fara salariati; Toate domeniile; Cheltuieli: stocuri, datorii furnizori, chirii, utillitati; Numar beneficiari: 50.000; Buget: 100 mil. euro
2. Schema de ajutor pentru activitati de comert si servicii afectate de Covid-19
-Finantarea chiriilor pentru perioada in care desfasuararea activitatii comerciale sau a serviciilor prestate a fost afectata pe perioada starii de urgenta sau de alerta: valoarea chiriei/beneficiar/luna, pentru o perioada de 3 luni. Buget: 160 mil. lei.
3Capital de lucru pentru repornirea activitatilor economice pentru IMM-uri:
-Valoare grant: max. 125.000 Euro; Domenii: HoReCa, turism, transporturi, evenimente; Cheltuieli: stocuri, datorii furnizori, echipamente; Buget: 350 mil. euro.
4.Granturi pentru investitii si pentru reconversia economica a IMM-urilor:
-Valoare grant: 50.000 – 200.000 Euro; Domenii: Industria sanitara, farmaceutica, alimentara, auto, IT, energie, constructii, transport, turism, confectii; Cheltuieli: productie, achizitia de echipamente, utilaje, tehnologii; Buget: 550 mil. euro.
Programe de finantare nerambursabila pentru cresterea competitivitatii IMM-urilor
1. Granturi pentru investitii pentru microintreprinderi prin supracontractarea proiectelor din lista de rezerva din Programul Operational Regional –Axa 2.1:
-Grant: max. 200.000 euro; Buget alocat: 117 mil. euro; Supracontractare: 130 mil. euro;
2. Granturi pentru cresterea competitivitatii IMM-urilor prin alocarea suplimentara de fonduri prin Programul Operational Regional –Axa 2.2:
-Grant: 200.000 – 1.000.000 euro; Buget (alocare initiala si supracontractare): 450 mil. euro
3. Granturi pentru dezvoltarea IMM-urilor prin finantarea investitiilor mari in cresterea productivitatii prin Programul Operational Regional:
-Grant: 2.000.000 – 6.000.000 euro; Buget(alocare initiala si supracontractare): 550 mil. euro
Granturi pentru initiative antreprenoriale inovative si digitalizarea companiilor
1.Granturi pentru start-up-uri pentru studenti in domenii competitive si inovative:
-Valoare grant: 40.000 euro/2 locuri de munca create pana la 100.000 euro/5 locuri de munca create. Domeniile de activitate prevazute in Strategia Nationala de Competitivitate a Romaniei si in Strategia de Cercetare Dezvoltare Inovare; Buget: 150 mil. euro
2.Granturi pentru digitalizarea IMM-urilor
-Valoare grant: 30.000 euro/proiect pana la 100.000 euro/ proiect; Cheltuieli: echipamente IT, automatizarea echipamentelor industriale, automatizarea fluxurilor tehnologice; Buget: 150 mil. euro
3. Star-Tech Innovation (Noul program Start -UP)
-Obiectivul schemei este finantarea start-up-urilor inovative prin granturi de o valoare estimata la 42.000 euro. Beneficiari: aproximativ 7000 de noi IMM-uri
4.Finantarea programelor de educatie digitala a angajatilor pentru IMM-uri
-Valoare grant: 30.000 euro/proiect pana la 100.000 euro/ proiect; Buget: 30 mil. euro
Sprijin pentru dezvoltarea agriculturii si a industriei agro-alimentare
1. Finantarea depozitelor de comercializare a produselor agricole
-Obiectiv: constructia a 8 depozite regionale cu temperatura controlata pentru depozitarea, sortarea, ambalarea, etichetarea si comercializarea produselor agricole locale. Valoarea investitiei: 120 mil. euro.
2. Granturi pentru achizitia de echipamente pentru irigatii
-Achizitia de kit-uri pentru irigatii - 6000 euro/beneficiar. Buget: 48 mil. euro.
3. Granturi de finantare pentru antreprenoriat rural
-Obiectiv: sprijinirea directa a activitatilor de procesare si de distributie a produselor agricole obtinute de micii producatori; Valoare grant:40.000 euro/2 locuri de munca create pana la 100.000 euro/5 locuri de munca create; Buget: 200 mil. euro.
4. Instalarea tinerilor fermieri cu teren agricol concesionat de la stat:
-Bugetul estimativ este de 42 milioane euro (20 milioane euro alocare distincta pentru tinerii din afara granitelor in scopul reintoarcerii in tara a celor cu experienta si formare in domeniul agricol). Pentru prima data, beneficiarii pot accesa facilitatea concesionarii de terenuri cu destinatie agricola, libere de contract cu suprafata de maxim 50 de ha, apartinand domeniului public sau privat al statului.
Programe de finantare pentru investitii noi si pentru relocarea companiilor in Romania
1. Schema de ajutor de stat pentru investitii noi (greenfield)
- Obiectiv: Stimularea si atragerea investitiilor noi cu impact major in economie prin finantarea de proiecte de investitii, inclusiv investitii de tip greenfield.
- Valoare ajutor de stat: max. 37,5 mil. euro/investitie; Buget alocat: 1,5 miliarde lei anual pana in 2023.
2. Schema de ajutor de stat pentru sprijinirea investitiilor care promoveaza dezvoltarea regionala
- Obiectiv: granturi pentru dezvoltarea regionala prin realizarea de investitii care determina crearea de noi locuri de munca.
- Valoare ajutor de stat: max. 37,5 mil. euro/investitie; Buget alocat: 450 mil. lei anual pana in 2025.
Plan de Relansare Economica
SCHEME DE GARANTARE SI INSTRUMENTE DE ASIGURARE A LICHIDITATII
Programe de garantare a creditelor pentru capital de lucru si investitii
1.Programul IMM Invest pentru garantarea creditelor pentru capital de lucru si investitii pentru IMM-uri
- Credite garantate de stat in proportie de 80% sau 90% si dobanda subventionata 100% a creditelor de investitii si creditelor/liniilor de credit aferente capitalului de lucru contractate de microintreprinderi si intreprinderi mici si mijlocii. Plafon: 15 mld. lei; Numar beneficiari: 40.000.
2.Garantii de stat pentru creditarea companiilor mari pentru capital de lucru si investitii
- Garantii, in numele si in contul statului, acoperind necesarul de garantare in proportie de maxim 90%, pentru credite noi sau deja acordate de catre banci comerciale pentru realizarea investitiilor si/sau pentru sustinerea activitatii curente a companiilor cu
cifra de afaceri mai mare de 20 mil. lei. Plafon: 8 mld. lei; Numar beneficiari: 600.
Programe de garantare pentru asigurarea lichiditatii companiilor
1. Schema de garantare privind asigurarea creditului comercial (furnizor)
- Prin acest program se urmareste stimularea expunerii la risc a asiguratorilor si facilitarea accesului companiilor la asigurarea creditului comercial.
- in cazul unei pierderi, suma platita de catre Ministerul Finantelor Publice reprezinta 80% din suma neincasata/nerecuperata de asigurator. Plafon alocat: 1 mld. lei.
2. Program de garantare a finantarilor de tip factoring cu regres si scontarea efectelor de comert
- Obiectiv: acordarea de facilitati de garantare de catre stat pentru creditele pe termen scurt acordate intreprinderilor mici si mijlocii a caror valoare se stabileste prin corelare cu valoarea finantarilor de tip factoring/operatiuni de scontare.
- Valoarea unei facilitati de factoring acordate IMM-ului aderent pe un debitor cedat este de maximum 500.000 lei. Plafoane alocate: 1,5 mld. lei/factoring; 1,5 mld. lei/scontare.
3. Program de garantare a leasing-ului de echipamente si utilaje
- Obiectiv: garantare a leasing-ului pentru IMM-urile care opteaza pentru o finantare non-bancara.
- Vor fi acordate finantari pana la o limita maxima de 5.000.000 lei/ beneficiar, garantate in limita unui plafon de garantare in valoare de 1,5 miliarde lei.
Plan de Relansare Economica
INSTRUMENTE FINANCIAR-BANCARE DE CRESTERE A CAPITALIZARII SI DE FINANTARE A INVESTITIILOR
Instrumente de crestere a capitalizarii companiilor si de finantare a investitiilor
1. Masuri de stimulare pentru cresterea capitalurilor proprii ale companiilor romanesti
- Bonificatii la plata impozitului pe profit acordata in functie de mentinerea capitalurilor proprii pozitive si/sau cresterea acestora pe o perioada de timp.
2. Infiintarea Fondului Roman de Investitii (FRI) pentru finantarea unor investitii in domenii de interes strategic
- infiintarea unui fond de investitii de stat pentru finantarea unor activitati precum private equity (fonduri de investitii sub forma de participare la capitalul social al unor societati comerciale), venture capital (fonduri de investitii in societati comerciale nou sau de curand infiintate), agentie de promovare a investitiilor, proiecte educationale pentru antreprenori etc. Capitalizare initiala: 300 mil. euro.
3. Infiintarea Bancii Nationale de Dezvoltare (BND) ca institutie de credit pentru proiecte de investitii
- infiintarea unei banci de dezvoltare dupa modelul altor banci de dezvoltare din Uniunea Europeana care contracteaza imprumuturi pe pietele de capital si acorda finantari, in conditii avantajoase, pentru proiecte de investitii care sprijina obiectivele nationale de interes strategic.
Plan de Relansare Economica
MASURI ACTIVE DE OCUPARE A FORTEI DE MUNCA SI DE PROTECTIE SOCIALA
Masuri de sprijin pentru angajati si companii pentru reluarea activitatilor economice
1. Prelungirea indemnizatiei de somaj tehnic
- Continuarea masurii privind acordarea indemnizatiei de somaj tehnic pentru angajatorii/profesionistii a caror activitate este suspendata. Impact: 850 mil. lei/luna.
2. Stimularea reluarii activitatilor economice si a ocuparii
- Pentru beneficiarii indemnizatiei de somaj tehnic care isi reiau activitatea se acorda o suma in cuantum de 41,5% din salariul brut al angajatului (maxim 41,5% din castigul salarial mediu brut pe tara) pe o durata de 3 luni. Impact: 3,35 mld. lei.
3. Sprijin pentru program flexibil de munca
- Guvernul va asigura plata unei indemnizatii in valoare de 75% din diferenta dintre salariul brut al unui angajat prevazut in contractul individual de munca dinaintea reducerii programului si salariul brut aferent orelor de munca efectiv prestate ca urmare a reducerii programului de lucru. Masura se aplica companiilor a caror cifra de afaceri a scazut cu cel putin 10% comparativ cu luna similara a anului anterior. Finantarea acestei masuri se va acoperi prin Programul SURE.
4. Granturi pentru formarea profesionala a angajatilor
- Schema de finantare se adreseaza angajatorilor care investesc in formarea profesionala a propriilor salariati. Acestia beneficiaza de o subventie stabilita in functie de nivelul de calificare a programului de formare parcurs. Buget alocat: 150 mil. lei.
Alte masuri de sprijin pentru ocuparea fortei de munca
Stimularea ocuparii tinerilor, a persoanelor cu varsta de peste 50 ani si a romanilor intorsi din strainatate
- Se acorda un sprijin in valoare de 50% din salariul brut al angajatului dar nu mai mult de 2500 lei pentru angajatorii care incadreaza in munca: Tineri cu varsta cuprinsa intre 16 si 29 ani; Persoanele cu varsta de peste 50 ani ale caror raporturi de munca au incetat in perioada starii de urgenta; Cetateni romani carora le-au incetat raporturile de munca cu angajatori straini, din motive neimputabile lor.
Masuri active pentru lucratorii sezonieri si zilieri din domeniile agriculturii, HoReCa si turismului
- Protejarea angajatilor prin acordarea unor masuri de sprijin suplimentare pentru:
- Persoanele care au desfasurat activitati ca zilieri in luna anterioara solicitarii; Persoanele care desfasoara activitati sezoniere in baza unor contracte individuale de munca, pe perioada determinata de cel putin 3 luni.
Locuri de munca pentru tineri
Valoarea granturilor acordate pentru actiuni antreprenoriale: 25.000 euro pentru sustinerea locurilor de munca destinate tinerilor. Buget: 300 mil. euro.
Stimularea desfasurarii muncii in regim de telemunca
- Acordarea unui sprijin in valoare de 500 euro/angajat pentru achizitionarea de echipamente IT pentru angajatii care desfasoara activitati in regim de telemunca in perioada starii de urgenta/alerta.
Masuri de protectie sociala
Pachete alimentare si de igiena corporala pentru persoanele vulnerabile
Sprijin pentru persoanele aflate in situatii de dificultate, risc de saracie sau cu venituri precare prin oferirea de pachete alimentare si pachete de igiena corporala;
- Beneficiari: 1,18 mil. persoane; Buget alocat: 225 mil. euro.
Vouchere pentru masa calda pentru persoane in varsta
- Vouchere pentru mese calde acordate persoanelor in varsta de peste 75 de ani care au venituri sub venitul minim garantat. Beneficiari: 250.000 persoane. Buget alocat: 100 mil. euro
Vouchere pentru elevi
- Vouchere pentru elevii care provin din familiile cu venituri mici sau cu venituri sub venitul minim garantat aflati in risc de saracie severa, pentru achizitionarea de rechizite scolare, imbracaminte si incaltaminte. Beneficiari: 400.000 copii. Buget alocat: 30 mil. euro.
Planul National de Investitii
TRANSPORT, ENERGIE
SANATATE, EDUCATIE, DEZVOLTARE LOCALA
AGRICULTURA, MEDIU, SPORT
INFRASTRUCTURA DE TRANSPORT (I)
Rutier:
Finalizarea lucrarilor de infrastructura aflate in implementare - 407,3 Km de autostrazi si drumuri expres. Cost estimat: 4,3 miliarde euro.
- Sibiu - Pitesti (Loturi 1, 4, 5), Craiova - Pitesti, Autostrada Transilvania (Suplacu de Barcau - Bors), Sebes - Turda, AO:Inelul de Sud Bucuresti, Varianta de ocolire Bacau, Podul peste Dunare de la Braila.
Conectarea cu autostrazi a provinciilor istorice ale Romaniei si cu retelele de transport pan-europene, prin demararea lucrarilor la aproximativ 3.000 de km de autostrazi si drumuri expres. Perioada: 2020 - 2030. Cost estimat: 31 miliarde euro.
- Sibiu - Pitesti (Loturi 2, 3), Autostrada Transilvania: Nadaselu - Suplacu de Barcau, Autostrada Unirii: Tg. Mures - Iasi - Ungheni, A3: Ploiesti - Comarnic - Brasov, A7: Ploiesti- Suceava - Siret, AO: Inelul de Nord Bucuresti; Bucuresti - Alexandria - Craiova - Lugoj, Buzau/Focsani - Braila - Galati, Macin - Tulcea - Constanta; Transregio Gilau - Cluj N. - Apahida
Feroviar:
Investitii in cca. 3.000 km de cale ferata, in perioada 2020 - 2030, cu un cost estimat de aproximativ 18 miliarde euro
- Finalizarea reabilitarii liniei ferate pe traseul Frontiera-Curtici-Simeria, parte componenta a Coridorului IV pan-european, pentru circulatia trenurilor cu o viteza maxima de 160 km/h.
- Proiecte noi de modernizare a caii ferate in scopul asigurarii obiectivelor de conectivitate: Ploiesti-Suceava-Darmanesti, Bucuresti-Craiova-Timisoara-Arad, Suceava-Cluj Napoca, Buzau-Fetesti, Port Constanta-Palas, Predeal-Brasov, Centura feroviara a Municipiului Bucuresti, Cluj Napoca-Episcopia Bihor
- Tren metropolitan Nadaselu - Baciu - Cluj-Napoca - Apahida - Jucu - Bontida
INFRASTRUCTURA DE TRANSPORT (II)
Metrou: Dezvoltarea noilor magistrale si extinderea magistralelor existente
- Finalizare lucrari M5, lansare M6 - tronsonul Gara de Nord - 1 Mai - Aeroport Otopeni, M4 - tronsonul Gara de Nord - Gara Progresu, extensie M2 Pipera - Petricani si Berceni - Linia de Centura Sud
- Metrou Cluj Napoca - Magistrala: Gilau - Floresti - Cluj-Napoca
Naval: Investitii totale de 4,3 mld. euro
- Modernizarea si extinderea infrastructurii porturilor maritime si fluviale, cu accent pe Portul Maritim Constanta
- Lucrari de dragaj, de exploatare, consolidari si alte investitii pentru asigurarea navigatiei pe tot parcursul Dunarii, pe tot timpul anului
Aerian: Investitii totale de 2,9 mld. euro
- Extinderea si construirea de terminale pentru pasageri, cat si de zone cargo. Crearea de legaturi inter-modale intre infrastructura aeriana, feroviara si rutiera
INFRASTRUCTURA ENERGETICA
Valoarea investitiilor programate in Sistemul Energetic National pentru perioada 2020 - 2025 este estimata la 12,48 miliarde euro de la productia de energie la retele inteligente de transport si distributie gaze naturale si electricitate.
- Energie verde: parcuri eoliene onshore si offshore (2x300MW) - 4,6 mld. lei; noi capacitati de productie hidro (Retezat, Vidraru, Mariselu, Avrig, Bistra, Livezeni etc.) - 1,6 mld. lei;
- Investitii strategice Romgaz in valoare de 15,69 mld. lei: centrale electrice cu turbine cu gaze (Iernut, Mintia), dezvoltarea proiectelor offshore Neptun Deep, Est Rapsodia si Trident de la Marea Neagra, fabrica de metanol (greenfield), noi capacitati energetice in parteneriat cu companii private (Chimcomplex, Alro, Liberty Galati, etc.)
- Plan de restructurare si decarbonare 2020 - 2025 al Societatii Complexul Energetic Oltenia S.A in valoare de 7,2 mld. lei;
- Cresterea capacitatii de productie a energiei electrice pe baza nucleara cu cel putin o unitate pana in 2030 si prelungirea duratei de operare a Unitatii 1 cu inca 30 de ani;
- Cresterea capacitatii liniilor de transport a energiei electrice si de interconexiune transfrontaliera - cca. 4,6 mld. lei
- Investitii in sistemul national de transport al gazelor naturale si pentru interconectarea cu sistemul international de transport - cca. 9 mld. lei
INFRASTRUCTURA DE SANATATE
Construirea primelor 3 spitale regionale in perioada 2021 - 2027, cu o valoare totala de 1,64 miliarde euro:
- Spitalul Regional de Urgenta Cluj - 539,59 milioane euro;
- Spitalul Regional de Urgenta Iasi - 500,35 milioane de euro;
- Spitalul Regional de Urgenta Craiova - 602,73 milioane euro.
Programe de investitii locale in sistemul sanitar pentru perioada 2021-2027, cu un buget de aproximativ 17,5 miliarde lei prin construirea/modernizarea/reabilitarea a:
- 1.450 de centre medicale in mediul rural;
- 25 spitale judetene;
- 110 spitale orasenesti.
INFRASTRUCTURA PENTRU EDUCATIE
Investitii in unitati scolare programate in perioada 2021- 2027:
- 2.488 de unitati scolare vor fi incluse in programe de modernizare/reabilitare, costurile estimate - 6,046 miliarde de lei.
- 375 de unitati scolare vor beneficia de investitii in valoare de 31,4 milioane lei pentru conformarea grupurilor sanitare (alocare 2020);
Programul Reforma Educatiei Timpurii:
- Finantarea constructiei unui numar de 180 gradinite cu program prelungit sau saptamanal - 146 mil. euro
Construire/modernizare campusuri scolare/ camine studentesti/centre universitare:
- construirea a 40 de campusuri scolare care sa includa: scoala, liceu, internat, teren sport, ateliere, laboratoare, cantina, cu o valoare totala de aproximativ 2 miliarde lei;
- construirea a 30 de camine studentesti care totalizeaza 10.244 de locuri de cazare pentru 30 de institutii de invatamant superior de stat din 13 centre universitare. Valoare totala a investitiilor se ridica la 1,248 miliarde de lei;
INVESTITII IN DEZVOLTAREA LOCALA (I)
Extinderea retelelor de alimentare cu apa si canalizare:
- Pentru perioada 2021-2027 se aloca un buget de cca. 8 miliarde de lei pentru extinderea retelelor de apa si canalizare pentru finantarea a 750 de proiecte, dintre care 600 in mediul rural si 150 in mediul urban;
- Alte investitii pentru 500 de microstatii de tratare, fose septice si sisteme alimentare cu apa, cu o valoare de 250 milioane lei.
Extinderea retelelor de distributie a gazelor naturale:
- Guvernul va aloca 1 miliard de euro in cadrul multianual 2021-2027, dintr-un un buget total estimat la 9,6 miliarde lei pentru extinderea si infiintarea de noi retele inteligente de gaze naturale in scopul racordarii a 70% dintre locuintele din Romania.
Modernizarea si reabilitarea drumurilor judetene si locale:
- in perioada 2021-2027 Guvernul isi propune sa reabiliteze si sa modernizeze cca. 20.000 km de drumuri locale, cu o valoare de aproximativ 20 de miliarde lei si 7.000 de km de drumuri judetene, pentru care se vor aloca 12 de miliarde lei.
INVESTITII IN DEZVOLTAREA LOCALA (II)
Strategie de renovare, termoficare si reabilitare energetica a cladirilor si de reabilitare a cladirilor cu risc seismic
- Reabilitarea termica a 45.000 de cladiri, cu o valoare estimata de 8 miliarde de lei;
- Consolidarea la nivel national a 300 de imobile cu risc seismic ridicat, cu o valoare estimata de 1 miliard de lei;
- Modernizarea infrastructurii de termoficare in 15 unitati administrativ teritoriale, cu o valoare totala de 650 milioane de lei.
Locuinte pentru specialisti in sanatate, invatamant si alte categorii socio-profesionale
- 10.000 de unitati locative pentru specialisti (2 miliarde de lei) si 5.000 unitati locative pentru tineri, destinate inchirierii (1 miliard de lei).
Reabilitare monumente istorice, patrimoniu cultural si sedii administrative - 2 miliarde lei
INFRASTRUCTURA AGRICOLA DE IRIGATII
Reabilitarea infrastructurii de irigatii
- Investitii in reabilitarea a 138 amenajari de irigatii, ce deservesc o suprafata de aprox. 2.4 milioane ha.
- Valoarea lucrarilor de investitii in infrastructura de irigatii: 3.4 miliarde euro
Construirea Canalului Siret-Baragan prin reluarea procesului investitional pentru tronsoanele 1-3 din cadrul etapei I.
- Etapa I - aprox. 50 km pana la limita sudica a judetului Vrancea - pentru aceasta etapa studiile si proiectarea sunt finalizate, iar executia poate fi reluata; Pentru etapa I de executie, costurile totale sunt estimate la 83,67 milioane euro.
- Etapa a II-a - aprox. 140 km pe teritoriul judetelor Braila, Buzau si Ialomita pana la debusarea in acumularea Dridu - pentru aceasta etapa sunt necesare studiile de fezabilitate si proiectarea.
Reabilitarea infrastructurii de desecare-drenaj
- Investitii in reabilitarea a 443 amenajari de desecare-drenaj, care deservesc o suprafata de 2.838.674 ha
- Valoarea lucrarilor de investitii in amenajari de desecare: 1,1 miliarde euro
Amenajari de combatere a eroziunii solului
- Investitii in reabilitarea a 220 amenajari de combaterea eroziunii solului , care deservesc o suprafata de 500 000 ha
- Valoarea estimativa a lucrarilor de combatere a eroziunii solului: 500 milioane euro
INVESTITII DE MEDIU
Continuarea programelor Rabla si Rabla Plus. Cele doua programe beneficiaza de o alocare financiara cumulata in anul 2020 de 545 milioane lei;
Continuarea programului de dezvoltare a infrastructurii de reincarcare a autovehiculelor electrice in Romania, atat in localitati, cat si la nivelul autostrazilor, drumurilor nationale si europene - alocare financiara cumulata in anul 2020 de aproximativ 268 milioane lei.
Continuarea programelor de dezvoltare a transportului "verde" prin finantarea autobuzelor electrice/gnc in municipii si localitati. Lansarea unei noi sesiuni in anul 2020 beneficiaza de o alocare financiara cumulata de aproximativ 930 milioane lei;
Lansarea programelor de crestere a eficientei energetice in cladiri publice si private in anul 2020, cu o alocare financiara cumulata de aproximativ 813 milioane lei;
Implementarea programului de crestere a eficientei energetice in complexurile de producere a energiei. Programul beneficiaza de o alocare financiara in anul 2020 de 628 milioane lei;
Demararea programului de reducere a emisiilor prin impadurirea terenurilor in anul 2020, cu un buget de 59 milioane lei;
INFRASTRUCTURA SPORTIVA
Sport de performanta:
- Construirea a 12 complexuri sportive cu o capacitate cuprinsa intre 3.000-30.000 locuri, cu o valoare totala a investitiilor de 3,5 miliarde de lei;
- Construirea a 8 bazine olimpice cu o valoare de 1 miliard lei si 5 patinoare artificiale pentru competitii cu o valoare totala de 300 milioane lei;
- Construirea a 5 sali polivalente, cu o capacitate cuprinsa intre 5.000-16.000 locuri, cu o valoare totala de 1,2 miliarde de lei;
Sport de masa:
- Construirea a 250 sali de sport scolare, 45 bazine didactice, 400 baze sportive cu o valoare totala estimata de 5,5 miliarde de lei;
- Construirea a 10 centre sportive pentru sporturi olimpice, care sa cuprinda sali de antrenament, scoala, internat, cantina, scoala de antrenori, centru medical, cu o valoare estimata de 2 miliarde de lei.
de
Redactia InfotvaRedactia InfoTVA are un colectiv de 3 autori specializati din domeniul fiscal. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de aplicarea regimului TVA, intocmirea corecta a facturilor, depunerea declaratiilor si obligatiile fiscale care le revin angajatorilor. Explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene!
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
SOP. Chestiuni procedurale, contabile si fiscale.
Intrebare:
Societatea platitoare de impozit pe profit doreste sa implementeze programul de stock option plan: un program initiat in cadrul unei persoane juridice prin care se acorda angajatilor, administratorilor si/sau directorilor acesteia sau ai persoanelor juridice afiliate ei, prevazute la pct. 26 lit. c) si d), dreptul de a achizitiona la un pret preferential sau de a primi cu titlu gratuit un numar determinat de titluri de participare, definite potrivit pct. 40, emise de entitatea...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Modificare perioada fiscala TVA si SALARII
Intrebare:
1. Pentru un SRL care a avut o achizitie intracomunitara de bunuri in anul 2023 si a fost platitor de tva lunar in 2023 din luna in care a avut AIC B si in 2024, in 2025, trebuie sa depuna D700 de revenire la trimestru pana cand (cu conditia sa nu fi depasit CA la tva de 100.000 eur in 2024, care se calculeaza prin adunarea randurilor din decont, da?)?
2. Pentru un SRL care a fost platitor trimestrial pentru D112 in 2024, dar a depasit numarul mediu de 3 salariati in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Locul de prestare a serviciilor catre o persoana impozabila
Intrebare:
Societate X din Romania factureaza la societatea Y din Bulgaria servicii. Serviciile prestate sunt efectuate in colaborare de 3 societati: una romaneasca, una bulgareasca si una greceasca, toate fiind platitoare de TVA.
Fima colaboratoare din Bulgaria ne-a facturat servicii cu tva deoarece ei considera ca serviciile se livreaza (presteaza) in Bulgaria (call center).
Care e tratamentul fiscal la societatea X? Este corect ca fima colaboratoare...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<Venituri ale persoanelor fizice nerezidente
Intrebare:
1. Nerezident din Elvetia angajat la o societate din Romania cu program de 8 ore lucreza permanent la societate i se poate aplica vreo exceptie la plata obligatiilor salariale?Mentionez ca detine un certificat de rezidenta fiscala din Elvetia.
2. Nerezident din Elvetia realizeaza venituri din chirii din imobile si detine un certificat de rezidenta fiscala din Elvetia ce obligatii de plata are? Cum poate aplica scutiri sau reduceri de obligatii pentru aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<